Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 3263 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Kortsluiting op de baan
« Gepost op: 21 april 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

[/url
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.



Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.

Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 22:48:00 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2017, 23:12:58 »


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 01:02:39 door Milocomarty »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2017, 10:30:18 »
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2017, 11:01:38 »
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan