Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstelbaan door Peter Kleton
Vandaag om 10:58:07
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door MOVisser
Vandaag om 10:55:36
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 10:25:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:54
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Sven
Vandaag om 09:36:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:26:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:15:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 08:12:28
Spoor 0 meterspoor door spoorijzer
Vandaag om 07:51:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
  

Auteur Topic: Een (verleng)snoer maken  (gelezen 12363 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26740
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2017, 12:46:46 »
Zet ook geen stekkers/contrasteerde aan snoeren zonder randaarde draad in het snoer.
Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Of je maakt een snoer met aardader en een stekker en contrastekker met aardcontact, of je maakt een tweeaderig snoer met stekker en contrastekker zonder aardcontact.
Mengvormen zijn niet toegestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7489
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2017, 12:54:00 »
Ik hergebruik op stevige schaal computer /monitor powercables. Altijd drie aderig met aangegoten stekker. Alleen langer dan 1.80 worden ze niet.

Ooit kreeg ik per ongeluk een UK snoer bij een laptop. Tja, dan hgeb je echt weer een losse stekker nodig... :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2017, 13:07:31 »
... Al valt het niet meer mee om losse stekkers aan te schaffen, die mogen namelijk niet meer gebruikt worden.

Bron? Ik kan hier nergens iets over vinden  ???

Stekkers zijn overal volop te koop, zowel geaard als niet geaard.

Alleen stapelbare verdeelstekkers mogen al jaren niet meer (van die dingen dat je er één pootje van een stekker in kan stoppen en dan het andere pootje kan pakken. 50% kans! Of 10 van die dingen in elkaar kan stoppen zodat er een lekker gewicht aan hangt).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdeelstekker#/media/File:Driewegstekker.jpg

René
René

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2017, 13:26:47 »
Dingen vooral erger maken dan ze zijn!

Ik heb in mijn carrière als elektrotechnicus meer problemen/storingen meegemaakt met aangegoten stekkers dan met zelf aangezette losse stekkers.
Van die aangegoten zooi moet je maar aannemen dat het goed zit, als ik ergens zelf een stekker aanzet weet en zie ik dat het goed zit.

En wat Klaas ook al aangeeft, de juiste stekker voor de juiste toepassing.
En dubbelgeïsoleerde toestellen/apparaten, te herkennen aan de twee vierkantje in elkaar, mogen niet met een drie aderig snoer/stekker met veiligheidscontact worden aangesloten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26740
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #19 Gepost op: 09 December 2017, 14:20:11 »
Stekkers zijn overal volop te koop, zowel geaard als niet geaard.
Was net nog even in de bouwmarkt (Karwei) en even bij het elektromateriaal gekeken. Geaarde stekkers volop, maar ongeaarde niet gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2017, 15:29:46 »
Die zijn er wel Klaas, echter het 2 aderige gedeelte bestaat uit een aangegoten stekker. Het andere gedeelte, de contra, is gewoon los verkrijgbaar. Had verleden week toevallig een verlengsnoertje nodig. En om nu de hele kast van zijn plek te halen om een geaard verlegsnoertje er achter te kunnen prutsen, was dit het handigste. Wist eigenlijk ook niet dat dit verkrijgbaar was.

Gr Hans

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2017, 16:01:24 »
Eurostekker.
Euro koppelstekker (contrastekker).

Beiden gewoon betrouwbaar en controleerbaar zelf te monteren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2017, 16:03:39 »
De reden dat ik dit draadje openbaar wil hebben is dat iedereen die een degelijk verlengsnoer wil maken dat ook moet kunnen doen en .... enz.

Helemaal mee eens, echter, dan raadt je aan adereindehulzen te gebruiken, nog veel beter!
Je vermeldt er niet bij dat een geschikte tang daarvoor voor een paar euro in China tot 50 euro bij de bouwmarkt te koop zijn en dat dat regelrechte bagger is.
De resultaten zijn veelal bedroevend van los zittende hulzen (nog het minst erg) tot nog net niet doorgehakte draden op de overgang naar de huls (vragen om problemen).
Veel bedrijven schrijven voor welke soort tang er gebruikt dient te worden en geloof me, die kosten honderden euro's,
er is niemand die zo'n ding koopt als je 'm niet dagelijks, voor je werk nodig hebt. En zelfs op dit soort tangen is nog wel eens kritiek.
Dan kun je beter als tip geven geen dunne draden (bv 3 x 0,75mm2) voor een 16A stekker te gebruiken.
Die blijven zelfs met een adereindehuls niet altijd onder het schroefje zitten.
Je kunt beter de draden stevig in elkaar draaien en het schroefje vooral niet te hard aandraaien.
Ook het vertinnen van de draden zoals dit in de 60er en 70er jaren gebruikelijk was wordt afgeraden, de veerkracht van het koper neemt er door af, gevolg, de draden gaan los zitten.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #23 Gepost op: 09 December 2017, 16:09:09 »
Ik ben ook elektromonteur en kom zo'n dingen ook nog wel eens tegen.
Maar in de meeste gevallen is de boosdoener de WCD. Als de contacten waar de pen van de stekker door veelvuldig gebruikt wat verder uit elkaar komen te staan maakt de pen slechter contact wat resulteert in meer warmte ontwikkeling.

