Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten) (gelezen 13016 keer)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #15 Gepost op:
29 januari 2017, 13:05:53 »
Bijwagentje aankoppelen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #16 Gepost op:
29 januari 2017, 13:17:52 »
Grapjas.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2078
MSc Micro-Electronics
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #17 Gepost op:
29 januari 2017, 15:05:59 »
Als je een beetje wil experimenteren kan je altijd een powerpack kopen en de condensator lossolderen. Ik heb ergens een artikel gelezen over iemand die een ESU-powerpack installeerde in een Piko V15. Om die te laten passen soldeerde hij de condensator/goldcap los en verbond hij hem weer met de print met behulp van 2 draden. Dit kan je doen - zeker omdat de print dan apart kan en de elco in de ketel - maar het kost je wel de garantie.
Trouwens, de elektronica op de print is een 'up/down'-converter. Deze zet de +20V uit de decoder om in max 5,5 Volt voor de goldcap en kan dat voltage weer omzetten naar 20 Volt indien nodig voor de decoder (dit werkt tot ongeveer 2 volt uit de goldcap). De chip heeft een controlesignaal nodig om te weten of hij de spanning omhoog of omlaag moet transformeren en of hij moet laden of ontladen, daarom hebben de meeste powerpacks of 1 extra signaal (charge bij de ESU) of een SUSI-interface (Uhlenbrock).
EDIT :
mogen wij misschien weten in welke lok je de decoder met buffer wil stoppen ?
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2017, 15:07:49 door Sander Fondse
»
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
henk
Offline
Berichten: 21678
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #18 Gepost op:
29 januari 2017, 15:14:27 »
Misschien dan ook een kleinere goldcap kiezen. Het trammetje zal geen stroomvreter zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Remco_Nzo
Offline
Berichten: 275
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #19 Gepost op:
29 januari 2017, 21:27:02 »
En in aanvulling : bij sommigen merken (zoals massoth) is het printje een combinatie van drie functies
1) laadstroom-beperking
voorkomen dat een lege condensator een pieklaadstroom vraagt die de centrale als kortsluiting interpreteert.
in het DHZ minimale is dit dus een weerstand tussen rails en condensator + een diode zorgt er voor dat de decoder er geen last van heeft.
2) voorkomen ontlading via de rails
in het DHZ minimale
is dit een diode tussen rails en condensator
wordt dit alleen vertraagt door de laadweerstand.
3) voorkomen dat de condensator het CV programmeren stoort
in het DHZ minimale is dit een handmatig schakelaartje tussen de condensator en de rest
In het volledige schema wordt dit door een schakeling gedaan die van de decoder een signaal krijgt en de laadstroom onderbreekt.
Het minimale schema is deze :
http://wiki.massoth.de/index.php/Voltage_buffer_for_small_locos/en
Remco.
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2017, 23:08:41 door Remco_Nzo. Reden: rol van diode is anders dan ik schreef
»
Gelogd
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #20 Gepost op:
29 januari 2017, 21:55:18 »
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik dacht dat die diode er was om wel in een keer te kunnen ontladen (en dus de weerstand te overbruggen) indien dat nodig is. En dus niet om te voorkomen dat er spanning op de rail komt te staan. Bij de decoders die ik ken, ESU en Zimo, sluit je de condensator aan op de massa en + van de decoder en niet op de rode en zwarte (rail) aansluitdraden).
Maar correct me if I'm wrong.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Remco_Nzo
Offline
Berichten: 275
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #21 Gepost op:
29 januari 2017, 23:01:55 »
Oh ja - je hebt gelijk - in dat schema van hierboven is dat inderdaad zo.
Zal het bericht even aanpassen
Gelogd
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #22 Gepost op:
29 januari 2017, 23:19:21 »
Het is voor deze 12 Volt coreless motor. Afmeting van de motor is 8 x 16 mm en er is ruimte van de voorkant van de motor tot aan de decoder, met een hoogte van ca 6 mm.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #23 Gepost op:
29 januari 2017, 23:51:31 »
Dat vliegwiel zit daar voor Piet Snot. Die wil je op de snelst lopende as, dus de motoras. Als je dat vliegwiel nou weglaat, heb je dan wel ruimte voor die powerpack? Die doet netto echt meer dan dat vliegwiel, zeker zoals die nu zit.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #24 Gepost op:
29 januari 2017, 23:55:38 »
Ja, dat zou je denken, he, maar dat is niet zo. Hij heeft weliswaar geen effect (of heel minimaal) op het uitrijden, maar wel op een vloeiendere rit. Het vangt kleine schokjes op, denk ik. Met een vliegwiel glijdt ie gewoon beter. En het is tevens extra gewicht, al had dat (en meer) natuurlijk ook in de kap gekund.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #25 Gepost op:
29 januari 2017, 23:57:20 »
O ja, toen ik met dat vliegwiel bezig was, was er nog helemaal geen sprake van een Powerpack. Zelfs niet van een decoder, omdat ik er van uit ging dat dat toch niet paste. Maar voor een Powerpack is er achterin de lok geen plaats, volgens mij.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
guest7823
Gast
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #26 Gepost op:
30 januari 2017, 00:05:26 »
Citaat van: Sven op 29 januari 2017, 12:43:03
Plaatje van ESU website.
Wilde gok:
Vliegwieltje d'r af, asje inkorten, krimpkous van de ESU print, Goldcap (voorzichtig) haaks op de print buigen en die op de plaats van het vliegwiel. Gaat dat (net) passen??
«
Laatst bewerkt op: 30 januari 2017, 00:07:24 door guest7823
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #27 Gepost op:
30 januari 2017, 00:24:35 »
Je kent je eigen lok niet, Paul. Achteraan zit de waterbak. Maar daar is wel een idee. Als ik de condensator los maak van de print, 'm in de ketel doe (vrije ruimte is Ø 10 mm) en dan met draadjes bevestig aan het plaatje, kan het plaatje onder in de waterbak worden geschoven. Dat zou moeten werken. Ik denk dat ik er toch maar eens eentje ga bestellen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #28 Gepost op:
30 januari 2017, 00:29:30 »
O nee, ik vergeet het: er is niet genoeg ruimte in de hoogte voor de condensator in de ketel. Slechts 6 mm. Ik heb echt iets platters nodig.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
«
Reactie #29 Gepost op:
30 januari 2017, 00:33:40 »
Beschikbare ruimte:
«
Laatst bewerkt op: 30 januari 2017, 00:35:33 door Sven
»
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)