Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 31223 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #60 Gepost op: 08 juni 2018, 08:55:10 »
 
Dat kan de provincie wel vinden, maar hier gelden vrij duidelijke Europese regels. Zolang het spoor nog eigendom is van ProRail en ook nog de status heeft van spoorlijn (dus niet is 'opgegeven') mag de boel gewoon gekapt en vrijgemaakt worden en mogen er gewoon weer treinen rijden.

???
Spoorlijn is niet opgeheven, maar wel gesloten. Prorail heeft echt niet de behoefte het spoor op eigen gezag te heropenen als dat al zou kunnen. Omdat het een regionaal belang is, zal het verzoek tot heropenen in dit geval van de provincie moeten komen. De provincie zal ook de exploitatietekorten moeten dragen. Als de provincie het heel graag wil, zal ze er best een conflict met een gemeente voor overhebben, maar de provincie wil kennelijk niet zo heel graag.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2018, 08:57:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #61 Gepost op: 08 juni 2018, 09:12:05 »
Wat ik ermee bedoel te zeggen is - ProRail kan in beginsel met die lijn doen wat het wil. Ook al is de lijn op dit moment niet in gebruik en overwoekerd, het is nog steeds eigendom van ProRail en heeft ook nog steeds de wettelijke status van spoorlijn.

Dat het in de praktijk de boel pas heropent als daar geld voor betaald wordt, klopt natuurlijk. En dat eigenlijk alleen de provincie daar misschien geld voor wil betalen, klopt ook.

Maar in het (onwaarschijnlijke geval) dat Deutsche Bahn tegen ProRail zegt: hier is een zak geld, openen jullie die spoorweg weer, dan rijden wij weer naar Nijmegen, dan kan ProRail dat gewoon doen en noch Groesbeek, noch de provincie kan 't tegenhouden.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #62 Gepost op: 08 juni 2018, 09:25:08 »
In principe klopt dit., maar er moet dan wel een milieueffectrapportage gemaakt worden.
En wanneer bij voorbeeld de huidige geluidsnormen niet gehaald kunnen worden, of dat er zich een grijsgroen steenvretertje in het natuurgebied gevestigd heeft, kan de prijs van de reactivering door de noodzakelijke aanpassingen dusdanig oplopen, dat het financieel niet haalbaar is.

Toch maar een tramlijn van maken?

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #63 Gepost op: 08 juni 2018, 09:30:58 »
Zo is dat.

En in het inderdaad zeer onwaarschijnlijke geval dat Duitsland wl betalen, is de politieke baas van Prorail, zijnde de Minister van hoe heet dat departement tegenwoordig, daarbij betrokken. En dan geldt hetzelfde. Als de minister de heropening van dat lijntje heel graag zou willen, zal ze de provincie daarop aanspreken, maar ik denk niet dat dat het geval zou zijn.
Ga er maar vanuit dat daar niks gebeurt zonder dat de provincie het wil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #64 Gepost op: 08 juni 2018, 11:55:58 »
Onderzoeksresultaten spelen nauwelijks een rol, het gaat om politieke wil of onwil en dan worden alle manipulatiemogelijkheden uit de kast gehaald. Zoals gezegd: Lelystad moet en zal een grotere luchthaven krijgen, daar wordt geluidsoverlast in een groot deel van Gelderland gewoon op de koop toe genomen. Waarom? Omdat Schiphol een VVD-lievelingskind is en de burger niet teveel geld in Düsseldorf of Zaventem mag uitgeven. Bij de IJzeren Rijn geldt precies het tegenovergestelde of eigenlijk ook weer hetzelfde: die blijft gesloten omdat Antwerpen er geen voordeel van mag hebben. En zie: dan heb je zomaar ineens een beschermd natuurgebied! ;D

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #65 Gepost op: 10 juni 2018, 15:55:56 »
Dit stukje is interessant:

"Op ongeveer 2 kilometer afstand van de spoorlijn ligt natuurgebied De Bruuk, Volgens de provincie moet voor dit gebied worden onderzocht wat de invloed van herstel is op verstoring van de natuur door geluid en stikstofuitstoot. "

