Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:37:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:17
Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door Fritsprt
Vandaag om 12:19:25
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Marco1044
Vandaag om 12:18:10
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:10:46
MB-module: "Bahnübergang Burgstraße" door Tjalling
Vandaag om 11:29:41
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 11:23:15
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Frans Peeters
Vandaag om 11:07:37
Oersik in schaal 1 door rolfm
Vandaag om 10:46:04
Mara Harbor door Patrick1975
Vandaag om 10:11:51
Martin's geknoei met groen.. door Patrick1975
Vandaag om 10:07:41
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Ronald Koerts
Vandaag om 10:02:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 09:57:48
VERPLAATST: BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Reinout van Rees
Vandaag om 09:55:17
Klein Duits kopstationnetje door Reeks77
Vandaag om 09:32:02
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:12:22
Secties in een Klimspiraal wel of niet? door nico99
Vandaag om 09:07:04
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:43:55
TT-baan Heinenoord door NS264
Vandaag om 08:40:32
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:27:58
Opnieuw beginnen met hobby door wimpietje
Vandaag om 07:05:25
Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87. door Scratchbuilt
Vandaag om 06:45:16
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 10283 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2018, 22:20:08 »
Bemoedigend is dit wel, alleen blijft het probleem dat Nijmegen en Berg en Dal een tram wilden. Linkse ideeën die veel geld kosten en niet erg realistisch zijn.

Kun je me uitleggen waarom dit linkse ideeën zijn?

Grt,
Niels

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2018, 23:08:45 »
Het vervoerbeleid van de gemeente Nijmegen wordt al decennia bepaald door een anti-auto houding onder invloed van GL, PvdA, SP en D66. Daarom heeft de stad nooit een rondweg gekregen maar moet zich alles door het centrum persen. Het enige wat wel wezenlijk is veranderd is de bouw van de Snelbinder, de tweede brug over de Waal omdat Nijmegen-Noord door de stadsuitbreiding onbereikbaar dreigde te worden. De hoofdassen zijn verder nog net zo breed of smal als 40 jaar geleden.

Zodoende is ingezet op fietsverkeer vanwege de vele studenten en op de bus. Een echt zweverig plan was een kabelbaan vanaf het centrum over de Waal naar Lent, maar daar is gelukkig vanaf gezien. Als alternatief wordt nu gedacht aan een tram (die reed er ooit, maar de gehele infra is gesloopt en vervangen door een trolleybus die ook alweer is verdwenen) vanaf de binnenstad en de universiteit naar Groesbeek en Kleef. Alles zal opnieuw moeten worden aangelegd en sluit zowel in Nijmegen als Kleef niet aan op het spoorwegnet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #32 Gepost op: 08 februari 2018, 00:22:47 »
Klopt het dat de foto op station Kranenburg genomen is?

Inderdaad. Herkenbaar door de gammele voetgangersbrug.
Helaas niet herkenbaar door het stationsnaambordje, want daarvoor is de Hema "instamatic" 9x9cm foto niet goed genoeg :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2018, 00:37:48 »
Ik snap nog steeds niet waarom ReneN het hierbij steeds over linkse ideeën heeft...

De VVD en de stadspartijen waren ook voor de invoering van de tram op de route (Bemmel -) Lent - Nijmegen - Heijendaal (- Groesbeek - Kranenburg - Kleve) ter voorkoming van de dichtslibbende binnenstad.

Wanneer dit op een 'RandstadRail'-achtige wijze wordt uitgevoerd (binnen de stad een tram en buiten de stad een trein) en kijkend naar het succes van RandstadRail van Den Haag naar Zoetermeer ten opzichte van de NS sprintertjes, zie ik niet in er fout aan is om de tram (wens van Nijmegen) en de trein (wens van de Duitse regio) te combineren .
Het gaat hier alleen om het grensverkeer tussen Kleve en Nijmegen en dat wordt dan op een perfecte manier bediend, tot voor de deur van de HAN en de Radboud Universiteit en tot in de binnenstad van Nijmegen.

Dat je in Kleve daarbij moet overstappen op een trein naar Düsseldorf lijkt mij geen punt, want daar liggen niet de grote reizigersstromen.....

We moeten eindelijk eens pragmatisch gaan denken en niet steeds stokpaardjes berijden en de verschillen tussen tram en trein benoemen, maar de overeenkomsten en voordelen van een RandstadRail-achtig concept.
Dat heeft niets te maken met linkse of rechtse hobbys, maar met gezond verstand.


Groeten, Rob.



'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #34 Gepost op: 08 februari 2018, 08:00:47 »
Fijn dat Rob al voor me heeft opgeschreven hoe ik er over denk!  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #35 Gepost op: 08 februari 2018, 16:27:57 »
Buiten het feit om dat men moet proberen om een zo goed mogelijk concept neer te leggen waar (zo goed als) iedereen zich in kan vinden,is er nog iets anders.
Ga je dieselen over die lijn of maak je de lijn elektrisch ?
Ga je met aankomende werkzaamheden aan sommige stations die van belang zijn voor reactiveren,niets aan mogelijkheden weghalen om ook bij die stations te kunnen stoppen.
Het zal immers de 1ste keer niet zijn dat men iets verbouwd en vanwege nieuwe veranderingen, sommige eerdere veranderingen weer moet terug draaien  ::)
( als dat dan überhaupt nog gaat)
Best "leuk"allemaal,maar dat loopt alleen maar meer in de centen.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3960
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #36 Gepost op: 08 februari 2018, 20:31:46 »
Gewoon een elektrische regiotram. En dan vanaf Apeldoorn via Arnhem naar Bemmel door Nijmegen naar Kleve.  :angel:

Het idee van dat hele trace is er. Of het ook ooit uitgevoerd zal worden betwijfel ik.

Greetz een hoopvolle Martijn.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #37 Gepost op: 08 februari 2018, 22:12:50 »
Gewoon een elektrische regiotram. En dan vanaf Apeldoorn via Arnhem naar Bemmel door Nijmegen naar Kleve.
Apeldoorn - Arnhem via: Beekbergen, Loenen en Dieren? Leuk idee. (y)
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3960
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #38 Gepost op: 08 februari 2018, 22:29:04 »
Nee. Dat is verschrikkelijk om rijden.  ::)

Apeldoorn. Beekbergen. (Niet VSM Lieren waar station beekbergen staat)
Langs de A50 op langs het NOM en burgers Zoo naar het station lijkt me mooi.

Zegmaar ter vervanging van bus 91

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #39 Gepost op: 08 februari 2018, 23:51:47 »
Ik denk dat een hele elektrisch lijn niet haalbaar is en dat hoeft ook niet.
We hoeven hierbij ook het wiel niet opnieuw uit te vinden.

De Alstom Regio Citadis (hetzelfde type als de RandstadRail trams naar Zoetermeer) rijdt in Kassel en omstreken op een aantal lijnen met een dieselaggregaat.
In Chemnitz rijden de Vossloh Citylinks ook diesel-elektrisch buiten de stad.
In Nijmegen zal dat dan wel CNG worden, want daar rijden de bussen van Breng ook op en dat is wat duurzamer dan diesel.

Of Arnhem - Apeldoorn ooit een railverbinding wordt, is in de nabije toekomst zeer de vraag.
Het is niet in het MIRT 2020 - 2030 opgenomen.
Het behoorde (behoort ??) wel tot de 'Keizerlijn 1', maar er is nooit een duidelijke uitspraak gedaan over de tractiesoort op dit traject.

Groeten, Rob.

'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #40 Gepost op: 09 februari 2018, 00:20:11 »
Zonder door te willen zagen over politiek  ;D : het gaat er mij om dat er wordt gekozen voor een dure optie die in het verleden juist is verworpen omdat de kosten voor de reactivering te hoog waren. Waarom niet gefaseerd werken en beginnen met het herstellen van de lijn waarop de Lintjes van NordWestBahn slechts 25 kilometer extra rijden? NRW besteedt de lijn rond 2025 opnieuw aan en dan kan samen met de Nederlanders het traject worden geëlektrificeerd. De Duitsers hebben toch al een opwaardering van de lijn gepland. Zo worden hoge aanloopkosten voorkomen.

