Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09

Auteur Topic: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?  (gelezen 12901 keer)

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Diodeschakeling tbv niet gedecteerde secties... nog nodig?
« Reactie #60 Gepost op: 08 May 2017, 10:47:52 »
Ik stam nog uit de tijd van het analoge oude paard.  ;D
Het is fijn dat TC je die mogelijkheden biedt.

Ik had dat engels wissel niet gezien op je simulatorschets
en dat kopspoortje tja, dat bracht mij op de keerlusproblematiek.

De keerlus is geen probleem, daar zijn kastjes voor. Maar de vraag is waar je ze het goedkoopste plaatst, in verband met de mogelijkheid tot pendelen in een schaduwstation in een "soort  keerlus". Ik neem aan dat zoiets bij je baanontwerp draadje al is door gekauwd.

Vraagje: ligt het engels wissel in de rode cirkel?
Want als dat zo is, is het extra wissel bij het pendelspoor (rode streep) wellicht overbodig ...

Er zit wel een engels wissel in, die moet het mogelijk maken voor trek-duw treinen om direct aan de 'voorkant' het station in te rijden ipv 'achterom'. Zo kan een trek-duw combi de ene ronde als trek, en de andere als duw rijden etc.
Dat idee intrigeert me. Ik heb ook relatief veel trek-duw en pendeltreinen. En een kopstation, en een schaduwstation in een lus.  Daardoor moet een trek-duw combi de ene keer als trek en de andere keer als duw rijden. Zonder dat ik dit in het schaduwstation aanpas.
Maar ik heb geen engels wissel in het schaduwstation opgenomen omdat ik engelse wissels te onbetrouwbaar vind om op een slecht bereikbare plek te leggen. Daardoor heb ik geen kruisende sporen, en dus 1-richtingsverkeer in het schaduwstation.

En vanwege die trek-duw combi's hanteer ik een stopplaats die even lang is als een blok, want de loc kan voorop, achteraan of in het midden van een trein zijn geplaatst. En daarom volstaat ook maar 1 analoge melder per blok: pas als een trein volledig binnen een blok staat, mag hij conditioneel stoppen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2017, 11:52:06 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

jowi

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 08 May 2017, 11:29:28 »
Die extra wissel wordt dus nog niet gebruikt, daar komen wellicht later wat kopsporen achter om wat rommel op te stellen. Dan ligt ie er maar vast in.

Dat engelse wissel is dus bedoeld om trek-duw treinen meteen via dat wissel het schaduwstation binnen te laten rijden zodat ze feitelijk meteen gekeerd zijn. In de software worden daar dan 2 of 3 sporen voor geschikt gemaakt.

De hele onderste boog is een keerlus; daar moet de langste trein in passen, en dat kan nu. Als ik die engelse zou verschuiven wordt dat lastig.
Ook heb ik dan maar 1 spoor voor dat trek/duw/pendeldoel, nu potentieel alle onderste 7...

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #62 Gepost op: 08 May 2017, 12:55:41 »
Begrijpelijk, ja.

Maar zijn het dan de wissels 1,2 en 3 (geel genummerd) die je had willen detecteren, of ging het juist om de wissels bij de rode cirkel?
Jan Willem

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #63 Gepost op: 08 May 2017, 13:26:31 »
Maar mijn wisselaansturing met servo's en relais gebeurt via software, ik heb feitelijk geen methode om te controleren of een wissel daadwerkelijk is omgezet. In die situatie kan ik me voorstellen dat detectie op wissels dan wel weer nut heeft.

De vraag is, kan de software dit?
Over deze passage had ik eerder heen gelezen.

Ben heeft daar iets op gevonden, en dat ook met foto's laten zien. Ik weet alleen niet meer waar. Hij heeft z'n servo's voor zien van een stripje metaal: als het servo-armpje draait, dan draait een stripje mee, en dat maakt in de uiterste wisseltong standen contact met laten we zeggen lipje A en lipje B. Daardoor werkt de servo-arm tevens als mechanische schakelaar.
En die truc kun je gebruiken voor terugmelding van de wisselstand.

Ben gebruikte dit mechaniek overigens voor iets anders: puntstukpolarisatie, geloof ik.

Het voordeel van zo'n mechaniek is, dat het bewijs geleverd is dat de wisseltong daadwerkelijk is omgegaan. Je spreekt dan niet van eindafschakeling, maar net zoals met mijn relais van een stroomkring: zo lang de servo (en dus de wisseltong) om ligt, zolang heb je een controle op de wisselstand.

Of de software daarmee iets kan, weet ik dan weer niet. Maar ik neem aan van wel.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2017, 14:31:45 door Te 2/2 »
Jan Willem

henk

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 May 2017, 14:05:08 »
Bezetmelding op de wissels helpt sowieso niet. Een verkeerde wisselstand wordt ontdekt als een trein een ander spoor oprijdt dan gedacht en dat wordt opgemerkt door de detectie van dat verkeerde spoor. Daarna kan het programma reageren, bijvoorbeeld door de trein stil te zetten.
Over terugmelding van de daadwerkelijke wisselstand is al vaak gesproken. Het is vast te doen, maar de meerwaarde is beperkt. De verkeerde wisselstand wordt iets eerder opgemerkt, maar het programma kan dan ook weinig anders dan de trein stop zetten. In ieder geval ken ik geen programma dat daar wat mee doet. Het is beter energie te steken in betrouwbare wissels.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 08 May 2017, 14:29:49 »
Dat vat het hele verhaal mooi samen Henk, zo denk ik er nu met alle adviezen nu ook over.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #66 Gepost op: 08 May 2017, 14:35:34 »
Mooi, betrouwbare wissels zijn de kern, omgezet met servo's en dus servo decoders?
Een foutieve rijweg wordt pas ontdekt als het te laat is. Heb ik met NS ook wel eens meegemaakt. De trein van Weesp naar Amsterdam reed ineens naar Den Haag, en moest toen dat te laat ontdekt was, achteruit weer terug naar Weesp.
Jan Willem

Ben

• Online Online
« Reactie #67 Gepost op: 08 May 2017, 16:00:30 »

Ben heeft daar iets op gevonden, en dat ook met foto's laten zien.

Ik heet Ben maar ben me nergens van bewust. Je bent vast aan de war met een andere Ben want wisselstand melding vind ik totaal onzinnig.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #68 Gepost op: 08 May 2017, 16:08:33 »
Dan verschillen we daarin van mening, want ik vind wisselstandterugmelding juist heel zinnig. En ik verbaas me er wel eens over dat anderen daar zo lichtzinnig overheen stappen.
Ik meld de wisselstand altijd terug. Zonder goede terugmelding geen verdere actie. Ook de polarisatie van het puntstuk is daaraan gekoppeld. Zonder melding geen spanning op het puntstuk.
Ik rij dan wel analoog, maar dat maakt voor het principe weinig uit.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2017, 16:10:26 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 08 May 2017, 17:06:58 »
Lichtzinnig?
Een verkeerde wisselstand moet een zeldzaamheid zijn en rampen hebben zich hier nog niet voorgedaan. De trein staat stil, zodra het eerste detectiepunt na het wissel wordt bereikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #70 Gepost op: 08 May 2017, 20:53:46 »
De trein staat stil, zodra het eerste detectiepunt na het wissel wordt bereikt.
JoWi gaat nu nog uit van 1 detectiepunt per opstelspoor.
Als je van dit standpunt uitgaat, zou je, bij 2-richtingsverkeer, moeten uitgaan van 3 detectiepunten.
Jan Willem

jowi

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 08 May 2017, 21:06:51 »
Nee, 2 richtingsverkeer is ook prima met 1 melder. Software...

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #72 Gepost op: 08 May 2017, 21:33:54 »
Je bent vast aan de war met een andere
Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war met Arjan Moolman.
Zie:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44571.msg805608#msg805608
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361.msg697854#msg697854

Geen Ben, wel TrainController. Sorry nog daarvoor.

Even een citaatje toevoegen uit 2013:
Citaat van: ArjanM
(...)
Dit mooie filmpje is van de baan van Ben niet van mij. Ben gebruikt dynamische blokken. Dat is een voorziening in Koploper, waarbij Koploper treinen met verschillende lengte bij elkaar in één blok "propt". De uitrij bezetmelder is een lichtsluis. Die bedient dus alle uitrijblokken. Koploper moet weten wanneer de trein er is gearriveerd, maar zet 'm dan weer een eindje achteruit om de melder weer vrij te maken. Vandaar het korte stukje naar achteren.

In Traincontroller heb ik een dergelijk mechanisme ook geprogrammeerd. Ik kan dus ook met een lichtsluis meerdere sporen bewaken. Alleen ben ik nog niet zover dat ik met de lengte van treinen zo kan rekenen dat ik treinen bij elkaar in een blok kan zetten. Daar schiet TC tekort ten opzichte van Koploper. (...)

Vervolgens legt Arjan uit hoe hij het in TC wel heeft opgelost, en eindigt dan met
Citaat
Niet zo mooi als dynamische blokken, maar het werkt ook.

Een soortgelijk citaat van Arjan:
Citaat
dynamische blokken is echt een Koploper ding. Dat hebben andere softwarepakketen nog niet overgenomen. Te lastig, denk ik. Of ze zijn gewoon nog niet op het briljante idee gekomen.
Nee, ik heb gewoon drie blokken van vaste lengte achter elkaar. Reden dat ik het toch zo mooi vind is dat TC niet met fysieke stopmelders werkt, maar met virtuele. En zolang de locs maar geijkt zijn, werkt dat perfect.

Nog een TC citaatje van Arjan:
Citaat
Het is mijn bedoeling om de nodige wagons op één draaistel van een weerstand te voorzien, zodat ze gedetecteerd worden. (...) Ik wil dat detectie secties altijd detecteren, zolang de trein aanwezig is.

Met TC is het mogelijk een detector vertraagd vrij te geven. Even geen detectie is dus geen probleem. Ik wil de vertraging echter niet te groot maken, want die werkt natuurlijk ook wanneer de trein het blok verlaten heeft en houdt dit dus langer vast. (...).
Waarschijnlijk ga ik dit oplossen door de stopsectie relatief lang te maken, zodat er altijd minstens één detecteerbare as in de sectie is.

Eentje van Ben:
Citaat
Begrijp ik dat je per wissel zowel het hartstuk aan de detectie hangt als ook één spoorstaaf oftewel 2 melders aan één wissel?

Of doe je dit:

En daarmee is mijn kennis over TC wel zo ongeveer uitgeput, en begrijp ik nu beter waarom ik me herinnerde dat Ben de uitvinder was (wat niet zo is), en waarom ik de plek dus niet meer terug kon vinden. Het verkeerde forum en het verkeerde draadje.

« Laatst bewerkt op: 09 May 2017, 14:36:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #73 Gepost op: 08 May 2017, 22:02:36 »
Nee, 2 richtingsverkeer is ook prima met 1 melder. Software...

Jah, en dan heeft je lok eens slecht contact en blijft-ie staan in het begin van het blok... Software denkt dat de trein binnen is, maar dat is-ie niet...
Vriendelijke groet, Servé.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 08 May 2017, 23:00:08 »
Je zou er haast al je wissels met detectie en al je wielen met weerstanden voor uitrusten ;)