BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hutski1 op 21 april 2017, 18:06:16

Titel: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 21 april 2017, 18:06:16
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitings_probleem.jpg)[/url
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitings_probleem.jpg)
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: Peter Kleton op 21 april 2017, 18:46:31
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: lokloods op 21 april 2017, 18:50:01
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 21 april 2017, 20:23:58
Ik doe het baanplan erbij.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_72.jpg)

Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: Bert V op 21 april 2017, 21:10:08
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: lokloods op 21 april 2017, 21:13:04
Lees mijn advies.

Wiebe
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 21 april 2017, 21:21:40
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2017, 21:29:23
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: VictorPM op 21 april 2017, 22:43:08
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
Titel: Re: kortsluiting op de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 april 2017, 23:05:58
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Martin Welberg op 21 april 2017, 23:12:58


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: VictorPM op 21 april 2017, 23:22:43
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 10:30:18
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2017, 10:56:52
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 11:01:38
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Hendrik Jan op 22 april 2017, 11:04:05
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 11:41:14
Hendrik Jan

Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.

Johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Ad Cleijsen op 22 april 2017, 14:04:03
Johan,

Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.

gr. Ad
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 19:34:34
hallo allen,

Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.

Johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2017, 20:09:39
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 21:16:08
Klaas

links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.

johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Fransx op 22 april 2017, 21:26:44
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.

Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.

Groeten Frans
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2017, 21:29:59
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: hutski1 op 22 april 2017, 22:25:11
ja van rosoft.

johan
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Remunj op 23 april 2017, 13:18:33
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had  ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.

Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft  ;D

Mooi dat het in ieder geval opgelost is.  (y)

Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar  niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding  :-\ :-\

Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk  ;)
Titel: Re: Kortsluiting op de baan
Bericht door: Fransx op 23 april 2017, 21:12:54
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.

Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.

Groeten Frans