Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje  (gelezen 6969 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #15 Gepost op: 27 June 2017, 13:57:55 »
Nee, het relais staat vanzelf in de laatste stand waarin het werd gestuurd.
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat een reedcontact vastgebakken zit waardoor het relais is één stand vast blijft staan.

Wat ik zou doen in jouw geval: haal alles los en monteer het relais tijdelijk bovenop de tafel, dat werkt makkelijker.
En bouw het dan stap voor stap weer op. Eerst alle voedingsaansluitingen (geel en bruin). Dan de bedrading van de relaiscontacten naar de overwegbesturing.
In plaats van de reedcontacten stuur je dan de relaisspoelen aan door met bruin tegen de spoelaansluitingen te tikken, dus op de plekken waar later de blauwe draden komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2017, 14:44:36 »
Klaas, als er een reedcontact vast gebakken zit hoef je deze toch alleen maar van dat blokje af te koppelen. Dan een multimeter er overheen, magneetje over het reedcontact en kijken of ie schakeld. Of denk ik nu te simpel?.

Gr Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2017, 16:28:07 »
Je denkt wel simpel, maar daar is niks verkeerd aan.  ;D Controleren of de reeds wel schakelen is ook een stap in het proces van foutzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #18 Gepost op: 28 June 2017, 16:39:45 »
Ik wil de overweg laten aansturen door reedcontacten voorheen was dat via een momentschakelaar.
Schema gedownload en geprint en gestart met aansluiten.
Nou kom ik dus volgende probleem tegen  het bovenste spoor  (op tekening)werkt alles goed  ,
echter op de onderste spoor geen reactie ook niet als ik reedcontact kort overbrug voor test.
(...)
ik heb het vermoeden of relais 5552 viessmann kapot of iets aan schema niet klopt.
Als ik dit zo lees:
Met je momentschakelaar(s) heeft het goed gewerkt?

1. reedcontacten testen/vervangen bij het onderste spoor
   (immers de reedcontacten vervangen je momentschakelaars)
 
2. bedrading vervangen bij reedcontacten vanaf onderste spoor
   (als de reedcontacten het wel doen, moet het liggen aan de bedrading)
   Waarom zou de bedrading ineens niet kloppen als het met momentschakelaar(s) wel werkte?
   Bijvoorbeeld omdat je de bomen rechtstreeks op de schakelaar had zitten, en nu niet meer.
   Om het helemaal goed te testen had je de momentschakelaars eerst moeten zetten
   in het schema op de plek waar de reedcontacten staan. Daarmee test je of je het schema
   correct hebt bedraad.

Het schema klopt. Het lijkt sprekend op een ander schema, namelijk dat van de zelfbouw overweg van Viessmann voor analoog gebruik:


Het grote verschil t.o.v. jouw schema  is dat hier de digitale module ontbreekt.
Maar zo werkt het dus wel: tenminste, als je reedcontacten en bedrading klopt.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2017, 17:00:34 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #19 Gepost op: 28 June 2017, 17:37:24 »
Misschien ook nog even een aandachtspunt:

Bij voeding met gelijkspanning dient de MIN aan de middelste aansluiting van het Viessmann 5552 relais aangesloten te worden, anders schakelt het relais niet:

         

Bron: http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/netherlands/5552-01-NL.pdf

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 28 June 2017, 18:08:34 door Bert_Apd. Reden: Bronvermelding toegevoegd »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #20 Gepost op: 28 June 2017, 20:24:00 »
Aan bert apd
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning en ik hou kabel kleuren aan   bruin is plus bij mij geel is min groen actief aansturing en rood is uitsturing.
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie) liever genoeg vermogen dan te weinig en tevens had ik die viessman trafo over.
De verlichting is bijna alles leds alleen de scenery heeft meer stroom verbruik vandaar de viessmn 16 vol/52va
Voorlopig 12 wissels (flm-aandrijving) 15 seinen.ebut80 busch.Scenery, flitzer, schilder, wip, overweg dus valt reuze mee.
Inmiddels heb ik nog meer (nieuwe) reedcontacten binnengekregen alleen ik wil gaan solderen alleen de tin op de club laten liggen das handig,dus dadelijk toch even naar bouwmarkt.
 aan Te2/2
Ik heb eerst hiervoor een fleischman schakelaar 6907 gebruikt en hier werd de viessman relais nog niet gebruikt
maar dat zou ik ook nog kunnen doen momentschakelar op plaats van reedcontact zetten en zo testen

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #21 Gepost op: 28 June 2017, 21:17:04 »
Ik gebruik geen gelijkspanning maar de wisselspanning ...
De spanning wordt geleverd door een zware viessman (trafo 5200 serie)

Om nog een mogelijke oorzaak uit te sluiten:

Heb je misschien ergens een Viessmann 5215 Power Module (of equivalent) in de voedingsschakeling zitten?
Die levert uiteindelijk ook weer gelijkspanning op...

Groeten,
Bert

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #22 Gepost op: 28 June 2017, 21:21:16 »
Die module omvormer gebruik ik in deze baan niet,heb ik wel in vorige baan gebruikt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #23 Gepost op: 28 June 2017, 21:25:19 »
Ik krijg steeds meer het idee dat er een reedcontact niet goed werkt. Volg eens de tip van Hans Gvz. Sluit een universeelmeter aan op het reedcontact (op de stand weerstand meten) en rij er met de magneet overheen. Kijken of dat een reactie oplevert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #24 Gepost op: 28 June 2017, 22:13:34 »
Dat zou dan het openen contact moeten zijn van het voorste spoor. Ander zou het achterste spoor ook niet werken. Als je geen multimeter hebt, voorste openen contact losmaken en kijken of de bomen wel dicht gaan als er een trein over het voorste spoor rijdt (maar niet meer open gaan).

René
René

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2017, 17:22:57 »
Inmiddels probleem gevonden,het bleek linksonder de reedcontact kapot te zijn en van rechterzijde was de connector van bak 3 naar bak 2 waren 3  pinnetje gebroken.
Bedankt groet dennie

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2017, 01:58:01 »
Dacht Klaas al. Top.  (y)

Niet minder top:
Citaat
connector van bak 3 naar bak 2 waren 3  pinnetje gebroken.
Ik denk niet dat we dat hadden kunnen vermoeden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail