Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3728 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Kortsluiting op de baan
« Gepost op: 21 April 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

[/url
« Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.



Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
« Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.

Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 21 April 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 22:48:00 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 April 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9398
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 21 April 2017, 23:12:58 »


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2017, 01:02:39 door Milocomarty »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 21 April 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2017, 10:30:18 »
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 22 April 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2017, 11:01:38 »
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan