Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0  (gelezen 49377 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Gepost op: 15 januari 2017, 21:08:31 »
Beste medebouwers,

Ik ga niet beginnen met een verhandeling over het drukke leven als jonge vader en hoe weinig energie of tijd er voor de hobby over blijft.
Neen: er gaat hier een leuk klein baantje gebouwd worden op een oppervlak van 120x40 cm, waar je ook nog eens maximaal speelplezier van hebt. Oh, en als het even kan moet dat baantje binnen een jaar klaar zijn.

Simpelheid en degelijkheid worden de sleutelwoorden (ideaal voor beginners). Ik kies voor zeer eenvoudige digitale besturing van de treinen met een tweedehands multimaus en een stel analoge schakelaars voor de wissels. Gebouwen op het baantje worden verbouwde kits die je in de winkel kunt kopen. Geen fragiele messing hekjes, maar een baantje waar mijn dochtertje (als ze iets ouder is) ook gerust mee mag spelen. Maar toch moet het geheel er realistisch en onmiskenbaar Nederlands uit zien.

Dit draadje is een voortzetting van dit waarin ik eindeloos zever over miniscule aanpassingen op het baanplan. Elke cm is namelijk best belangrijk met zulke beperkte lengtes. Het komt er op neer dat het is gebaseerd op het ontwerp voor het baantje Fairweather Branch van Gordon Avis. Hij publiceerde in Scale Model Trains in september 1993 een baantje van 120x40 dat een door gras overwoekerd eindstationnetje aan een goederenlijntje voorstelt. Een omloopspoor, twee sporen naar een industrie en een laad/losweg, dat is het. In tegenstelling tot wat je vaal ziet met banen op dit formaat (shelf switchers), namelijk dat een trein vanuit het schaduwstation binnenkomt, rangeert, en weer vertrekt, is het een zgn. rangeerpuzzel. Alles gebeurt op het zichtbare gedeelte en er zijn geen verborgen sporen. Het idee is om op willekeurige plaatsen wagens neer te zetten om deze vervolgens naar wederom willekeurig gekozen plekken te rangeren. Hiervoor kun je kaarten trekken of dobbelen. De beperkte spoorlengte en dito omloopmogelijkheid zorgen ervoor dat er flink wat rangeerbewegingen nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Als het uiteindelijk gelukt is, begint het spel opnieuw. Je zou een score kunnen bijhouden: degene met de minste rangeerbewegingen of wie het het snelste voor elkaar krijgt, wint.



Mijn vertaling stelt een klein clustertje bedrijfsaansluitingen aan een voormalige tramlijn voor. Het zou 1938 kunnen zijn of 1953, maar de tijd van personenvervoer is allang vervlogen en een keer per dag komt er een Sik (of andere kleine loc) de bedrijven bedienen. In principe zou dit zelfs nog met een 2400 kunnen, de sporen zijn daar net lang genoeg voor. Van linksonder naar rechtsboven loopt de 'hoofdlijn' met omloopspoor voor 2 wagens. Linksboven ligt de aansluiting van de melkfabriek, rechtsonder is de kolenboer gevestigd en is een laad/losweg gesitueerd. Hoe het er allemaal precies uit gaat zien weet ik nog niet, dit is een eerste opzet:



Nou, dat was het zo'n beetje voor nu. Vrijdag laat ik het benodigde hout zagen, waarna de bouw echt kan beginnen. De wissels zijn al binnen en aangezien daar het een en ander aan aangepast dient te worden om ze betrouwbaar te laten werken, kan ik daar deze week alvast mee beginnen.
met vriendelijke groet, Jesse

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2017, 21:37:09 »
Ziet er leuk uit, hoor. Vooral door het thema wat je eraan geeft. Daar kan je een leuke invulling aan geven. Ik ben benieuwd!

(Zou qua periode zo'n "platluis", 8800, nog een aardig idee zijn? Stoomlokje, goedkoop bij Dapol te koop?)

Qua "wissels" en "betrouwbaar": aangezien je wat eraan wilt verklussen neem ik aan dat je in ieder geval er voor zorgt dat ze gepolariseerd zijn? Dat is zo ongeveer de meest betrouwbaarheidsverhogende maatregel die je kan nemen.

