BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Kleine baantjes tot 0.5m² => Topic gestart door: Jes op 15 januari 2017, 21:08:31
-
Beste medebouwers,
Ik ga niet beginnen met een verhandeling over het drukke leven als jonge vader en hoe weinig energie of tijd er voor de hobby over blijft.
Neen: er gaat hier een leuk klein baantje gebouwd worden op een oppervlak van 120x40 cm, waar je ook nog eens maximaal speelplezier van hebt. Oh, en als het even kan moet dat baantje binnen een jaar klaar zijn.
Simpelheid en degelijkheid worden de sleutelwoorden (ideaal voor beginners). Ik kies voor zeer eenvoudige digitale besturing van de treinen met een tweedehands multimaus en een stel analoge schakelaars voor de wissels. Gebouwen op het baantje worden verbouwde kits die je in de winkel kunt kopen. Geen fragiele messing hekjes, maar een baantje waar mijn dochtertje (als ze iets ouder is) ook gerust mee mag spelen. Maar toch moet het geheel er realistisch en onmiskenbaar Nederlands uit zien.
Dit draadje is een voortzetting van dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71591.0.html) waarin ik eindeloos zever over miniscule aanpassingen op het baanplan. Elke cm is namelijk best belangrijk met zulke beperkte lengtes. Het komt er op neer dat het is gebaseerd op het ontwerp voor het baantje Fairweather Branch van Gordon Avis. Hij publiceerde in Scale Model Trains in september 1993 een baantje van 120x40 dat een door gras overwoekerd eindstationnetje aan een goederenlijntje voorstelt. Een omloopspoor, twee sporen naar een industrie en een laad/losweg, dat is het. In tegenstelling tot wat je vaal ziet met banen op dit formaat (shelf switchers), namelijk dat een trein vanuit het schaduwstation binnenkomt, rangeert, en weer vertrekt, is het een zgn. rangeerpuzzel. Alles gebeurt op het zichtbare gedeelte en er zijn geen verborgen sporen. Het idee is om op willekeurige plaatsen wagens neer te zetten om deze vervolgens naar wederom willekeurig gekozen plekken te rangeren. Hiervoor kun je kaarten trekken of dobbelen. De beperkte spoorlengte en dito omloopmogelijkheid zorgen ervoor dat er flink wat rangeerbewegingen nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen. Als het uiteindelijk gelukt is, begint het spel opnieuw. Je zou een score kunnen bijhouden: degene met de minste rangeerbewegingen of wie het het snelste voor elkaar krijgt, wint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano23_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano23_1.jpg)
Mijn vertaling stelt een klein clustertje bedrijfsaansluitingen aan een voormalige tramlijn voor. Het zou 1938 kunnen zijn of 1953, maar de tijd van personenvervoer is allang vervlogen en een keer per dag komt er een Sik (of andere kleine loc) de bedrijven bedienen. In principe zou dit zelfs nog met een 2400 kunnen, de sporen zijn daar net lang genoeg voor. Van linksonder naar rechtsboven loopt de 'hoofdlijn' met omloopspoor voor 2 wagens. Linksboven ligt de aansluiting van de melkfabriek, rechtsonder is de kolenboer gevestigd en is een laad/losweg gesitueerd. Hoe het er allemaal precies uit gaat zien weet ik nog niet, dit is een eerste opzet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano16_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano16_1.jpg)
Nou, dat was het zo'n beetje voor nu. Vrijdag laat ik het benodigde hout zagen, waarna de bouw echt kan beginnen. De wissels zijn al binnen en aangezien daar het een en ander aan aangepast dient te worden om ze betrouwbaar te laten werken, kan ik daar deze week alvast mee beginnen.
-
Ziet er leuk uit, hoor. Vooral door het thema wat je eraan geeft. Daar kan je een leuke invulling aan geven. Ik ben benieuwd!
(Zou qua periode zo'n "platluis", 8800, nog een aardig idee zijn? Stoomlokje, goedkoop bij Dapol te koop?)
Qua "wissels" en "betrouwbaar": aangezien je wat eraan wilt verklussen neem ik aan dat je in ieder geval er voor zorgt dat ze gepolariseerd zijn? Dat is zo ongeveer de meest betrouwbaarheidsverhogende maatregel die je kan nemen.
Het ziet eruit als een baantje waar m'n dochter heel graag irritante rangeerpuzzels aan wil oplossen :D
Reinout
-
Dank je Reinout! De wissels worden uiteraard gepolariseerd en daarnaast verbind ik de linker en rechter wisseltong apart met de naastgelegen rail om mogelijke kortsluitingen te voorkomen. Ook ga ik een en ander cosmetisch aanpassen omdat ik niet zo'n fan ben van de klikconstructie tussen de rails van Peco. Al met al niet moeilijk maar wel een paar avondjes knutselen.
-
Leuk. Verhaal, vindt kleine banen altijd erg interessant, wil voor mijn dochter ook nog iets, kan er misschien nog inspiratie uit halen, succes en vooral veel plezier
-
Hoi
Ziet er een heel tof baantje uit. Veel succes met het verder uitwerken van je baantje.
Mvg
Frank
-
Thanks Gerwin en Frank!
Wissels... de reden waarom ik de bouw van mijn vorige baantje vroegtijdig beëindigd heb.
Het is een open deur dat het leggen van het spoor cruciaal is voor het welslagen van een modelbaan. Met name op een rangeerbaantje moet het materieel kunnen kruipen, zonder hikjes, hobbels of kortsluitingen. En bij dat laatste ging het mis: ik heb de wisseltongen niet geisoleerd van het puntstuk zodat treinen soms net met de binnenkant van hun wielen de (voor dat wiel verkeerd gepolariseerde) tong aantikten. Bij analoog rijden kom je daar nog wel mee weg, maar de multimaus geeft gelijk kortsluiting aan. Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen met een dikke laklaag aan de buitenkant van de tongen, maar een erg sjieke oplossing vind ik dat niet.
Dat was overigens in N, maar het gaat me ook in H0 niet nog een keer gebeuren, dat begrijpt u. Gelukkig zijn Peco code 75 hierop voorbereid. Er zitten plastic isolatiestukjes tussen de tongen en het hartstuk, waarvan je alleen de overbruggingsdraadjes hoeft weg te knippen. Vervolgens van een messing draadje o.i.d. een bruggetje maken tussen de buitenste rails en de naastgelegen tongen. Ik heb deze iets gebogen zodat ze onder het niveau van de ballast komen te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7447.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7447.jpg)
Links en rechts heb ik ook al de aansluitdraden gesoldeerd (rood en zwart). Aan het puntstuk hoef je niets te solderen, daar zit al een draadje!
Daarna was het de beurt aan het klikmechanisme. Omdat ik gebruik ga maken van een onderliggende wisselmotor die met enige kracht de tongen op hun plaats houdt, is dit (in mijn ogen niet zo mooie) mechaniek niet meer nodig. Met een klein schroevendraaiertje wip je het kapje er zo af, waarna het hele mechaniek wordt weggesneden. De verbinding tussen de tongen heb ik laten zitten. Evt kun je deze vervangen door een stang, maar dan moet je weer iets ter isolatie verzinnen en ik vond het zo mooi zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7448_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7448_1.jpg)
Vervolgens een klein stukje 0,5 mm styreen op laatstgenoemde verbinding plakken ter maskering, de eindjes wat inkorten en twee nieuwe biels fabriceren van 2 mm styreen (denk aan het houtmotief, een stukje grof schuurpapier is daarbij handig) en het ziet er alweer heel anders uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7452.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7452.jpg)
En met een kleurtje erop zie je nauwelijks dat je in het wissel hebt lopen hakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7453.jpg)
-
Een avondje bouwen verder zijn alle 5 wissels klaar op te leggen, alleen nog even twee rails doorzagen van het symmetrische wissel, die heeft gek genoeg geen geïsoleerde wisseltongen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7454_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7454_1.jpg)
-
Peco heeft twee types wissels , insulfrog en electrofrog, dit Y-wisseltje is dus
van de andere soort :) Even gelijk nakijken of het geen code 100 is ,
anders wordt het hobbelen met de Sik als die het wisseltje op rijdt...
Mvg,
Tis
-
Nee deze is ook electrofrog, maar de twee plastic isolatiestukken in de tongen zitten er toch echt niet in.
Al het railmateriaal op dit baantje is code 75, geeft een heerlijk rustige loop.
-
Een mooie bouwdag vandaag. Het begon al goed toen ik bij de ijzerwarenzaak toevallig een setje mooie fijne figuurzaagjes voor metaal tegenkwam, waarmee het aanpassen van het symmetrische wissel een fluitje van een cent was. Nu dat gedaan is zijn alle wissels helemaal klaar om te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7455_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7455_1.jpg)
Verder heb ik de bak laten zagen van 9 mm multiplex, en ben aan het lijmen en schroeven geslagen. Na een paar uurtjes had ik een redelijk netjes bakje in elkaar (wat overigens meer aan het strakke zaagwerk te danken is dan aan mijn kluskunsten).
Ik vind het toch altijd wel een mijlpaal om na maanden denken en tekenen voor het eerst de basis van een baantje te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7457.jpg)
Eerst nog even alle gaatjes netjes dicht plamuren en de bak een kleurtje geven, en dan kan het spoorleggen beginnen!
-
Peco heeft twee types wissels , insulfrog en electrofrog, dit Y-wisseltje is dus
van de andere soort :) Even gelijk nakijken of het geen code 100 is ,
anders wordt het hobbelen met de Sik als die het wisseltje op rijdt...
Mvg,
Tis
Ter info:
Peco heeft ook nog unifrog: http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/p13052.html (http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/p13052.html)
Gr. Maarten
-
Terwijl het schuren en plamuren aan de bak doorgaat ben ik vanavond eens gaan testen of alles een beetje op het baantje past zoals ik het bedacht had. Met name de lengte van het omloopspoor is daarbij belangrijk. Met AnyRail is het eenvoudig om het sporenplan 1:1 uit te printen. Met een aantal aan elkaar geplakte a4-tjes is het vervolgens makkelijk testen.
In de praktijk zullen er vooral korte wagens worden ingezet, waarvan er twee op het omloopspoor zouden moeten passen. Dus als een Sik om twee wat langere wagens heen komt dan zijn er later weinig problemen te verwachten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7459_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7459_1.jpg)
Zelfs voor een 2400, die iets meer uitwijkt dan een Sik is het geen probleem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7461_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7461_1.jpg)
En ook het korte kopspoortje aan de rechterkant van de baan blijkt lang genoeg voor dezelfde 2400:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7465_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7465_1.jpg)
Met andere woorden: proef geslaagd! (y)
-
Nog even een vraagje: Om het geheel niet te zwaar te maken heb ik voor de contructie van de bak gekozen voor 9 mm multiplex. Ook voor mijn (kleinere) bakken voor spoor N is dit altijd goed bevallen. Maar nu alles in elkaar zit (met twee tussenschotten), vind ik de bak nog best flexibel. Van zichzelf blijft de bak natuurlijk wel recht maar met de hand is deze wel een paar cm te torderen.
Met de rails erop wordt het geheel nog wel wat stijver maar ik ben bang dat ik later misschien toch problemen krijg met het losschieten van onderdelen bij bijvoorbeeld transport van de baan.
Wat denken jullie? Is enige flexibiliteit acceptabel of zou ik toch naar een 100% stijve constuctie moeten streven? Aanvankelijk was ik van plan de rails zo op de bak te leggen maar ik overweeg nu toch er nog eerst een dunne plaat hardboard o.i.d. op te lijmen. Dit geef wat extra stijfheid, en bijkomend voordeel is dat ik er ook nog slootjes uit kan zagen. Of zijn er nog andere oplossingen?
-
Hallo.
Op die laatste foto met de 2400 is een zg doorlopend spoor?
Of moet er nog een stootjuk bij?
dat zou toch weer kostbare cm kosten
wordt mooi zo
groeten jandcargo
-
hallo,
IK heb een laag zachtboard op de baan liggen en dat is plezierig om mee te werken.
Om dingen in vast te zetten maar ook voor en slootje.
Zon bak hoeft niet olifantbestendig te zijn he.
Vaak wordt het onnodig zwaar uitgevoerd
succes jandcargo
-
Hoi Jesse,
Ik heb een module (H0e) gebouwd van berken multiplex, zo goed als conform de BNLS-modulebaan afmetingen van Martin Welberg. Dus 15 cm hoog, alles 9 millimeter, behalve de topplaat die 12 mm bedraagt. De afmetingen zijn 90x70. Ik heb een extra ondersteunende plank (tussenschot) van achter naar voor op 1/3 deel van de 90 cm breedte geplaats. Werkt prima, het geheel is een strakke stijve constructie. Zou bij jouw constructie ook moeten werken, hoewel jij blijkbaar een topplaat hebt van 9 mm. Ik heb er nog twee lagen Gamma blauwe plaat op. Zou niet durven beweren dat die nog extra stijfheid leveren. Wellicht zit het hem vooral in die topplaat van 12 mm.
-
Jandcargo,
Het zou een afgesneden doorgaande lijn kunnen worden, maar er kan ook nog een stootjuk komen waarmee het een 'eind van de lijn'-baantje wordt. Ik denk dat ik voor de eerste optie ga, een pinnetje tussen de rails scheelt weer een paar centimeter ten opzichte van een stootjuk.
Zachtboard lijkt me inderdaad prettig om mee te werken maar toch wel vrij kwetsbaar, met name langs te randen i.v.m. stootschade. Of valt dat mee?
-
Hoi Jesse,
Als je het zachtboard verdiept aanlegt (zodat de buitenrand even hoog ligt als de top van het zachtboard) is er niets aan de hand. Daarna wel de bovenkant van het zachtboard verven, dat gaat het stuiven tegen. Hetzelfde geldt voor ondervloertegels of Pavatex (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64276.msg3221709608.html#msg3221709608) (waarvan ik een restant had liggen (beide foto's in de link)).
Leuk om zo de 3D versie te gaan zien ;)
Groet,
Michel
-
Dank voor het meedenken. Ik denk dat ik er nog maar gewoon een plaatje dun multiplex (3 mm ofzo) op lijm. Zacht genoeg om straks de railspijkers in te drukken en het geeft wat meer stijfheid aan het geheel dan een zachtboard laag. Handiger was natuurlijk gewoon direct een 12 mm bovenkant, maar ach je moet ook leren.
Overigens vandaag ook geleerd dat het netjes aan elkaar lijmen van A4tjes met het baanplan niet te doen is. Een millimetertje afwijking heb je zo. Dus maar een A0 print besteld, geen gezeur. :)
-
Uiteindelijk heb ik het opgelost door aan de onderkant een paar stukken dun multiplex te lijmen. Dit heeft de bak een stuk minder flexibel gemaakt. Ook is de bak inmiddels in een frisse grijze kleur gestoken en is de print met het sporenplan binnen. Er kan nog een beetje geschoven worden voordat ik deze definitief vastlijm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7466.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7466.jpg)
Toevallig kwam ik gisteren in den ouden doosch nog een stel foto's van het net wel en net niet stilgelegde lijntje naar Stiens tegen. Ze hebben me nieuwe inspiratie gegeven voor de ietwat vervallen spoorse sfeer die ik met het baantje wil neerzetten. Een paar ervan wil ik jullie niet onthouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein04.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stiensklein05.jpg)
-
Na wat heen en weer geschuif heeft de print zijn uiteindelijke plek gekregen. Als het goed is passen er zo mooi een fabriek en een kolenhandel rond de sporen. Door eenzijdig wat spuitlijm op het papier aan te brengen en er vervolgens nog even met de deegroller overheen te gaan krijg je het bijzonder strak op de bak: een erg prettige ondergrond om mee verder te werken.
Onder het spoor komt verder geen kurk of iets dergelijks meer, bij dit soort lijntjes lag het spoor vaak nauwelijks hoger dan het maaiveld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7502_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7502_4.jpg)
Nog even wachten op een zakje spoorspijkers van KB Scale (ideaal om mee te werken!) en het leggen van het spoor kan beginnen!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7563.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7563.jpg)
De spijkertjes zijn binnen dus ik ben aan het spoor begonnen. Ik gebruik deze niet om de rails zelf mee te bevestigen maar druk ze net naast de biels in de ondergrond, waardoor deze vastgeklemd worden. Het grote voordeel is dat je het spoor nog een beetje heen en weer kunt schuiven. Na het ballasten trek je de spijkers er met een smal tangetje weer uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7565.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7565.jpg)
Wat me trouwens erg tegenvalt is de enorme afstand tussen de spoorstaven die de isolerende raillassen van Peco teweegbrengen. De twee staven zitten goed aangedruk, maar als ik er met een wagentje overheen rijd, dan is een duidelijke tik te horen. Ik overweeg exemplaren voor spoor N (ook code 75 dus dat zou gewoon moeten passen) te bestellen, waarvan het isolatiestukje volgens mij smaller is. Of moet ik me daar niet zo druk over maken en is dit gewoon ok? Ik ben nog niet zo bekend met H0.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7564_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7564_1.jpg)
-
De N-spoor-lasjes zijn smaller, en passen waarschijnlijk niet op HO-rails...
Maar isolerende lasjes van een ander HO- merk passen wel 8)
Er zal altijd iets tussenruimte zijn, vanwege de dikte van het isolerende deeel
wat moet voorkomen dat de railuiteinden contact maken.
Mvg,
Tis
-
Code 75 is code 75 toch? Of die nou voor N of voor H0 gebruikt wordt. Ik heb alleen op het moment geen N isolerende raillassen liggen dus kan niet testen of die inderdaad minder tussenruimte hebben.
-
Die 'code' slaat in principe alleen op de hoogte van de staaf. Dikte, breedte van de voet e.d. kunnen best anders zijn.
-
Code 75 is code 75 toch? Of die nou voor N of voor H0 gebruikt wordt.
Eh... nou nee. Bij Peco moet je goed naar je railprofiel kijken... bij N gebruiken ze een trucje om de staaf wat dieper in de biels te leggen zodat je een mooiere rail krijgt. Het kan dus zijn dat je Peco H0 code 75 profiel niet overeenkomt met je Peco N code 75 profiel ;)
-
Dat trucje gebruiken ze bij hun code 55 rail. Daarnaast hebben ze ook N-rail code 80, geen 75.
Die code 55 en code 80 gebruiken dezelfde railverbinders en passen ook aan elkaar. Railverbinder voor H0 code 75 zijn anders.
Maar om op het probleem terug te komen: Isolerende railverbinders blijven lelijk. Je kunt beter helemaal geen railverbinder gebruiken. Gewoon net iets los van elkaar leggen en er een druppeltje lijm tussen laten lopen of een fliebertje plastic tussen lijmen als isolatie.
-
Isolatielasje gewoon weglaten... tijdelijk iets duns er tussen houden voor het fixeren van de rails. Al is het maar een stukje papier ofzo.
-
Ha, dat wist ik dus echt niet. Ik dacht altijd dat het een gestandardiseerd profiel is waarbij de hoogte wordt gebruikt om de verschillende 'zwaartes' aan te geven.
Ik vond net nog een doosje geïsoleerde raillassen van Roco die ik ooit voor code 83 rails heb gekocht. Deze blijken, mits je iets van de breedte afvijlt, prima te passen. Een wereld van verschil! Zie hieronder: boven Roco, onder Peco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7567_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7567_1.jpg)
-
Het is wel verstandig om iets tussen de staven te hebben, ik ken een verhaal
van een baan met periodieke kortsluitingen, vooral met warm weer ;D
Serieus, ook modelspoor zet uit bij warmte....
zie nu pas de posting over de Roco-lasjes dus mosterd na de maaltijd ;D
Mvg,
Tis
-
Ja, daar was ik ook wel een beetje bang voor, vandaar dat ik nog maar even verder ben gaan zoeken. Maar met deze Roco-lassen ben ik dik tevreden. (y)
-
Een paar foto's van het aanleggen van de sporen. Met een of twee stukjes per avond komen we er wel!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7568_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7568_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7569_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7569_1.jpg)
-
Gaat een leuk baanke worden :D
-
Leuk om te zien hoe het plannen uiteindelijk realistisch wordt.
Ook leuk dat het allemaal past zoals gepland!
-
Dank! Qua aanleg zijn er nog niet veel vorderingen te melden.
Wel ben ik aan het experimenteren geweest met verf en ballast om de juiste combinatie te vinden voor de uitstraling die ik zoek. Uiteindelijk is het het volgende recept geworden:
Rails:
Tamiya XF-64 (red brown)
Dwarsliggers:
Tamiya XF-72 (brown)
wash met Revell 302 (zwart)
drybrush met Tamiya XF-78 (wooden deck tan)
Ballast:
Spuren Welten kalkstein graubraun schaal TT (H0 vond ik iets te grof)
En dan krijg je zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7755_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7755_1.jpg)
-
Zeer overtuigend! :)
-
Hoi Jes,
Ik gebruik ook Tamiya XF64 voor de rails. Jouw recept voor de bielzen wil ik ook eens proberen op een stuk Rocoline zonder bedding. Bij jou op de Peco rails ziet het er heel goed uit (y)
Groeten Ruud B.
-
Vanavond heb ik de laatste stukjes spoor gelegd. Ik heb er over getwijfeld, maar toch de twee eindes van het hoofdspoor voor de stevigheid vast gesoldeerd aan schroeven. Zo verbuigt er niks als het spoor eens een tikje krijgt. Een verticaal geplaatste (en goed verankerde) spoorstaaf voorkomt dat treinen van de baan af kukelen.
Bij de drie kopspoortjes gaan Artitec stootjukken dit werk doen. Ik moet ze nog afschuren aan de onderkant zodat ze mooi aansluiten op de hoogte van de code 75 rails.
Maar ik ben er nog niet helemaal. De laatste check of alle sporen mooi recht liggen doe ik altijd op het oog, en daar heb je flink wat (dag)licht voor nodig. Dus dat moet even wachten tot een vrije dag.
En daarna kan het soldeerfeest aan de onderzijde van de baan beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7770.jpg)
-
Het voordeel van zo'n klein baantje is dat de electronica in twee avondjes wel zo'n beetje klaar is. Wat ook helpt is dat ik de wisselmotoren deze keer digitaal bedien met de multimaus middels een WD10. Vergeleken met mijn vorige baantje waarop ik alle wissels nog analoog aanstuurde op een tableau met schakelaars en LEDjes, scheelt het enorm in de bedrading. Toch heb ik het gepresteerd er een fijne onoverzichtelijke spaghetti van te maken, waarvan ik u de foto's zal besparen. Het werkt, daar gaat het om. :)
Het volgende filmpje is beter, ik beloof het! (https://youtu.be/20VAga400hk)
-
Mooi! (y)
Doe jezelf een plezier en pleur die rare koppelingen in de prullenbak. Koop een paar NEM Kadee's en je rangeerwerk zal veel soepeler gaan ;)
-
Mooi! (y)
Doe jezelf een plezier en pleur die rare koppelingen in de prullenbak. Koop een paar NEM Kadee's en je rangeerwerk zal veel soepeler gaan ;)
Kan dat alleen maar onderschrijven.
Ben met mijn thuisbaan in 0e met iets dergelijks bezig en hab alle rollend materieel omgebouwd naar Kadee.
Schaf daarbij een zakje satéstokjes aan en je kunt jaren vooruit.
-
Zag op dat filmpje niet zo goed wat voor "rare" koppelingen dat dan zijn. Met mijn beperkte kennis zou ik bijna zeggen dat de loc is uitgevoerd met op afstand te bedienen koppelingen. Heeft Kadee dat ook ? Tom Z
-
Heeft Kadee dat ook ? Tom Z
Niet in H0, alleen in de grote schaal 1:29.
De koppeling van Jes is dacht ik een nieuwe Fleischmann?
-
Dag mensen,
Nee er zitten Krois koppelingen aan de Sik, waar ik overigens bijzonder tevreden over ben. Ik vind juist dat het koppelen heel soepel gaat, bovendien ben je hiermee niet afhankelijk van de locatie van eventuele ontkoppelmagneten. Ze ogen wel lomper dan Kadee's, da's waar.
(onder de wagens heb ik Roco Universals hangen, die koppelen wat soepeler dan Fleischmann Profi's.)
-
..bovendien ben je hiermee niet afhankelijk van de locatie van eventuele ontkoppelmagneten.
Wij ook niet, Jes:
Schaf daarbij een zakje satéstokjes aan en je kunt jaren vooruit.
Da's de allergoedkoopste en leukste manier van rangeren! :)
-
Kun je tenminste overal ontkoppelen
-
Ziet er al leuk dat ballastbed. Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
-
Mooi! (y)
Doe jezelf een plezier en pleur die rare koppelingen in de prullenbak. Koop een paar NEM Kadee's en je rangeerwerk zal veel soepeler gaan ;)
Toch ben ik nog wel even benieuwd wat je er niet soepel aan vindt. Ik koppel nogal lomp aan in het filmpje maar dat was meer een combinatie van haast en vermoeidheid en heeft niets te maken met de gebruikte koppelingen. De wagens kan ik bij wijze van spreken tegen elkaar blazen en het ontkoppelen gaat in mijn ogen ook heel subtiel.
Enige minpunten van de Krois koppelingen zijn m.i. dat ze aan de grote kant zijn en dat daardoor een relatief grote bufferafstand ontstaat (vooral met een Sik zonder KK-mechanisme).
*edit* Ik heb nog maar een loc voorzien van Krois koppelingen en voor goede argumenten waarom ik voor een ander systeem zou moeten kiezen sta ik open, maar zoals gezegd ben ik er best tevreden over.
-
Kadee heeft een natuurlijke klauwkoppeling die licht opent en sluit.
Eenmaal gekoppeld kun je zolang rijdt overal doorheen rijden.
Als je rollend materiaal is voorzien van NEM schachten kun je kant en klare koppeling uitwisselen. 4 paar voor gemiddeld € 8,00
-
Jes, wat Gerard zegt. De Kadee's werken super-soepel. Ik tip ze aan de rand aan met een HB potlood en dan gaan ze helemaal geweldig.
We praten beide uit ervaring omdat we beide rangeerbaantjes bouwen en dat leuk vinden. De Krois ken ik niet maar in het filmpje leek dat niet echt soepel en mooi aan te koppelen. Vandaar mijn suggestie (en die van Gerard). Het staat je natuurlijk helemaal vrij te doen wat jezelf goed en mooi vindt :) ;)
-
De Roco universeelkoppelingen zijn fantastisch voor rangeerwerk! als je 2 wagens tegen elkaar aan blaast zijn ze al gekoppeld. Die Kadee dingen zien er overigens ook totaal niet natuurgetrouw uit....
-
Thanks! Wat me met name heeft tegengehouden om met Kadees te gaan experimenteren, is dat je toch steeds langs een magneet moet rijden om te (voor)ontkoppelen. Of zie ik dat verkeerd? Met zo'n digitale koppeling kan dat op elk willekeurig punt op de baan. En het gaat nog best netjes als je een beetje voorzichtig rijdt: Klik voor filmpje (https://youtu.be/VUFj_YnNDnY)
-
Jes,
Ook met kadees kun je op afstand ontkoppelen.
Precimodels uit Zwitserland (http://www.precimodels.com/) levert hier kitjes voor.
-
En toen was het eindelijk tijd voor het leukste onderdeel van het bouwen: schilderen en ballasten! Heerlijk ontspannen elke avond even een stukje doen. Verstand op nul en het baantje steeds iets realistischer zien worden.
Op de foto zijn de sporen al geverfd (bovenzijde moet nog schoongemaakt worden), en ben ik bezig met de eerste laag voor de dwarsliggers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7830.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7830.jpg)
-
Thanks! Wat me met name heeft tegengehouden om met Kadees te gaan experimenteren, is dat je toch steeds langs een magneet moet rijden om te (voor)ontkoppelen. Of zie ik dat verkeerd?
Niet helemaal ;) Je kunt met zo een klein baantje als dat van jou prima met een sateprikker de koppelingen losdraaien en ze in de voorontkoppelstand zetten. Dan druk je de afgekoppelde wagon(nen) zo weg en blijven ze daar staan waar jij stopt :)
De magneten werken overigens prima mits je de brede neemt. Onder het spoor-magneten zijn mooier omdat je ze niet ziet, met die dingen moet je alleen even een markering op je baan hebben om ze te vinden. maar mits je koppelingen goed afgesteld staan werken beide magneten (boven en onder) prima.
-
Als je met een aan zekerheid grenzende hoogstwaarschijnlijkheid kadees met magneten onder de rails willen laten werken dan adviseer ik een electromagneet. Bijvoorbeeld deze:
http://www.banggood.com/search/electro-magnet.html
Voor Ronald ik heb het altijd over de vrij vertaalde website
-
Ik weet 't Gerard maar dat kunnen we hier niet schrijven ;D ;)
-
Een kwinkslag mag toch wel?
-
Inmiddels hebben de dwarsliggers een zwarte wash gehad en ben ik begonnen met drysbrushen met Tamiya XF-78.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7849_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7849_1.jpg)
-
Een kwinkslag mag toch wel?
Van mij wel ;)
Mooi Jes!
-
En met het verfwerk achter de rug, kan er met ballasten begonnen worden. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7934_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7934_2.jpg)
-
Ziet er netjes uit!
-
Een paar plaatjes van de bouwplaats. Voor het ballasten gebruik ik eigenlijk alleen een oud versleten penseel: eerst om de steentjes op hun plaats te dirigeren en daarna om de verdunde houtlijm (1:op het gevoel) in te druppelen. Elke dag een klein stukje. De randjes houd ik met opzet een beetje slordig, het eindresultaat moet er straks niet al te goed onderhouden uitzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7981_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7981_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978_1.jpg)
-
Super leuk speelbaantje.
-
Net echt!
-
Ik word er een beetje moedeloos van: bij elk project komt er wel weer een of ander fundamenteel probleem aan het licht waardoor mijn motivatie om door te gaan ernstig geschaad wordt.
Voor het schilderen en ballasten werkte alles perfect, nu blijft de Sik om de haverklap op de wissels hangen. Na tests blijkt de voeding van de wisseltongen te haperen als deze niet goed met de uiteinden tegen een van de rails aangedrukt zijn. Ook als er een beetje vuil of verfresten tussen zitten, blijft de Sik vaak steken. Vreemd, want de wisseltongen zouden continu onder spanning moeten staan door een extra verbinding die ik gemaakt heb (zie tekening). Juist om dat probleem te voorkomen!
Het lijkt wel alsof de scharnierpunten van de wissels geen stroom doorgeven? Of zijn ze daar door het verven mee opgehouden? Ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkent. Onderstaand tekeningetje geeft hopelijk een beetje duidelijkheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7983_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7983_1.jpg)
-
Toch een soort kortsluiting??
Ronald Visser
-
met de kortsluiting kan ik je niet helpen, maar wel fraai spoor en ballast, welke kleur heb je op de dwarsliggers gesmeerd? en welke ballast gebruik je?
-
Tsja, waar zou zo'n kortsluiting dan moeten zitten? Zoals gezegd: voor het verven en ballasten waren er geen problemen. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan dat de stroomtoevoer via de scharnierpunten nadat er misschien verf in is gelopen niet meer betrouwbaar is. Maar ja, hoe krijg je dat er weer uit..?
Dank e-p! Moest zelf ook even zoeken maar ik had het eerder gemeld:
Rails:
Tamiya XF-64 (red brown)
Dwarsliggers:
Tamiya XF-72 (brown)
wash met Revell 302 (zwart)
drybrush met Tamiya XF-78 (wooden deck tan)
Ballast:
Spuren Welten kalkstein graubraun schaal TT (H0 vond ik iets te grof)
-
Het lijkt wel alsof de scharnierpunten van de wissels geen stroom doorgeven? Of zijn ze daar door het verven mee opgehouden? Ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkent. Onderstaand tekeningetje geeft hopelijk een beetje duidelijkheid.
Scharnierpunten doorverbinden met aanliggende railstaaf. Of tongen voorzien van eigen voedingsdraad. Eerste optie is de betere.
Ik word er een beetje moedeloos van: bij elk project komt er wel weer een of ander fundamenteel probleem aan het licht waardoor mijn motivatie om door te gaan ernstig geschaad wordt.
Och, als ik mij daardoor had moeten laten leiden Jes was er na mijn eerste tentoonstellingsbaan nooit een 2e gekomen. Inmiddels zit ik aan de 7e....... ;D ;) Gewoon doorgaan ;)
-
Dit euvel heb ik ook gehad na het schilderen en het belasten van de Peco wissels.
Bij mij lag het aan het beter reinigen van de wisseltongen. Deze zijn gevoelig voor vuil etc. En waarschijnlijk zitten daar nog verfresten aan waardoor je geen goed contact kan maken.
Vooral de zijkanten even vrij maken van vuil.
De pijltjes illustreren bovengenoemd euvel.
Succes! Hopelijk heb je het snel kunnen vinden. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels_3.jpg)
Jeroen
-
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Door met een scherp schroevendraaiertje de scharnierpunten schoon te krabben was er weer een goede geleiding en was het probleem opgelost.
En dan echt daar waar het scharniert.
10 minuten werken en klaar
Ach het geeft toch ook voldoening als je weer een probleem hebt opgelost
houd moed!! Er is versterking onderweg!!!
groeten en succes jandcargo
-
Dat zal inderdaad een vies scharnierpunt zijn. Verf zal het contract slecht hebben gemaakt en moet inderdaad verwijderd worden. Succes met het weer goed krijgen van de wissel!
-
Jongens AUB geen schroevendraaier, door de groeven krijg je nog meer vuil.
Ik gebruik alleen een glaspotlood krasvrij.
-
ik weet niet waar tamiya verf mee oplost . maar met een kwastje met wasbenzine of zo het weer schoonpoetsen ?
-
Heel erg bedankt voor alle hulp! (y)
Ik ben begonnen met een klein penseeltje met spiritus tussen en langs het scharnierpunt te halen tot er geen bruine prut meer uit komt. En dat lijkt op het eerste gezicht de stroomvoorziening van de tongen erg te verbeteren. Ook de plek waar de tong tegen de rail drukt op dezelfde manier en met een houten prikkertje schoongemaakt, ook daar was nog flink wat prut aanwezig.
Het lijkt erop dat het inderdaad een kwestie is van goed schoonmaken ipv een fout in de bedrading, da's een opluchting!
-
Fijn! Ik ga daar ook eens proberen bij mijn problematische wissels.
-
Alcohol 96% lost elke acrylverf op. Zonder corrosie gevolgen.Met spiritus blijft er een vetlaagje achter wat op zijn tijd weer gaat isoleren.
-
Dan doe ik het nog even met alcohol over... je weet maar nooit! :)
-
Als geen contact inderdaad het euvel zou zijn, zou je dan toch niet overwegen een verbindingsdraadje aan te leggen? Ronald Halma suggereerde dat al. Anders blijf je schoonmaken??? Wellicht te overwegen nadat blijkt dat het niet permanent werkt, wat je nu gedaan hebt.
Ronald Visser
-
Ja, dat zou inderdaad misschien het beste zijn. Maar om nu nog de wissels weer uit te breken om draadjes te gaan solderen... daar ben ik net even te ver voor. Ik hou het maar bij schoonmaken.
Vandaag bezig geweest met het verlengen van de dwarsliggers bij de wissels, om straks de wisselstoelen te monteren. Op de foto staat er eentje even voor de show in de ballast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7987_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7987_1.jpg)
-
Hallo,
WS is je probleem voorgoed opgelost.
Het is ontstaan door tussenlopen van verf in de kontakten.
Als dit nu voorbij is blijft dat ws ook goed.
Bij mij kwamen de problemen ook niet terug
Zou het nu maar afwachten
het ziet er erg mooi uit!!!
groeten jandcargo
-
Mooi!! (y)
-
Ik heb even een (zeer rudimentaire) mock-up gemaakt van de bebouwing op het baantje, om een beetje een beeld te krijgen van de compositie en om de loop van de wegen en plaats van overwegen te kunnen bepalen. Ik vind het zo wel een aardig plaatje. Zeker niet te druk, gewoon een fabriekje en wat kleine pandjes, ergens in de polder. Volgende week verwacht ik nog een Romneyloods, misschien dat die nog op de plek van het houten gebouwje rechts (kolenhandel) komt. Dan zou die op zijn beurt als bijgebouwtje bij de fabriek gebruikt kunnen worden.
Sorry, voor de bomen had ik echt niets beters in de buurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7988_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7988_1.jpg)
-
Een perfecte Mockup Jes
Geeft een uitstekend beeld hoe het er uiteindelijk uit gaat zien,klasse!
-
O zijn dat bomen? Ik heb net Jules Verne uit gelezen: 50 dagen in een luchtballon.
Je baan begint een leuke vorm te krijgen. (y)
Succes verder. Ronald Visser
-
Bomen zijn zeker creatief bedacht ;D (y)
Dit begint er heel leuk uit te zien, leuk genoeg
voor bouwkriebels 8)
Mvg,
Tis
-
Thanks!
Het loodsje, een kant-en-klaar modelletje van Bachmann, is inmiddels binnen. Ook helemaal geen gek gezicht, vind ik!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7993_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7993_4.jpg)
-
Staat zeker niet gek. Iets andere schaal toch? Of heb ik dat mis?
Groet Ronald Visser
-
Ja, 1:76. Maar ik denk dat dat niemand opvalt. Sterker nog, ik vind 'm zelfs aan de kleine kant.
-
Past mooi op je baan hoor (y).
Ronald Visser
-
Hoi,
Volg de bouw ook al een tijdje, mooi hoe je wisselsteller geplaatst hebt.
Die Romneyloods zou je met zelfbouw, groter kunnen doen lijken door ernaast een verspringende halfrelief te bouwen.
Niet erg als het andere maat golfplaat is, vaak werd er met voorhanden zijnde bouwmateriaal een tweede loods bijgebouwd.
Groeten Koen.
-
Projectje van een avondje: de eerste infrastructuur ten behoeve van het wegverkeer. Moet nog wel even vastgezet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8154.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8154.jpg)
-
Gebeurt er dan helemaal niets meer hier? Na een korte pauze heb ik het rangeerbaantje weer van onder het stof tevoorschijn getoverd en ben ik met de straten bezig.
Na een aantal ontwerpen heb ik gekozen voor een eenvoudig stratenplan. Ik wilde het vooral niet te druk maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_1.jpg)
De uitvoering: stevig foambord om de straat op hoogte te brengen met daarop visgraatklinkermotiefplaat van JTT (we zijn tenslotte in Nederland). De randjes zijn afgewerkt met een reepje bakstenen van dezelfde producent.
Daarna een laagje Tamiya XF-72, en tenslotte de steentjes aantippen met XF-68.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8306_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8306_1.jpg)
En dat overweggetje van de vorige post, die kan ik natuurlijk niet vinden nu ik hem nodig heb.
Wat me trouwens ontzettend inspireerde was het recente artikel van Wim Hoekema in Rail Magazine over dat leuke Lemster trammetje. Daarin o.a. deze foto (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_Sik_346_op_havenemplacement.jpg). Da's bijna mijn sporenplan, met net zo'n kort omloopspoortje! (y)
-
Hoi,
Mooi gedaan, vaak vind je gaandeweg meer voorbeelden.
Gr Koen.
-
En gestaag groeide het wegennet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1209_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1209_2.jpg)
-
Dat ziet er strak uit !! Ik ben dan ook benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken.
-
Dank je. Met die baksteenplaten ziet het er vrij snel wel netjes uit. Enige uitdaging zijn de overgangen tussen de plaatjes onderling, die vallen namelijk nogal op als het licht er verkeerd op valt. Ik zoek nog een manier om die nog wat te maskeren, maar reparatieplekken o.i.d. zie je niet echt bij klinkerwegen. En om nou overal auto's te parkeren, dat past ook niet echt bij de landelijke uitstraling. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Trouwens nog een vraag voor de kenners: het valt me op foto's van de eerste decennia na de oorlog op dat andreaskruisen vroeger niet direct bij de overweg werden geplaatst maar op enige afstand daarvoor. Bij de overweg zelf stonden alleen schrikhekken. Weet iemand of er richtlijnen waren van hoeveel meter voor een overweg andreaskruisen stonden?
-
Hallo jes,
Nou reparatieplekken bij klinkerwegen zie je wel degelijk.
Kijk maar een rond.
Om die overgangen wat minder duidelijk netjes te laten zijn is op de overgangen wat stenen uit te snijden en losse stenen in te plakken.
het wordt dan wat minder strak
Ik weet echter niet of dit materiaal er geschikt voor is
Beetje met krijt vervuilen doet ook wonderen
succes jandcargo
-
Gebeurt er dan helemaal niets meer hier? Na een korte pauze heb ik het rangeerbaantje weer van onder het stof tevoorschijn getoverd en ben ik met de straten bezig.
Na een aantal ontwerpen heb ik gekozen voor een eenvoudig stratenplan. Ik wilde het vooral niet te druk maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_1.jpg)
De uitvoering: stevig foambord om de straat op hoogte te brengen met daarop visgraatklinkermotiefplaat van JTT (we zijn tenslotte in Nederland). De randjes zijn afgewerkt met een reepje bakstenen van dezelfde producent.
Daarna een laagje Tamiya XF-72, en tenslotte de steentjes aantippen met XF-68.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8306_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8306_1.jpg)
En dat overweggetje van de vorige post, die kan ik natuurlijk niet vinden nu ik hem nodig heb.
Wat me trouwens ontzettend inspireerde was het recente artikel van Wim Hoekema in Rail Magazine over dat leuke Lemster trammetje. Daarin o.a. deze foto (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_Sik_346_op_havenemplacement.jpg). Da's bijna mijn sporenplan, met net zo'n kort omloopspoortje! (y)
Jes,
ik volg je met veel interesse.
Vraagje waar heb jij die visgraatmotiefplaten gekocht?
-
Langs de losweg komt een kinderkopjes-achtige bestrating, gemaakt van Auhagen-plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8323_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8323_3.jpg)
(ik heb Gerard via PM geantwoord, ik negeer hem niet ;))
-
Die info mag je best openbaar delen hoor, daar is een forum als dit tenslotte voor :)
Mooi wark!
-
Zeker! Ben ook beneiuwd waar de plaatjes vandaan komen. :)
-
Hier zijn ze verkrijgbaar. (https://www.modelspoorsceneryshop.nl/Webwinkel-Product-160290721/JTT-PS-1030-Klinkers.html) Ze staan ook op Houten met deze plaatjes van JTT. Fijn materiaal om mee te werken.
-
Het overweggetje ligt er in, het laatste stukje weg voor dit baantje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1244_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1244_6.jpg)
-
(y)
-
Perfecte afwerking.
Laat ook ruimte voor verwering!
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
-
Thanks! (y)
Toch maar weer een stuk weg gesloopt; ik vond dat kronkelige gedoe naar de losweg maar niks.
Na weer een weekje met steentjesplaat in de weer vind ik het nu wel goed met die wegen. Ik wil met de gebouwen aan de slag!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1304_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1304_4.jpg)
-
Nu je toch wegen aan het slopen bent: in het echt loopt het wegdek aan weerszijden naar beneden, voor de afwatering. En in zo'n achterafgebiedje, vooral als het op het veen is, zullen er ook wel kuilen en hobbels in ontstaan. (Dit zeg ik dus puur als zo'n goede stuurman aan de wal, die dit soort dingen zelf nog nooit gedaan heeft.) Maar omdat je rails zo mooi geballast zijn dat je alles van heel dichtbij wilt bekijken, valt dat platte wegdek extra op.
Diederik
(maar misschien dat die bolling later met weathering ook wel te suggereren is?)
-
Hoi Diederik,
Qua waterhuishouding is het allemaal maar beroerd geregeld op het baantje: geen afschot, geen riolering, geen sloten. Het is een bewuste keuze: het doel van dit project is om binnen niet al te lange tijd een leuk speelbaantje te maken. Dat betekent dus dat ik niet eindeloos bezig ga met rondingen in de weg, putdeksels, wegbelijning e.d., maar met een vereenvoudigde platte weg volsta. Ik ga nog wel even aan de slag met de airbrush om er met licht/donker nog wat meer diepte aan te geven.
Wat ik maak, probeer ik zo mooi mogelijk te maken, maar het is allemaal dus wel wat versimpeld.
-
De melkfabriek (ik stel me voor C.Z. De Eendacht), maak ik op basis van een kitje van DPM/Woodland Scenics. Deze fabrikant heeft een aantal leuke kits van fabrieksgebouwen die zonder veel aanpassingen prima te gebruiken zijn voor een Nederlands baantje. Het in elkaar zetten is vrij simpel maar heeft wel een beetje aandacht nodig, dit omdat de delen vaak een beetje krom en niet overal even dik zijn. Ook moeten de zijkanten van de delen nog even mooi haaks geschuurd worden, deze zijn enigszins trapeziumvormig. Een schuurpapiertje onder de modulebak en dan het onderdeel langs de zijkant heen en weer bewegen, zo simpel is dat.
Na het schuren ben ik begonnen met het aanbrengen van verstevigingsstrips van 1.5 mm styreen tegen de lange zijden van het gebouw. Als je de dikte van de zijmuren meet en hier met de lengte van de strips rekening mee houdt, dan kun je ze in de volgende stap zo gebruiken om de zijmuren tegen aan te lijmen.
Na een nachtje in de bankschroef zijn de lange zijden mooi recht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1343_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1343_1.jpg)
Hier is de eerste zijmuur al vastgelijmd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1344_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1344_2.jpg)
En even later zit het hele gebouw in elkaar. Een 2mm styreen plaatje dient als dak. Natuurlijk ga ik er nog verder mee aan de slag, maar het begin is er!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1346_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1346_4.jpg)
-
Diederik, het zogenaamde tonronde profiel is later aangeven als zijnde voor de afwatering.
Echter de ervaring was dat wanneer twee koetsen elkaar moesten passeren de bovenzijde van de koetsen elkaar nog wel eens wilden raken. Komt door het "vacuum" trekken bij het passeren en het ongelijk zijn van de (on)verharde wegen. De techniek heeft toen de ronding ingebracht.
Daarbij is tonronde een "boog" en worden de stenen tegen elkaar aan gedrukt om niet los te kunnen schieten.
Twee schepen in een kanaal mogen elkaar ook niet te dicht passeren evenals twee vrachtwagens.
Om bij spoor te blijven de tussen ruimte tussen spoor bepaald de luchtwerking tussen elkaar passerende treinen. Ramen klapperen dan zo lekker.
Jes, prima baantje en een leuke melk fabriek. (Ik zie alleen geen ingang). Verder nog een platform voor inname van de melkbussen etc....
Ronald Visser
-
(Ik zie alleen geen ingang). Verder nog een platform voor inname van de melkbussen etc....
2 laaddeuren aan voorzijde en een deur aan de achterkant :)
-
Dank Ronald. De ingang zit aan de zijkant, je kunt 'm op de eerste foto zien. Er komt nog een lagere aanbouw bij die dient als stookruimte, en inderdaad een laad/losgelegenheid aan de straatzijde voor de melkrijders en een aan de spoorzijde voor de afvoer van melkproducten in koelwagens. Ook kolenwagens kunnen hier gelost worden.
-
Idd... zijkant. Heb hem zelf ook ergens liggen, op mij eerste modelbaan gebruikt. Leuke kitjes die ook nog eens betaalbaar zijn.
-
Hoi,
Das een mooi pand aan het worden.
Gr Koen.
-
Diederik, het zogenaamde tonronde profiel is later aangeven als zijnde voor de afwatering.
Echter de ervaring was dat wanneer twee koetsen elkaar moesten passeren de bovenzijde van de koetsen elkaar nog wel eens wilden raken. Komt door het "vacuum" trekken bij het passeren en het ongelijk zijn van de (on)verharde wegen. De techniek heeft toen de ronding ingebracht.
Daarbij is tonronde een "boog" en worden de stenen tegen elkaar aan gedrukt om niet los te kunnen schieten.
Twee schepen in een kanaal mogen elkaar ook niet te dicht passeren evenals twee vrachtwagens.
Om bij spoor te blijven de tussen ruimte tussen spoor bepaald de luchtwerking tussen elkaar passerende treinen. Ramen klapperen dan zo lekker.
Jes, prima baantje en een leuke melk fabriek. (Ik zie alleen geen ingang). Verder nog een platform voor inname van de melkbussen etc....
Ronald Visser
interessant! Dat had ik er nooit achter gezocht.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1375_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1375_5.jpg)
Staat wel grappig zo op het baantje. Veel meer bebouwing hoeft er eigenlijk niet op, denk dat ik het lekker kaal houd. Misschien nog een kluitje bomen ergens.
-
(y) ;) :)
-
Duidelijk zo. Bedankt.
Ik schiet soms wel eens wat in het rond. Al is het maar om eenieder wakker te houden. :laugh:
Ronald Visser
-
Omdat ik zin had in wat anders vandaag maar eens met houtjes aan de slag gegaan en een
steiger laadperron voor de fabriek geknutseld. Voor ik de onderbouw ook verf, een vraagje voor wie daar verstand van heeft: hoeveel schoren zou je normaliter verwachten in zo'n constructie? En waar zouden die zitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1448_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1448_3.jpg)
-
Tja wat zullen er van zeggen? Vind het wel een grappig ding geworden maar misschien toch niet helemaal passend op een Nederlands baantje. Voorlopig maar voordeel van de twijfel geven?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1455_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1455_4.jpg)
-
Hm, staat niet heel slecht. Kan er misschien nog een schuin dak op, regenpijpen enz. Dan lijkt het volgens mij wat Nederlandser.
Je wegen vind ik trouwens erg mooi.
-
Wat een mooi topic. Een kleine compacte baan, waar enkel gerangeerd wordt met de sik, is helemaal mijn straatje (y).
Kitbashen van DPM kits is erg leuk om te doen. Je kan het gebouw een veel Nederlandser uiterlijk geven door van de ramen twee kruisramen te maken. Dat soort ramen zag en zie je veel bij jaren '20 en '30 gebouwen. Even voor het idee mijn 'paint skills' kunnen oefenen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik.png)
Bouw vooral zo door!
Groet,
Rienk
-
Wat een leuk gebouwtje om als zuivelfabriek te gebruiken! Dat platte dak kan prima voor een bouwstijl vanaf ongeveer 1925. In Beilen staat bij de DOMO-fabriek (nu Campina?) nog iets dergelijks, zelfs ook nog voorzien van een laadperron. Daar was namelijk ooit een spooraansluiting. Als ik jou was zou ik de boel mooi in de verf zetten en aan de constructie niet meer te veel aanpassen.
Succes verder met je project,
Wolter
-
Dank! Ik was inderdaad niet van plan veel aan het pand zelf aan te passen, misschien alleen nog een lagere uitbouw aan de zijkant. Ik moet daar alleen nog even geschikte vensters voor vinden. Het idee van de raampjes vind ik een goede. Het zou niet zo ingewikkeld moeten zijn om deze op de folie voor achter de ramen te printen. In een donkergroene kleur gaat dat prima. Verder is het inderdaad een kwestie van schilderen. Komt goed.
Mijn bedenkingen gaan vooral over het laadperron. Deze ga ik waarschijnlijk toch vervangen door een bakstenen exemplaar: past beter bij de bouwstijl van de fabriek en deze houten constructie is toch wel heel kwetsbaar, wat de kinderhandbestendigheid van het baantje niet ten goede komt...
-
Misschien is dit nog een idee?
(https://c6.staticflickr.com/8/7632/27496102765_bb3c7a834f.jpg) (https://flic.kr/p/HTJHpk)
Ik heb dit op deze manier gedaan:
Ik heb de spijlen eerst ingekrast met een mesje, vervolgens wat verf er overheen gesmeerd en dat gelijk weer weggenomen met een keukenpapiertje. Het restant blijft zitten in de ingesneden/ ingekraste spijlen. Je moet er wel opletten dat je de spijlen aan de buitenzijde plaatst tijdens het monteren. De kozijnen zijn gewoon van papier.
Je bent overigens goed bezig. Het is een genot om naar te kijken.
Groet,
Michel
-
Thanks, en inderdaad ook een goede techniek. Voordeel van het inkrassen is dat je ook witte verf kunt gebruiken, wat weer beter zichbaar is op een donkere achtergrond. Ik heb in ieder geval hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44970.0.html) even geen zin in ;).
-
Die link had ik niet gelegd, dat was echt grandioos werk dat ik geruime tijd gevolgd heb.
dus het is ook een optie ;D
Groet,
michel
-
Voor mijn volgende project ga ik me wel weer te buiten in de detaillering, dit moet vooral leuk blijven. :)
-
Dat soort fabriekjes werd echt wel gebouwd in de jaren '20, '30.
Een uitbouw of een ander laadperron kan later nog wel.
Zo'n baan krijgt een eigen historie als er door de jaren heen dingetjes veranderd worden. :)
-
Dit betonnen exemplaar past er ook wel bij: Auhagen 41634 H0 Perron
En hier een andere ergens op dit forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2083.0
-
Nog een voorbeeld van Nederlandse toepassing (http://rocodil.blogspot.nl/2007/05/fabriek.html) van dit amerikaanse gebouw. Ook een leuk baantje, trouwens.
Groet,
michel
-
Die is ook erg geslaagd! Een simpel betonnen laadperron is ook lang niet gek. Ik ben er toch even eentje aan het metselen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1462_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1462_4.jpg)
-
Mooi. Laten zo 😊
-
Perfect dan toch! (y)
-
Nou, nu is ie klaar hoor!
Door het perronnetje nog 8 millimeter smaller te maken, oogt deze minder lomp en kan ik de fabriek een centimeter of 5 verder langs het spoor plaatsen. Hierdoor staat de Sik rechter voor de aan/af te koppelen goederenwagen, wat de betrouwbaarheid van het koppelen zou moeten vergroten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1469_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1469_8.jpg)
-
Even kijken hoe de fabriek er met een kleurtje uit ziet... vind het geloof ik wel leuk zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1595_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1595_4.jpg)
-
Jesse, even een vraagje welke verf en kleur gebruik jij voor de stenen?
Vriendelijke groet
Willem
-
Even kijken... eerst alles met iets verdunde Tamiya XF-57 (Buff) kwasten, dan de steentjes aantippen met een vrij droge kwast met Revell Aqua 37 (Ziegelrot). Daarna zwak ik de rode kleur af met Tamiya XF-72 (Brown), ook hier weer aantippen met een bijna droge kwast. Niet overal, zodat het lijkt alsof er nuanceverschillen in de bakstenen zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1612_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1612_2.jpg)
-
(y)
Ronald Visser
-
Mooi werk
-
Dank! Je zou nog kunnen opmerken dat de volledig groene kozijnen een beetje atypisch zijn, en ik moet bekennen dat ik ook niet goed genoeg over de kleurkeuze heb nagedacht. Ik had ze geloof ik beter wit kunnen maken. Maar toch zie je op oude foto's van fabrieken van ca. 1920 wel meer donkere kozijnen, met name als deze van ijzer/staal zijn. Ik denk dat ik het zo dus maar laat, mede omdat het een pokkewerk is om alles over te doen. :)
-
De fabriekspijp heb ik met dezelfde kleuren als de fabriek geschilderd. Omdat de stenen groter zijn is de pijp wat donkerder geworden, maar het staat niet verkeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1642.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ten_doesschate_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ten_doesschate_klein.jpg)
Hallo jes,
Nog een plaatje voor je inspiratie.
het lijkt verdacht veel op jouw gebouw inclusief schoorsteen.
het is de oude facade van ten Doesschate specerijenfabriek in Wapenveld(Veluwe)
het bedrijf is nu nog in bedrijf maar verhuist binnenkort naar Zwolle.
Ik vrees het ergste voor de mooie oude industriële gevel.
succes jandcargo
-
Mooi pand, dank voor het delen! (y)
Hopelijk kan er straks een goede nieuwe bestemming voor worden gevonden.
-
Mijn nieuwste aanwinst (Fleischmann GLY) bij de fabriek die inmiddels ook van een dak is voorzien. Alleen de dakranden nog bijwerken en de beglazing, dan is het tijd voor het volgende bouwwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1720_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1720_8.jpg)
-
Leuk wagonnetje! Volgens mij heb ik zelf zoiets in bruin.
-
Het schilderen is goed geslaagd.
Mooi pand.
Gr Koen.
-
Dank je wel, en ja die GLY'tjes zijn leuke wagentjes. Perfect voor zo'n klein baantje.
-
Mooi werk, maar het gebouw lijkt me qua schaal zo klein nu met dat wagonnetje er voor?
-
Hoi,
I.D.D.die Fleischmann GLY is leuk,heb hem zelf ook.
Het enige jammerlijke eraan is het ontbreken/misdruk van sommige opschriften.
Ter vergelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fl_1.jpg)
bron Fleischmann
En de geleverde bedrukking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fl_2.jpg)
bron pijplines
Jammer!
Oja... ik vindt dat fabriekje wel wat hebben,het zou op een nederlandse baan niet missstaan (y)
vr.gr.Wim.
-
Mooi werk hoor. Geeft mij weer inspiratie.
-
Hoi Wim,
Ik vind de bedrukking eigenlijk een stuk mooier dan die op de catalogusfoto: drie kleuren bedrukking i.p.v. één en ook op de kopwanden, waar die eerst ontbrak.
De catalogusfoto is van een eerder uitgebrachte GLY, uit set 536701. Als je de twee naast elkaar zet valt met name het kleurverschil op. Of de lichte of donkere grijs het origineel beter benadert zou ik niet durven zeggen. Maar in werkelijk zal er ook wel wat verschil tussen individuele wagens zijn geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1728_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1728_4.jpg)
(links de oude 536701, rechts de nieuwe 521104)
Jowi, de schaal klopt wel redelijk. Als je deuren/ramen meet kom je nog op flinke maten uit. Het is gewoon maar een klein gebouwtje. Maar daarom zo goed bruikbaar op een kleine baan. Voorlopig krijgt ie zo een plekje, maar misschien bouw ik er nog eens een aanbouw aan om iets meer bouwvolume te krijgen.
Dank verder voor de complimenten!
-
Die schoorsteen vraagt gewoon om een ketelhuis!
-
Helemaal mee eens, heb alleen nog geen geschikte kit kunnen vinden die een beetje aansluit bij de bouwstijl van de fabriek. Tips zijn welkom!
-
Nog een plaatje gevonden van die fabriek:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Overzicht_Kloosterbrug_met_Euroma-fabriek_en_fabrieksschoorsteen_-_Wapenveld_-_20360005_-_RCE.jpg
En je kunt met Google maps streetview op de weg staan :)
Als hier een ketelhuis is dan zit die aan de fabriek vast in dezelfde stijl.
-
In het ergste geval nog zo'n kit van die fabriek aanschaffen?
Dan een deel ervan gebruiken voor ketelhuis, machinekamer.
-
Fabriek is mooi geworden (y)
-
Hoi,
Met wat styreen muurplaat, karton en stripjes heb je het zo zelf gemaakt. Zie hier: zelfbouw (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2462_1.jpg).
Dit is dan uit rommeldoos deuren, ramen en een machine-ding uit een uit de beurs(Houten) geplukt oud bouwsel.(volgens mij oud ding van Pola)
Een eenvoudige versie kan ook, Kibri en Auhagen, beide hebben mooie schoorstenen met stookkamer, kun je zo kopiëren als simpel vierkant gebouwtje zonder ramen.
Gr Koen.
-
Ik denk dat het inderdaad toch zelfbouw gaat worden. Eerst maar eens even verder met het volgende gebouwtje: een kit van Wills van een dubbele garage. Na een paar uurtjes plakken zit de boel al redelijk in elkaar. Voor het dak ga ik een plaatje dakpannen gebruiken, dat staat net wat nederlandser.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1809_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1809_1.jpg)
[edit]
...wat er dan ongeveer zo uit ziet :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1810_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1810_2.jpg)
-
Heb dit draadje net gevonden maar was direct fan.
Grtz,
Samuel.
-
@sdz1976
Ik volg dit ook, hou ook van fabriekjes :)
-
Ik heb je hele topic doorgelezen. Het spreekt mij erg aan. Je hebt mij ook weer geïnspireerd. Keep up the good work. Erg benieuwd naar je vorderingen.
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
-
Dank! Te lezen dat mensen het een leuk baantje vinden inspireert mij ook weer om door te bouwen.
De voortgang gaat even niet zo snel, wat met name te maken heeft met tijdgebrek maar daarnaast zijn er een paar zaken die ik toch anders aan wil pakken. De in eerste instantie zo leuke visgraatmotiefplaten blijken namelijk allemaal los te kopen van de ondergrond. Waarschijnlijk mijn eigen fout, kennelijk een verkeerde lijm gebruikt die niet goed hecht. Maar daarnaast hecht ook de verf erg slecht op de platen waardoor ik alweer met allemaal beschadingen zit. Ook bij het schoonmaken van de rails blijkt de weg iets te hoog te liggen ten opzichte van de bovenkant van de spoorstaven. Conclusie: de hele wegenboel gaat over.
Echt heel rouwig ben ik daar overigens niet over want ik vond de kleur toch te donker in vergelijking met de bakstenen gebouwen.
Maar goed, net weer even de nieuwste aanwinst wat heen en weer gerangeerd. Na schoonmaken van de wielen van de Sik en de rails loopt alles als een... trein ja :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1969_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1969_4.jpg)
-
Na een bouwpauze van een paar maanden is het weer tijd voor een korte update.
Zoals ik schreef, kwam de klinkerweg los en had de verf een hechtigsprobleem. Dus uiteindelijk heb ik alles maar weer los gestoken, goed geschuurd, ontvet, met epoxylijm vastgezet en opnieuw geschilderd. Deze keer dezelfde kleur als de bakstenen van de fabriek, zodat alles wat meer bij elkaar komt.
Daarna nog even een smerige bruin/zwarte wash, die enigszins in plasjes bleef staan doordat de plaatjes inmiddels niet helemaal recht meer waren. Ik vind het wel een leuke uitstraling zo, het past mooi op een industrieterreintje dat nog helemaal op kolen draait.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/34925441-8DF9-4FAD-A3D4-B55CD6590AF9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/34925441-8DF9-4FAD-A3D4-B55CD6590AF9.jpeg)
-
Hallo Jesse,
Ik vind het er mooi uitzien.
-
Ziet er netjes uit.
-
Welkom terug, Jes.
-
Bedankt! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/41D48A9E-6109-44C0-AC64-3B13E1C04026.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/41D48A9E-6109-44C0-AC64-3B13E1C04026.jpeg)
Het laatste herstelwerkje was nog even het overweggetje opnieuw fabriceren.
Hop, en nu weer verder met de bouw!
-
Met de aanschaf van een set Faller 'kolenboer' 190650 kwam vandaag ineens de opzet van het baantje samen. Ik zat nog wat te rommelen (wel of geen woonhuis?), maar dit bevalt me wel.
Het kantoortje uit de set komt rechts bij de losweg en de kolenloods komt achterstevoren naast het eerder genoemde hok van Wills langs de achterzijde van het geheel. Er ontstaat zo een lekker rommelig terreintje met houten hokken naast de fabriek, typisch voor langs dit soort goederenlijntjes.
Wat mij betreft is het leuk zo!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3BD9D4B-DEB9-4215-BABA-0A85296A31DC.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F3BD9D4B-DEB9-4215-BABA-0A85296A31DC.jpeg)
-
Ziet er goed uit
-
heel mooi baantje zo kan je lekker mee spelen en rangeren (y)
ik vind het erg mooi en leuk eruit zien je baan ga zo door ik blijf je volgen (y)
-
Geen sikkenbaan zonder een goed stel ouwe hokken natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8407.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8421_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8421_3.jpg)
-
Hoi Jesse,
Wat een leuk project is dit zeg, grappig hoe je er blijkbaar bijna een jaar overheen kan kijken. Zo blijft het forum dus altijd verassen, ga zo verder ik blijf je nu volgen ;D
Groet Dennis
-
Dank je Dennis!
Inmiddels ben ik bezig met de opzet van het terreintje aan de rechterkant van het baantje.
Het zal wel een kantoortje van de brandstoffenhandel zijn.
Leuke opzet?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/91762A13-24F5-4797-9DA9-B7936042DC1A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/91762A13-24F5-4797-9DA9-B7936042DC1A.jpeg)
-
Heel leuke opzet (y)
Ik vind je module trouwens sowieso erg leuk bedacht.
-
Inspirerend.
Groet, Sicco Jan
-
Wat een fijn baantje!
-
Leuk zulke positieve reacties te lezen! (y)
Gisteren en vandaag bezig geweest het straatje af te werken en te verven (had ik maar het recept van de andere losweg genoteerd...) en de randjes ballast af te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8424_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8424_1.jpg)
Ik had mezelf voorgenomen het baantje in een jaar af te bouwen. Dat ga ik net niet redden, maar ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat het einde in zicht is. Momenteel ben ik me aan het oriënteren wat voor soort gras ik ga gebruiken. Zo'n Grassmaster geeft wel schitterende resultaten maar ik vind die paar plukjes op deze baan de investering niet waard. Zijn die dingen misschien ook ergens te huur?
[edit] Als ik zo naar de foto kijkt dan schreeuwt de situatie linksboven om een overpad hè?
-
"Grassmaster", is dat zo'n electrostatisch ding?
Ze maken ze ook wel van electrische vliegenmeppers. Ook op beurzen te vinden.
Andere methode: vezeltjes in een plastic flacon met kleine opening, goed schudden dan worden de vezeltjes ook geladen.
-
Dag Jes,
Nog een paar reacties dan. Omdat je er om vraagt. En mijn insteek is constructief bedoeld.
Dat overpad van links boven naar het terrein van de kolenboer zou ik niet doen. Het wordt visueel te druk en het levert vrijwel niets op. Het wordt bijvoorbeeld te krap om met een vrachtauto te manoeuvreren en bij volle opstelsporen hebben je weggebruikers geen goed uitzicht over het spoor. Denk maar gewoon dat de aansluiting naar het terrein van de kolenboer buiten je rangeerbak ligt.
