Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113829 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Aachenau West
« Reactie #510 Gepost op: 04 januari 2023, 10:02:56 »
Gevolg is dat het model in trek-/duwbedrijf met trein aan de voorzijde, alleen heel ruime bogen kan doorlopen.
Of alleen bij deze lok alleen wat erachter hangen en vóór een sier(nep)koppeling plaatsen? Dat beperkt wel de mogelijkheden, maar bespaart je ook een onmogelijk klusje. Dan is je aankoop geen miskoop geweest.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #511 Gepost op: 04 januari 2023, 17:54:59 »
Die optie had ik nog niet overwogen, maar die is het overwegen waard.

Dan moet ik afstand doen van het idee van deze 65-er als dè stoomloc voor trek-/duwbedrijf.
Een 78-er kan ik als vervanger inzetten voor dit werk.

Ik heb in ieder geval al gezien dat zo'n mini-kortkoppelingsmechaniekje van (ik meen) Symoba nog te groot is.
Het enige wat misschien nog zou kunnen is een draaipunt onder of net achter de buffers. Zonder kortkoppelingsmechaniek.
De trekkracht (bij achteruitrijden in trek-/duwbedrijf) wordt dan overgebracht via het nieuwe onderdeel. Dan moet dan vervolgens weer heel goed vastgezet worden aan de loc.....

Een andere optie is dat ik de baanruimers van het setje verwijder en de originele baanruimers laat zitten. Maar of dat fraai is?

Ik zal het allemaal nog eens overdenken.

Mocht iemand zijn met ideeën voor een koppelingshouder onder of net achter de bufferbalk, dan houd ik me aanbevolen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #512 Gepost op: 07 januari 2023, 20:26:25 »
Vooralsnog bouw ik het setje van de BR 65 af.
Al was het alleen al omdat ik niet wil opgeven, maar ook om te weten hoe het er precies uit komt te zien.
En of ik eer voldoende tevreden over ben.
Inmiddels meen ik nu wel te redelijk te begrijpen hoe een en ander in elkaar gezet zou moeten worden.
Nu nog voltooien.

Een aantal onderdelen is nu aan elkaar gesoldeerd.
Maar voor een essentieel onderdeel durfde ik dat niet aan omdat het in 1x goed moest zijn.
Lijmen met langzaam uithardende 2-componentenkit biedt dan de mogelijkheid nog wat te schuiven of zo'n onderdeel desnoods weer los te halen.
Nadeel is wel dat je de verbinding urenlang moet fixeren, zoals hier met grove middelen.

En nu maar hopen dat morgenochtend alles goed op z'n plek zit.
(Een nadeel van dit soort lijmwerk is dus ook dat je door het fixeren niet zo goed meer kunt controleren of de boel aan elkaar zit zoals het zou moeten).

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #513 Gepost op: 16 januari 2023, 20:38:17 »
Gisteren zo'n beetje de hele dag bezig geweest met het veerpakket van de vooras.

Het bouwset levert daartoe een montagehulp, die op zich al de nodige hoofdbrekens kost en bouwtijd vergt.
Hier gereed.

Daarna moest het veerpakket zelf eruit losgeknipt worden.
Helaas bleek toen een van de soldeerverbindingen niet tot stand gekomen, waardoor de boel uit elkaar viel.
Chagrijnig aan het avondeten (wat je natuurlijk beter niet kunt doen).
Uiteindelijk met veel geduld en zonder montagehulp is het toch redelijk gelukt.

Ik begin zo langzamerhand aan spuiten te denken.
Op de foto een aantal onderdelen waaronder de veerpakketten (die waar nog een aantal kleinigheden aan gedaan moet worden, naast het inkorten van de poten)


Als ik de baanruimers verwijder en de originele aan de loopas laat zitten, dan kan het model als gewoon door scherpe bogen rijden met trein aan de voorzijde.
Zo'n vreemde optie is dat niet, want aan de achterzijde blijven de originele baanruimers ook gewoon zitten.


Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #514 Gepost op: 17 januari 2023, 21:19:24 »
Knappe klus voor héél geduldige bouwers  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #515 Gepost op: 18 januari 2023, 20:43:54 »
Geduldig, kweenie? Niet altijd in ieder geval.
In de fase dat ik het idee krijg dat-het-wel-eens-zou-kunnen-gaan-lukken-en-dat-ik-benieuwd-ben-naar-het-eindresultaat kan ik ineens heel ongeduldig worden.
Dan liggen de fouten op de loer.

