Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
Vandaag om 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
Vandaag om 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 22:06:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
Vandaag om 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
Vandaag om 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 90221 keer)

Philotelist

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #135 Gepost op: 02 January 2008, 17:54:57 »
Er is inmiddels al het nodige over het rangeersein geschreven, maar om iedere twijfel weg te nemen het volgende:

In de voorschriften staat vermeld dat er 1 naar voren gericht wit/geel licht gevoerd dient te worden.

Het is dus afhankelijk van de willekeur van de machinist welke lamp er brandt.
Bij materieel met drie frontseinen werd niet zelden het middenfrontsein (de bovenste dus) gebruikt.
Nu wordt er sinds enkele maanden op aangedrongen het middenfrontsein juist niet te gebruiken, dit om de gloeilamp te ontzien. Deze is namelijk moeilijk bereikbaar om te vervangen.

Hopelijk schept mijn berichtje de gewenste duidelijkheid!

Vriendelijke groet, Marco (machinist)

modelspotter

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #136 Gepost op: 02 January 2008, 18:20:51 »
@frank: administratief

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #137 Gepost op: 02 January 2008, 19:20:27 »
Ik heb inmiddels mijn 2433 voorzien van een omgekeerd L-sein. Ik heb gewoon aan elke kant een 1,8 mm LED gesoldeerd. In eerste instantie had ik de LED's aan nr. 1 en 6 op het hier eerder getoonde schema gesoldeerd, maar dan lijkt de 1,8 mm LED de stroom weg te trekken van de andere 2 SMD-LED's. Hoe komt dit? Ik heb dit wel vaker meegemaakt, en dan bij LED's van hetzelfde type.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #138 Gepost op: 02 January 2008, 19:30:29 »

2516 duwt de buurtgoederentrein het raccordement op, Oldenzaal, 2 januari 1985

Deze heeft blijkbaar dezelfde pit branden als mijn 2545. Als ik mijn gele heb krijgt die dat dus ook.

Ik wil mijn loc ook voorzien van L sein maar ik heb een wisselstroom versie  maakt dit wat uit , kwa inbouwen ? er zit standaard al decoder in .

hoe moet dit

Dat maakt niet veel uit. Alleen weet ik niet welke draad bij jou Functie 1 (of een andere functie) is. Ik heb zelf geen ervaring met wisselstroom.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3878
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #139 Gepost op: 02 January 2008, 20:29:23 »
Hooggeplaatste 3e frontseinen hadden: 2441, 2448 en 2458.



Correct, deze 3 loc's waren ingedeeld voor enkele grensoverschrijdende treinen via Nieuweschans, waar ze later werden vervangen door de DB V100

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3492
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #140 Gepost op: 03 January 2008, 13:21:25 »
In de voorschriften staat vermeld dat er 1 naar voren gericht wit/geel licht gevoerd dient te worden.

Betekend dat ook dat het rangeersein moet wisselen met de rijrichting?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #141 Gepost op: 03 January 2008, 13:29:50 »
Nee, het rangeersein brandt aan beide zijden tegelijk. Dus de machinist hoeft het niet steeds om te schakelen.
Het is een waarschuwing voor mensen die op het emplacement werken: let op, ik kan van je af rijden, maar ik kan ook naar je toe komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #142 Gepost op: 03 January 2008, 13:46:45 »
In dit verband kwam ik nog iets interessants tegen in het seinenboek van Henk Bartels:
http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm

Ga naar 9. Seinen op voertuigen.
Daarin staat een beschrijving van het rangeersein. Scroll je iets naar beneden, dan zie je daar een tekening van een treinstel waarvan de middelste lamp brandt. Maar daarnaast staat het woord plaatje. Als je daar op klikt krijg je een foto van een treinstel waarvan de lamp rechtsonder brandt (gezien vanuit de cabine)

Dit als illustratie dat niet is voorgeschreven welke lamp als rangeersein dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #143 Gepost op: 03 January 2008, 13:55:16 »
Half on topic: Ooit zag ik een foto van 3 plan U's met rangeerseinen aan: de linker met het linkersein, de middelste met het bovensein en de rechter met zijn rechtersein aan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #144 Gepost op: 03 January 2008, 13:57:53 »
@frank: administratief
Thnx!

PS
Negatief- cq diascanner staat nu bij PC. Vanavond aansluiten en proefdraaien. 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3492
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #145 Gepost op: 03 January 2008, 13:58:47 »
Bedankt Klaas!

In het linkje dat je gegeven hebt staat ook dat het rangeersein aan voor- en achterzijde brandt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #146 Gepost op: 03 January 2008, 14:06:07 »
Voeren van een rangeersein is simpel, er staat slechts voorgeschreven dat er aan beide zijde van het krachtvoertuig een witte/gele lamp gevoerd dient te worden. Dus de keuze is aan de rangeerder welke te voeren ;)  met uitzondering van bijv een g1206 en g2000 hierbij kan geen keuze gemaakt worden.
Maar goed dit heeft niet veel meer te maken met de 2400 ;)

Wel benieuwd of de toplichten van een 2400 als rangeersien gebruikt werden cq gebruikt mochten worden

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #147 Gepost op: 16 January 2008, 00:30:36 »
Hallo allemaal,

Ik wil de rangeersein discussie even bruut verstoren met een vraag van een hele andere orde:

Kan iemand van jullie mij vertellen of de luchtslang die vanaf het front schuin naar de bufferbalk loopt in de bufferbalk vastgestoken wordt? M.a.w. zit er een gaatje in de balk en heeft de slang een pennetje dat in dat gaatje gestoken wordt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #148 Gepost op: 16 January 2008, 08:39:40 »
Ger,

Het antwoord is nee. Er zit geen pennetje aan de slang en ook geen gaatje in de bufferbalk.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #149 Gepost op: 19 January 2008, 11:11:53 »
Nou wil ik dus:
- rangeerseind vlgs schakeling van Felix;
- omgekeerd l-sein;
- rode sluitlichten.

Kan ik dan de aansluitingen van het bestaande printje gebruiken en zoja welke?

Ivo