Er zit wel een engels wissel in, die moet het mogelijk maken voor trek-duw treinen om direct aan de 'voorkant' het station in te rijden ipv 'achterom'. Zo kan een trek-duw combi de ene ronde als trek, en de andere als duw rijden etc.
Maar mijn wisselaansturing met servo's en relais gebeurt via software, ik heb feitelijk geen methode om te controleren of een wissel daadwerkelijk is omgezet. In die situatie kan ik me voorstellen dat detectie op wissels dan wel weer nut heeft. De vraag is, kan de software dit?
Ben heeft daar iets op gevonden, en dat ook met foto's laten zien.
De trein staat stil, zodra het eerste detectiepunt na het wissel wordt bereikt.
Je bent vast aan de war met een andere
(...)Dit mooie filmpje is van de baan van Ben niet van mij. Ben gebruikt dynamische blokken. Dat is een voorziening in Koploper, waarbij Koploper treinen met verschillende lengte bij elkaar in één blok "propt". De uitrij bezetmelder is een lichtsluis. Die bedient dus alle uitrijblokken. Koploper moet weten wanneer de trein er is gearriveerd, maar zet 'm dan weer een eindje achteruit om de melder weer vrij te maken. Vandaar het korte stukje naar achteren.In Traincontroller heb ik een dergelijk mechanisme ook geprogrammeerd. Ik kan dus ook met een lichtsluis meerdere sporen bewaken. Alleen ben ik nog niet zover dat ik met de lengte van treinen zo kan rekenen dat ik treinen bij elkaar in een blok kan zetten. Daar schiet TC tekort ten opzichte van Koploper. (...)
Niet zo mooi als dynamische blokken, maar het werkt ook.
dynamische blokken is echt een Koploper ding. Dat hebben andere softwarepakketen nog niet overgenomen. Te lastig, denk ik. Of ze zijn gewoon nog niet op het briljante idee gekomen.Nee, ik heb gewoon drie blokken van vaste lengte achter elkaar. Reden dat ik het toch zo mooi vind is dat TC niet met fysieke stopmelders werkt, maar met virtuele. En zolang de locs maar geijkt zijn, werkt dat perfect.
Het is mijn bedoeling om de nodige wagons op één draaistel van een weerstand te voorzien, zodat ze gedetecteerd worden. (...) Ik wil dat detectie secties altijd detecteren, zolang de trein aanwezig is.Met TC is het mogelijk een detector vertraagd vrij te geven. Even geen detectie is dus geen probleem. Ik wil de vertraging echter niet te groot maken, want die werkt natuurlijk ook wanneer de trein het blok verlaten heeft en houdt dit dus langer vast. (...). Waarschijnlijk ga ik dit oplossen door de stopsectie relatief lang te maken, zodat er altijd minstens één detecteerbare as in de sectie is.
Begrijp ik dat je per wissel zowel het hartstuk aan de detectie hangt als ook één spoorstaaf oftewel 2 melders aan één wissel?Of doe je dit:
Nee, 2 richtingsverkeer is ook prima met 1 melder. Software...