Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:33:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
  

Auteur Topic: Een (verleng)snoer maken  (gelezen 12775 keer)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #30 Gepost op: 09 December 2017, 18:01:12 »
Zoiets?  ;D







Nee zulke niet  ;D maar wel amateuristich prutswerk

Ik vind het wel goed dat zulke keuringen gedaan worden op het werk zijn de mensen in het algemeen wat minder voorzichtig met hun spullen. Ik kijk ook zelf buiten het electrische gedeelte of de ene slijptol wel veilig gebruikt word en of dat alle veiligheids voorzieningen er wel op zit zo niet dan is het ook gewoon afkeur of de mensen er op attent maken dat ze het veilig moeten gebruik (visuele inspectie)
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #31 Gepost op: 09 December 2017, 18:03:58 »
Die foto met de netwerkkabel heb ik aan onze systeembeheerders gestuurd :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #32 Gepost op: 09 December 2017, 18:35:20 »
Een haspel is geen verlengsnoer.
Aan een haspel worden andere eisen gesteld dan aan een verlengsnoer.

Een verlengsnoer wordt (is eigenlijk alleen maar gebruikt voor het verlengen) van een snoer voor 1 apparaat, op een haspel kan je meerdere apparaten aansluiten, moet je zien als een verdeelpunt.

Op de officiële camperplaatsen in binnen en buitenland gebruik ik het officiële 240V verlengsnoer Dit snoer is ruim 30 meter!! lang. Beslist geen haspel!
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 18:39:49 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #33 Gepost op: 09 December 2017, 18:39:19 »
Uit mijn tijd als mod:

Over hoe iemand zijn modulaire baan wou doorkoppelen qua zwakstroom

Citaat van: XXXXXX
hoi paul

ik heb alles met stikkers geplakt dan snap je wat ik bedoel met de modules alles is 14v geen 220

stekkers



module



ik hoor wel of het zo wel mag

En nee, ..... het mocht niet van mij  :police: Daarna weinig meer van vernomen op het forum .......

Maar ....... ik heb e.a. in mijn PB box wel bewaard  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 18:43:04 door guest7823 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #34 Gepost op: 09 December 2017, 19:59:48 »
Die foto met de netwerkkabel heb ik aan onze systeembeheerders gestuurd :D

Dat is een speciale 230V POE injectiekabel Reinout


@Paul Ik snap echt niet waarom je dat nou geen goed idee vond...  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

guest7823

  • Gast
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #35 Gepost op: 09 December 2017, 20:20:55 »

Dan is het al 1:2  ;D ;D. Maar ik blijf TEUGE  :police: :police:
« Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 23:37:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #36 Gepost op: 09 December 2017, 20:26:49 »
Wat nog wel altijd een discussie is, is dat ze dan eigenlijk net als wetgeving vrij beschikbaar zouden moeten zijn.
Precies. En die discussie mag wat mij betreft net zo lang duren totdat het is opgelost. Zolang die normen niet vrij beschikbaar zijn acht ik me er niet aan gebonden. Wat niet wil zeggen dat ik maar wat aanpruts, ik houd wel degelijk de veiligheid in acht.

Verzekeraars kunnen ook niet weigeren uit te keren als een installatie niet precies aan de normen voldoet. Ze moeten aantonen dat de installatie onveilig was, daar is jurisprudentie van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jacob Bax

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
  • Hmm, worst!
    • Jacob's Website
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #37 Gepost op: 11 December 2017, 22:03:07 »

En ben je klaar dan niet vergeten ook iets aan de andere zijde van het snoer te monteren.
In dit geval een contrastekker.



Om het helemaal veilig te houden, zou ik eerst de contrastekker monteren en daarna pas de stekker.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2017, 22:06:03 door Jacob Bax »
HO, IB ll, Koploper.
Tijdperk: Nu en wat ik mooi vind

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #38 Gepost op: 11 December 2017, 22:12:18 »
Inderdaad, bij installaties die op netspanning werken is de veiligste manier om achteraan te beginnen en naar de bron toe te werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #39 Gepost op: 10 August 2018, 13:20:07 »
Een haspel is geen verlengsnoer.
Aan een haspel worden andere eisen gesteld dan aan een verlengsnoer.

Een verlengsnoer wordt (is eigenlijk alleen maar gebruikt voor het verlengen) van een snoer voor 1 apparaat, op een haspel kan je meerdere apparaten aansluiten, moet je zien als een verdeelpunt.

NEE RICHARD!!!

Aan een haspel worden de zelfde eisen gesteld als aan een verlengsnoer.
Kijk maar in de NEN3140.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #40 Gepost op: 10 August 2018, 13:34:54 »
Wees niet bevreesd. De NEN3140 is ook maar een norm, geen wet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #41 Gepost op: 10 August 2018, 13:41:23 »
Dat klopt, echter de ene kabel is de andere niet en daar zijn tabellen voor waar ze aan behoren te (/moeten) voldoen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

hannes62

  • N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #42 Gepost op: 10 August 2018, 16:26:05 »
Maar als installateur moeten wij voldoen aan de Nen 1010 bij de aanleg van elektrische installaties. Op basis van de Arbowet die wel wettelijk verplicht is.
Hoe dat precies zit voor particulieren weet ik niet precies.

En een de Nen 3140 is niet wettelijk maar een verzekeraar kan wel eisen ......

Als Inspecteur Laagspanning kan ik hier het volgende op antwoorden:
De NEN1010 is geldig voor iedere laagspanningsinstallatie (dus geen onderscheid tussen bedrijf en particulier). De NEN 1010 is de minimale veiligheidseis, strenger mag altijd.
Voor bedrijven geldt dat vanuit de ARBO wet iedere werkgever verplicht is om een veilige elektrische installatie te garanderen voor zijn/haar werknemers. In de beleidsregels is dan opgenomen dat men ervan uitgaat dat de installatie veilig is wanneer aan de NEN3140 wordt voldaan. In die norm worden periodieke inspecties verplicht gesteld. Als je dus niet (aantoonbaar) voldoet aan de NEN3140, dan voldoe je automatisch ook niet (aantoonbaar) aan de ARBO-wet. Dit laatste geldt dan ook alleen voor bedrijven, want bij particulieren is er geen sprake van de ARBO wet.

Daar periodieke inspecties nu niet verplicht zijn voor particulieren herleeft nu regelmatig de discussie over de verplichte APK voor woningen. Alleen de handhaving krijgt men niet rond (vroeger lag die handhaving bij het energiebedrijf), dus dat zal wel nooit gaan gebeuren.
Spoorse groeten,

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #43 Gepost op: 10 August 2018, 16:44:40 »
De NEN1010 is geldig voor iedere laagspanningsinstallatie (dus geen onderscheid tussen bedrijf en particulier). De NEN 1010 is de minimale veiligheidseis, strenger mag altijd.
Dit is te kort door de bocht. De NEN1010 is alleen verplicht als de opdrachtgever van een installatie dat verlangt. Als ik in mijn eigen huis aan de installatie knutsel hoef ik niet aan NEN1010 te voldoen.
En ook als ik voor een ander iets installeer hoeft dat niet als die ander dat niet verlangt. Het enige waar ik aan moet voldoen is dat de installatie veilig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Een (verleng)snoer maken
« Reactie #44 Gepost op: 10 August 2018, 18:38:05 »
Zo doen ze het in het bedrijfsleven in China, anno nu.

Veilig?
Mwah.
Maakt het uit. Toch Chinezen zat….

(Deze voorbeelden heb ik in een paar minuten tijd bij elkaar gefotografeerd. Werkelijk niets deugde eraan.)


Sambal bij … ?











« Laatst bewerkt op: 10 August 2018, 18:40:06 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html