Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 31207 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 20:23:14 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast »

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2017, 16:09:03 »
Een droevig verhaal. Waar andere grensoverschrijdende trajecten wel een kans maken, gaat het hier steeds mis. En dat voornamelijk omdat de ene ambtenaar de andere letterlijk in de wielen rijdt - de ene keer ligt de gemeente Groesbeek dwars, dan weer het regiobestuur of de provincie waar de VVD op de stoel zit van het verkeersbeleid. Ik woon vlakbij het oude tracé en inmiddels wordt er al 20 jaar over reactivering gepraat.

Hoe langer het duurt, des te hoger de kosten. Die worden overigens schromelijk overdreven. De lijn is nog bijna helemaal intact behalve bij Nijmegen Heyendaal en het station in Kleef. Het lijkt er op dat er bewust wordt toegeschreven naar "das geht gar nicht" als conclusie. Vergeten wordt dat er steeds meer Duitse studenten in Nijmegen zijn en de lijn bovendien pal langs het vliegveld in Weeze loopt, waarmee Nederlandse vakantiegangers een directe overstap op het vliegtuig kunnen maken.

Maar ja, de (r)overheid ziet liever dat we het geld uitgeven op Schiphol en Eindhoven. Duitsland (waar ik overigens werk) mag niet té aantrekkelijk worden. En ja: de busverbinding van de NIAG is slecht: fijn als je even naar Kleef wilt en in de volle scholierenbus blijkt te zitten die overal stopt...  Vanaf Kleef kun je dan weer met de trein in een halfuursdienst door naar Düsseldorf, waarbij DB (sinds 2009 de Niers-Express van NordWestBahn) overigens een stuk goedkoper is dan NS of Arriva.

Het is soms een droom van mij om een aantal ambtenaren op staande voet te ontslaan. Op kosten van de belastingbestaler initiatieven jarenlang tegenhouden door onderlinge spelletjes en territoriumdrift uit te vechten. Elke maand risicoloos salaris opstrijken. Inmiddels zijn we wel zo'n 10 dure onderzoeken die in een la verdwijnen verder.

Grtz, René
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 16:22:15 door ReneN »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2017, 17:27:00 »
Het spoor mag er dan nog wel liggen, maar dat is inmiddels zo oud en door het achter blijven aan onderhoud zo vervuild dat de complete bovenbouw toch vervangen zal moeten worden. Iets wat het nodige wel kost.

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2017, 18:05:08 »
Het zal ongeveer op dezelfde manier gaan als de vernieuwing van het tracé Enschede - Gronau waarbij het gehele baanlichaam wordt vernieuwd.

Maar toch: de gemeente Groesbeek blijft pesten omdat de spoorlijn het dorp doorsnijdt. Oorspronkelijk wilde men op het tracé een nieuw winkelcentrum bouwen, maar dat is mede door de crisis niet doorgegaan. Bovendien is het spoor geen gemeente-eigendom. Oplossing nu: het gemeentehuis op 2 meter van het spoor bouwen met "overlast" als argument om tegen de terugkeer van de trein te zijn. Volgend project was een fietspad van enkele tonnen door de ingraving als extra hindernis. Dit leverde een conflict op met staatssecretaris Dijksma wegens bouwen in een natuurgebied. 

Linkse "babboe-bakfietsgemeente" Nijmegen à la Amsterdam doet het tegenovergestelde: heel enthousiast reageren maar samen het de regio eisen dat er een tramverbinding komt via het centrum, want "dat is het enige dat Groesbeek pruimt". Peperduur en natuurlijk linkse lucht(bak)fietserij - de Lintjes van NWB kunnen vanaf Düsseldorf ook wel die laatste 20 kilometer naar Nijmegen rijden, en dat vrijwel zonder meerkosten.

Zo bereik je dus helemaal niets. De verlenging van de A15 had samen met de Betuweroutetunnel onder het Pannerdensch Kanaal in 1 keer aangelegd kunnen worden, de boormachines waren er immers al. Nu komt er na het geheel opnieuw doorlopen van alle procedures een te dure tolbrug waarbij de gebruiker 4 of 5 keer belasting afdraagt: op de auto zelf, de wegenbelasting, de brandstofaccijns, het toltarief en als hij wat doorrijdt dan weer de Duitse tol die er aan komt. 

