Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 183744 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1559
Re: Aachenau West
« Reactie #495 Gepost op: 16 December 2022, 17:13:50 »

Op de foto is tevens te zien dat de kunststof beglazing aan het vergelen is. Ook na ruim 20 jaar zou dat niet mogen voorkomen, vind ik. Mijn BR 221 uit 1994 van Märklin Hamo vertoont hetzelfde vergelen, ondanks dat mijn materieel nooit in het directe zonlicht staat.
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Groet, Bas

Bas, dit lijkt mij de keuze van de destijds gebruikte kunststof. Wellicht dat bij het laatste model dit veranderd is. Ik neem aan dat de vensters los te bestellen zijn zodat ze te vervangen kunnen worden.

Gr, Rob

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #496 Gepost op: 16 December 2022, 17:35:55 »
Vermoedelijk is die beglazing inderdaad nog wel bij te bestellen.
Maar ik vind de verkleuring niet ernstig genoeg om ervoor in de buidel te tasten. Nog afgezien van het gepruts bij de vervanging.
Er ligt sowieso best nog wel wat aan verbeterklusjes te wachten.
Maar wie weet ooit....

Het bevreemdt me overigens wel dat die vergeelde beglazing specifiek bij locs uit het huis van Märklin voor komt. Bij mij althans.
Bij andere merken heb ik dit (gelukkig) nog niet gezien.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #497 Gepost op: 16 December 2022, 17:39:43 »
Ja vooral de oudjes zijn van Trix.
Het oude "echte" Trix of de door Märklin uitgebrachte 2-rail-versies onder de merknaam Trix?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #498 Gepost op: 22 December 2022, 14:39:45 »
Het idee m'n baan rigoureus aan te passen blijft kriebelen.
Een alternatief.

Niveau 0


Niveau 1


Met dit plan keer ik terug naar mijn allereerste uitgangspunt:
- Een paradedeel dat deel uitmaakt van een rondlopend traject
- Een opstelterrein

Hier de schets die ik rond 1989 maakte voordat ik aan mijn huidige baan begon.


Het idee:
Een (rondlopend) traject waar het materieel de benen kan strekken.
Een opstelterrein waar op zicht gereden kan worden. Geen ingewikkelde schakelingen. Gemakkelijk bereikbaar.
Het beperken van de oppervlakte aan scenery. Tevens om de reikwijdte binnen perken te houden.

Het idee was ook om het materieel dat geen krappe bogen kan doorlopen wat extra bewegingsvrijheid te geven op het opstelterrein.

De minimum boogstraal in het verdekte deel bedraagt 42 cm (zodat het meeste materieel er nog doorheen kan)
Mijn wens om (nu eindelijk eens) een dubbelsporig traject te realiseren doet wel een enorme aanslag op de ruimte (ten opzichte van het enkelspoor van mijn huidige baan).

Het laatst gebouwde opstelterrein met loods wordt losgemaakt van de wand en gaat in de lift naar niveau 1.
Wat in het nieuwe plan heel kritisch is, is de helling naar het opstelterrein die niet steiler mag worden dan 3%. Moet net lukken als ik uitga van een minimum doorrijhoogte van 7cm (slechts plaatselijk bij de kruisingen van de sporen)

Natuurlijk ga ik er qua rij- en opstelmogelijkheden enorm op achteruit. En het paradedeel is kort en verloopt in een boog die scherper is dan mij lief is.
Maar ik ben wel van het gekruip af.
En ik heb weer een flink project om aan te bouwen.

Of ik de plannen doorzet weet ik nog niet. Het plannen maken vind ik sowieso leuk om te doen.
Vooralsnog ligt er nog wel wat op de plank aan het opknappen van materieel.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #499 Gepost op: 23 December 2022, 17:38:21 »
Nu dan aan de slag met het verbeteren van de 65 018 van Fleischmann.

Op de foto wat ik ontving van Krüger Modellbau:
Etsplaatjes in verschillende diktes en wat spulletjes van Weinert


Het is in eerste instantie vooral het lezen van de handleiding en kijken naar de bijbehorende plaatjes.
En dan nog eens lezen en kijken enzovoorts.
En nog blijf ik met vragen zitten.
Het is dan een kwestie van gewoon maar beginnen met het losmaken van de onderdelen en deze op de juiste manier vouwen.
Op de foto een paar van de onderdelen.


Langzaam maar zeker wordt het duidelijker. Maar 't blijft een zoektocht (met veel kwetsbaar gepriegel).
Ik ben in ieder geval nog niet zover dat ik dingen aan het Fleischmann-model ga verwijderen.

Wordt (hopelijk) vervolgd.

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #500 Gepost op: 23 December 2022, 17:50:09 »
Dat belooft wat Bas (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #501 Gepost op: 23 December 2022, 18:15:30 »
Ziet er erg mooi uit Bas.

Ik weet zeker dat het mooi word, succes met de verdere puzzeltocht. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #502 Gepost op: 25 December 2022, 17:34:12 »
Dank heren.
De 65 is work in progress.
Later meer.

Ik heb een impressie gemaakt van het baanontwerp dat ik 22 december gepost heb.


Het is een beetje als met een panoramafoto. De werkelijkheid loopt minder breed uit elkaar/
Maar  de schets geeft wel een idee van de mogelijkheden.
Goed te zien is dat het bestaande deel aan de rechterzijde met de loods, wordt opgetild naar niveau 1.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #503 Gepost op: 26 December 2022, 09:19:10 »
Hoi Bas,

Ik vind het een mooi plan.