Zoals vanmiddag bij de voorbereidingen om te kunnen gaan spuiten. Snel nog even een extra onderdeeltje fixeren met een speld. En dan prik ik per abuis een vergroting van een gat in een geëtste onderdeel :(.....
Ik heb het wel enigszins kunnen repareren, maar je blijft het straks zien (als je erop let).
Ach, niets is perfect zullen we maar zeggen.

En ja Wim, geduld is een schone zaak.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #516 Gepost op: 22 januari 2023, 17:00:13 »
Gebeurt er nog eens wat aan die 65-er?
Geduld, geduld.
Ik ben eindeloos bezig met spuiten. Al dagenlang vanwege de benodigde droogtijden.

Veelal met losse onderdelen omdat er anders teveel spuitschaduw ontstaat.
Primer.
En dan de kleur erop.
Lukt zelden in één keer dekkend.
Vervolgens blijkt een laag plaatselijk te dik omdat ik toch ongeduldig werd. Dus aceteon en opnieuw beginnen.

Dan weer blijkt een onderdeel scheef gemonteerd. Na rechtzetten ook hier weer het nodige correctiewerk en dan weer spuiten.

Vandaag was ik eindelijk toe aan een paar zwarte onderdelen.
Tot mijn spijt bleek de laag na 1x spuiten nauwelijks te zien, laat staan te dekken.
Daarom vanmiddag nogmaals en nu met de spuit er wat voller op.
Had ik niet moeten doen.
Veel te dik. Op de foto niet te zien, maar geloof mij maar.

Ik moet dus weer aan de aceton en opnieuw beginnen..... :(

En als alles straks misschien eindelijk zover is dat ik kan leven met het resultaat (perfect wordt het nooit), dan moet er nog een laag transparante lak overheen.

Is modelbouw leuk?
Ach, als je tenslotte tevreden bent met het resultaat dan ben je de moeite die het kostte alweer snel vergeten.

Tot later. ;D

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #517 Gepost op: 22 januari 2023, 17:06:19 »
Leuk he Bas dat model bouwen. ;)

Als het straks klaar is ben je alles al weer vergeten. :angel:

Succes met de vorderingen ( en soms een stapje terug ).

Kees.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Aachenau West
« Reactie #518 Gepost op: 22 januari 2023, 17:15:49 »
Laat ik dat getob nu het leukst van de hobby vinden. Daarom komt er bij mij ook bijna nooit wat af, en rijdt er voorlopig nog lang niet wat. Bijna goed, maar dat ene detail, nee, toch nog maar een keer opnieuw. En mogelijk wordt het dan nóg mooier. Ik denk wel dat dit goed komt Bas, jouw draadje volgend.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #519 Gepost op: 23 januari 2023, 20:12:21 »
Dank heren.

Ja Huub, jij bent lekker bezig in "Ezelsteen en alles eromheen". Maar tobben zou ik het niet willen noemen ;).

Ik ga vrolijk verder.
Vandaag weer aan het rood.

Helaas nog niet tevreden. Het rood dekt niet overal.
Als het morgen licht is en het is droog, dan nog maar een poging. (Als er niet al teveel wind staat, spuit ik met die giftige dampen liefst maar buiten.)

Vandaag tevens geprobeerd de randen van de opstaptreden op te buigen. Echt een priegelwerkje.
Er zitten flink wat reserve-treden in de kit. Ik vermoedde al waarom dat was......
Ik heb de 4 stuks die ik nodig had eerst gespoten (zwart boven en rood onder), om daarna de randen op te buigen. Achteraf had ik ze beter eerst kunnen buigen omdat de buignaad dan veel beter zichtbaar is. Maar ook dan heb je een loeplamp nodig.
Gelukkig zijn daar dus die reserve-treden.
Zo duurt het allemaal alweer wat langer voordat de kit de loc op kan.
Lekker tobben ;D

Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Aachenau West
« Reactie #520 Gepost op: 24 januari 2023, 08:27:46 »
 ;D Ik bedoelde het 'tobben' ook positief, net als prutsen en priegelen. Maar wel geduldig (meestal dan...) volhouden tot het resultaat naar wens is.  (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #521 Gepost op: 24 januari 2023, 08:34:13 »
Klop Bas. Het is altijd veel beter om "dun" enkele lagen te spuiten dan één te dikke laag. Ook hier moet je geduld mee hebben maar dat is soms best lastig.
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #522 Gepost op: 27 januari 2023, 17:59:40 »
;D Ik bedoelde het 'tobben' ook positief, net als prutsen en priegelen. Maar wel geduldig (meestal dan...) volhouden tot het resultaat naar wens is.  (y)
Ik begreep je positieve insteek al wel hoor (y)

Klop Bas. Het is altijd veel beter om "dun" enkele lagen te spuiten dan één te dikke laag. Ook hier moet je geduld mee hebben maar dat is soms best lastig.
En ja Wim, ik weet het. Maar soms is de verleiding te groot om de spuit er even flink op te zetten ;D

Vorderingen.
Het verenpakket zit erop.
Het zwarte loopvlak is er alleen voor de passing er even opgezet.


