Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:40:17
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 59826 keer)

Ronald1974

  • Gast
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #15 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2019, 12:31:27 »
Op de heetste dag tot heden meldde RTV Rijnmond:
"De provincie Zuid-Holland trekt 15 miljoen euro uit om de nieuwe metrolijn naar Hoek van Holland door te trekken naar het strand. Die moet in 2021 klaar zijn.
Het gaat om een enkel spoor vanaf het huidige station Hoek van Holland tot aan het strand. Het spoor wordt 1100 meter lang. Door meerdere tegenvallers heeft het project al fikse vertraging opgelopen. Ook is het een stuk duurder uitgevallen dan de bedoeling was. De kosten vallen 90 miljoen euro hoger uit."

Eerder dee weken lazen we in de pers dat de metrolijn eind september deels wordt opgestart met het huidige busbedrijf paraat voor het geval dat.
Bij de spoorwegovergangen zouden  voor de zekerheid verkeersregelaars komen. De gemeente Vlaardingen ziet dat niet zo zitten....

Misschien volgend jaar al met de metro naar Hoek van Holland en verder als vanouds stuk lopen?!

Ronald

Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2019, 18:45:27 »
Grappig, dus straks kun je van het strand van Nesselande in één keer doorrijden naar het strand van Hoek van Holland? De "Strand-Strand-Express"  :)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2019, 19:29:16 »

Gezien het 'zandvolk' wat Nesselande onveilig maakt zullen ze daar op het strand van HvH heel blij mee zijn. Nog meer van dat tuig. Plus, de metro's worden gesloopt.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 00:52:18 door Bert van Gelder »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2019, 20:08:02 »
€15.000.000 voor 1,1km...
Dames en heren we hebben een winnaar in de strijd om de titel "De miljoenenlijn van de 21e eeuw"  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2019, 20:19:42 »
Tof! Benieuwd wanneer het een museumlijn wordt!  ;D
Boomshanka!

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2019, 20:51:58 »
Zullen we er ook nog ff een korte 360 graden rit tegen aan gooien dan.
<a href="https://www.youtube.com/v/nhGWuRC0UHE&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nhGWuRC0UHE&amp;</a>

Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen.
Dit sein heeft naast de gebruikelijke kleuren ook nog een witte lamp.
Deze witte lamp geldt alleen voor de metro en is voor hun een teken dat het sein geen seinbeeld toont wat voor hun geldt.
Voor wie bekend is met het Duitse Kennlicht, dit betekend feitelijk het zelfde.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kennlicht
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2019, 08:30:40 »
Bedankt voor de toelichting Arjen. Is dus eigenlijk hetzelfde als vrijgave rangeren: het sein / de seinen worden uitgeschakeld, maar om te laten zien dat ze niet kapot zijn, brandt het witte licht.
Groet, Frank

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2019, 17:23:48 »
Is op zich wel een logische keuze dit witte licht aangeeft dat het sein specifieke omstandigheden geen verdere betekenis heeft. Zie de analogie met de verschillende ETCS proefbedrijven, waar bij de klassieke seingeving uitgeschakeld was en ook een witte lamp of een rij witte lichten onder ETCS regime toonde ten teken dat het betreffende klassiek sein zonder betekenis was. Is nu bij de metro dus eigenlijk niet anders.
Jeanne Kok

Ronald1974

  • Gast
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2019, 18:33:24 »
Bij deze een bijdrage van mijn kant van de ombouw van station (halte) Vlaardingen west.
De ombouw verliep heel snel tot ze bij het onderdeel spoorbeveiliging aan kwamen, maar dat verhaal kennen we inmiddels allemaal wel.
Op maandag 5 augustus 2019 is na het velen testen eindelijk het proefbedrijf gestart.
Dit houd in dat de metro volgens dienst regeling rijdt vanaf station Schiedam centrum rijdt de metro verder zonder passagiers en maakt dan een slag over de hoekse lijn en bij terug komst op Schiedam centrum vervolgt de metro weer zijn dienst met passagiers.
Dit proefbedrijf duurt 4 weken 24/7 als dit naar wens verloopt zal de exploitatie 30 september 2019 starten.















































« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2019, 20:35:32 door Ronald Hofmeester »

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2019, 20:46:48 »
Mogelijk dat er al ergens een antwoord op mijn vraag staat. Wil ook geen vuurtje stoken...
Dus moderatoren haal de zamboni maar  alvast uit de stalling :police:
Kan iemand mij als buitenstaander uitleggen waarom de bestaande infrastructuur moest worden vervangen? Een paar extra haltes bouwen en ander materieel had toch volstaan?
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2019, 22:37:30 »
Hard voor de zamboni uit rennend:

Zover ik begreep:
Kernnet; NS zag de Hoekse lijn niet meer als onderdeel van het kernnet.
Metropool Regio R/DH: zag wel brood in de explotatie.
Metro's rijden ook op rails maar hebben een andere voeding (750V ipv 1500V).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2019, 08:41:07 »
En een hogere frequentie en materieel met een ander profiel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
« Reactie #28 Gepost op: 04 september 2019, 09:32:00 »
We kondigden het eerder al aan, maar de kans is nu wéér iets groter dat de Hoekse Lijn op 30 september gaat rijden. De nieuwe metro heeft de belangrijkste beveiligingstest doorstaan. Dat meldt mediapartner AD Rotterdam. En dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk op 30 september voor de eerste keer met de metro tussen Hoek van Holland en Schiedam kunnen gaan reizen. Dat blijkt uit de brief van de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils aan de gemeenteraad.
De ‘verlengde metrolijn B’, zoals de Hoekse Lijn heet, gaat volgens de reguliere dienstregeling rijden. Er gaat vanaf Hoek van Holland één keer per twintig minuten een trein richting Rotterdam. In een later stadium worden ook extra spitsritten toegevoegd. Dat gebeurt naar verwachting na vier weken exploitatie. De gloednieuwe metro heeft inmiddels 2500 testritten gemaakt. Die zijn zonder grote obstakels verlopen. Belangrijk nieuws is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport de ISA-verklaring en het informatiedossier hebben beoordeeld en een positief advies hebben gegeven voor de afgifte van de indienststellingsvergunning Een belangrijke stap op weg naar exploitatie van de Hoekse Lijn.
Het is echter niet het geval dat er helemáál geen problemen meer zijn. De aggregaat kampt namelijk nog met storingen. Dit wordt tijdens het testen nog opgelost door het systeem te resetten. Eind september vindt er een update plaats van de software van de aggregaat. Daarmee wordt naar verwachting een groot deel van het probleem opgelost. Voor de zekerheid blijft het vervangend busvervoer nog beschikbaar. De bussen stoppen enkele weken later met rijden, als problemen uitblijven.
De metro had eigenlijk in september 2017 al moeten gaan rijden. Verschillende technische problemen, zoals fouten in de beveiligingssoftware, zorgden voor een flinke vertraging. De verlenging van het spoor tot het strand, Metro aan Zee genoemd, gaat ook minder rap dan gepland. Dat heeft te maken met de vertraging van de ombouw. De verlenging is naar verwachting in 2021 klaar. Het station Hoek van Holland Strand moet dan gereed zijn, zodat reizigers op enkele meters van het strand uit de metro kunnen stappen. De gemeente Rotterdam is nu bezig met het ‘herijken’ van deze planning en verwacht volgende maand (september) nieuwe data te kunnen noemen. Bron : in de buurt-westland

en wie nog een visje wilde gaan eten;
Icoon verdwijnt: Vishandel Hoek van Holland moet deuren sluiten door komst metrolijn

Al 34 jaar is de Hoekse Vishandel een begrip in Hoek van Holland. Eigenaar Cees Hofland is er dan ook stuk van dat zijn zaak moet sluiten. Eind september is het zover. De winkel moet plaats maken voor de ‘Hoekse Lijn’, een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. Een mooi stukje modern openbaar vervoer. De inwoners van Hoek van Holland zullen er vast blij mee zijn. Maar Cees van de vishandel aan de Stationweg kan er niet om lachen. Vier jaar lang heeft hij nog geprobeerd er met de gemeente uit proberen te komen. Maar alle onderhandelingen ten spijt: de deur gaat toch echt dicht. Cees noemt het vooral zuur voor zijn dochter: “Zij zou eigenlijk de zaak overnemen! Ook zou er voor mij nog een stukje pensioen inzitten op die manier. Dat gaat nu niet lukken. Ik ben erg teleurgesteld.” Cees krijgt wel een schadeloosstelling van de gemeente Rotterdam. Maar liever had hij zijn zaak gewoon voortgezet. Hij zou dan met de nieuwe vishandel plaats hebben genomen in het nieuwe station. Maar de vraagprijs kan hij niet opbrengen. In een reactie laat de gemeente weten dat ze er vier jaar lang uit hebben proberen te komen: “We hebben gekeken naar een haalbaar koopaanbod dat past binnen de wet- en regelgeving. Ons aanbod is afgewezen omdat de heer Hofland heeft gekozen voor schadeloosstelling.” Ook noemt Cees het erg jammer voor de bezoekers. En die bezoekers komen uit alle windstreken om bij hem een haring te happen of voor een mootje vis voor bij de avondmaaltijd: “Iedereen komt hier een visje halen. Zeker tot de boot om 19.00 uur weggaat, is er altijd volk te vinden. Zelfs Engelsen en Duitsers!” Stiekem blijft hij nog wel hoop houden voor zijn vishandel. En hij heeft dus nog even de tijd, want 30 september gaan de deuren definitief dicht. Bron : Hart van Nederland

Een juweeltje voor het keeltje, En een genotje voor het strotje zal wel altijd tot het verleden gaan behoren.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2019, 14:58:08 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #29 Gepost op: 04 september 2019, 13:11:03 »
Een metro met overpaden??

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)