Het ziet eruit als een baantje waar m'n dochter heel graag irritante rangeerpuzzels aan wil oplossen :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2017, 22:44:43 »
Dank je Reinout! De wissels worden uiteraard gepolariseerd en daarnaast verbind ik de linker en rechter wisseltong apart met de naastgelegen rail om mogelijke kortsluitingen te voorkomen. Ook ga ik een en ander cosmetisch aanpassen omdat ik niet zo'n fan ben van de klikconstructie tussen de rails van Peco. Al met al niet moeilijk maar wel een paar avondjes knutselen.
met vriendelijke groet, Jesse

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2017, 19:26:08 »
Leuk. Verhaal, vindt kleine banen altijd erg interessant, wil voor mijn dochter ook nog iets, kan er misschien nog inspiratie uit halen, succes en vooral veel plezier

frank91

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2017, 20:56:28 »
Hoi

Ziet er een heel tof baantje uit. Veel succes met het verder uitwerken van je baantje.

Mvg
Frank

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2017, 21:14:27 »
Thanks Gerwin en Frank!

Wissels... de reden waarom ik de bouw van mijn vorige baantje vroegtijdig beëindigd heb.

Het is een open deur dat het leggen van het spoor cruciaal is voor het welslagen van een modelbaan. Met name op een rangeerbaantje moet het materieel kunnen kruipen, zonder hikjes, hobbels of kortsluitingen. En bij dat laatste ging het mis: ik heb de wisseltongen niet geisoleerd van het puntstuk zodat treinen soms net met de binnenkant van hun wielen de (voor dat wiel verkeerd gepolariseerde) tong aantikten. Bij analoog rijden kom je daar nog wel mee weg, maar de multimaus geeft gelijk kortsluiting aan. Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen met een dikke laklaag aan de buitenkant van de tongen, maar een erg sjieke oplossing vind ik dat niet.

Dat was overigens in N, maar het gaat me ook in H0 niet nog een keer gebeuren, dat begrijpt u. Gelukkig zijn Peco code 75 hierop voorbereid. Er zitten plastic isolatiestukjes tussen de tongen en het hartstuk, waarvan je alleen de overbruggingsdraadjes hoeft weg te knippen. Vervolgens van een messing draadje o.i.d. een bruggetje maken tussen de buitenste rails en de naastgelegen tongen. Ik heb deze iets gebogen zodat ze onder het niveau van de ballast komen te liggen.



Links en rechts heb ik ook al de aansluitdraden gesoldeerd (rood en zwart). Aan het puntstuk hoef je niets te solderen, daar zit al een draadje!

Daarna was het de beurt aan het klikmechanisme. Omdat ik gebruik ga maken van een onderliggende wisselmotor die met enige kracht de tongen op hun plaats houdt, is dit (in mijn ogen niet zo mooie) mechaniek niet meer nodig. Met een klein schroevendraaiertje wip je het kapje er zo af, waarna het hele mechaniek wordt weggesneden. De verbinding tussen de tongen heb ik laten zitten. Evt kun je deze vervangen door een stang, maar dan moet je weer iets ter isolatie verzinnen en ik vond het zo mooi zat.



Vervolgens een klein stukje 0,5 mm styreen op laatstgenoemde verbinding plakken ter maskering, de eindjes wat inkorten en twee nieuwe biels fabriceren van 2 mm styreen (denk aan het houtmotief, een stukje grof schuurpapier is daarbij handig) en het ziet er alweer heel anders uit:



En met een kleurtje erop zie je nauwelijks dat je in het wissel hebt lopen hakken:

met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2017, 22:35:48 »
Een avondje bouwen verder zijn alle 5 wissels klaar op te leggen, alleen nog even twee rails doorzagen van het symmetrische wissel, die heeft gek genoeg geen geïsoleerde wisseltongen.



met vriendelijke groet, Jesse

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2017, 23:10:18 »
Peco heeft twee types wissels , insulfrog en electrofrog, dit Y-wisseltje is dus
van de andere soort :) Even gelijk nakijken of het geen code 100 is ,
anders wordt het hobbelen met de Sik als die het wisseltje op rijdt...

Mvg,

Tis
********

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2017, 23:12:22 »
Nee deze is ook electrofrog, maar de twee plastic isolatiestukken in de tongen zitten er toch echt niet in.
Al het railmateriaal op dit baantje is code 75, geeft een heerlijk rustige loop.
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2017, 20:37:25 »
Een mooie bouwdag vandaag. Het begon al goed toen ik bij de ijzerwarenzaak toevallig een setje mooie fijne figuurzaagjes voor metaal tegenkwam, waarmee het aanpassen van het symmetrische wissel een fluitje van een cent was. Nu dat gedaan is zijn alle wissels helemaal klaar om te leggen.



Verder heb ik de bak laten zagen van 9 mm multiplex, en ben aan het lijmen en schroeven geslagen. Na een paar uurtjes had ik een redelijk netjes bakje in elkaar (wat overigens meer aan het strakke zaagwerk te danken is dan aan mijn kluskunsten).
Ik vind het toch altijd wel een mijlpaal om na maanden denken en tekenen voor het eerst de basis van een baantje te zien.



Eerst nog even alle gaatjes netjes dicht plamuren en de bak een kleurtje geven, en dan kan het spoorleggen beginnen!
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2017, 20:39:47 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2017, 09:48:01 »
Peco heeft twee types wissels , insulfrog en electrofrog, dit Y-wisseltje is dus
van de andere soort :) Even gelijk nakijken of het geen code 100 is ,
anders wordt het hobbelen met de Sik als die het wisseltje op rijdt...

Mvg,

Tis


Ter info:
Peco heeft ook nog unifrog: http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/p13052.html

Gr. Maarten

Met vriendelijke groet, Maarten

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2017, 21:31:33 »
Terwijl het schuren en plamuren aan de bak doorgaat ben ik vanavond eens gaan testen of alles een beetje op het baantje past zoals ik het bedacht had. Met name de lengte van het omloopspoor is daarbij belangrijk. Met AnyRail is het eenvoudig om het sporenplan 1:1 uit te printen. Met een aantal aan elkaar geplakte a4-tjes is het vervolgens makkelijk testen.

In de praktijk zullen er vooral korte wagens worden ingezet, waarvan er twee op het omloopspoor zouden moeten passen. Dus als een Sik om twee wat langere wagens heen komt dan zijn er later weinig problemen te verwachten:


Zelfs voor een 2400, die iets meer uitwijkt dan een Sik is het geen probleem:


En ook het korte kopspoortje aan de rechterkant van de baan blijkt lang genoeg voor dezelfde 2400:


Met andere woorden: proef geslaagd!  (y)
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2017, 22:47:08 »
Nog even een vraagje: Om het geheel niet te zwaar te maken heb ik voor de contructie van de bak gekozen voor 9 mm multiplex. Ook voor mijn (kleinere) bakken voor spoor N is dit altijd goed bevallen. Maar nu alles in elkaar zit (met twee tussenschotten), vind ik de bak nog best flexibel. Van zichzelf blijft de bak natuurlijk wel recht maar met de hand is deze wel een paar cm te torderen.
Met de rails erop wordt het geheel nog wel wat stijver maar ik ben bang dat ik later misschien toch problemen krijg met het losschieten van onderdelen bij bijvoorbeeld transport van de baan.
Wat denken jullie? Is enige flexibiliteit acceptabel of zou ik toch naar een 100% stijve constuctie moeten streven? Aanvankelijk was ik van plan de rails zo op de bak te leggen maar ik overweeg nu toch er nog eerst een dunne plaat hardboard o.i.d. op te lijmen. Dit geef wat extra stijfheid, en bijkomend voordeel is dat ik er ook nog slootjes uit kan zagen. Of zijn er nog andere oplossingen?
met vriendelijke groet, Jesse

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2017, 22:51:03 »
Hallo.

Op die laatste foto met de 2400 is een zg doorlopend spoor?
Of moet er nog een stootjuk bij?
dat zou toch weer kostbare cm kosten

wordt mooi zo
groeten jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2017, 22:53:47 »
hallo,

IK heb een laag zachtboard op de baan liggen en dat is plezierig om mee te werken.
Om dingen in vast te zetten maar ook voor en slootje.
Zon bak hoeft niet olifantbestendig te zijn he.
Vaak wordt het onnodig zwaar uitgevoerd

succes jandcargo