Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 31212 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2018, 23:31:05 »
En er zijn weer nieuwe ontwikkelingen: https://rn7.nl/nieuws/oprichting-nijmeegsche-volgende-stap-in-treinverbinding-nijmegen-kleef
Het nieuwe college van Berg en Dal (Groesbeek) heeft zich overigens uitgesproken tegen een reactivering de komende vier jaar. (Bron)

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #46 Gepost op: 09 mei 2018, 02:35:33 »
Ach dat college van Berg en Dal... zo lekker Hollands navelstaarderig. Mooie foto van wat plattelandsdames die alleen kijken naar wat er binnen de gemeentegrenzen leeft.  :-\ Voortzetting van het oude Groesbeekse beleid. Waar ze geen rekening mee houden is het grotere geheel. Duitse CDU-politici voeren nu na de verkiezingen een stevige lobby in de deelstaat Noordrijn-Westfalen om het gehele traject Krefeld-Kleef te elektrificeren en dubbel spoor aan te leggen.

Waar hier te weinig aandacht aan wordt besteed - misschien omdat ze in Berg en Dal geen Duitse kranten kunnen lezen - is dat de Linksniederrheinische een ingrijpende opknapbeurt zal moeten ondergaan, gewoon omdat de spoorlijn zwaar verouderd is en deels zelfs nog armseinen heeft. Ook zijn er veel klachten over de beperkte capaciteit en de vertragingen. Sluiting is niet aan de orde, het is in de Niederrhein de enig overgebleven spoorverbinding met de agglomeratie Düsseldorf. Het lijkt heel veel op de Maaslijn: die loopt deels parallel aan de andere kant van de grens en wordt nu ook vernieuwd als enige noord/zuidverbinding.

Daarnaast zal over enkele jaren de aanbesteding opnieuw plaatsvinden. En omdat de Duitse regering af wil van dieseltractie - in Beieren worden dieseltrajecten in hoog tempo geëlektrificeerd - kan het wel eens zo zijn dat de Duitsers de hele zaak in eigen hand nemen omdat ze het Nederlandse getreuzel zat zijn. De LINTjes van NordWestBahn rijden nu de helft van de route (iets van 120 km) onder de draad, ook niet erg milieuvriendelijk. Het zou heel dom zijn als we voor die paar kilometer aan de Nederlandse kant niet meedoen en aan het trammetje vasthouden. Maar ja, met de HSL en de OV-chip wisten ze het hier ook veeeel beter...

Bron: https://www.nrz.de/staedte/kleve-und-umland/unterer-niederrhein-soll-testregion-fuer-5g-standard-werden-id213932273.html
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 03:57:11 door ReneN »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #47 Gepost op: 09 mei 2018, 07:01:16 »
Ik lees eigenlijk alleen maar over een paar lokale CDU politici die een proefballonnetje oplaten en hier en daar eens gaan praten. Ik wens ze veel succes, maar het lijkt me toch nauwelijks een basis om maar alvast Nederlands beleid op te voeren. Ook in Duitsland blijven proefballonnetjes meestal proefballonnetjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #48 Gepost op: 09 mei 2018, 12:46:38 »
Waar andere grensoverschrijdende trajecten wel een kans maken, gaat het hier steeds mis. En dat voornamelijk omdat de ene ambtenaar de andere letterlijk in de wielen rijdt - de ene keer ligt de gemeente Groesbeek dwars, dan weer het regiobestuur of de provincie waar de VVD op de stoel zit van het verkeersbeleid. Ik woon vlakbij het oude tracé en inmiddels wordt er al 20 jaar over reactivering gepraat.
Ik mis het lijntje wel, 1x per jaar, behalve als ik in Groesbeek ben. Maar als zelfs de VVD tot linkse partijen in de regio moet worden gerekend, dan blijft er weinig politiek perspectief over.

Dit lijntje komt in de komende 20 jaar niet meer op Nederlandse staatsgrond van de grond. Het stuk van Nijmegen naar Kranenburg zeker niet, en in Kleve staat een industriewijk lekker in de weg. Maar daar ver voorbij zijn opties mits de bevolking nog wat groeit, want je moet toch ook in omzetcijfers blijven denken, het moet wel lonen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #49 Gepost op: 09 mei 2018, 12:52:45 »
Er kan veel veranderen in bijna vier maanden:
Er zijn blijkbaar nieuwe inzichten:
https://rn7.nl/nieuws/treinverbinding-nijmegen-kleef-zo-goed-als-zeker
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #50 Gepost op: 09 mei 2018, 12:54:24 »
Zeg daarom nooit nooit....
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #51 Gepost op: 09 mei 2018, 13:09:35 »
Uiteraard niet.

