Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:01
Multimaus Error 13
door
ronald100
Vandaag
om 13:39:31
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
Pauldg
Vandaag
om 13:39:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:36:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:33:23
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:32:33
Raadplaatje
door
Whis
Vandaag
om 13:03:45
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 12:51:23
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Hasenwald
Vandaag
om 12:39:07
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Jelmer
Vandaag
om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
jerrytrein
Vandaag
om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
MadhouseNL
Vandaag
om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland
door
bernhard67
Vandaag
om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
AdLoc
Vandaag
om 09:29:28
Terschellinger Spoor
door
roco
Vandaag
om 07:57:18
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Kato ETA 515
door
Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kortsluiting op de baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting op de baan (gelezen 3629 keer)
hutski1
Offline
Berichten: 188
Kortsluiting op de baan
«
Gepost op:
21 April 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.
Wie helpt mij?
Ik heb een tekening bijgevoegd.
Johan Hut
[/url
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s)
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #1 Gepost op:
21 April 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #2 Gepost op:
21 April 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.
vr. groet,
Wiebe
Gelogd
hutski1
Offline
Berichten: 188
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #3 Gepost op:
21 April 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.
Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.
Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.
Johan
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt
»
Gelogd
Bert V
Offline
Berichten: 896
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #4 Gepost op:
21 April 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.
Groeten,
Bert
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #5 Gepost op:
21 April 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.
Wiebe
Gelogd
hutski1
Offline
Berichten: 188
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #6 Gepost op:
21 April 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert
Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.
Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.
Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.
Johan
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26837
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #7 Gepost op:
21 April 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
VictorPM
Offline
Berichten: 598
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #8 Gepost op:
21 April 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid
«
Laatst bewerkt op: 21 April 2017, 22:48:00 door VictorPM
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26837
Re: kortsluiting op de baan
«
Reactie #9 Gepost op:
21 April 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9395
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Kortsluiting op de baan
«
Reactie #10 Gepost op:
21 April 2017, 23:12:58 »
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1
Keerlussen zijn echt wel prototypisch
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2017, 01:02:39 door Milocomarty
»
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
VictorPM
Offline
Berichten: 598
Re: Kortsluiting op de baan
«
Reactie #11 Gepost op:
21 April 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen
Gelogd
hutski1
Offline
Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
«
Reactie #12 Gepost op:
22 April 2017, 10:30:18 »
Heren,
allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.
Johan
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26837
Re: Kortsluiting op de baan
«
Reactie #13 Gepost op:
22 April 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hutski1
Offline
Berichten: 188
Re: Kortsluiting op de baan
«
Reactie #14 Gepost op:
22 April 2017, 11:01:38 »
Klaas,
Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.
Johan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kortsluiting op de baan