BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dennie op 24 juni 2017, 21:55:55
-
Ik wil de overweg laten aansturen door reedcontacten voorheen was dat via een momentschakelaar.
Schema gedownload en geprint en gestart met aansluiten.
Nou kom ik dus volgende probleem tegen het bovenste spoor (op tekening)werkt alles goed ,
echter op de onderste spoor geen reactie ook niet als ik reedcontact kort overbrug voor test.
Tevens heb ik geen aansturing op de andreaskruizen echter maar dat komt later.
ik heb het vermoeden of relais 5552 viessmann kapot of iets aan schema niet klopt.
oja dat extra relais waar de zwarte kabel aangesloten konden worden heb ik weggehaald van schema want dat wordt niet gebruikt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/relais_5552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/relais_5552.jpg)
groet dennie
-
Ik zou eerst de bedrading eens goed controleren. Zo te zien klopt het schema.
Anders even de contacten wisselen (zie schema, zwarte pijlen). Werkt het andere spoor nu goed dan kan de 5552 kapot zijn, blijft de fout op hetzelfde spoor zit er toch een bedradingsfout in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_21.jpg)
René.
-
Inmiddels ander relais geplaatst en nog steeds hetzelfde probleem.
Ik denk dat ik maar voorlopig op schakelaar aansturing even laat staan de overweg i.p.v reedcontacten
groet dennie
-
Dan heb je nog steeds hetzelfde aansluit probleem. ::) ::)
-
De schakelcontacten linksboven en rechtsboven moet je doorverbinden.
Ook linksonder en rechtsonder.
Doe je dit niet heb je 2x een half relais, daarom doet één gedeelte het maar.
Dus eigenlijk waar René de pijlen heeft getekent, die moet je met elkaar verbinden.
-
Dat moet je dus juist niet doen. Geen foute voorlichting geven.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0392.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0392.png)
Het staat toch echt op hun eigen website Klaas ;)
-
Alleen als je alle contacten tegelijk wil laten schakelen en dat wil je hier niet.
René
-
Hier worden de twee helften van het relais afzonderlijk geschakeld. De linkerhelft wordt gestuurd door de reedcontacten in het onderste spoor, de rechterhelft door de reedcontacten in het bovenste spoor. Pas in de contacten van het relais wordt de zaak gecombineerd, zodanig dat als één of beide helften in staan de overweg wordt aangestuurd.
Kortom, Dennie moet gewoon al zijn draadjes nog eens goed controleren. Ergens heeft hij iets verkeerd gedaan.
-
Hoi Dennie,
Probeer ook nog even een doorverbinding te maken tussen het middelste contact aan de linker bovenzijde met het onderste kontakt aan de linkerkant.
Geen draadjes loshalen! Gaat de overweg nu dicht?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema2.jpg)
René
-
Inmiddels verder gegaan met controle draden nieuw gestript en aangesloten en nog steeds hetzelfde probleem.
Heb even de onderste reedcontactaansturing weer uitgeplukt en zal andere reedcontact in plaatsen en begin toch af te vragen of relais niet verkeerd om staat afgebeeld.
Dit zou er moeten gebeuren
Trein komt rechtsboven aan en activeerd door reedcontact de overweg (rechtsboven) en trein rijdt over de overweg.
Linksonder komt ook trein en gaat over reedcontact (linksonder)maar schakelt alleen relais om want de overweg is al in werking.
De trein op bovenste spoor gaat weer over reedcontact(linksboven), het relais moet actief blijven en overweg ook want er is een 2e trein in overwegsectie.
De 2de trein gaat rechtsonder over reedcontact en schakelt relais(uit)om en overweg zou uit moeten gaan.
Als goed is krijg ik donderdag nog een overweg en geleverd en zal hier een testoptelling maken
en fotograveren hoe ik aangesloten heb.
Onder bak is het niet makkelijk te fotograveren groet dennie
-
rene dat overbruggen zal ik nog uitproberen
ik heb al bij reedcontact geprobeerd geen reactie maar ik zal nou direct bij stekker ingang proberen
-
En dat is ook precies hoe ik het schema nagelopen heb, lijkt dus te kloppen. Alleen het linkerrelais schakelt zo te lezen niet in. Vandaar dat ik je vroeg om die doorverbinding te maken.
Rene.
-
hoi rene
net overbrugd en relais schakelen om het is lastig ,eigenlijk moet je met zon klusje met ze tweeen zijn,
nou ben ik hele tijd onder baan uit het komen of kijken overweg dicht is en de andreaslichten uit zijn en weer onder baan.morgen komt collega en dan probeer ik het verder
-
Kan het zijn dat de relais nog verkeerde stand stonden toen ik begon met aansluiten?
groet dennie
-
Nee, het relais staat vanzelf in de laatste stand waarin het werd gestuurd.
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat een reedcontact vastgebakken zit waardoor het relais is één stand vast blijft staan.
Wat ik zou doen in jouw geval: haal alles los en monteer het relais tijdelijk bovenop de tafel, dat werkt makkelijker.
En bouw het dan stap voor stap weer op. Eerst alle voedingsaansluitingen (geel en bruin). Dan de bedrading van de relaiscontacten naar de overwegbesturing.
In plaats van de reedcontacten stuur je dan de relaisspoelen aan door met bruin tegen de spoelaansluitingen te tikken, dus op de plekken waar later de blauwe draden komen.
-
Klaas, als er een reedcontact vast gebakken zit hoef je deze toch alleen maar van dat blokje af te koppelen. Dan een multimeter er overheen, magneetje over het reedcontact en kijken of ie schakeld. Of denk ik nu te simpel?.
Gr Hans
-
Je denkt wel simpel, maar daar is niks verkeerd aan. ;D Controleren of de reeds wel schakelen is ook een stap in het proces van foutzoeken.
-
Ik wil de overweg laten aansturen door reedcontacten voorheen was dat via een momentschakelaar.
Schema gedownload en geprint en gestart met aansluiten.
Nou kom ik dus volgende probleem tegen het bovenste spoor (op tekening)werkt alles goed ,
echter op de onderste spoor geen reactie ook niet als ik reedcontact kort overbrug voor test.
(...)
ik heb het vermoeden of relais 5552 viessmann kapot of iets aan schema niet klopt.
Als ik dit zo lees:
Met je momentschakelaar(s) heeft het goed gewerkt?
1. reedcontacten testen/vervangen bij het onderste spoor
(immers de reedcontacten vervangen je momentschakelaars)
2. bedrading vervangen bij reedcontacten vanaf onderste spoor
(als de reedcontacten het wel doen, moet het liggen aan de bedrading)
Waarom zou de bedrading ineens niet kloppen als het met momentschakelaar(s) wel werkte?
Bijvoorbeeld omdat je de bomen rechtstreeks op de schakelaar had zitten, en nu niet meer.
Om het helemaal goed te testen had je de momentschakelaars eerst moeten zetten
in het schema op de plek waar de reedcontacten staan. Daarmee test je of je het schema
correct hebt bedraad.
Het schema klopt. Het lijkt sprekend op een ander schema, namelijk dat van de zelfbouw overweg van Viessmann voor analoog gebruik:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/v5700.jpg)
Het grote verschil t.o.v. jouw schema is dat hier de digitale module ontbreekt.
Maar zo werkt het dus wel: tenminste, als je reedcontacten en bedrading klopt.
-
Misschien ook nog even een aandachtspunt:
Bij voeding met gelijkspanning dient de MIN aan de middelste aansluiting van het Viessmann 5552 relais aangesloten te worden, anders schakelt het relais niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5552_Relais_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5552_Relais_01.jpg)
Bron: http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/netherlands/5552-01-NL.pdf
Groeten,
Bert
-
Aan bert apd
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning en ik hou kabel kleuren aan bruin is plus bij mij geel is min groen actief aansturing en rood is uitsturing.
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie) liever genoeg vermogen dan te weinig en tevens had ik die viessman trafo over.
De verlichting is bijna alles leds alleen de scenery heeft meer stroom verbruik vandaar de viessmn 16 vol/52va
Voorlopig 12 wissels (flm-aandrijving) 15 seinen.ebut80 busch.Scenery, flitzer, schilder, wip, overweg dus valt reuze mee.
Inmiddels heb ik nog meer (nieuwe) reedcontacten binnengekregen alleen ik wil gaan solderen alleen de tin op de club laten liggen das handig,dus dadelijk toch even naar bouwmarkt.
aan Te2/2
Ik heb eerst hiervoor een fleischman schakelaar 6907 gebruikt en hier werd de viessman relais nog niet gebruikt
maar dat zou ik ook nog kunnen doen momentschakelar op plaats van reedcontact zetten en zo testen
-
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning ...
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie)
Om nog een mogelijke oorzaak uit te sluiten:
Heb je misschien ergens een Viessmann 5215 Power Module (of equivalent) in de voedingsschakeling zitten?
Die levert uiteindelijk ook weer gelijkspanning op...
Groeten,
Bert
-
Die module omvormer gebruik ik in deze baan niet,heb ik wel in vorige baan gebruikt.
-
Ik krijg steeds meer het idee dat er een reedcontact niet goed werkt. Volg eens de tip van Hans Gvz. Sluit een universeelmeter aan op het reedcontact (op de stand weerstand meten) en rij er met de magneet overheen. Kijken of dat een reactie oplevert.
-
Dat zou dan het openen contact moeten zijn van het voorste spoor. Ander zou het achterste spoor ook niet werken. Als je geen multimeter hebt, voorste openen contact losmaken en kijken of de bomen wel dicht gaan als er een trein over het voorste spoor rijdt (maar niet meer open gaan).
René
-
Inmiddels probleem gevonden,het bleek linksonder de reedcontact kapot te zijn en van rechterzijde was de connector van bak 3 naar bak 2 waren 3 pinnetje gebroken.
Bedankt groet dennie
-
Dacht Klaas al. Top. (y)
Niet minder top:
connector van bak 3 naar bak 2 waren 3 pinnetje gebroken.
Ik denk niet dat we dat hadden kunnen vermoeden.