Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Bouwkit M+F BR 82 in H0  (gelezen 6478 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Gepost op: 17 mei 2023, 16:49:10 »
Via en met hulp van een forumlid, Rob (Silvolde), ben ik in het bezit gekomen van een bouwkit van M+F van de BR 82.
Hij had bovendien voor mij de onmisbare bouwbeschrijving en veel nadere info.

Inmiddels heb ik ook een Sonderausgabe van het Eisenbahn Journal over de BR 82 uit 1995 kunnen bemachtigen.



Ik kan nu dus aan de slag met de bouw van deze loc. Ik ben voornemens om in dit draadje te posten over de bouw en om jullie ondersteuning te vragen (als jullie me tenminste willen helpen ;D).
Met de montage van de Weinert BR 93.5 heb ik al enige ervaring opgedaan.
Maar dit is toch wel weer wat anders. Veel messing delen in plaats van witmetaal.

De kit is ergens in 1975 uitgebracht, dus dat is best lang geleden. Dat betekent dat er op sommige punten vast ook wel wat aangepast zal moeten worden.
We gaan het zien.
En ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2023, 11:11:21 door wob. Reden: "Silvolde" toegevoegd »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2023, 16:56:27 »
Veel plezier met het bouwen Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2023, 16:58:13 »
Dank Wim!

Het is nu vooral oriënteren, inlezen en voorbereiden.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2023, 17:05:00 »
Veel succes Bas met de bouw.

Zal zeker een mooie dame worden. (y)

Kees.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2023, 19:27:51 »
Bas

veel succes met de kit. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2023, 19:36:43 »

Ik ben voornemens om in dit draadje te posten over de bouw en om jullie ondersteuning te vragen (als jullie me tenminste willen helpen ;D).

Groet, Bas

Van een 82-er heb ik geen verstand. Van messingbouwen ietsje meer.
Roep maar.

FritsT

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2023, 19:38:16 »
Ga ik gebruik van maken, Frits!

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2023, 12:37:02 »
Mijn eerste kennismaking met een messing kleinserie model was het M+F bouwpakket van de BR 82 DB ‘Neubaulok’. De eigenaar van een modelbouwfirma in Oud-Beijerland was met de bouw begonnen en zag het even niet meer zitten de bouw te vervolgen. Omdat bij de bouw uitsluitend secondelijm gebruikt was heb ik allereerst de gemonteerde onderdelen enige tijd in een pan met kokend water laten weken en daarna de lijmschilfers minutieus verwijderd. Het resultaat was een compleet nieuw bouwpakket waarmee ik kon beginnen. Het leverde uiteindelijk voor de tevreden eigenaar een uiterst fraai gedetailleerd en prima rijdend model op, uiteraard zonder digitale aansturing, led verlichting maar wel met een groot vliegwiel. Het model is in de 70-er jaren van de vorige eeuw ontwikkeld.

Evenals Bas ben ik in de DB stoomlocs, die na WW II ontwikkeld zijn, geïnteresseerd en heb ik een aantal h0 modellen verzameld. Derhalve kon ik enige jaren geleden een tweetal BR 82 bouwpakketten op de kop tikken waaruit ik verschillende versies wil bouwen. Daarbij wil ik de motor in de gedraaide messing ketel onderbrengen om zo een vrij machinistenhuis te realiseren.

Recentelijk tipte ik Bas op een aangeboden bouwpakket waarbij echter de bouwbeschrijving ontbrak. Deze kon derhalve vrij eenvoudig compleet gemaakt worden. Naast het genoemde Eisenbahn Journal levert ook Band 45 van Eisenbahn Kurier de nodige informatie op.

Het ligt in de bedoeling om waar mogelijk de bouw van de modellen synchroon te laten verlopen. Zelf ben ik naast de persoonlijke beslommeringen op dit moment met een smalspoorproject bezig.

Rob     
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2023, 22:07:15 door Silvolde. Reden: correctie »

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2023, 13:53:09 »
Dat was dan waarschijnlijk Adrie van de zaak;  van Arkel Maurits ?

Groet Cor Lageweg.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2023, 20:52:03 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2023, 19:42:53 »
Een overzicht van de kit.


Aan ieder pakketje is een briefje geniet waarop de inhoud staat aangegeven.
Zo weet je de in de bouwbeschrijving genoemde onderdelen terug te vinden.

Het is dus zaak om niet meer onderdelen uit de verpakking te halen dan je op dat moment strikt nodig hebt. Anders is de chaos compleet. De onderdelen zijn namelijk ook lang niet alle genummerd.

Verder is het een kwestie van gewoon beginnen.
Dat wil zeggen, na van tevoren de bouwbeschrijving grondig doorgenomen te hebben. Dat bestuderen van de bouwbeschrijving is eigenlijk een doorlopende actie.

Als eerste staat het onderstel gepland. Dit met de bedoeling te weten dat de loc straks zonder mankeren loopt.
Voor mij is dat trouwens een voorwaarde om überhaupt verder te bouwen.
Aan modellen die slecht lopen beleef ik geen plezier.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2023, 19:48:31 »
Zal zeker een mooie dame worden. (y)
Vast wel toch? ;D

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Duurt nog wel even.... ;D

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2023, 22:04:09 »
Dat was dan waarschijnlijk Adrie van de zaak;  van Arkel Maurits ?