Maar van belang is nog dat het voorstel om de verbinding Nijmegen Kleve te heropenen bij de totstandkoming van het Bundesverkehrswegeplan 2016-2030 al in de eerste ronde werd afgeserveerd (zie 1-335).
http://www.bvwp-projekte.de/kb_schiene.html

Nu is zelfs het BVWP niet in beton gegoten, maar het voorstel moet wel van heel ver komen, zeg maar. Berlijn gaat dus waarschijnlijk niet (mee)betalen. Moet van NRW komen en die hebben vermoedelijk ook altijd wel een project met een hogere prioriteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #52 Gepost op: 09 mei 2018, 15:36:31 »
Het probleem van de tramverbinding is dat dit door de deelstaatregering in Düsseldorf als een zaak van lokaal belang wordt gezien. In dat geval keert NRW geen cent uit en mogen de gemeenten het zelf oplossen. Een opwaardering van het hele traject Krefeld-Kleef wordt wel door de deelstaat meegefinancierd. Ook al lijkt er weinig prioriteit te bestaan, het zal een keer moeten gebeuren omdat de infrastructuur behoorlijk versleten is. Meerjarenplan OV NRW: www.kcitf-nrw.de

Het overrulen van de wethouders in Berg en Dal kan nooit zo'n probleem zijn. Vanuit Den Haag wordt dit principe moeiteloos toegepast bij de uitbreiding van de luchthaven Lelystad, daar is een hele reeks Gelderse gemeenten opzij gezet. Zoiets moet bij die dorpstantes en dat enige heerschap ook mogelijk zijn. Dit is overigens al eerder besproken; in de media, door de FNV en verschillende verkeersdeskundigen werd al meermaals voorgesteld de gemeente buitenspel te zetten.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 15:50:03 door ReneN »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #53 Gepost op: 07 juni 2018, 18:36:33 »
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 18:49:12 door Arjen52 »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #54 Gepost op: 07 juni 2018, 19:41:05 »
Ongelooflijk zoiets. Blijkbaar is de aantrekkingskracht van een spoorverbinding totaal uit het oog verloren, want laten we eerlijk zijn, wie van boven de 20 gaat in een bus zitten zonder dat het echt moet ?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #55 Gepost op: 07 juni 2018, 19:53:58 »
Het beeld van het centrum mag niet veranderen en dat terwijl het beeld van het centrum de afgelopen 40 jaar al onherkenbaar is veranderd  ;D.

Stephan.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #56 Gepost op: 07 juni 2018, 21:40:24 »
Het centrum van Groesbeek is de laatste jaren idd flink op de schop gegaan en ik moet zeggen dat het helemaal niet onaardig oogt, omdat de beek nu ook weer bovengronds stroomt en dient als wateropvang. Overigens is de nieuwbouw voorzien van extra zware funderingen omdat wel degelijk is rekening gehouden met de terugkeer van de trein.

Niets zo onbetrouwbaar als politici >:( Een jaar geleden was er nog een akkoord over de revitalisering van de lijn. En de provincie praat dus ook poep, want er zijn al zo'n 10 onderzoeken geweest, zowel van de zijde van de overheid als van particuliere organisaties. Lijkt me sterk dat ze nu weer wat vergeten zijn.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #57 Gepost op: 07 juni 2018, 22:02:48 »
Provincie wil geen geld uitgeven aan OV. (Bieze / VVD).

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #58 Gepost op: 08 juni 2018, 00:21:11 »
Provincie wil geen geld uitgeven aan OV? Interessant standpunt.
 
Ik roep drie willekeurige projecten die op stapel staan:
- Elektrificatie Maaslijn
- Spoorverdubbeling Zevenaar - Didam
- Verbouw station(somgeving) Nijmegen

Allemaal spoorprojecten waar de Provincie fors geld in steekt. Verder de concessies en in het recente verleden bijvoorbeeld meerdere nieuwe stations (ook vanuit reizigersaantallen bezien onrendabele), toiletvoorzieningen op diverse kleine stations, etc. etc. etc.

Of de Provincie meer zou moeten investeren in OV, soit, daar kun je over discussiëren, maar zomaar stellen dat men geen geld uit wil geven is natuurlijk wel erg vanuit de onderbuik geschoten  :police:
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2018, 00:23:29 door Whis »
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #59 Gepost op: 08 juni 2018, 08:14:48 »
Dit stukje is interessant:

"Op ongeveer 2 kilometer afstand van de spoorlijn ligt natuurgebied De Bruuk, Volgens de provincie moet voor dit gebied worden onderzocht wat de invloed van herstel is op verstoring van de natuur door geluid en stikstofuitstoot. De spoorlijn is nu overwoekerd. Onduidelijk is welk planten- en dierenleven hier is ontstaan en wat de waarde hiervan is.

De bomen die er staan moeten in ieder geval gekapt worden. Duidelijk is dus dat er wel aantasting van natuur zal plaatsvinden al is niet precies bekend hoe groot die is en hoe er moet worden gecompenseerd."

Dat kan de provincie wel vinden, maar hier gelden vrij duidelijke Europese regels. Zolang het spoor nog eigendom is van ProRail en ook nog de status heeft van spoorlijn (dus niet is 'opgegeven') mag de boel gewoon gekapt en vrijgemaakt worden en mogen er gewoon weer treinen rijden.

Hetzelfde geldt trouwens in Groesbeek. Mooi dat de gemeente daar telkens dwarsligt, maar het is nog steeds een spoorlijn, geen gemeentegrond. Als een maatschappij besluit om er treinen overheen te laten rijden, heeft Groesbeek geen poot om op te staan.