Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gezocht omgeving Drachten door RodeDuivel
Vandaag om 21:06:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
  

Auteur Topic: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje  (gelezen 6980 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2017, 13:57:55 »
Nee, het relais staat vanzelf in de laatste stand waarin het werd gestuurd.
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat een reedcontact vastgebakken zit waardoor het relais is één stand vast blijft staan.

Wat ik zou doen in jouw geval: haal alles los en monteer het relais tijdelijk bovenop de tafel, dat werkt makkelijker.
En bouw het dan stap voor stap weer op. Eerst alle voedingsaansluitingen (geel en bruin). Dan de bedrading van de relaiscontacten naar de overwegbesturing.
In plaats van de reedcontacten stuur je dan de relaisspoelen aan door met bruin tegen de spoelaansluitingen te tikken, dus op de plekken waar later de blauwe draden komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2017, 14:44:36 »
Klaas, als er een reedcontact vast gebakken zit hoef je deze toch alleen maar van dat blokje af te koppelen. Dan een multimeter er overheen, magneetje over het reedcontact en kijken of ie schakeld. Of denk ik nu te simpel?.

Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2017, 16:28:07 »
Je denkt wel simpel, maar daar is niks verkeerd aan.  ;D Controleren of de reeds wel schakelen is ook een stap in het proces van foutzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2017, 16:39:45 »
Ik wil de overweg laten aansturen door reedcontacten voorheen was dat via een momentschakelaar.
Schema gedownload en geprint en gestart met aansluiten.
Nou kom ik dus volgende probleem tegen  het bovenste spoor  (op tekening)werkt alles goed  ,
echter op de onderste spoor geen reactie ook niet als ik reedcontact kort overbrug voor test.
(...)
ik heb het vermoeden of relais 5552 viessmann kapot of iets aan schema niet klopt.
Als ik dit zo lees:
Met je momentschakelaar(s) heeft het goed gewerkt?

1. reedcontacten testen/vervangen bij het onderste spoor
   (immers de reedcontacten vervangen je momentschakelaars)
 
2. bedrading vervangen bij reedcontacten vanaf onderste spoor
   (als de reedcontacten het wel doen, moet het liggen aan de bedrading)
   Waarom zou de bedrading ineens niet kloppen als het met momentschakelaar(s) wel werkte?
   Bijvoorbeeld omdat je de bomen rechtstreeks op de schakelaar had zitten, en nu niet meer.
   Om het helemaal goed te testen had je de momentschakelaars eerst moeten zetten
   in het schema op de plek waar de reedcontacten staan. Daarmee test je of je het schema
   correct hebt bedraad.

Het schema klopt. Het lijkt sprekend op een ander schema, namelijk dat van de zelfbouw overweg van Viessmann voor analoog gebruik:


Het grote verschil t.o.v. jouw schema  is dat hier de digitale module ontbreekt.
Maar zo werkt het dus wel: tenminste, als je reedcontacten en bedrading klopt.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2017, 17:00:34 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #19 Gepost op: 28 June 2017, 17:37:24 »
Misschien ook nog even een aandachtspunt:

Bij voeding met gelijkspanning dient de MIN aan de middelste aansluiting van het Viessmann 5552 relais aangesloten te worden, anders schakelt het relais niet:

         

Bron: http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/netherlands/5552-01-NL.pdf

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 28 June 2017, 18:08:34 door Bert_Apd. Reden: Bronvermelding toegevoegd »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #20 Gepost op: 28 June 2017, 20:24:00 »
Aan bert apd
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning en ik hou kabel kleuren aan   bruin is plus bij mij geel is min groen actief aansturing en rood is uitsturing.
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie) liever genoeg vermogen dan te weinig en tevens had ik die viessman trafo over.
De verlichting is bijna alles leds alleen de scenery heeft meer stroom verbruik vandaar de viessmn 16 vol/52va
Voorlopig 12 wissels (flm-aandrijving) 15 seinen.ebut80 busch.Scenery, flitzer, schilder, wip, overweg dus valt reuze mee.
Inmiddels heb ik nog meer (nieuwe) reedcontacten binnengekregen alleen ik wil gaan solderen alleen de tin op de club laten liggen das handig,dus dadelijk toch even naar bouwmarkt.
 aan Te2/2
Ik heb eerst hiervoor een fleischman schakelaar 6907 gebruikt en hier werd de viessman relais nog niet gebruikt
maar dat zou ik ook nog kunnen doen momentschakelar op plaats van reedcontact zetten en zo testen

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #21 Gepost op: 28 June 2017, 21:17:04 »
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning ...
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie)

Om nog een mogelijke oorzaak uit te sluiten:

Heb je misschien ergens een Viessmann 5215 Power Module (of equivalent) in de voedingsschakeling zitten?
Die levert uiteindelijk ook weer gelijkspanning op...

Groeten,
Bert

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #22 Gepost op: 28 June 2017, 21:21:16 »
Die module omvormer gebruik ik in deze baan niet,heb ik wel in vorige baan gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #23 Gepost op: 28 June 2017, 21:25:19 »
Ik krijg steeds meer het idee dat er een reedcontact niet goed werkt. Volg eens de tip van Hans Gvz. Sluit een universeelmeter aan op het reedcontact (op de stand weerstand meten) en rij er met de magneet overheen. Kijken of dat een reactie oplevert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #24 Gepost op: 28 June 2017, 22:13:34 »
Dat zou dan het openen contact moeten zijn van het voorste spoor. Ander zou het achterste spoor ook niet werken. Als je geen multimeter hebt, voorste openen contact losmaken en kijken of de bomen wel dicht gaan als er een trein over het voorste spoor rijdt (maar niet meer open gaan).

René
René

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2017, 17:22:57 »
Inmiddels probleem gevonden,het bleek linksonder de reedcontact kapot te zijn en van rechterzijde was de connector van bak 3 naar bak 2 waren 3  pinnetje gebroken.
Bedankt groet dennie

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2017, 01:58:01 »
Dacht Klaas al. Top.  (y)

Niet minder top:
Citaat
connector van bak 3 naar bak 2 waren 3  pinnetje gebroken.
Ik denk niet dat we dat hadden kunnen vermoeden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail