Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 14:16:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 82195 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2007, 11:41:14 »
In ieder geval veel dank uit NL.

http://www.roco.cc/content.php?id=1216

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2007, 14:13:29 »
De warmwitte: Conrad Nr. 185822-89 Golden White SMD 0603, vrij prijzig ! Enkelstuks € 2.55

Brelec verkoopt ze ook, € 1.50, zowel in smd vorm als 2 mm led. Hij stuurt ze ook per post. www.brelec.be
Verder kan je ook bij led-baron op e-bay een mix van 1000 warm/pur/koud witte smd's kopen voor 50 euro. Nu vind ik 50 euro wel veel, maar als er meerdere mensen interesse hebben kan er misschien een gezamelijke aankoop worden gedaan. http://stores.ebay.de/ledbaron Oh, ja, ik zie dat ze ook 10 stuks voor 9 euro hebben (inclusief verzendkosten).

Henk
« Laatst bewerkt op: 08 december 2007, 14:17:00 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #32 Gepost op: 08 december 2007, 21:49:23 »
@henk

Idd hele scherpe aanbiedingen bij die Baron !


Maar, nu even niet over LEDs, maar over het dresseren van een ESU LokPilot 3.0 ( DCC ) .

Mijn doel is/was om het volgende te realiseren:

  • Standaard met de rijrichting wisselende frontverlichting
  • Afzonderlijk inschakelbare sluitseinen in het geval de loc los rijdt, wisselend in combinatie met de frontsijnen afhankelijk van de rijrichting
  • 1 zijdige front/sluit verlichting voor het gebruik in trek-duw/trek treinen, of in het geval van een 'lokzug', uiteraard wisselend met de rijrichting

Hiervoor heb ik het concept van cabine 1 en cabine 2 van het grote voorbeeld overgenomen. Cabine 1 is de kant die bij vooruit rijden op kop loopt, Cabine 2 de andere.

Ik heb gezocht naar een oplossing waarbij ik met 2 functietoetsen, F1 voor Cab 1 en F2 voor Cab 2 de verlichting aan de gewenste kant kan schakelen.

Om deze oplossing te realiseren maak ik gebruik van de uitgebreide functie-mapping van de ESU 3.x decoders.

Deze werkt als volgt:

ESU heeft een aantal CV's gereserveerd voor het 'mappen' van de functies. Functies in dit verband zijn 'opdrachten' die middels de centrale aan de decoder kunnen worden gegeven. Deze opdrachten kunnen middels de mapping vertaald worden naar het in- of uitschakelen van bepaalde fysieke-  of virtuele uitgangen.

Om dit te bereiken zijn er een tweetal bitwaarde tabellen gedefinieerd:

Bitwaarde tabellen

Tabel A

Bit Omschrijving             Draad   Waarde
----------------------------------------
0   Licht voor/cab 1        (wit )      1
1   Licht achter/cab 2     (geel )    2
2   Extrafunctie AUX 1    (groen )  4
3   Extrafunctie AUX 2    (paars )  8

Tabel B

Bit Omschrijving                        Waarde
----------------------------------------
0   Optrek- en remvertraging        1
1   Rangeerstand                        2

Deze bitwaarden regelen het activeren van de uitgangen als ze worden toegekend aan bepaalde CV's.

Naast de gebruikelijke functies als F0 ( licht ), F1, F2 enz. Onderscheidt ESU ook de functie 'Stilstand' en 'Rijden'


Ook de functies zijn in een tabel gedefinieerd:

Mapping tabellen

CV  Functie           Rijrichting  Tabel  Standaard
--------------------------------------------------
129 Stilstand         Vooruit      A      0
130 Stilstand         Vooruit      B      0
132 Stilstand         Achteruit    A      0
133 Stilstand         Achteruit    B      0

135 Rijden            Vooruit      A      0
136 Rijden            Vooruit      B      0
138 Rijden            Achteruit    A      0
139 Rijden            Achteruit    A      0

141 F0 (Licht)       Vooruit      A      1 ( Licht voor / wit )
142 F0 (Licht)       Vooruit      B      0
144 F0 (Licht)       Achteruit    A      2 ( Licht achter / geel )
145 F0 (Licht)       Achteruit    B      0

147 F1                 Vooruit      A      4 ( AUX 1 / groen )
148 F1                 Vooruit      B      0
150 F1                 Achteruit    A      4 ( AUX 1 / groen )
151 F1                 Achteruit    B      0

153 F2                 Vooruit      A      8 ( AUX 2 / paars )
154 F2                 Vooruit      B      0
156 F2                 Achteruit    A      8 ( AUX 2 / paars )
157 F2                 Achteruit    B      0

159 F3                 Vooruit      A      0
160 F3                 Vooruit      B      2 ( Rangeerstand )
162 F3                 Achteruit    A      0
163 F3                 Achteruit    B      2 ( Rangeerstand )

165 F4                 Vooruit      A      0
166 F4                 Vooruit      B      1 ( Vertragingen uit )
168 F4                 Achteruit    A      0
169 F4                 Achteruit    B      1 ( Vertragingen uit )

De oplettende lezer, zal zien dat er 'gaten' zitten tussen de verschillende functies. Deze gaten worden in het geval van sounddecoders opgevuld met Tabel C voor allerlei 'vrituele uitgangen' voor het afspelen van geluid.


De seinen in Cab 1 worden geschakeld door wit en groen, respectievelijk de front- en sluitseinen. In Cab 2 geel en paars, respectievelijk de front- en sluitseinen.

Het enige wat er nu nog gebeuren moet, is het uitrekenen van de juiste waarden en het programeren van de betreffende CV's:

Voor Cab 1 op F1

147 F1                 Vooruit      A      1 ( Licht / wit / frontsein )
148 F1                 Vooruit      B      0
150 F1                 Achteruit    A      4 ( AUX 1 / groen / sluitsein)
151 F1                 Achteruit    B      0

Voor Cab 2 op F2

153 F2                 Vooruit      A      8 ( AUX 2 / paars / sluitsein)
154 F2                 Vooruit      B      0
156 F2                 Achteruit    A      2 ( Licht / geel / frontsein )
157 F2                 Achteruit    B      0

De andere CV's houden hun standaard waarden. De normale lichtwisseling blijft gewoon intact. Dit zal de meest voorkomende vorm zijn: 1 loc voor een trein met alleen frontseinen.

Uiteindelijk dus heel erg simpel allemaal  ;D

F1 schakelt alle verlichting in Cab 1, F2 in Cab 2. Als de 'Licht' functie uitgeschakeld is, blijft de cabine die niet geactiveerd is keurig donker.


Veel plezier met het dresseren van je eigen decoders. De meeste moderne decoders kennen wel een vorm van mapping, dus dat zou dan geen probleem mogen opleveren. De handleiding van de decoder is uiteraard een belangrijke bron van informatie...  :P

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #33 Gepost op: 08 december 2007, 22:00:35 »
@ Karst, deze beelden had je nog te goed van hetzelfde principe op een 2200. Een omgekeerd L-sein werd pas in mei 1963 ingevoerd; een 2200 zonder demper kan dus niet. Deze onvolkomenheid wordt nog aangevuld. De 2200'en kregen tussen 1958 en 1960 een demper op de uitlaat.
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/2200MetLicht

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #34 Gepost op: 08 december 2007, 22:07:33 »
Hoi Wim,

Inderdaad, heel mooi. Die van mij staan hierop ook nog te wachten. Ik heb de dempers al binnen :)

Vraagje: waarom geen gele leds ?? Ben ik wel van plan. ik heb dat verder in al m'n NS materiaal gedaan. (voor zover mogelijk en iet al aanwezig)

Welke decoder ?

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #35 Gepost op: 08 december 2007, 22:10:23 »
ik vond warmwit mooier in een bruine loc. Decoder ESU Lokpilot 3.0
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #36 Gepost op: 08 december 2007, 22:12:59 »
Dan heb je kennelijk een nog ingenieuzere mapping gemaakt, aangezien je ook een rangeersein hebt gemaakt....