Hetzelfde element van onderen gezien.

De driehoekige steunen zijn heel kwetsbaar. Je kunt het element sowieso bijna nergens vastpakken. Bij het minste of geringste verbuigt er iets van het etswerk. Na een paar keer weer rechtzetten breekt het geheid af.

Daarnaast bleek dat er nog een stukje van de omloop verwijderd moest worden.
Dat is hier gebeurd. Met beschadigingen van het spuitwerk als gevolg.
Dus we zijn nog niet van het spuiten af.

Vanwege de gebleken kwetsbaarheid overweeg ik een alternatief.
Dan laat ik de originele kap van Fleischmann grotendeels intact en dan vervang ik alleen de bufferbalken.
Daarom eerst maar eens geprobeerd om de buffers te monteren op de eenvoudige bufferbalk aan de achterzijde. Ook dat ging niet vanzelf. De "rozetten" rondom de buffers waarmee de buffers in het echt op de bufferbalk gemonteerd worden, lieten los. Dus ook hier is weer correctiewerk van het spuitwerk noodzakelijk (waarbij de buffers deels moeten worden afgeplakt).
Rechts op de foto zie je de minuscule opstaptreden. Twee stuks zijn gespoten. Bij de andere twee gespoten exemplaren mislukte het omzetten van de randen. De nog ongespoten treden dienen als vervanging.

Het is mijn bedoeling om het setje hoe dan ook compleet in elkaar te zetten. En daarna besluit ik dan wel of ik het in z'n geheel op de loc zet, of dat ik alleen de bufferbalken vervang.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #523 Gepost op: 30 januari 2023, 18:06:16 »
De buffers aan de voorzijde zijn nu ook gemonteerd.
Ook dat bleek nog niet zo eenvoudig. Zelfs als alles precies past, dan nog moet je enige kracht zetten.

Het punt is echter dat je het elementje eigenlijk nergens fatsoenlijk beet kunt pakken.
Als de passing dan ook nog eens niet helemaal oké is, dan gaat het mis. Onderdelen die je onwillekeurig geraakt hebt breken af. Soldeerverbindingen raken los. En de bufferbalk die verbuigt.

Uiteindelijk alles weer enigszins in model gebracht. De gaten voor de buffers heb ik moeten ruimen. Zo kon ik de buffers er met enige speling in lijmen met 2-componentenlijm. Dan moet je natuurlijk wel heel goed opletten dat de buffers in alle richtingen haaks op de balk staan.
Na uitharding van de lijm bleek helaas dat de rechter buffer nog een fractie dieper in de bufferbalk had moeten staan. Weinigen die het waarschijnlijk zien, maar ik dus wel.

Vervolgens heb ik de nog ontbrekende delen op het voorstuk gezet. Het onderdeel op de foto bestaat inmiddels uit 45 (!) stuks onderdelen.
Het is nu buffers afplakken en dan spuiten maar weer, om alle beschadigingen weg te werken.
Daarna moeten de resterende 10 delen worden toegevoegd.
(De achterbufferbalk bestaat uit 'slechts' 7 onderdelen. Het totaal aan onderdelen bedraagt dus ruim 60)

Op de foto een test of de hoogte van de buffers ongeveer overeenkomt met die van een ander model van Fleischmann, de BR 81.

De hoogte klopt wel redelijk al kun je op de foto genadeloos zien dat de rechter buffer iets naar beneden staat ten opzichte van de linker.
Ook over het geheel ben ik nog maar matig tevreden.
Ik zit nog steeds te dubben of ik toch maar geen setje witmetalen bufferbalken van Weinert aanschaf.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #524 Gepost op: 30 januari 2023, 18:44:42 »
Bas.

Nog even door zetten, je bent er bijna.
Je laat je toch niet kennen door zo een stukje ( ahum, 45 delen ) metaal. ;)

Als het straks allemaal op zijn plaats zit, ben je het snel vergeten.

Ook ik heb regelmatig bij de bouw van de Sachsische XIII H dat er delen los komen of afvallen door het hanteren
van het model. ::)
En natuurlijk word je er niet blij van.

Kees.