Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 19:39:23
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 19:33:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:59
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
Vandaag om 19:27:20
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:21:27
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door FritsT
Vandaag om 19:20:26
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Jeroen Water
Vandaag om 19:00:19
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 18:58:42
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door Haradigi
Vandaag om 18:51:28
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Marij Stoffels
Vandaag om 18:13:28
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 18:07:36
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door Casmir
Vandaag om 17:51:50
hakende en hangende koppelingen artitec plan W (inclusief ontsporingen) door nighttrain1
Vandaag om 17:46:53
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 17:11:53
Station 2.0 door Wim Corduwener
Vandaag om 17:05:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 16:49:39
Havenbaantje door Wim Vink
Vandaag om 16:39:51
Reseau de Cambalou en construction door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:59
Lokpilots en ontstoring door Antoine.
Vandaag om 16:27:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:17:55
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Sobat Kras
Vandaag om 16:03:09
Corneliënstadt 2.0 door JaJo
Vandaag om 14:39:13
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 13:26:21
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door zuylen
Vandaag om 13:03:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:00:56
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 12:36:52
Gelderse Modelspoordagen 3 en 4 maart 2018 Herwen. door Edde
Vandaag om 12:29:17
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 11:27:44
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Timo
Vandaag om 11:05:44
Carmeliet op stoom 17 maart in Schoonhoven, kleine beurs voor diverse modelbouw door St00mboy
Vandaag om 10:49:08
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 4816 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 23:16:39 »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 23:51:07 »
Kan me niet voorstellen dat de G isemeente Groesbeek, sorry, de gemeente Berg en Dal  ;) (y), Al echt om is.
Carel
...'t sterft hier van het leven..... = Freek Vonk door Lucky TV.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2018, 00:14:01 »
Bemoedigend is dit wel, alleen blijft het probleem dat Nijmegen en Berg en Dal een tram wilden. Linkse ideeën die veel geld kosten en niet erg realistisch zijn. Ook aan Duitse zijde niet, want dan beschouwt de deelstaat NRW het als een lokale gelegenheid en draagt geen cent bij. Gaat Kleef niet doen. In hoeverre rechts tegenwerkt is mij niet duidelijk. Ik kan me voorstellen dat nu de VVD zwaar inzet op Lelystad Airport een rechtstreekse treinverbinding Arnhem - Nijmegen - luchthaven Weeze bij de provincie Gelderland weer verkeerd valt, die overigens zwemt in het geld.

De LINT'jes van NWB voldoen goed en ik blijf het idioot vinden dat voor die laatste 20 kilometer een dure oplossing zou moeten worden bedacht. Voor mij als inwoner van het uiterste oosten van Brabant zou het heel aantrekkelijk zijn wanneer ik in Nijmegen Heyendaal op een rechtstreekse verbinding met het Ruhrgebied zou kunnen overstappen. Binnen 1,5 uur op Düsseldorf Hbf. Trouwens: de NWB en deelstaat NRW werken aan een elektrificatieplan voor het traject van de Niers-Express, omdat de infra zwaar verouderd is (armseinen en overwegen met trekdraden), vergelijkbaar met de Maaslijn die nu op de schop gaat.

Nijmegen heeft als vanouds een slechte verkeersinfrastructuur waar pas vrij recent met de nieuwe stadsbrug enige verbetering in is gekomen, verder ligt het er bij zoals 40 jaar geleden. Kleef is met 50.000 inwoners niet groot maar enorm druk door de dagelijkse stroom Nederlandse kooplustigen en vanuit het zuiden via de Rijnbrug bij Emmerich richting Achterhoek het enige alternatief voor de omslachtige route A73-A50-A12 zolang de A15 nog niet is doorgetrokken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 00:24:19 door ReneN »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2018, 01:27:12 »
Even zoeken leert dat in Duitsland langzaam de wissels worden gesteld voor elektrificatie van het traject Krefeld - Kleef. De redenen zijn hetzelfde als aan de Nederlandse kant op de Maaslijn: steeds meer reizigers, te beperkte capaciteit, teveel enkelspoor en dat bij de enige spoorverbinding in de hele regio Niederrhein. Zie : http://www.rp-online.de/nrw/staedte/kevelaer/haupt-will-moderneren-niers-express-aid-1.7016751

Het hele traject is hier als cabinerit goed te volgen: https://www.youtube.com/watch?v=gZlPWxDVtM8 Erg leuke video waarbij blijkt dat de dieseltjes lange tijd onder de draad rijden... beetje zonde. Volgens Wiki staat de elektrificatie voor 2026 op de agenda, dan verloopt de concessie van NordWestBahn. Ik hoop wel dat de Nederlandse bestuurders aansluiten op de Duitse ontwikkelingen in plaats van te blijven toeteren over een veredelde stadstram. Het is bij ons in het ov een traditie geworden om het wiel o zo graag zelf opnieuw uit te willen vinden :P Daarom pleitte ik al eerder voor het afkappen van de wensen van zweverige plaatselijke wethouders.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 01:29:26 door ReneN »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2018, 09:47:54 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)
...'t sterft hier van het leven..... = Freek Vonk door Lucky TV.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2018, 10:01:43 »
Maar ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, de tram op de buitenlijn bestaat al jaren. Het KVV doet niet anders rond Karlsruhe. Van de buitenlijnen naar het tramnet vv.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16895
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2018, 10:06:39 »
Ja, snap ook niet wat daar zweverig aan is. Het aanjagen van verzet in Groesbeek lijkt me minstens zo onhandig. ???

Als de vervoersbehoefte nu beperkt is, dan wordt zoiets aangelegd om een behoefte te creëren. Zijn er plannen voor ontwikkeling tussen Nijmegen en Kleve?

Overigens ben ik ook in 1,5 uur per trein in Düsseldorf Hbf, bedenk ik net.  ;D
Nooit uitgestapt trouwens.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 10:20:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2018, 11:07:02 »
Daar zit hem nou net de crux. Groesbeek/Berg en Dal heeft geen grote bezwaren tegen iets tramachtigs voor bestemmingsverkeer naar Groesbeek danwel Kleve.
Maar ja de bus Nijmegen<>Groesbeek puilt niet echt uit en de NIAG-bus naar Kleef al helemaal niet. Daarvoor een tram? Mwah.
En doorgaande treinen door het centrum moeten ze in dorp Groesbeek al helemaal niet aan denken.

My two cents, Carel.
(uit Berg en Dal hoog.)

Ach ja....   ze rijden voor niets geleed.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2018, 13:36:41 »
Het zweverige is dat er niet wordt gekeken naar het grotere geheel, maar de gemeenten voor zichzelf iets leuks en duurs binnen proberen binnen te halen. Voor het stadstramtraject zal geheel nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd in Nijmegen en apart materieel nodig zijn. Een doorgaande reismogelijkheid naar Düsseldorf vervalt hiermee.  :(

De bestaande LINTjes door laten rijden en straks aansluiten op de Duitse elektrificatie lijken me zowel handiger als veel goedkoper. Op andere grensoverschrijdende trajecten wordt dit idee wel toegepast. Dat lokale belangen hier zo zwaar wegen komt mede doordat de provincie Gelderland nooit veel interesse heeft getoond (verkeer is VVD-portefeuille; Conny Bieze). Bovendien zal NRW in dit geval weinig of niet meebetalen - de belangrijkste reden waarom het gerommel in de marge zo lang duurt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2018, 15:05:10 »
Ik heb die NIAG bus altijd een afgang gevonden, een dikke drie kwartier van Nijmegen naar Kleef, als je pech had zat je in de bus die ook nog een aantal buurtschappen aandeed, duurde de reis nog langer. In de jaren 80 nog meegemaakt dat de reis per trein 20 minuten duurde.
Groeten,
Richard

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2018, 15:13:57 »
Die ervaring had ik ook. In Duitsland wordt de bus veel voor scholierenvervoer gebruikt, fietsen doen ze daar traditioneel weinig. Gevolg is in de ochtend en middag propvolle bussen en heel veel stoppen. Moet wel zeggen dat de omgeving deels erg heuvelachtig is en daarom een goede conditie verlangt.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2018, 18:03:29 »
een spoorverbinding zou ideaal zijn voor duitse scholieren die in Nijmegen studeren, het station heyendaal ligt naast de hogeschool en op loopafstand van de universiteit. Daarbij zou een 1 of 2 extra treinen naar Heyendaal de buslijnen kunnen ontlasten. Het komt regelmatig voor dat je 3 bussen moet wachten om naar het centraal station te komen...

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 19:53:29 door Arjen52 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4147
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2018, 20:29:42 »
Huishoudelijke mededeling: de stellige "van de baan" in de titel heb ik gezien de recente ontwikkelingen maar even van een voorzichtige "(niet)" voorzien. Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?

Reinout-als-moderator


Ter opleuking van deze mededeling ook maar een bescheiden fotootje dat ik als scholier maakte bij de afscheidsritten:


Reinout-half-off-topic
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2018, 22:16:52 »
Citaat
Dat leek me wel gerechtvaardigd, toch?
Inderdaad. Zoiets was ik eerder ook van plan, maar dat kon ik niet.
Arjen52, als topicstarter. ;)

Klopt het dat de foto op station Kranenburg genomen is?
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 22:18:39 door Arjen52 »