BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hutski1 op 21 april 2017, 18:06:16
-
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.
Wie helpt mij?
Ik heb een tekening bijgevoegd.
Johan Hut
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitings_probleem.jpg)[/url
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluitings_probleem.jpg)
-
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp. ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
-
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.
vr. groet,
Wiebe
-
Ik doe het baanplan erbij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_72.jpg)
Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.
Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.
Johan
-
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.
Groeten,
Bert
-
Lees mijn advies.
Wiebe
-
Wiebe en Bert
Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.
Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.
Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.
Johan
-
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
-
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid :P ;) ;)
-
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
-
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1
Keerlussen zijn echt wel prototypisch ;)
-
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)
-
Heren,
allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.
Johan
-
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
-
Klaas,
Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.
Johan
-
Waar deed zich het probleem precies voor?
Kan het ook met een wissel te maken hebben?
groeten
Hendrik Jan
-
Hendrik Jan
Het probleem deed zich voor vanaf de afbuigende wissels tot de stationsporen.
Johan
-
Johan,
Als je niet weet waarom het fout gegaan is, heb je het feitelijk nog niet opgelost. Dat het nu werkt, wil niet zeggen dat je probleem verholpen is.
Zou zomaar wel kunnen, maar dan nog weet je niet wat er nu verkeerd zat. Ik zou voor mezelf dat wel willen weten om vervolg fouten te voorkomen.
gr. Ad
-
hallo allen,
Dank voor de reacties.
Volgens mij heb ik nu alles goed aangesloten en is er geen kortsluiting meer.
Heb gereden en de rijspanning op de baan laten staan.
Dus het heeft waarschijnlijk in een aansluiting gezeten.
Johan
-
En heb je er nu toch twee keerlusmodules in zitten? Anders klopt het verhaal niet.
-
Klaas
links spiraal naar beneden zit een keerlus spiraal omhoog niet.
rechts van het station zit ook een keerlus.
johan
-
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar niet alles is een lus dus een keerlus.
Opmerking, heb zelf in mijn sporenplan om van de bestaande baanvak, een andere baanvak te bereiken, dit moet gaan via twee polariteits aanpassingen. Dit omdat het een gemeenschappelijke gedeelte is voor andere baanvakken.
Groeten Frans
-
Johan, dat er keerlussen zitten in inmiddels wel duidelijk. Maar zitten er ook keerlusmodules in? Ik heb het idee dat je die twee woorden door elkaar gooit.
-
ja van rosoft.
johan
-
Had handig geweest als je dat er direct bij vermeld had ::)
Hadden de adviezen gerichter kunnen zijn.
Nu was er een vermoeden dat er keerlussen in zaten die jij nog niet gezien had.
Maar blijkt maar weer dat goed aansluiten altijd een must blijft ;D
Mooi dat het in ieder geval opgelost is. (y)
Keerlussen, keerlussen, sorry soms een verkeerd woord gebruik want voor mij is het polariteits aanpassingen omdat men van een spoor gedeelte naar een ander spoor gedeelte gaat die een ander polariteit heeft. Trein hoeft niet te keren maar gaat gewoon via andere sporen met een andere polariteit om zijn doel te bereiken.
Sorry van deze opmerking maar niet alles is een lus dus een keerlus.
Azijn in de aanbieding :-\ :-\
Dat het keerlus genoemd wordt is niet zo gek. In de meeste gevallen betreft het namelijk ook echt een keerlus. Soms heel letterlijk via een kort spoor terug via dezelfde wissel op hetzelfde spoor. Zoals het vaak simplistisch in handleiding getekend wordt.
Een trein vertrekt van een bepaald punt en komt daar na verloop van tijd ook weer terug.
Dat hoeft niet daadwerkelijk ook echt op hetzelfde spoor te zijn. Kan ook, zoals in de baanplan, ook op een naastliggende spoor met dezelfde polariteit. Principe is dan nog steeds hetzelfde. Het is een keerlus. In die keerlus kunnen best een hoop parallelle opstelsporen en blokken liggen. Denk dat dat bij de meeste modelspoorders veel voorkomt (bij mij in ieder geval twee keer).
Blijft het nog steeds een keerlus.
Soms moet je het dus gewoon wat ruimer zien en niet al te letterlijk ;)
-
Ach je hoeft mij niet de les te lezen, ik zie het ook ruimer maar het blijft een polariteits aanpassing en meer niet want anders heb je kortsluiting.
Wil opmerken dat je altijd moet blijven opletten als men van een vertrekkende baan gedeelte de opvolgende baan gedeelte dezelfde polariteit moet hebben, indien dit niet zo is dan zal je maatregelen moeten nemen, dus iets moeten aanpassen. Dit geld zowel voor gelijkstroom 2 rail systemen maar ook voor digitale 2 rail systemen.
Heb zelfs in het verleden bij 2 rail gelijkstroom, baanvakken op het station, de polariteit moeten aanpassen om de perron sporen in twee richtingen te kunnen berijden, geen sprake van een keerlus dus.
Groeten Frans