Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 14:55:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3286 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #15 Gepost op: 22 april 2017, 11:04:05 »
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2017, 11:41:14 »
Hendrik Jan

Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.

Johan

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2017, 14:04:03 »
Johan,

Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.

gr. Ad

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2017, 19:34:34 »
hallo allen,

Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2017, 20:09:39 »
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #20 Gepost op: 22 april 2017, 21:16:08 »
Klaas

links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.

johan

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #21 Gepost op: 22 april 2017, 21:26:44 »
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.

Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.

Groeten Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #22 Gepost op: 22 april 2017, 21:29:59 »
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2017, 22:25:11 »
ja van rosoft.

johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #24 Gepost op: 23 april 2017, 13:18:33 »
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had  ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.

Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft  ;D

Mooi dat het in ieder geval opgelost is.  (y)

Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding  :-\ :-\

Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk  ;)
Gr.
Eric

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #25 Gepost op: 23 april 2017, 21:12:54 »
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.

Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 21:23:26 door Fransx »