Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0  (gelezen 49378 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2017, 23:00:17 »
Hoi Jesse,

Ik heb een module (H0e) gebouwd van berken multiplex, zo goed als conform de BNLS-modulebaan afmetingen van Martin Welberg. Dus 15 cm hoog, alles 9 millimeter, behalve de topplaat die 12 mm bedraagt.  De afmetingen zijn 90x70. Ik heb een extra ondersteunende plank (tussenschot) van achter naar voor op 1/3 deel van de 90 cm breedte geplaats. Werkt prima, het geheel is een strakke stijve constructie. Zou bij jouw constructie ook moeten werken, hoewel jij blijkbaar een topplaat hebt van 9 mm. Ik heb er nog twee lagen Gamma blauwe plaat op. Zou niet durven beweren dat die nog extra stijfheid leveren. Wellicht zit het hem vooral in die topplaat van 12 mm.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2017, 23:02:00 »
Jandcargo,
Het zou een afgesneden doorgaande lijn kunnen worden, maar er kan ook nog een stootjuk komen waarmee het een 'eind van de lijn'-baantje wordt. Ik denk dat ik voor de eerste optie ga, een pinnetje tussen de rails scheelt weer een paar centimeter ten opzichte van een stootjuk.
Zachtboard lijkt me inderdaad prettig om mee te werken maar toch wel vrij kwetsbaar, met name langs te randen i.v.m. stootschade. Of valt dat mee?
met vriendelijke groet, Jesse

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2017, 07:49:57 »
Hoi Jesse,

Als je het zachtboard verdiept aanlegt (zodat de buitenrand even hoog ligt als de top van het zachtboard) is er niets aan de hand. Daarna wel de bovenkant van het zachtboard verven, dat gaat het stuiven tegen. Hetzelfde geldt voor ondervloertegels of Pavatex (waarvan ik een restant had liggen (beide foto's in de link)).
Leuk om zo de 3D versie te gaan zien ;)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2017, 07:53:52 door tothebeach. Reden: link toegevoegd, tekst aangepast »

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2017, 21:15:00 »
Dank voor het meedenken. Ik denk dat ik er nog maar gewoon een plaatje dun multiplex (3 mm ofzo) op lijm. Zacht genoeg om straks de railspijkers in te drukken en het geeft wat meer stijfheid aan het geheel dan een zachtboard laag. Handiger was natuurlijk gewoon direct een 12 mm bovenkant, maar ach je moet ook leren.
Overigens vandaag ook geleerd dat het netjes aan elkaar lijmen van A4tjes met het baanplan niet te doen is. Een millimetertje afwijking heb je zo. Dus maar een A0 print besteld, geen gezeur. :)
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2017, 14:45:21 »
Uiteindelijk heb ik het opgelost door aan de onderkant een paar stukken dun multiplex te lijmen. Dit heeft de bak een stuk minder flexibel gemaakt. Ook is de bak inmiddels in een frisse grijze kleur gestoken en is de print met het sporenplan binnen. Er kan nog een beetje geschoven worden voordat ik deze definitief vastlijm:



Toevallig kwam ik gisteren in den ouden doosch nog een stel foto's van het net wel en net niet stilgelegde lijntje naar Stiens tegen. Ze hebben me nieuwe inspiratie gegeven voor de ietwat vervallen spoorse sfeer die ik met het baantje wil neerzetten. Een paar ervan wil ik jullie niet onthouden.








« Laatst bewerkt op: 28 januari 2017, 14:48:15 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2017, 22:08:17 »
Na wat heen en weer geschuif heeft de print zijn uiteindelijke plek gekregen. Als het goed is passen er zo mooi een fabriek en een kolenhandel rond de sporen. Door eenzijdig wat spuitlijm op het papier aan te brengen en er vervolgens nog even met de deegroller overheen te gaan krijg je het bijzonder strak op de bak: een erg prettige ondergrond om mee verder te werken.
Onder het spoor komt verder geen kurk of iets dergelijks meer, bij dit soort lijntjes lag het spoor vaak nauwelijks hoger dan het maaiveld.



Nog even wachten op een zakje spoorspijkers van KB Scale (ideaal om mee te werken!) en het leggen van het spoor kan beginnen!

met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2017, 23:08:41 »


De spijkertjes zijn binnen dus ik ben aan het spoor begonnen. Ik gebruik deze niet om de rails zelf mee te bevestigen maar druk ze net naast de biels in de ondergrond, waardoor deze vastgeklemd worden. Het grote voordeel is dat je het spoor nog een beetje heen en weer kunt schuiven. Na het ballasten trek je de spijkers er met een smal tangetje weer uit.



Wat me trouwens erg tegenvalt is de enorme afstand tussen de spoorstaven die de isolerende raillassen van Peco teweegbrengen. De twee staven zitten goed aangedruk, maar als ik er met een wagentje overheen rijd, dan is een duidelijke tik te horen. Ik overweeg exemplaren voor spoor N (ook code 75 dus dat zou gewoon moeten passen) te bestellen, waarvan het isolatiestukje volgens mij smaller is. Of moet ik me daar niet zo druk over maken en is dit gewoon ok? Ik ben nog niet zo bekend met H0.

met vriendelijke groet, Jesse

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2017, 23:24:35 »
De N-spoor-lasjes zijn smaller, en passen waarschijnlijk niet op HO-rails...

Maar isolerende lasjes van een ander HO- merk passen wel  8)
Er zal altijd iets tussenruimte zijn, vanwege de dikte van het isolerende deeel
wat moet voorkomen dat de railuiteinden contact maken.

Mvg,

Tis
********

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2017, 23:38:38 »
Code 75 is code 75 toch? Of die nou voor N of voor H0 gebruikt wordt. Ik heb alleen op het moment geen N isolerende raillassen liggen dus kan niet testen of die inderdaad minder tussenruimte hebben.
met vriendelijke groet, Jesse

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2017, 23:49:59 »
Die 'code' slaat in principe alleen op de hoogte van de staaf. Dikte, breedte van de voet e.d. kunnen best anders zijn.
Reinier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2017, 23:50:13 »
Code 75 is code 75 toch? Of die nou voor N of voor H0 gebruikt wordt.

Eh... nou nee. Bij Peco moet je goed naar je railprofiel kijken... bij N gebruiken ze een trucje om de staaf wat dieper in de biels te leggen zodat je een mooiere rail krijgt. Het kan dus zijn dat je Peco H0 code 75 profiel niet overeenkomt met je Peco N code 75 profiel ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2017, 23:53:48 »
Dat trucje gebruiken ze bij hun code 55 rail. Daarnaast hebben ze ook N-rail code 80, geen 75.

Die code 55 en code 80 gebruiken dezelfde railverbinders en passen ook aan elkaar. Railverbinder voor H0 code 75 zijn anders.

Maar om op het probleem terug te komen: Isolerende railverbinders blijven lelijk. Je kunt beter helemaal geen railverbinder gebruiken. Gewoon net iets los van elkaar leggen en er een druppeltje lijm tussen laten lopen of een fliebertje plastic tussen lijmen als isolatie.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2017, 00:01:09 door Reinier Z. »
Reinier

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #27 Gepost op: 04 februari 2017, 23:59:23 »
Isolatielasje gewoon weglaten... tijdelijk iets duns er tussen houden voor het fixeren van de rails. Al is het maar een stukje papier ofzo.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #28 Gepost op: 05 februari 2017, 18:17:33 »
Ha, dat wist ik dus echt niet. Ik dacht altijd dat het een gestandardiseerd profiel is waarbij de hoogte wordt gebruikt om de verschillende 'zwaartes' aan te geven.

Ik vond net nog een doosje geïsoleerde raillassen van Roco die ik ooit voor code 83 rails heb gekocht. Deze blijken, mits je iets van de breedte afvijlt, prima te passen. Een wereld van verschil! Zie hieronder: boven Roco, onder Peco.


met vriendelijke groet, Jesse

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Rangeren met de Sik - 120x40 in H0
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2017, 20:09:38 »
Het is wel verstandig om iets tussen de staven te hebben, ik ken een verhaal
van een baan met periodieke kortsluitingen, vooral met warm weer ;D

Serieus, ook modelspoor zet uit bij warmte....

zie nu pas de posting over de Roco-lasjes dus mosterd na de maaltijd ;D

Mvg,

Tis
********