Hetzelfde geld voor de steeklasdoppen, als je daar een paar keer een draad in steekt en weer uittrekt merk je na verloop van tijd dat de draden er veel makkelijker uitgaan.

Losse stekkers mogen gewoon, staat nergens in de Nen 1010, NPR 5310 of Nen 3140 dat losse stekker niet meer mogen.
Ongeaard zijn tegenwoordig alleen die platte stekker.

Vroeger mocht er over een 1.5mm2 ader maximaal 10 A lopen, oftewel 2300 W, maar volgens mij is dat tegenwoordig 16 A
En adereindhulzen moet gebruikt worden, anders kan het snoer bij een Nen 3140 Keuring worden afgekeurd.
En een goede adereindhulzentang kost al een 120 euro.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #24 Gepost op: 09 December 2017, 16:19:47 »
Onzin dat losse stekkers verboden zijn

Als beginnende keurmeester (NEN3140) heb ik al wat rare kabels in mijn handen gehad 
Op klasse 1 kabelhaspels en verlengsnoeren mogen gewoon nieuwe stekkers op worden gezet.
Bij klasse 2 apparaten snoer geheel vervangen met aangegoten stekker

Goed dit geldt voor het bedrijfsleven en is thuis niet verplicht en mag je doen wat je wilt, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Als je er verstand van heb maak je er lekker 1 en als je een leek bent koop gewoon een goed en degelijk kabel
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 16:45:47 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #25 Gepost op: 09 December 2017, 16:25:45 »
Eens met peterzoetermeer en W.Thomas, echter ook zo rond de €25,00 zijn adereindhulstangen te koop die voor hobby-/huishoudelijk gebruik prima voldoen.

Vertinnen is een slechte optie, niet zozeer vanwege het afbreken, de aders zouden achter de trekontlasting in principe niet meer moeten kunnen bewegen, maar wel omdat het vertinde koper geen veerkracht heeft en daardoor de contactdruk onder de schroef na verloop van tijd afneemt.
Hierdoor ontstaat dan een overgangsweerstand met mogelijk (bij wat hogere vermogens) vervelende gevolgen.

RhB-Mikey, duidelijke uitleg  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #26 Gepost op: 09 December 2017, 16:58:21 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26740
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #27 Gepost op: 09 December 2017, 17:05:24 »
....staat nergens in de Nen 1010, NPR 5310 of Nen 3140 dat losse stekker niet meer mogen.
En al zou het er in staan, wat dan nog. De geschriften die je noemt zijn normen en die zijn niet wettelijk bindend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #28 Gepost op: 09 December 2017, 17:36:02 »


Maar als installateur moeten wij voldoen aan de Nen 1010 bij de aanleg van elektrische installaties. Op basis van de Arbowet die wel wettelijk verplicht is.
Hoe dat precies zit voor particulieren weet ik niet precies.

En een de Nen 3140 is niet wettelijk maar een verzekeraar kan wel eisen (en doen dat meestal ook) dat er een Nen 3140 keuring wordt uitgevoerd met een certificaat als de installatie daaraan voldoet.
Zoniet, dan kan bij bijvoorbeeld brand fluiten naar je centen. Dit geld overigens alleen voor bedrijven.
Als ik soms zie wat bij mensen thuis is aangeprutst verwonderd het mij dat het huis niet is afgebrand.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2018, 18:41:47 door Bert van Gelder »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #29 Gepost op: 09 December 2017, 17:36:34 »
De geschriften die je noemt zijn normen en die zijn niet wettelijk bindend.

Tenzij ze door opname in een wet of besluit bindend gemaakt worden...

Zelf vooral te maken met de NEN 1010, NEN 2535 en NEN 2575 en die worden door het bouwbesluit bindend gemaakt.
Wat nog wel altijd een discussie is, is dat ze dan eigenlijk net als wetgeving vrij beschikbaar zouden moeten zijn.

Het hele NEN verhaal is vooral een wazige geldmachine in mijn ogen, waarbij zaken ook nog eens heel vreemd in elkaar steken, fabrikanten hebben mijn inziens niets in een normcommissie te zoeken. Die dienen de normen te volgen, niet (mede) te bepalen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.