Vertel !  :P

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #37 Gepost op: 08 december 2007, 22:40:38 »
de gein is dat de sluitseinen alleen aan de cabinezijde zitten. Zij worden mogelijk gebruikt voor de Plan E-trek/duw te zijner tijd. Zij worden normaal met F2 (paarse draad) aangestuurd. Het rangeersein aan beide zijden wordt met F1 geschakeld, volgens een schema (LED's in serie met een diode voor de 'rangeerlamp') dat ik ooit eens op Beneluxspoor tegenkwam. Het valt dus wel mee met die ingewikkelde functiemapping in dit geval.

F0 = frontseinen aan beide zijden, wisselend met rijrichting
F1= rangeersein aan beide zijden gelijktijdig, snelheid op rangeergang (mapping)
F2= rode sluitseinen achter
F3= rangeergang
F4= rijden zonder afrem/optrek vertraging
F5= rijrichtingafhankelijk fronseinen voor en sluitseinen achter (bij wisselen van rijrichting gaan ze uit).

Het liefst had ik ook nog zwaailichten aangestuurd, maar dan heb ik een Digirails 1010 of een ZIMO decoder nodig met een extra functieuitgang. Dat zijn van die dingen die je hier niet kunt krijgen. Maar... volgende week is Houten en dan gaan we voor een decoder met 5 uitgangen, zodat in een 2200 of 2400 ook zwaailichten kunnen knipperen :P Dan blijft het probleempje dat je nog een uitgang mist om aan beide zijden sluitseinen in te kunnen bouwen; dan maar het rangeersein laten vervallen. Verdorie zeg, modelbouw is wel een zaak van compromissen sluiten ;).

greetz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #38 Gepost op: 08 december 2007, 23:16:47 »
Wim
geef je ook workshops?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #39 Gepost op: 08 december 2007, 23:25:47 »
Hoi Harm,
Het is niet zo moeilijk, een zeer kleine LED vraagt om een zeer kleine soldeerbout, ik heb zo'n 12Volt dingetje van Conrad. Maar die lag ergens onder in de gereedschapskoffer en dan bak ik SMD-leds rustig met een 25 Watt bout. Life is exiting er moet ook wat spanning in het spel :D . De frontseinen zijn 3 mm. LED's die met een vijltje een beetje smaller worden gemaakt. Ze passen dan mooi in de gaten van de Roco kap. Voor het draad gebruik je dunne zwarte decoderkabel (Conrad) en naar de sluitseinen dun koperlakdraad (van dat spoeldraad bij de electronicazaak). Voor de instellingen van de decoder is veel te halen uit de handleiding van de ESU LocPilot. Het zogenaamde 'functiemappen' kan met een Multimaus van Roco.

Gewoon proberen, dan gaat het maar eens mis, de aanhouder wint. Zo zijn we allemaal begonnen tenslotte. Ook ik hoop ooit op "Karst-niveau" te komen en dat is een lange weg met veel gefröbel...

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 08 december 2007, 23:28:00 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #40 Gepost op: 09 december 2007, 21:25:09 »
Wim
Op zich heb je wel gelijk, maar als je zoiets een keer doet als er iemand over je schouder meekijkt en aanwijzingen geeft dan gaat het allemaal wel wat soepeler. En het scheelt een stuk stress.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #41 Gepost op: 10 december 2007, 13:06:29 »
Karst,

Kun je deze functionmapping ook uitvoeren met een locmuis 2?

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #42 Gepost op: 10 december 2007, 13:09:17 »
In principe ja.

Je centrale ( en bedienings apparaat ) moet de vermelde CV's kunnen programmeren. Meer is er niet voor nodig.

Nu heb ik hier wel eens ergens gelezen, dat een LocMaus 2 geen CV's en waarden boven de 99 kan programmeren. Dan zou het wat lastig worden...

Grtzz,

Karst

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #43 Gepost op: 10 december 2007, 13:26:30 »
Kan inderdaad helaas niet met een Lokmaus 2, want die kan maar CV's en waardes t/m 99 programmeren. Daarom heb ik me een Multimaus aangeschaft.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #44 Gepost op: 10 december 2007, 13:52:49 »
Oké,
Dan moet ik me maar tevreden stellen met niet uitschakelbare sluitseinen.
Bedankt,

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen