Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Forever Rocofan
Vandaag om 20:05:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 20:02:22
Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48

Auteur Topic: Piano in de polder  (gelezen 14683 keer)

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Piano in de polder
« Gepost op: 15 November 2016, 21:07:22 »
Ik ben de laatste tijd wat aan het schetsen in Anyrail aan een 'shelf switcher' in H0. Een nederlands baantje moet het worden, ergens in den lande aan het einde van een rustige tramweg. In de jaren 30 stopt het Ezeltje er met een kort treintje bestaande uit een lokaalspoor vierasser, een wagen kolen en een wagen stro. In de jaren 60 is het de sik of 2400 die de dienst heeft overgenomen en een wagen aflevert bij de plaatselijke kolenboer. Het personenvervoer is gesneuveld, het stationsgebouw staat er nog.

Het geheel moet echt klein worden: maximaal 150x40, en bovendien opouwbaar of bestaande uit twee modules. Geen losse schaduwstations, 150 cm en that's it. Want dan past ie net op de keukentafel. Dat dit betekent dat sporen, perrons en treinen kort gaan worden is evident en vind ik niet erg. Wat ik wel belangrijk vind is dat een realistische exploitatie mogelijk is met een trein die vanuit een schaduwstation komt aanrijden, stopt aan het perron, omrijdt, wagens plaatst en weer vertrekt.

Het probleem van een kopstation op zo'n korte lengte is altijd dat je een omloopspoor nodig hebt die toch wel een minimale lengte van drie wagens moet hebben, anders werkt het principe natuurlijk niet. Als je dan gaat tekenen, loop je al snel vast als je maar anderhalve meter tot je beschikking hebt. Dat het ook anders kan, bewijst het klassieke baantje Piano Line dat oorspronkelijk werd ontworpen door P.H. Heath in 1965. Hij laat heel slim het spoor richting schaduwstation aansluiten in het midden van het omloopspoor, wat ruimte bespaart. Een inspiratie voor me: dat wil ik ook!

Ik ben maar eens gaan tekenen. Eerst min of meer het oorspronkelijke plan met daarbij een klein stationsgebouw zoals die aan de tramlijnen Alkmaar-Schagen en Hoorn-Enkhuizen werd gebouwd. De trein verdwijnt rechtsbomen achter de bomen. Verdere scenery is er niet bij getekend, het kan ook een rij huizen of laagrelief fabrieksgebouw zijn waar de trein achter vandaan komt. Ten opzichte van het origineel is er rechts een extra spoor bij gekomen, dit geeft mijns inziens wat meer speelmogelijkheden.

Of deze situatie zich ooit ergens in Nederland heeft voortgedaan weet ik niet. Maar je zag wel meer gekke oplossingen bij tramwegen en wellicht zou ruimtegebrek om zo'n ontwerp kunnen vragen. Toch was ik niet erg tevreden met het feit dat een afbuigend wissel werd gebruikt voor het hoofdspoor en dat het allemaal een beetje recht oogt.

Dus een nieuw ontwerp:

Het geheel is wat vloeiender geworden, maar het omloopspoor is wel erg kort geworden en bovendien nogal bochtig waarmee (ont)koppelen lastig wordt. Maar... wat als ik nou het perron laat doorlopen langs het omloopspoor, en alleen een kort kopspoortje voor de loc overlaat? Dat kan natuurlijk, maar dan moet het uithaalspoor rechts wel weer langer worden. Het resultaat is zoiets:

Helemaal tevreden ben ik nog niet, het geheel oogt nog niet juist en het tweede kopspoortje rechts is moeilijk in te passen in dit ontwerp. Ik blijf nog even doorschetsen, en ideeën zijn natuurlijk welkom.
met vriendelijke groet, Jesse

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
Re: Piano in de polder
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2016, 22:18:21 »
Hoi Jesse,

Die onderste variant gaat al wel de goede kant op. Rechts de aansluiting op een fabriek, en je hebt meteen wat gedoe met goederenwagentjes.
Heb je ook gekeken naar het principe van de time-saver? Dat is meteen ook een puzzel, wel leuk als je eens een avondje heen en weer wil rijden ipv bouwen. Op de site http://www.carendt.com/ staat eea uitgelegd.

Veel plezier!  (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Jes

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2016, 20:17:15 »
Hoi Tjalling, dank en ja het principe van de Timesaver is me bekend. Ook een mooi compact ontwerp, maar in exploitatie en qua baanplan minder geloofwaardig als een situatie die in Nederland zou kunnen hebben bestaan.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2016, 20:48:03 »
Ik ben toch wat voort gaan borduren op het Timesaver-idee, er bleek toch wel wat leuks van te maken te zijn:

Ondanks het kleinere formaat van 130x35 cm biedt dit baantje al een stuk meer speelmogelijkheden. Naast heen en weer rangeren met wat wagens en een Sik kan er een omC-motorwagen pendelen vanachter de aardappelloods naar de halte en terug. Daar kan ik me best zo nu en dan een uurtje mee vermaken lijkt me. :)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2016, 21:05:17 »
Hoi,

Dat gaat zeker leuke mogelijkheden bieden. (y)
Goed op weg, niet te veel/vol maken.

Elk item heeft zijn ruimte nodig.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2016, 21:07:03 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Jes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2016, 22:17:56 »
Dank je Koen. Nee, ik wil het inderdaad niet te druk maken, meer dan dit gaat het zeker niet worden. Wellicht verdwijnt de kade nog en maak ik daar een losweg van, dan kan er langs het kopspoortje bij het station mogelijk een veelading.
En eigenlijk wil ik er nog een overweg in, maar dan niet op een plek waar deze aldoor geblokkeerd wordt door geplaatste wagens. Dus nog even een beetje finetunen.

Oh en ik zoek nog een mooi haltegebouw. Het liefst geef ik het baantje qua architectuur een jaren 20/30 feel, het gebouw links wordt mogelijk geïnspireerd om dit (misschien wordt het wel een slachthuis?). Maar in dit periode werden er maar weinig stations gebouwd, en ik heb maar plek voor een piepklein gebouwtje. Iemand tips? Ik denk eerder richting tramstation dan treinstation.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2016, 22:49:26 »
Hallo.

Misschien is halte mastenbroek aan de lijn zwolle-kampen  een idee

http://www.hetkamperlijntje.nl/stations-in-beeld/mastenbroek/1865-1934
halte veerallee(zelfde lijn ) is ook klein en leuk maar van latere datum

Op deze site kun je meer info krijgen

groeten jandcargo

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2016, 08:49:43 »
Hallo Jesse,

Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn met een module te bouwen die weinig ruimte innemen.
Van jou eerste bericht vond ik de tweede tekening het meest geslaagd,het is wat minder strak en oogt beter.

Zelf heb ik het principe van Lance Mindheim bekeken en een aantal filmpjes op YouTube bekeken, maar voor mijn
komen er minder sporen als op jou plan.

geeft natuurlijk een extra uitdaging, ben drud aan het broeden hoe en wat, daarom hou ik jou draadje in de gaten.

mvgr Evert en Bas

Jes

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2016, 21:23:46 »
Misschien is halte mastenbroek aan de lijn zwolle-kampen  een idee

Sfeervol gebouwtje!  (y)
Ik vind dit ook wel een kanshebber, St. Nicolaasga, een NTM tramhalte. Niet bepaald jaren 20, maar ik vrees dat ik uit die periode weinig bruikbaars ga vinden. Dit haltegebouw van de STAR is qua stijl wel heel mooi, maar net wat te groot qua oppervlakte.

En bedankt dat jullie me op het spoor van Lance Mindheim hebben gebracht, Evert en Bas! Interessante ideeën om met weinig sporen toch veel te doen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 21:33:23 door Jes »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2016, 22:15:28 »
Hoi Jes, wat een leuk projectje  (y), met name de link naar de Ndsm spreekt mij als Alkmaarder natuurlijk erg aan  ;D

Op zoek naar iets heel anders vond ik deze week dit al wat oudere blog, misschien staan daar ook nog wel zaken die voor jou interessant zijn.

Ik blijf je in ieder geval even volgen :)

Eric
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2016, 23:13:01 »
Thanks! Die Noorder Stoomtram stationnetjes hebben wel wat hoor! Ook langs de Zuider Kogge lijn werden ze gebouwd, maar dan nog iets simpeler uitgevoerd. Hier station Wijdenes (mét molen en ezeltje).

Jan1947

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2016, 12:56:34 »
In niet al te grote, praktische (tram)stations is een behoorlijke keuze. Als je naar een normaalspoor-voorbeeld zoekt kun je bij de NTM vast en zeker slagen. Bovendien zijn op diverse plaatsen nog voormalige stations aanwezig, ook al zijn ze soms moeilijk herkenbaar verbouwd. Een goed bruikbaar en nog aanwezig voorbeeld is Hijkersmilde aan de NTM-lijnen Meppel-/Gorredijk-Assen. Het is naar mijn idee een heel functioneel gebouwtje voor jouw baanontwerp, station, goederenloods en dienstwoning in één gebouw! Voordeel is dat het gebouw er dus nog steeds staat, heel herkenbaar is als station doordat ook de naam Hijkersmilde er nog steeds op staat én er niet al te veel aan verbouwd is. Op internet zijn er diverse plaatjes van te vinden o.a. op Sien-n.nl Ook voormalige RTM-stations lenen zich wellicht, maar dan zit je in het smalspoor-gebied. Plaatjes genoeg, in de diverse boeken van Koster. Wel gaat het bij RTM-stations in hoofdzaak om café's met daarin het agentschap van de RTM en soms een kleine dienstruimte.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2016, 21:34:23 »
Een variatie op een thema, deze keer zonder idioot kort omloopspoor waardoor de sporen wat langer worden en de lengte van het baantje zelfs nog iets ingekort. Het is allemaal wat simpeler, maar er is nog best wat te rangeren. Zeker met twee sikken, Eventueel past er nog een extra spoor tussen de losweg en het station.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2016, 23:27:56 »
hallo jes,

Dit idee spreekt mij toch niet zo aan,
Bij zon klein station is een exploitatie met 2 sikken toch wat moeilijk te verantwoorden.
Zon kort omloopspoortje past dan beter en geeft toch leuke rangeerproblemen.

succes jandcargo

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2016, 08:00:58 »
Wat vind je van deze indeling?
Even snel een Autocad tekeningetje gemaakt. De invulling laat ik natuurlijk aan jou over.

Ik denk dat de basis is dat je niet over het hoofdspoor hoeft te rangeren en dat je met je rangeer loc niet jezelf vast zet tijdens het werken.
Het idee van dit plan is dat het omloopspoor iets meer dan 1 loc lang is en dat het uithaal spoor iets meer dan 1 loc plus wagon lang is.

Succes.

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506