Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 183742 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Aachenau West
« Reactie #585 Gepost op: 09 May 2023, 10:58:15 »
Bas

inderdaad een erg fraaie diesel. Het is dat ik me voorgenomen heb om echt alleen dat aan te schaffen wat past binnen het tijdperk, maar de verleiding met dat moderne materiaal is wel erg groot.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #586 Gepost op: 17 May 2023, 16:15:21 »
Volhouden met binnen je tijdperk blijven Meino, zolang als je de verleiding maar kunt weerstaan.
Als je eenmaal voor de bijl bent gegaan zoals ik, dan is er geen houden meer aan ;D.
Het bespaart je veel geld en het voorkomt dat je baan dichtslibt met materieel.

Niettemin moet ik zeggen dat ik mijn meest recente aankopen van Piko (BR 93.1, BR 216 en BR 243) een verademing vind voor wat betreft (met name) de rijeigenschappen. Ze lopen werkelijk "tadellos".

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #587 Gepost op: 17 May 2023, 16:30:17 »
Dat probleem heb in nu met oud materiaal Meino. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #588 Gepost op: 17 May 2023, 16:56:56 »
Ik heb een impressie gemaakt van het baanontwerp dat ik 22 december gepost heb.

Ik blijf in gedachten steeds maar bezig met een andere baan. Of met het aanpassen van m'n huidige baan.
Maar telkens kom ik tot de conclusie dat, wat ik ook doe, dat het nogal ingrijpend is en dat ik heel veel opstelruimte en rijmogelijkheden inlever.
Maar bouwen, dat is toch wat ik wil (getuige de BR 243 ;D).

Toen schoot een forumlid, Rob (Silvolde), mij te hulp met een nieuwe uitdaging.
Die ben ik aangegaan, althans ik sta in de startblokken.
Zo ben ik weer geruime tijd onder de pannen ;D

Zijn hiermee alle veranderplannen van Aachenau West van de baan?
Natuurlijk niet ;D. Ik blijf wel dromen en plannen maken (waarbij realisatie niet geheel is uitgesloten).

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 11:12:22 door wob. Reden: "Silvolde" toegevoegd »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Aachenau West
« Reactie #589 Gepost op: 17 May 2023, 19:33:40 »
Bas

dat is zo herkenbaar. maar met die kit ben je voorlopig wel even onder de pannen. Dus nog even tijd om er over na te denken. Wat je vertelt over de rij eigenschappen van die nieuwe Piko loks, dat klopt wel, ik heb recentelijk de Piko NS2000 aangeschaft, en die rijdt ook vlekkeloos.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #590 Gepost op: 22 June 2023, 22:16:54 »
Wat plannenmakerij betreft:

In de zojuist uitgekomen railhobby 461 staat een baanplan van mijn hand. Bladzijde 16. Betuwe in de bergen.
Met zelfs ook een tekeningetje op het voorblad.

Plannen genoeg om te realiseren 8)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26054
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #591 Gepost op: 25 June 2023, 13:30:03 »
Klasse dat je in Railhobby staat Bas  (y)
Morgen even langs bij de bladenman.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #592 Gepost op: 19 July 2023, 15:05:34 »
Op onze fietskampeervakantie naar Kopenhagen en weer terug, samen met mijn vrouw, passeerden we Lübeck.

Tot mijn grote verrassing zag ik op een viaduct over het spoor het huis dat ik op mijn baan gebouwd heb.
Dat huis had ik min of meer nagebouwd van een foto in het Eisenbahn Journal, als toenmalig afsluiting van mijn baan.

Hier een scan van de desbetreffende foto in het Eisenbahn Journal van oktober 2004


Mijn interpretatie in karton


Anno nu in het echt


Ingezoomd


Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Aachenau West
« Reactie #593 Gepost op: 19 July 2023, 15:39:40 »
Wat een wonderlijk toeval! (y)
Ik heb al een trein

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #594 Gepost op: 19 July 2023, 21:32:02 »
Soms bouw je iets waarvan je later beseft waarom.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #595 Gepost op: 23 July 2023, 11:36:58 »
Ik blijf in gedachten maar bezig met (ver)bouwplannen.
Uiteindelijk is het toch het bouwen wat het meest plezier geeft (en niet dat je baan (bijna) af is).

Ga ik de boel compleet slopen of toch maar aanpassen?

Ik heb nu een variant bedacht die wat minder ingrijpend is. Ik lever nog steeds veel opstelruimte in en ook een paradebaanvak moet eraan geloven.
Maar m'n baan wordt wel een stuk toegankelijker.

Voor het ondergrondse zit ik aan meegebogen wissels van Piko te denken. Die hebben een grotere binnenradius dan mijn huidige Fleischmann exemplaren. De boogstralen zijn dan nergens meer kleiner dan ca.42 cm. Hopelijk functioneren die Piko wissels betrouwbaar. Ik houd me aanbevolen voor tips.

Verder heb ik heb "oude" paradedeel aangepast zodat daar geen meegebogen wissel meer in het zicht ligt.
Het is verder de bedoeling het "aangepaste tracé eveneens van bovenleiding te voorzien.

Mijn zelf ontworpen en gebouwde huizen krijgen een plekje op het nieuw in te vullen deel.
Op dat deel is sowieso ruimte voor extra opstelruimte van locomotieven.





Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26054
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #596 Gepost op: 23 July 2023, 11:44:27 »
Zo, dat ziet er goed uit Bas  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #597 Gepost op: 23 July 2023, 13:33:51 »
Ik ben ook benieuwd naar de nieuw te bouwen delen. :)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Aachenau West
« Reactie #598 Gepost op: 23 July 2023, 14:35:44 »
Bas

Begrijp ik het goed, dat je eigenlijk je baan versimpelt? Want als ik naar het plan kijk, dan verdwijnt het dwarse gedeelte met al je opstel sporen en wordt het nieuwere gedeelte (met de draaischijf) meer een organisch geheel met de rest.  Alleen houdt je genoeg plek over om al je materiaal te stallen? Tenminste dat is ook op mijn baan een probleempje aan het worden.
Op zich lijkt het mij een goed plan omdat het geheel nu meer toegankelijk wordt (van wat ik met herinner van mijn bezoek bij je) en ook waarschijnlijk optisch ruimtelijker gaat werken.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #599 Gepost op: 23 July 2023, 15:36:49 »
Het is inderdaad een versimpeling.
En inderdaad verlies ik kostbare opstelruimte. Dat kan ik ten dele compenseren met een verlenging van de vitrinekast, maar bij lange na niet helemaal. En dan nog staat het materieel niet op m'n baan.

De winst is dat ik weer wat te bouwen heb, dat het toegankelijker wordt en dat de baan meer één geheel wordt.

Maar het besluit is nog niet gevallen.
De optie van reactie 498 en 502 speelt ook nog in mijn gedachten. Die is veel rigoureuzer.
Wat mij vooral weerhoudt is om afscheid te moeten nemen van bijna alles wat ik in de loop van jaren gebouwd heb.

Maar onlangs, toen we op de eerste camping stonden en zeiden "naar Kopenhagen te willen fietsen, maar of we dat gaan halen?" kregen we een stimulerende uitspraak mee: "denk groot, want dan kom je het verst".
Met een (bijna) geheel nieuwe baan heb je niet meer te maken met allerlei houtje-touwtje-oplossingen die in de loop van de rit zijn ontstaan.

Groet, Bas