Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
17 November 2025, 23:54:38
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
17 November 2025, 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
  

Auteur Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)  (gelezen 14712 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #15 Gepost op: 29 January 2017, 13:05:53 »
Bijwagentje aankoppelen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #16 Gepost op: 29 January 2017, 13:17:52 »
Grapjas.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #17 Gepost op: 29 January 2017, 15:05:59 »
Als je een beetje wil experimenteren kan je altijd een powerpack kopen en de condensator lossolderen. Ik heb ergens een artikel gelezen over iemand die een ESU-powerpack installeerde in een Piko V15. Om die te laten passen soldeerde hij de condensator/goldcap los en verbond hij hem weer met de print met behulp van 2 draden. Dit kan je doen - zeker omdat de print dan apart kan en de elco in de ketel - maar het kost je wel de garantie.

Trouwens, de elektronica op de print is een 'up/down'-converter. Deze zet de +20V uit de decoder om in max 5,5 Volt voor de goldcap en kan dat voltage weer omzetten naar 20 Volt indien nodig voor de decoder (dit werkt tot ongeveer 2 volt uit de goldcap). De chip heeft een controlesignaal nodig om te weten of hij de spanning omhoog of omlaag moet transformeren en of hij moet laden of ontladen, daarom hebben de meeste powerpacks of 1 extra signaal (charge bij de ESU) of een SUSI-interface (Uhlenbrock).

EDIT :
mogen wij misschien weten in welke lok je de decoder met buffer wil stoppen ?
« Laatst bewerkt op: 29 January 2017, 15:07:49 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #18 Gepost op: 29 January 2017, 15:14:27 »
Misschien dan ook een kleinere goldcap kiezen. Het trammetje zal geen stroomvreter zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #19 Gepost op: 29 January 2017, 21:27:02 »
En in aanvulling : bij sommigen merken (zoals massoth) is het printje een combinatie van drie functies

1) laadstroom-beperking
voorkomen dat een lege condensator een pieklaadstroom vraagt die de centrale als kortsluiting interpreteert.
in het DHZ minimale is dit dus een weerstand tussen rails en condensator + een diode zorgt er voor dat de decoder er geen last van heeft.

2) voorkomen ontlading via de rails
in het DHZ minimale is dit een diode tussen rails en condensator wordt dit alleen vertraagt door de laadweerstand.

3) voorkomen dat de condensator het CV programmeren stoort
in het DHZ minimale is dit een handmatig schakelaartje tussen de condensator en de rest
In het volledige schema wordt dit door een schakeling gedaan die van de decoder een signaal krijgt en de laadstroom onderbreekt.
 
Het minimale schema is deze : http://wiki.massoth.de/index.php/Voltage_buffer_for_small_locos/en

Remco.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2017, 23:08:41 door Remco_Nzo. Reden: rol van diode is anders dan ik schreef »
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #20 Gepost op: 29 January 2017, 21:55:18 »
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik dacht dat die diode er was om wel in een keer te kunnen ontladen (en dus de weerstand te overbruggen) indien dat nodig is. En dus niet om te voorkomen dat er spanning op de rail komt te staan. Bij de decoders die ik ken, ESU en Zimo, sluit je de condensator aan op de massa en + van de decoder en niet op de rode en zwarte (rail) aansluitdraden).

Maar correct me if I'm wrong. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #21 Gepost op: 29 January 2017, 23:01:55 »
Oh ja - je hebt gelijk - in dat schema van hierboven is dat inderdaad zo.
Zal het bericht even aanpassen
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2017, 23:19:21 »
Het is voor deze 12 Volt coreless motor. Afmeting van de motor is 8 x 16 mm en er is ruimte van de voorkant van de motor tot aan de decoder, met een hoogte van ca 6 mm.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2017, 23:51:31 »
Dat vliegwiel zit daar voor Piet Snot. Die wil je op de snelst lopende as, dus de motoras. Als je dat vliegwiel nou weglaat, heb je dan wel ruimte voor die powerpack? Die doet netto echt meer dan dat vliegwiel, zeker zoals die nu zit.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #24 Gepost op: 29 January 2017, 23:55:38 »
Ja, dat zou je denken, he, maar dat is niet zo. Hij heeft weliswaar geen effect (of heel minimaal) op het uitrijden, maar wel op een vloeiendere rit. Het vangt kleine schokjes op, denk ik. Met een vliegwiel glijdt ie gewoon beter. En het is tevens extra gewicht, al had dat (en meer) natuurlijk ook in de kap gekund.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #25 Gepost op: 29 January 2017, 23:57:20 »
O ja, toen ik met dat vliegwiel bezig was, was er nog helemaal geen sprake van een Powerpack. Zelfs niet van een decoder, omdat ik er van uit ging dat dat toch niet paste. Maar voor een Powerpack is er achterin de lok geen plaats, volgens mij.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #26 Gepost op: 30 January 2017, 00:05:26 »


Plaatje van ESU website.




Wilde gok:

Vliegwieltje d'r af, asje inkorten, krimpkous van de ESU print, Goldcap (voorzichtig) haaks op de print buigen en die op de plaats van het vliegwiel. Gaat dat (net) passen??
« Laatst bewerkt op: 30 January 2017, 00:07:24 door guest7823 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #27 Gepost op: 30 January 2017, 00:24:35 »
Je kent je eigen lok niet, Paul. Achteraan zit de waterbak. Maar daar is wel een idee. Als ik de condensator los maak van de print, 'm in de ketel doe (vrije ruimte is Ø 10 mm) en dan met draadjes bevestig aan het plaatje, kan het plaatje onder in de waterbak worden geschoven. Dat zou moeten werken. Ik denk dat ik er toch maar eens eentje ga bestellen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2017, 00:29:30 »
O nee, ik vergeet het: er is niet genoeg ruimte in de hoogte voor de condensator in de ketel. Slechts 6 mm. Ik heb echt iets platters nodig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2017, 00:33:40 »
Beschikbare ruimte:

« Laatst bewerkt op: 30 January 2017, 00:35:33 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.