Je kan op de huizen lijn nog variëren met hoogtes, hellingen en heuvels.

Kun je van het opstelterrein geen industrieterrein maken?

Gr. Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26054
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #504 Gepost op: 26 December 2022, 09:19:32 »
De Impressie ziet er veelbelovend uit Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #505 Gepost op: 26 December 2022, 17:58:06 »
Dank!

Ja Koen, er zijn nog vele mogelijkheden om te variëren met bebouwing, hoogtes en vegetatie.
De schets is een eerste simpel idee.

Een industrieterrein weet ik nog niet zo. Het kost ruimte om dat geloofwaardig uit te beelden.

Mijn idee is om de baan eigenlijk zo leeg mogelijk te houden, op het saaie af.
Dit om weidsheid te suggereren (voor zover mogelijk op de beperkte oppervlakte).

Wat daarbij zeker ook meespeelt dat het minder tijd kost zo'n baan te voltooien. Alhoewel het nog steeds een enorme (en leuke!) klus is.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #506 Gepost op: 31 December 2022, 17:29:32 »
Weer wat verder met de BR 65


Het lijkt weinig, maar er zit weer uren priegelwerk in.
Vandaag de bufferbalk voorzijde met de opstaptreden aangepakt. Bijna niet te doen. Lukt niet zonder loeplamp. Gaten die niet blijken te passen, dus opboren dan maar.
En dan dat kwetsbare spul. Een paar onderdelen per ongeluk toch raken die dan in de verkeerde richting buigen >:(. Hopen dan maar dat bij terugbuigen de boel niet breekt.

Het blijkt trouwens dat ook de ontwikkelaar van dit moois bij navraag voor verrassingen komt te staan.
Zo heb ik uren zitten vijlen aan een onderdeel om de vrije loop van de voorste as zoveel mogelijk te garanderen.

Als ik bezig ben vraag ik me geregeld af: vind ik dit nou leuk, dat stresswerk? Dit is echt m'n laatste kunstje.....
Zou het ;D?

Het goede nieuws is dat ik steeds meer inzicht krijg in het bouwpakketje.
En ook dat ik al belangrijke hobbels genomen heb.
Alleen het veerpakket zal nog wel een lekker stresswerkje worden.

Hoe dan ook, voor dit jaar even voldoende.
Allen een goede jaarwisseling toegewenst (ook al is de wisseling op zich een ondeelbaar moment, maar dat terzijde ;D)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26054
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #507 Gepost op: 02 January 2023, 16:59:55 »
Knap stukje priegelwerk Bas  (y)
En alleen voor mensen met veel, héél veel, geduld.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #508 Gepost op: 03 January 2023, 15:38:16 »
Langzamerhand wordt me steeds duidelijker hoe de kit bedoeld is.
Nu kon ik eindelijk eens kijken hoe de kit aan het originele model gemonteerd wordt en of het dan allemaal een beetje past.

Het blijkt allemaal gelukkig redelijk te passen.
Maar ik had niet voorzien dat de koppeling problemen zou kunnen geven.

Bij het Fleischmannmodel zijn de baanruimers (in strijd met het voorbeeld) bevestigd aan de voorste loopas die meezwenkt in de bogen. En de koppeling op een draaipunt pal voor de loopas, zwenkt mee. De koppelingsboom kan daarom nooit de baanruimers raken, hoe krap de boog ook is.
In de nieuwe situatie zijn de baanruimers (volgens het voorbeeld) aan het frame bevestigd. Die zwenken dus niet mee in de bogen. Dan raakt de koppelingsboom in een boog al heel snel een baanruimer. Op de foto is te zien dat de koppelingsboom de baanruimer al gepasseerd is.
Gevolg is dat het model in trek-/duwbedrijf met trein aan de voorzijde, alleen heel ruime bogen kan doorlopen.
In mijn bijna 35 jaar oude baan hebben bogen in de verborgen gedeelten een straal van ongeveer 41cm (niet eens de krapste straal van 36cm). De loc is dan dus niet meer inzetbaar als "Wendezug".

Om een en ander toch mogelijk te maken zou er een nieuwe koppelingshouder met een draaipunt ergens net achter de bufferbalk gemaakt moeten worden. Iets van Ribu bijvoorbeeld.
Maar zo langzamerhand wordt het me allemaal wel een beetje teveel. Want ook de bufferbalken moeten nog verder opgetuigd worden (omdat imitatieluchtslangen en -koppelingen etc. niet bij de kit zijn inbegrepen).
Verder gaat het "wat-precies-te-verwijderen" aan het bestaande model ook nog een heel secuur werkje worden (wat bovendien een onomkeerbaar klusje is).
Achteraf had ik beter een setje van Weinert kunnen aanschaffen waarbij alleen de storende dunne bufferbalken vervangen worden.
Wat is wijsheid? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?
Of toch doorgaan omdat er al veel geld en veel werk in zit? Dat laatste wordt vaak gedaan terwijl het rationeel onlogisch is om door te gaan met iets wat weinig kansrijk is......

In een volgende post nog een paar plaatjes van mijn baan staande in de lus aan de linkerzijde, achter de coulissen zeg maar.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #509 Gepost op: 03 January 2023, 15:39:51 »
Van achter de coulissen.







Groet, Bas