Elektrificatie zou trouwens niet eens nodig zijn als de volgende generatie treinen op waterstof gaat rijden. De TU Delft heeft hier vergevorderde plannen voor ontwikkeld: het omvat ombouw van de centrales in de Eemshaven die via wind/zonne-energie waterstof opwekken die dan weer in de Groningse bodem wordt opgeslagen. Het bestaande gasnet zou kunnen worden hergebruikt voor de distributie, zodat overal waterstof kan worden getankt. De eerste Coradia iLints moeten al in Groningen en Friesland op proef gaan rijden.

Wel opvallend dat juist in Noord-Nederland zo hard aan innovatie wordt gewerkt. Schril contrast met de NAM (Shell-Exxon) die tot voor kort alleen maar dacht aan cashen. Eigenlijk zouden zulke bedrijven moeten verdwijnen, het is oude economie.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #41 Gepost op: 09 februari 2018, 07:33:05 »
René. De door jouw geponeerde stellingen zijn politiek gekleurd ten aanzien van Waterstof. De promotor achter waterstof in Noord Nederland is de omstreden professor Ad van Wijk en D66 gedeputeerde Fleur Gräper. Aaldrik Haaijer heeft afgelopen week in de LC is zeer helder verhaal geschreven over het gebruik van waterstof. 

Het gasleidingnet is ongeschikt voor het transport van waterstof. Komt bij dat allerminst is onderzocht wat de effecten zijn van het opslaan van waterstof in de bodem van Groningen. De Groningers zitten niet echt te wachten op nieuwe ***.

Een ander aspect is dat bij het opwekken van waterstof via elektriciteit er een tegengesteld proces dient plaats te vinden om waterstof weer om te zetten naar elektriciteit. Bij dit proces gaat veel energie verloren. Bovendien kost het opslaan van waterstof onder een druk van 750 bar ook de nodige energie. Daarnaast kan waterstof worden geclassificeerd als high explosive and toxic. Kortom de race in het voordeel van waterstof is nog lang niet gelopen.

Veel beter is te kiezen voor partiële elektrificatie van het traject. Door middel van hybride treinstellen heb je de voordelen van elektrisch rijden, terwijl de investering ten opzichte van volledige elektrificatie aanmerkelijk lager is.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #42 Gepost op: 09 februari 2018, 13:31:20 »
En zelfs al zou het gasleiding net het aankunnen,men mag niks anders door een (voormalig) gasleiding proppen.
Dat schijnt een keiharde vastgelegde regel te zijn,geen vreemde stoffen door een gasleiding.
Als men de gasleiding (toch) weer vult met gas en gebruikers gaan dat gas verbruiken weet men niet wat die vreemde stof heeft achtergelaten in die buizen en weet men dus ook niet weet of dat ongewenste effecten meebrengt.
Kan me in het geval van bv restjes waterstof en gas die bij je gas stel in de keuken tot ontbranding worden gebracht,zomaar indenken dat dat iets doet waar je niet blij van gaat worden  ;D

Maar goed laten we maar terug keren naar het echte topic,want dit drijft daar steeds verder vanaf.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9975
    • sleutelspoor
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #43 Gepost op: 09 februari 2018, 13:49:47 »
Maar is wel zeer interessant (y) ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #44 Gepost op: 09 februari 2018, 13:59:45 »
@Tijgernootje, volgens mij klopt het deels niet wat je zegt. Stedin heeft op Ameland al een tijd lang een proef gehouden met het bijmengen van waterstof. Dit verliep zonder problemen, voorwaarde was wel nieuwe apparatuur in de huizen. Volgens de energieleverancier kan tot maximaal 30 procent worden toegevoegd, dus ook gewoon om op te koken. Er is echter niet verder gegaan dan 20 procent. Daarboven moeten de apparaten worden omgebouwd, zoals in de jaren '60 ook massaal is gebeurd. Maar idd, dit hoort in een ander forum thuis.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2018, 14:08:28 door ReneN »