Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door henk
Vandaag om 07:22:17
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
  

Auteur Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)  (gelezen 13862 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26706
    • Pagina van klaas
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #45 Gepost op: 30 January 2017, 16:14:02 »
Je moet overigens dan wel gewoon de foutmelding van je centrale negeren hè. Want de meeste huidige centrales zeuren als ze de waarde niet uit kunnen lezen ook al staat uitlezen volledig los van programmeren.
Dat is waar, maar in het draadje waar Ingenium op doelt ging het wel degelijk over programmeren wat niet lukte.
Dat de terugmelding niet werkt kan ik wel snappen. De decoder schakelt even heel kort de motor in als er een wijziging is aangebracht. Dat veroorzaakt een stroomstootje wat door de centrale wordt gezien als bevestiging dat het programmeren is gelukt. Maar als je er een simpele energiebuffer in hebt zitten, dan levert die buffer het stroomstootje en de centrale ziet dat niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #46 Gepost op: 30 January 2017, 16:39:03 »
In het voorbeeld staat zelfs 150 uF
Ja ik weet het... ik heb op 1 of andere wazige manier 100nf en 150nF zitten bestellen en daarna niet meer teruggekeken en nagedacht... ook op een andere site waar ze dit schema bespreken hebben ze het over uF. Ouderdom denk ik... ben nog geen 50 maar dit belooft niet veel goeds :-X

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #47 Gepost op: 30 January 2017, 17:47:37 »
@Klaas, je hebt wel gelijk dat het een probleem kan zijn. Maar de regel eronder gaf aan waarom
Of als de condensator niet opgeladen wordt via een weerstand kan de centrale de abrupte stroomvraag niet leuk vinden.
En ik had denk ik het "niet via een weerstand" wel weg kunnen laten aangezien maar een relatief kleine stroom nodig is om het te zien als gebruiker en dus waarschijnlijk als kortsluiting op de baan aangezien de centrale niet zo'n stroomverbruik verwacht. Strikt genomen dus eigenlijk een tekortkoming van de centrale. Maar inderdaad, niet dat het er minder vervelend van wordt  ;D  :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #48 Gepost op: 02 February 2017, 13:54:12 »
Gisteren de Lenz powerpack en Gold Mini+ decoder binnen gekregen en vandaag maar eens in elkaar gezet. Het lijkt allemaal te passen, maar daarvoor moet het wel uit elkaar. Nog even zonder kast om de motor, dus ik kon de rijkwaliteiten nog niet testen, maar wel de extra energievoorziening. Ik had er meer van verwacht, want ik denk dat het net een halve seconde extra voeding geeft, maar dat is genoeg om niet stil te blijven staan op de baan. Voorlopig mag ik de test geslaagd noemen, maar dat is ie natuurlijk ook echt pas als het in de lok zit en het rijdt goed.  ;)





Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #49 Gepost op: 02 February 2017, 13:55:31 »
Zoals je op het laatste plaatje kunt zien, heb ik de directe verbinding tussen condensator en moederbord vervangen voor een kort draadje. Op deze manier kan de electronica vrij op de motor liggen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #50 Gepost op: 02 February 2017, 14:05:44 »
Voor de geïnteresseerden:

Afmetingen condensator van Lenz Power1 art 10490: 8,15 x 13,7 mm.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #51 Gepost op: 02 February 2017, 14:15:32 »

Ik had er meer van verwacht, want ik denk dat het net een halve seconde extra voeding geeft, .......


Default een kwart seconde, e.e.a. is in te stellen in CV112. Maar de max. tijd is uiteraard afhankelijk van het stroomverbruik van het motortje.

Gr, Ben.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #52 Gepost op: 02 February 2017, 14:37:11 »
Of het ding is de mindere aan de esu, of hij was nog niet helemaal opgeladen, of je moet nog wat instellen, want m'n esu powerpack icm. Loksoundv4 micro in een philo 6000 laat het ding een merkbare seconde doorrijden en geluid maken. Bij optillen van rail.

Maar fijn dat het lijkt te passen!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #53 Gepost op: 02 February 2017, 14:58:39 »
Wow, krijg zomaar 4,5 seconden na CV112 vol op 255 gezet te hebben. Bedankt voor de tip! Merkwaardig dat dit niet in de beschrijving van de Power1 staat. Weliswaar wel in de handleiding van de decoder, maar dit is toch iets essentieels om te vermelden. Ik zal vast niet de enige zijn die dit tegenkomt. Nou, als het past, ben ik heel blij.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #54 Gepost op: 02 February 2017, 15:16:10 »
Kijk dat klinkt al een stuk beter!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #55 Gepost op: 02 February 2017, 15:53:03 »

Merkwaardig dat dit niet in de beschrijving van de Power1 staat.


Dat staat er wel, blz. 7. ;)

Ik heb zo'n ding in een Bakkie en kom aan bijna 2 sec. naloop.

Gr, Ben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #56 Gepost op: 02 February 2017, 16:06:58 »
Alleen dat de default waarde 0,25 sec. is  ;D
Voor de range moet je echt in de handleiding van de decoder kijken  :angel:
Gr.
Eric

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #57 Gepost op: 02 February 2017, 16:27:05 »
Dat staat er wel, blz. 7. ;)
En op pagina 3 in het Duits.  :o Potverdorie, veel te snel en oppervlakkig gelezen. Ik zocht naar een schema, zoals we dat van de CV's gewend zijn. Mijn fout. Gelukkig is er dan altijd nog het forum om me te redden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #58 Gepost op: 02 February 2017, 17:10:13 »
Je kan ook kijken of er nog een kleinere supercap is die je in de plaats van de huidige op kan solderen. Ik heb zelf een groter exemplaar gesoldeerd omdat ik ruimte genoeg had. Het maakt voor het printje niet uit.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8342
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #59 Gepost op: 02 February 2017, 17:52:48 »
Ik zou 'm kunnen vervangen met de keramikcondensatoren van 1001-digital. Maar vooralsnog is er genoeg plaats, denk ik zo. Tram is klaar, kan 'm zo gaan inbouwen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.