Openbaar bestuur functioneert in Nederland vaak zeer inefficiënt en alleen omdat we collectief (nog) in staat zijn de lasten van de geldverspilling te dragen. In Frankrijk wordt bijvoorbeeld bij het aanbesteden van trambedrijven zoals in Straatsburg een gezamenlijke deadline opgelegd waarbinnen besluiten moeten zijn genomen. Dit zou in Nederland per direct moeten worden overgenomen om lokale bestuurders die dwarsliggen buitenspel te zetten en ze te dwingen beter met gemeenschapsgeld om te gaan of... anders op te zouten. Wat er nu waarschijnlijk gebeurt is over 2 jaar als de discussie opnieuw oplaait het 11e haalbaarheidsonderzoek uitbesteden aan een bevriend bureautje om de meute weer even het idee te geven dat er aan wordt gewerkt. En als burger mag je daaraan verplicht meebetalen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 18:16:32 door ReneN »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2017, 20:13:20 »








Cleve of Kleef zoals het er nu uit ziet.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2017, 22:20:35 »
Het is soms een droom van mij om een aantal ambtenaren op staande voet te ontslaan.

Hihi, je droomt dus soms over mij!  ;)

Groetjes

Davy Beumer

(Die namens de toenmalige gemeente Groesbeek deel heeft genomen aan de Europese Sintropher studie naar de mogelijkheden van reactivering Nijmegen en Kleve én die namens diezelfde gemeente de rechtszaken mocht voeren tegen de staatssecretaris inzake een vermeende overtreding van de flora- en faunawet in de spoorkuil tussen Groesbeek en Malden.)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2017, 22:27:14 »
 ;D

Volgens mij begint en eindigt een discussie over reactivering met een vervoersvraag. Die is er blijkbaar niet, in iedere geval niet genoeg.

Grtz,
Niels

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2017, 23:13:45 »
In Frankrijk wordt bijvoorbeeld bij het aanbesteden van trambedrijven zoals in Straatsburg een gezamenlijke deadline opgelegd waarbinnen besluiten moeten zijn genomen.

In Frankrijk werkt dit toch wel wat anders, maar niet minder succesvol.....

In Frankrijk schieten de trambedrijven uit de grond als krokussen in het voorjaar, maar daar wordt de financiering dan ook heel anders geregeld.

De Franse regering is vanaf de '70-er jaren begonnen maatregelen te nemen voor de verbetering van het OV en heeft de gemeenten / regio's uitgenodigd met plannen te komen.
Na een goedkeuring van de tramplannen van een gemeente / regio door de Franse regering door middel van een 'Déclaration d'Utilité Publique', bestaat de mogelijkheid voor die gemeente / regio om extra belasting te heffen; de grens voor het inwonertal van zo'n gemeente / regio is in 1999 verlaagd van 300.000 tot 10.000 inwoners, dus ook kleinere gemeentes / regio's kunnen een tram krijgen!
Ook in Frankrijk kunnen de kosten van het openbaar vervoer niet door de inkomsten uit de kaartverkoop afgedekt worden.
Hiervoor is het 'Versement Transport' uitgevonden: een belasting die in de betreffende gemeente / regio wordt opgelegd aan iedereen en iedere instantie, die voordeel heeft van de tramlijn; denk hierbij aan bijvoorbeeld de parkeerplaatsen, die bij een bedrijf niet meer nodig zijn en door bedrijfsruimten vervangen kunnen worden, maar ook inwoners die profijt van de tram kunnen hebben, etc.
Dat dit systeem werkt blijkt uit het feit dat er de afgelopen 25 jaar zo'n 16 trambedrijven geopend zijn, in 4 steden wordt momenteel een tramlijn aangelegd en er zijn plannen voor een tram in nog eens 4 steden.

En in de meeste steden kwamen de werkelijke vervoerscijfers ver boven de prognoses uit, omdat een tram nu eenmaal vervoer aantrekt, in tegenstelling tot bussen.
Daarbij moet aangetekend worden, dat de Fransen dan ook gewoon rijstroken van 4-baans invalswegen 'opofferen' ten behoeve van de trambaan en in de binnensteden gewoon straten autoluw of autovrij maken; natuurlijk wel met gratis P&R parkeergarages (of goedkope combikaarten voor parkeren en de tramrit) aan de stadsranden. Dat lef moet je als politiek hebben, om de (binnen-)steden bereikbaar te houden.

Wel een verschil met de Nederlandse procedure, gebaseerd op (simpel gezegd...)een extrapolatie van oude vervoerscijfers en behoud van wegen en parkeerplaatsen in de stad........

Groeten Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2017, 23:41:46 »
Citaat
Hihi, je droomt dus soms over mij!  ;)

Haha Davy, je zag de bui al hangen en bent nu zzp'er geworden. ;D  Tja, ik ontdekte dat op Somda.nl en op andere plaatsen dezelfde discussie al herhaaldelijk is gevoerd, inderdaad ook over bestuursdwang van hogerhand.

Blijft wel de kwalijke rol van de gemeente Groesbeek in het verleden. Fervent tegenstander burgemeester Prick had indertijd nachtmerries van goederentreinen die dwars door het dorp zouden rijden, met de beruchte chloortrein waarschijnlijk als meest afschrikwekkende voorbeeld. Tja wanneer je het gemeentehuis zo laat bouwen dat die trein bijna dwars door je bestuurskamer rijdt...
Zie: https://www.google.nl/maps/@51.7778933,5.9329549,3a,66.8y,295h,94.24t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssDYZIGIJAIJn3KOPMeC0rw!2e0

Indertijd was het NS zelf die de lijn om zeep hielp door de lage frequentie en het dure "grenstarief", nu de bestuurders waarbij er iedere keer wanneer de neuzen net 1 kant op lijken te staan weer een afhaakt. Ik moet zeggen: deze week was het niet de gemeente Groesbeek (nu deelgemeente van Berg en Dal) maar Conny Bieze van de provincie Gelderland die de plannen opnieuw in de prullenbak gooide. In maart was er juist een positief overleg met de Kreis Kleve geweest. In ruim 20 jaar is er zo heel veel geld en tijd verspild dat/die ook geïnvesteerd had kunnen worden in een beter ov.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 23:47:14 door ReneN »

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2017, 00:05:43 »
@Waelsteder / Rob,
dank voor je uitleg... het grote voordeel van de Franse methode is dat er een duidelijke regie bestaat, waarbij iedereen inspraak heeft maar waar dus ook binnen een bepaalde termijn resultaten moeten worden geboekt. Ik meen gelezen te hebben dat er aan de plannen deadlines vastzitten waarbinnen ze klaar moeten zijn, een soort prestatiecontract. Ik zal kijken of ik dit terug kan vinden.

In Nederland is het negatieve gevolg van het poldermodel dat overleg zich over jaren kan uitstrekken zonder dat iemand leiding neemt en het de ene keer valt het goed uit, de andere keer slecht, waarbij het overleg tussen twee landen natuurlijk wel een hindernis vormt. Zelfs in een blad als Binnenlands Bestuur wordt onze sterk verouderde bestuurscultuur regelmatig bekritiseerd. Zoals gezegd: zolang we de geldverspilling door de overheid blijven bekostigen, is er geen reden tot gedragsverandering. In het bedrijfsleven ben je dan al vijf keer failliet. Mogelijk is Nijmegen - Kleef niet rendabel, onze bestuurders zijn het nog veel minder.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2017, 09:09:51 »
Hiervoor is het 'Versement Transport' uitgevonden: een belasting die in de betreffende gemeente / regio wordt opgelegd aan iedereen en iedere instantie, die voordeel heeft van de tramlijn; denk hierbij aan bijvoorbeeld de parkeerplaatsen, die bij een bedrijf niet meer nodig zijn en door bedrijfsruimten vervangen kunnen worden, maar ook inwoners die profijt van de tram kunnen hebben, etc.

Daarbij moet aangetekend worden, dat de Fransen dan ook gewoon rijstroken van 4-baans invalswegen 'opofferen' ten behoeve van de trambaan en in de binnensteden gewoon straten autoluw of autovrij maken; natuurlijk wel met gratis P&R parkeergarages (of goedkope combikaarten voor parkeren en de tramrit) aan de stadsranden. Dat lef moet je als politiek hebben, om de (binnen-)steden bereikbaar te houden.

In het kader van Sintropher ben ik destijds met collega's van o.a. ProRail en de Stadsregio Arnhem Nijmegen op bezoek geweest bij de Franse tramstad Valenciennes; zij werkten aan een gelijksoortig project als Nijmegen - Kleve, namelijke een grensoverschrijdende, in dit geval tramlijn over een deels verlaten stuk spoorlijn naar de Belgische plaats Quievrain.
De vervoerautoriteit CITURV heft rondom Valenciennes belasting bij elk bedrijf met geloof meer dan 10 werknemers. De inkomsten komen ten goede aan het trambedrijf. Rond Valenciennes zitten een aantal grote bedrijven zoals Toyota en Alsthom waardoor CITURV voldoende inkomsten heeft voor het trambedrijf en zelfs uitbreidingen daarvan.