Over het terrein van die handelaar verder nog iets. Ik zit er al een paar dagen tegenaan te kijken. Kolenboeren hadden vooral opslag. Hun administratieve bezigheden waren zeer beperkt. Je zou kunnen overwegen je keet een flink stuk in te korten of zelfs weg te laten en vervolgens in de vrijgekomen ruimte meer opslag maken.
Tot slot de elektrostatische begrasser. Die dingen zijn best duur. Je kunt ze ook maken van zo’n vliegenmepper van een paar euro van Action of soortelijke winkel. Voor die paar toefjes gras zou ik geen duur apparaat kopen. Huren kan volgens mij bij Wentink.
Ik vind het knap wat je het afgelopen jaar hebt bereikt. En voor het vervolg wens ik je alle succes.
Wolter
-
Wat de Grassmaster betreft: inmiddels heb ik van een forumlid die in de buurt woont het vriendelijke aanbod gekregen zijn exemplaar te mogen lenen. Dus dat probleem is opgelost. (y)
Wolter, dank voor je feedback!
Het overpad: ik dacht meer aan een 'onofficieel' overpad van een paar bielzen, maar je hebt gelijk dat het visueel te druk kan worden. Ik zal eens wat in elkaar fröbelen en kijken hoe het lijkt. Misschien dat ik het inderdaad niet doe.
De kolenboer: Je hebt helemaal gelijk wat betreft verhouding kantoor/kolenopslag. In mijn gedachten zijn de hokken langs de achterwand ook onderdeel van dezelfde handelaar en vind bij het kantoor vooral het lossen plaats. Vanaf de losweg kunnen de kolen dan direct naar de klant of naar de opslagloods worden getransporteerd. Maar het blijft een royaal onderkomen waar de gemiddelde dorpskolenboer jaloers op zou zijn.
Ik kan er natuurlijk ook altijd nog het kantoor van de net buiten beeld liggende aardappelhandelaar of groenteveiling van maken. Of later nog eens vervangen door een grote kolenbult. Als het geheel maar qua sfeer klopt met een kleinschalig sikkenlijntje.
-
Jesse, ik geniet en volg in stilte. Je kunt prima wat matjes-spul gebruiken zoals van Welberg of de wildgrassen van bv Heki. Beetje combineren met dit en dat en je hebt snel een mooi geheel.
-
Ronald je bent me voor. Voor een mooi resultaat heb je zeer veel verschillende fine turf en vezels nodig. Voor zulke kleine projecten werken de matjes, mijn voorkeur zijn die van Welberg, veel sneller. Het lijkt duurder maar daar steekt dan ook veel verschillend materiaal en tijd in.
Ik heb ze onder het viadukt liggen.
Gr. Joke ( die dit baantje blijft volgen)
-
Hoi,
De welberg of heki matjes heb ik ook gebruikt op onze baan , moet zeggen dat dat er erg fraai uit ziet .
de meeste foto van de baan worden ook met als achtergrond zo'n matje gemaakt.
volgde je al langere tijd en geeft voldoende inspiraties , dank daar voor (y).
mvgr Evert en Bas
-
Thanks!
Ik kwam, op zoek naar groenmaterialen die ik nog had liggen, een restantje tegen van een mat die heel goed past bij de uitstraling die ik zoek, een wilde (spoor)berm. Helaas is er geen verpakking meer bij, ik zal 'm ooit op een beurs gekocht hebben. Heeft iemand een idee welk merk het zou kunnen zijn?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4F8EFADB-4EC3-47EC-BBD3-1C656ECBC3D9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4F8EFADB-4EC3-47EC-BBD3-1C656ECBC3D9.jpeg)
-
Welberg scenery
-
Misschien een mat van Polak?
Gr Hans
-
Mooi stuk modelbouw Jesse. Ik geniet er van. Je uitleg is ook prettig te lezen en informatief.
Heb ik toch nog een vraag. Ik zie een fantastische knotwilg staan. Heb je die zelf gemaakt of kun je die ergens kopen? En welk merk dan?
-
Op YouTube heb ik wel eens een filmpje gezien van iemand die zelf een gasmaster gemaakt had, het is wel in het Duits maar wel uit te komen denk ik.
https://youtu.be/7GCcsrf-LJ4
Groet Dennis
-
Maak maar eens een foto van de achterzijde, klinkt raar maar is voor een matje zeer verhelderend :P
Allie
-
Knap bezig man (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Dank voor de complimenten!
De herkomst van de mat heb ik nog niet kunnen vaststellen maar ik ga hem gewoon verknippen en samen met de verder inhoud van mijn doos met sceneryrestjes gebruiken als verlevendiging van het Grasmaster-gras.
@Hijlco,
De knotwilgen zijn van het merk MBR Model. Verkrijgbaar via Horster Modelbouwwereld, waar ook de mooie Spuren Welten ballast vandaan komt.
Verder voor nu even niet zo veel voortgang te melden, en dit verwacht ik ook voor de komende maanden, want (in volgorde van belangrijkheid):
-We krijgen een kleintje in april!
-Voor die tijd moet de keuken nog verbouwd
-Ik ben al een tijdje ziek
-Oh, en ik heb de fabriek uit mijn handen laten kletteren zodat ik een heleboel niet-motiverend herstelwerk heb
Inmiddels denk ik er serieus over na om me in de toekomst met echt kleine (micro) baantjes bezig te houden. Op de een of andere manier trek ik dit soort projecten die meer dan een jaar kosten niet zo goed en bovendien vind ik het maar een lastig formaat om steeds de trap op en neer te dragen. Ik heb daar al een stootjuk mee vernield en ook het sneuvelen van de fabriek was een soortgelijk verhaal. Nou ja, we zien het wel weer. Het moet toch lukken om in ieder geval dit baantje nu af te maken.
Tot (hopelijk) snel!
-
Dank voor de complimenten!
De herkomst van de mat heb ik nog niet kunnen vaststellen maar ik ga hem gewoon verknippen en samen met de verder inhoud van mijn doos met sceneryrestjes gebruiken als verlevendiging van het Grasmaster-gras.
@Hijlco,
De knotwilgen zijn van het merk MBR Model. Verkrijgbaar via Horster Modelbouwwereld, waar ook de mooie Spuren Welten ballast vandaan komt.
Verder voor nu even niet zo veel voortgang te melden, en dit verwacht ik ook voor de komende maanden, want (in volgorde van belangrijkheid):
-We krijgen een kleintje in april!
-Voor die tijd moet de keuken nog verbouwd
-Ik ben al een tijdje ziek
-Oh, en ik heb de fabriek uit mijn handen laten kletteren zodat ik een heleboel niet-motiverend herstelwerk heb
Inmiddels denk ik er serieus over na om me in de toekomst met echt kleine (micro) baantjes bezig te houden. Op de een of andere manier trek ik dit soort projecten die meer dan een jaar kosten niet zo goed en bovendien vind ik het maar een lastig formaat om steeds de trap op en neer te dragen. Ik heb daar al een stootjuk mee vernield en ook het sneuvelen van de fabriek was een soortgelijk verhaal. Nou ja, we zien het wel weer. Het moet toch lukken om in ieder geval dit baantje nu af te maken.
Tot (hopelijk) snel!
Welkom bij de club ik heb dit besluit zo'n 12 geleden genomen en ik heb er de grootste lol aan,en volgens mij doe je het daarvoor.
-
Jes, van harte gefeliciteerd met de komst van nummer 1 op je prioriteitenlijst!
Groet, Gert-Jan
-
Dank je! (y)
-
Beste mensen,
Ik ga dit baantje niet meer af maken. Te druk met andere dingen in het leven en hij neemt me te veel ruimte in. Wie interesse heeft om het baantje over te nemen, stuur even een PB.
-
Hoi Jes,
Dat is jammer! Ik heb zelf nu geen pegels in het budget om het van je over te nemen maar zou je het draadje voorlopig nog willen laten staan? Er staan genoeg goede ideeën in waarvan ik er nog wat van wil jatten alleen op dit moment geen prioriteit heeft.
Bedankt voor de inspiratie tot dusver.
Groeten,
Richard
-
Dank, en ik haal niets weg hoor. Als je even zoekt kom je her en der nog wel meer onafgemaakte projecten van me tegen :)
-
O gelukkig maar. Ik heb het idee dat ik je naam idd wel vaker tegengekomen ben maar echt onthouden doe ik het vaak helaas niet. :)
-
In ieder geval bouw ik m'n eigen losweg voor een groot deel zo op zoals op de foto's te zien is. Mijn voorbeeld komt ongeveer overeen met jouw losweg.
-
Beste mensen,
Ik ga dit baantje niet meer af maken. Te druk met andere dingen in het leven en hij neemt me te veel ruimte in. Wie interesse heeft om het baantje over te nemen, stuur even een PB.
Het is al wel een topic van 2018, maar wel leuk ;)
Jammer dat dit baantje niet tot het einde klaar gemaakt is ;).
Ik kwam het toevallig tegen en heb van heel de bouw en aanleg genoten (y)
-
Ik heb hier dus ooit gereageerd want door de post van Carl staat het topic weer in mijn lijst.
Moet het maar weer es doorbladeren :)
-
Hier idem dito ;D Zie wel dat Jes nog steeds actief is en ook wel andere dingen gedaan heeft. Maar waar dit baantje gebleven is heeft hij nooit verteld. Stond te koop :)
Dus Jes; laat het eens weten!
-
Ik kwam er ook bij toeval op en dacht dat is leuk, even reageren en dan zie je toch dat meerdere dat leuk vinden (y)