Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 20:44:14
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 203265 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #840 Gepost op: 08 July 2024, 16:40:33 »
Dank Jelmer.
Strakke straat ja. Ik ben tevreden.

@Bert
Scherp opgemerkt.
Plan inderdaad aangepast (maar niet meer in de computer verwerkt)
Nu kun je inderdaad vanaf de aansluiting rechtstreeks naar de draaischijf.

In plaats van een fabrieksaansluiting zou ik ook een stationnetje kunnen maken. Althans het begin daarvan. Dat lijkt een beetje op m'n plan dat in Railhobby gepubliceerd is ("Betuwe in de bergen").
Maar zover is het nog lang niet.

Eerst maar eens de helling afbouwen.
Indertijd heb ik toch wat zitten klunzen met de hoogten waardoor de stijging niet helemaal gelijkmatig lijkt te verlopen.
Daarom maar snel eens een test gedaan op een kritisch punt in de boog (waar de rolweerstand het hoogst is) met een loc met matige trekkracht (Fleischmann BR 218) en een (vanwege zelfgemaakte stroomafnemers zwaar lopend) stuurstandrijtuig van Lima.



Gelukkig blijkt de trein zonder al te grote inspanning de boog omhoog te kunnen nemen.

Nu is het een kwestie van de helling te completeren.
Dus aan de slag maar weer.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #841 Gepost op: 08 July 2024, 17:07:52 »
Ziet er goed uit Bas.

Lekker door knutselen. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Aachenau West
« Reactie #842 Gepost op: 08 July 2024, 21:36:44 »
Mooi Bas! Zie dat je minimum boogstraal ruim 700mm is, dat levert (is mijn ervaring) geen problemen op bij hellingen onder de 3%. Zo op het oog zit je wel goed.
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26308
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #843 Gepost op: 09 July 2024, 13:21:58 »
Weer een mooie update Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #844 Gepost op: 17 July 2024, 20:24:35 »
Nog dank heren voor de reacties.

Zie dat je minimum boogstraal ruim 700mm is, dat levert (is mijn ervaring) geen problemen op bij hellingen onder de 3%. Zo op het oog zit je wel goed.
De boogstraal op het bewuste kritieke punt meet ca. 60cm. En de helling is op dat punt ook wat steiler dan 3%.
De (oude) BR 218 van Fleischmann, met maar 2 aangedreven assen, overwint dat punt niet van harte.

Inmiddels is het (eindelijk) zover dat de gehele helling gereed is.
Tijd voor een paar plaatjes.

De helling is op de achtergrond te zien (zonder trein).
De BR 94 van Fleischmann (die in de keerlus geparkeerd staat) heeft, in tegenstelling tot de BR 218, geen enkele moeite om de 3 Silberlinge met zwaarlopende stuurstand omhoog te duwen. En dat terwijl de loc geen asb's heeft.
Het is dus meer dat de trekkracht van de BR 218 maar matig is, dan dat de helling te steil zou zijn.


Hier kruisen de sporen.
De doorijhoogte is ruim voldoende voor e-locs met geheven panto (zonder bovenleiding).
Dit doordat het 12mm dikke multiplex daar vervangen is door 6mm multiplex dat erop is geschroefd.
De lat erlangs dient ter verstijving.
Later is de hele constructie niet meer zichtbaar omdat het spoor daar al flink lager loopt dan niveau 1.


Hier komt de helling mooi gelijkmatig boven (zonder hinderlijke verticale knik).


Naar de andere kant gezien.
Het spoor naar de draaischijf moet nog worden gelegd. Dat spoor gaat tevens dienen als elektrische aansluiting voor het wissel op het hoofdspoor. Pas als die verbinding gelegd is kan de trein onbelemmerd door naar boven.


Dus snel weer aan de slag.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26308
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #845 Gepost op: 17 July 2024, 22:11:31 »
De derde "valkuil" foto  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
Re: Aachenau West
« Reactie #846 Gepost op: 18 July 2024, 10:42:01 »
Hoi Bas,

Bedoel je nou dat als alleen het wissel goed staat je naar boven kunt rijden?
Maar begrijp ik dan goed dat dit wissel niet in de rijweg ligt, maar er naast? Beperk je jezelf dan niet teveel?

Groeten van Jelmer die het niet helemaal snapt  ;)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #847 Gepost op: 18 July 2024, 14:19:49 »
Fijn dat je er weer bent, Wim (y)

@Jelmer
Logisch dat je het niet begrijpt.
Hier het plaatje dat het duidelijk moet maken.

De puntstukken zijn geïsoleerd (en gepolariseerd via de wisselmotoren).
Voeding van de wissels dient dus altijd te geschieden aan de zijde van de tongen. Aangezien het wissel in het hoofdspoor grenst aan de sectiescheiding (lange paarse lijn), moet er een aparte voeding aangelegd worden.
Die pak ik vanaf het onderste spoortje.

Groet, Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
Re: Aachenau West
« Reactie #848 Gepost op: 18 July 2024, 15:15:36 »
verhelderend, vooral om de "stroom" te kunnen volgen met de pijltjes.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #849 Gepost op: 18 July 2024, 21:25:38 »
Dat "onderste spoortje" heb ik vandaag gelegd en aangesloten.
De treinen kunnen nu, zonder onderbreking, van boven naar beneden en andersom.

N.B.
Ook al zijn de BR 218 van Fleischmann en de Silberlinge van Lima (op de juiste lengteschaal 1/87) al zo'n 25 a 30 jaar oud, ze kunnen nog best wel gezien worden.

Het is nu tijd voor een volgend project.
Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #850 Gepost op: 22 July 2024, 16:09:41 »
De wisselverbinding blijkt helaas niet helemaal probleemloos te functioneren.
Hier nogmaals het plaatje.

De wissels worden omgezet met wisselmotoren MP1 van MTB die tevens de gepolariseerde puntstukken van stroom voorzien.
Deze wissels staan op hetzelfde decoderadres (want de stand is immers gekoppeld en het scheelt een decoderadres).

Het omzetten gebeurt echter niet helemaal synchroon. Het blijkt dat de wisseltongen van een van de twee wissels contact maakt met het spoor, voordat de wisselmotor het puntstuk omgepoold heeft.
Dat geeft een kortstondige sluiting.
Daarnaast ontstaat er soms ook even sluiting wanneer een trein het wissel berijdt.

Als de wisseltong elektrisch van het spoor geïsoleerd wordt, is het probleem over.
(Toch wel een vreemde gewaarwording voor mij, die tot nu toe steeds bezig geweest is de wisseltongen juist wèl contract te laten maken voor een betrouwbare treinenloop ;D)

Wellicht dat ik in de toekomst een van de 2 wisselmotoren van MTB vervang door een exemplaar met geïntegreerde decoder. (Schijnt in ontwikkeling te zijn)

Is er iemand met soortgelijke ervaringen met de wisseldecoders MP1 van MTB?

Groet, Bas

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Steel is king!
Re: Aachenau West
« Reactie #851 Gepost op: 23 July 2024, 09:04:55 »
Ik gebruik deze met Peco wissels waarvan ik de wisseltongen los heb gemaakt van het puntstuk en permanent heb verbonden met de rails. Nu schakelt alleen de polariteit van het puntstuk en niet van de tong (die dus permanent de spanning voert van de naastliggende rail. Geen probleem sindsdien. Dit aansluitschema zit overigens standaard bij de Peco wissels.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: Aachenau West
« Reactie #852 Gepost op: 23 July 2024, 11:00:09 »
Het lijkt mij inderdaad ook niet te liggen aan de aandrijvingen, maar aan de wijze waarop de tongen zijn aangesloten. Op Youtube zijn veel video's te vinden over het 'dcc friendly' aansluiten van Peco wissels.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #853 Gepost op: 23 July 2024, 11:07:10 »
Ik gebruik deze met Peco wissels waarvan ik de wisseltongen los heb gemaakt van het puntstuk en permanent heb verbonden met de rails. Nu schakelt alleen de polariteit van het puntstuk en niet van de tong (die dus permanent de spanning voert van de naastliggende rail. Geen probleem sindsdien. Dit aansluitschema zit overigens standaard bij de Peco wissels.
Interessante optie!
Vooralsnog begin ik daar nog even niet aan, want dan zou ik die wissels eruit moeten slopen.
Vermoedelijk is een tipje nagellak voldoende om de tong betrouwbaar te isoleren van de spoorstaaf.

Ik zal eens kijken op Youtube, Tom.

Groet, Bas

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Aachenau West
« Reactie #854 Gepost op: 23 July 2024, 20:19:22 »
Bij wissels die beide apart gevoed worden vanaf de splitsing en tegengesteld liggen met de aftakkingen moeten  beide railsstaven geisoleerd worden en die isolaties moeten  in 1lijn liggen.
Dus de kleine paarse onderbreking bij de rechter wissel moet ook in de onderste spoorstaaf aangebracht worden.
Die bovenste van de linker wissel zou je dan weg kunnen laten.
Zo is oa ook omschreven bij Peco in de bij de wissel bijgevoegde handleiding.
Als je wil kan ik die wel even opsnorren.
Zoals je het nu hebt krijgt de lok op dat stuk tussen de wissels van 2 kanten eventjes voeding door de versprongen isolaties en dat is denk ik de boosdoener.
Een dubbele isolatie in het midden van dat stukje rail zal ook afdoende zijn.
Het probleem zit dus volgens mij niet bij de wissels zelf maar bij de manier van isoleren en aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 21:25:53 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572