Ze zijn daarbij ook rigoureus in de vernieuwing van de stedelijke ruimte; van gevel tot gevel worden hele straten opnieuw ingericht voor de komst van de tram.

Maar... zoals een collega van de Stadsregio Arnhem Nijmegen zei; ze zouden zich kapot moeten schamen voor de totaal verwaarloosde busvloot. Toen werd in Valenciennes echt al het geld in de tram gestoken. Dus ook in Frankrijk moeten blijkbaar keuzes gemaakt worden...

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2017, 09:14:49 »
Haha Davy, je zag de bui al hangen en bent nu zzp'er geworden. ;D  Tja, ik ontdekte dat op Somda.nl en op andere plaatsen dezelfde discussie al herhaaldelijk is gevoerd, inderdaad ook over bestuursdwang van hogerhand.

Blijft wel de kwalijke rol van de gemeente Groesbeek in het verleden. Fervent tegenstander burgemeester Prick had indertijd nachtmerries van goederentreinen die dwars door het dorp zouden rijden, met de beruchte chloortrein waarschijnlijk als meest afschrikwekkende voorbeeld. Tja wanneer je het gemeentehuis zo laat bouwen dat die trein bijna dwars door je bestuurskamer rijdt...

Hoi Rene, de zzp-klussen doe ik bij gelegenheid naast mijn gewone normale baan nog steeds in loondienst voor de gemeente (nu: Berg en Dal). Werk is toch een stuk hobby zeg maar... al doe ik geen spoor gerelateerde zzp-klussen.

Saillant detail; de bestuurskamer zit aan de andere zijde van het gemeentehuis, kant Dorpsplein. Mijn kamer daarentegen is die kamer met het mooiste uitzicht; precies in de punt het dichtst bij het spoor en dan de bovenste verdieping! Helaas nog nooit een trein zien passeren!  ;D

Over de rol van Groesbeek; het gaat wat ver om hier die rol uit te leggen, hobby matig zou ik er ook anders over denken dan zakelijk.
Maar mocht je eens meer willen weten over onze rol, dan ben je altijd welkom voor een bak koffie!

Groetjes Davy

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2017, 09:18:18 »
Volgens mij begint en eindigt een discussie over reactivering met een vervoersvraag. Die is er blijkbaar niet, in iedere geval niet genoeg.

Inderdaad, en die bleek helaas niet uit de studies!

Daarbij is ook geen sprake gebleken van een concreet probleem, waarvoor reactivering een oplossing zou zijn. Althans geen probleem welke groot genoeg is om de hoge investerings- en exploitatiekosten maatschappelijk te kunnen verantwoorden!


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2017, 10:16:59 »
Vervoersvraag is een goed uitgangspunt, maar je kan ook versterking van de Euregio als uitgangspunt nemen en dan is verbetering van de infrastructuur een middel. De exploitatiekosten en het 'verlies' moet je dan meenemen in een bredere maatschappelijke impactanalyse.

Belangrijk startpunt is voldoende politiek commitment op alle niveaus. Wat de bestuurlijke puzzel interregionaal nog ingewikkelder maakt is dat de verschillende bestuurslagen; lander, kreise, provincies en gemeenten niet symetrisch ten opzichte van elkaar zijn. Wie maakt afspraken met wie?

Die lijn gaat er vast nog wel een keertje komen, gewoon geduld hebben en in de tussentijd vooral voorkomen dat er allerlei bouwwerken over het bestaande trace worden gebouwd.

Groeten, Paul
Boomshanka!

ReneN

  • Gast
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 21:25:20 »
Citaat
Over de rol van Groesbeek; het gaat wat ver om hier die rol uit te leggen, hobby matig zou ik er ook anders over denken dan zakelijk.
Maar mocht je eens meer willen weten over onze rol, dan ben je altijd welkom voor een bak koffie!

Davy, ik zal je een pb sturen. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van de site Duitslandnieuws en kreeg toevallig afgelopen week een opiniestuk over dit onderwerp in de mailbox... ook hier wordt de rol van de provincie Gelderland kritisch beoordeeld. Een volgend verschil met Frankriijk is dat daar de overheid sturend optreedt en ervanuit gaat dat een beter ov ook meer reizigers genereert, terwijl de Nederlandse (en Duitse) volgend zijn en conservatieve prognoses opstellen omdat ze geen risico's willen nemen - of de reactiveringskosten bewust zo hoog mogelijk inschatten. Bij door te drukken Haagse prestigeprojecten als de HSL wordt precies omgekeerd geredeneerd, afhankelijk van hoe de politieke wind waait...

Zie: http://www.duitslandnieuws.nl