Groet Cor Lageweg.

Helemaal correct!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2023, 20:11:10 »
Een eerste begin.


De de geëtste zijwangen van het onderstel zijn met elkaar verbonden via 4 kunststof afstandshouders. Op 3 daarvan zijn strips bevestigd om de (niet-aangedreven) assen af te veren.
De foto is vanaf stokerszijde, dus links is de voorzijde van de machine.

Vooraf moest nog gecontroleerd worden of de uitsparingen in het raam passend waren voor de busjes-met-gleuf die om de assen zitten. Hier en daar moest er dus voorzichtig nog materiaal worden weggevijld om de assen überhaupt in te kunnen laten.

Het verbinden van de zijwangen met de afstandshouders is gebeurd met "Kegelkerbstiffte". In eerste instantie wilde ik dat provisorisch doen om bij eventuele fouten alles nog te kunnen demonteren. Maar dat bleek ondoenlijk, want dan schiet alles steeds weer los. Die wegspringende Kegelkerbstiffte zijn sowieso al lastig.
Nu zitten de zijwangen definitief aan elkaar. Als ik de bouwbeschrijving goed begrepen heb hoeven ze ook niet meer los.

De wielstellen waren al compleet geleverd. Dat scheelt weer lastig kwarteren.
Omdat de kit al jaren oud is, bleken de busjes-met-gleuf lang niet alle meer soepel over de assen te schuiven. Sterker nog: sommige zaten muurvast en waren zelfs met kruipolie niet eenvoudig beweegbaar te krijgen. Om de kwartering niet te verknoeien had ik geen houvast aan de wielen en had daarom 2 tangetjes nodig (1 om de as en 1 om de busjes-met-gleuf) om ze weer los te krijgen.


Het plaatje aan de voorzijde dient om de cilinders aan te bevestigen. Het zijn er eigenlijk 2 die ik op elkaar gesoldeerd heb met soldeerverf. Die moest er toch echt tussen alvorens de zijwangen met elkaar te verbinden.

De baanruimers zijn uitgebogen uit de etsplaat van de zijwangen. Om dat strak te doen heb je eigenlijk een zetbank nodig of een perfect vlak aansluitend tangetje. Dat uitbuigen is dus niet helemaal gelukt. Heel erg is dat nu ook weer niet, want op foto's van het voorbeeld zie ik ook afgeronde hoeken.
De ruimers moeten overigens nog wat verder naar buiten gebogen worden en dan nog met een knikje terug tot op boven het spoor. Dat kun je pas nu goed bepalen, nu het frame op wielen op het spoor staat.

Hier nog even een het soldeerwerk van de plaatjes voor ophanging van de cilinderblokken.

Ik had de plaatjes ook kunnen verlijmen. Maar dat wilde ik nu eens een keer niet. Met lijmen blijf je eindeloos justeren tot ze precies goed zitten (en dan na 10 uur uitharden toch weer net niet helemaal >:(). En dan heb je nog de dikte van de lijmlaag zelf.
Met solderen loop je echter het risico dat de boel bij aanraking met de bout verschuift. Daarom heb ik een hulpconstructie met sateprikkers gemaakt die ik gefixeerd heb ik op een oud blokje hout (waar al veel boorgaten in zaten).
Volgens mij zitten de plaatjes nu ramvast op elkaar.
Daarna heb de blokjes met een glasvezelpotlood weer toonbaar gemaakt. Dat was eigenlijk nergens voor nodig want je ziet ze straks niet eens meer. Alleen het idee dus.....

De volgende stappen.
Nu wil ik gaan controleren in hoeverre de assen soepel lopen. Ik heb nu al gezien dat daar nog het een en ander aan moet gebeuren. Zo hier en daar klemt het enigszins.
Over de volgorde van de assen staat niets in de bouwbeschrijving. De 2e en 4e as worden straks aangedreven, maar ze zijn niet gelijk. De ringen verschillen in dikte. Bij de dikke ring heeft de as geen enkele horizontale speling.
De 1e en 5e as verschillen ook van elkaar. De ene heeft dunne ringetjes en de ander géén ringetjes.
Ik had het erover met Rob (Silvolde). Hij veronderstelde dat de assen met de minste zijdelingse speling aan de de voorzijde zouden moeten zitten om niet ongewild in aanraking te komen met de schuifbeweging.
Behalve dat de wielen soepel moeten lopen, moet de loc straks ook krappe boogstralen (M+F zegt tot 35 cm!) kunnen nemen. (In werkelijkheid was de loc eveneens ontworpen voor krappe boogstralen bij de havens van Hamburg).

Om de rijeigenschappen te kunnen gaan testen moeten nu eerst die baanruimers verder uitgebogen worden.

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2023, 20:36:33 »
Bas, heb je rekening gehouden met het plaatsen van de wormas nu de kerfpennen geplaatst zijn?

Groet, Rob

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2023, 20:38:12 »
Ja Rob, daar heb ik aan gedacht.
Volgens de bouwbeschrijving moet je het frame een beetje uitbuigen.

Groet, Bas