Ik neem aan dat er dan ook geen wegen door dat natuurgebied lopen, althans niet voor gemotoriseerd verkeer.
Of geldt verstoring door geluid en stikstofuitstoot niet als het om de heilige koe gaat????
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #66 Gepost op: 10 juni 2018, 16:41:21 »
Gewoon bovenleiding of op waterstof. Valt het geluid mee en geen stikstof uitstoot.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #67 Gepost op: 10 juni 2018, 16:42:25 »
Tja Conny Bieze met haar "passie voor mobiliteit" van de provincie Gelderland bedoelt vaak traineren als ze het over treinen heeft.  >:( Voor zover ik het kan zien ligt de Bruuk ten zuiden van Groesbeek, tussen Breedeweg en de Duitse grens. Daar lopen enkele wegen doorheen, geen drukke. Volgens mij echt een onzinargument van de provincie, want daar komt de trein helemaal niet. Als je alle natuurgebieden die op minstens 2 kilometer afstand van een spoorlijn liggen bij je besluitvorming gaat betrekken kan er niet veel meer in Nederland. Er is in de Bruuk vreemd genoeg wel een -uiteraard fluisterstille- camping :-X . Ook de overwegen schijnen erg gevaarlijk te zijn, dus is weer nieuw onderzoek nodig. Je zou ze toch een schop onder hun ambtenarenr*** geven.  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 18:44:12 door ReneN »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #68 Gepost op: 10 juni 2018, 17:32:10 »
Gewoon bovenleiding of op waterstof. Valt het geluid mee en geen stikstof uitstoot.
Politici van de SPD hebben voorgesteld om de Niers-Express (Düsseldorf - Kleve) niet alleen geheel tweesporig te maken, maar ook te voorzien van treinstellen met brandstofcellen.  Bron (in het Duits).
Als deze treinen dan (deels) doorrijden naar Nijmegen...
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 17:33:59 door Arjen52 »

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #69 Gepost op: 10 juni 2018, 18:41:31 »
Ja precies... en ik denk dat er toch iets in die richting gaat gebeuren, want net als bij de Maaslijn is de boel gewoon zo goed als versleten, het wordt op termijn moderniseren of opheffen. Hierbij aansluiten zou het verstandigst zijn, maar verstand en Hollandse (dorps) politiek gaan dus vaak niet samen.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #70 Gepost op: 10 juni 2018, 23:32:37 »
ik lees overigens in de krant dat de provincie nog 2,7 miljard euro op de bank heeft waar ze niet vanaf komen...
Nijmegen Kleve lijkt me een aardige bestemming voor een deel ervan.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #71 Gepost op: 11 juni 2018, 00:51:47 »
Het is zelfs 4 miljard, voornamelijk door de verkoop van Nuon. Een bijdrage aan de heropening van Nijmegen-Kleef is dus maar een schijntje. Dit gaat echter niet gebeuren omdat het beheer ook hier in handen van VVD-politici is. Weliswaar wordt in Gelderland beperkt in het ov geïnvesteerd, maar de echte reden waarom het vermogen opgepot blijft is de Haagse discussie na de bankencrisis over het opheffen van de provincies. Vanuit de redenering dat veel geld bezitten een stevige lobby in Den Haag met zich meebrengt houdt Gelderland het opgebouwde vermogen lekker vast. Zeggen ze in Arnhem natuurlijk niet met zoveel woorden, want dat is niet goed te verkopen aan de burger. 

Tweede reden waarom Nijmegen-Kleef een flop blijft is de neoliberale opvatting om "volgend" het ov te financieren, dwz alleen als de druk tot verandering te groot wordt en er zo mogelijk een verdienmodel aan vast zit. "Initiërend" het ov verbeteren vanuit de gedachte dat daarmee een nieuwe vervoersvraag ontstaat komt momenteel niet in de hoofden van onze (overbodige) provinciale bestuurders op. Dan zal er eerst toch anders gestemd moeten worden door de kiezer.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 01:00:27 door ReneN »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #72 Gepost op: 16 juni 2018, 13:24:16 »
En ondanks dat ik reageer op die laatste zin die dan weer dreigt Off topic te gaan.
Er is vaker gebleken dat zelfs de stem van het volk niet altijd word gevolgd(ondanks dat dat wel moet),als blijkt dat daar teveel zittende partijen en individuen bij benadeeld worden.
Ook beloftes van de landelijke en lokale politiek moet men met een zoutfabriek nemen,want ook die breekt men net zo makkelijk als een biscuit bij de zoveelste bak koffie daar.
(voorbeelden kunt u zelf wel invullen denk ik  ;) )

Het enigste wat je kan hopen is dat men hier is leert om in mogelijkheden te denken,en geen kromme vergelijkingen/leugens  de wereld is slingert en is stopt met kijken naar onmogelijkheden en kijkt naar mogelijkheden.
Als men vanuit Duitsland dus de wens uit wil voeren om de lijn 1st ten dele en later in t geheel toch weer zou willen gebruiken om treinen te rijden,dan zou aansluiten en meewerken de beste optie voor die lijn zijn.
Want op welk politiek niveau je hier ook kijkt,men zal t hier nooit afleren om te kijken in onmogelijkheden en problemen  :-\
Ik geloof er persoonlijk niet in,dat dat hier ooit veranderd,laat ik t maar zo zeggen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #73 Gepost op: 16 juni 2018, 14:02:44 »
Nu zijn er nogal mensen die de eigen opvatting voor het gemak tot de ‘wil van het volk’ verklaren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #74 Gepost op: 16 juni 2018, 15:54:04 »
inclusief onze geliefde politici