Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Langdorf (h0 : 340 x 100)  (gelezen 18839 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #45 Gepost op: 15 juni 2017, 19:45:02 »
Een volgend tunnelportaal geeft wat meer problemen. De ingang is dusdanig scheef ten opzichte van de sporen, dat een plastic tunnelportaal hier niet mogelijk is. Daarom wordt dat een zelfbouw tunnelportaal. Eerst de wanden van de tunnel maken, een blokje hout met op papier afgedrukt steentjesmotief. Hieronder enkele foto's







Met een stukje hout alvast een beginnetje gemaakt. Later komt daar een tunnelportaal tegenaan. Dat maak ik dan met klei, waar ik met een schroevendraaier de groeven in maak. Maar dat komt later.

Wordt vervolgd.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2017, 13:36:42 »
Tijdens het stijgen vanuit het schaduwstation naar boven toe komt de trein even aan de voorkant van de baan te voorschijn. Daar is de helling nu nog open, die moet worden dichtgemaakt. Hieronder drie foto's van dit proces. De bovenste sporen, waar het seinhuis staat, vormt het nul-niveau waar huisjes e.d. zijn te vinden.

De bovenste foto geeft een overzicht hoe het was (nog open). De tweede foto geeft de constructie; stevig karton van een verpakkingsdoos. Bij de derde foto is het dichtgesmeerd met gips, zodat het meer op een rotspartij lijkt. Met wat acrylverf moet er nog wat kleur in worden aangebracht, maar dat komt later wel.







Wordt vervolgd,
Wim K

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #47 Gepost op: 17 juni 2017, 14:37:27 »
Wim,

Heel erg leuk  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #48 Gepost op: 18 juni 2017, 17:09:38 »
Ook aan de linkerkant van de baan zijn er wat stukken die moeten worden dichtgemaakt. Op de eerste foto zien we nog net een stukje blauwe onderplaat van het schaduwstation. De lijn die uit de tunnel komt is het nul-niveau en gaat rechts (na het wissel) naar het station. De bovenste lijn is het tweede niveau, waar de lijn dan na een lus weer bij uitkomt.

Dat gat moest worden dichtgemaakt. Hieronder enkele foto's van het proces. Met karton dichtgemaakt. Naast de tunnel komt er een paadje dat van onder naar het bovenste niveau loopt. Met wat karton vormgegeven. Vervolgens met gips alles dichtgesmeerd.

Tegelijk ook maar even de oprit naar de overweg op het bovenste niveau wat aangesmeerd (links, net boven het tunnelportaal).









Wordt vervolgd,
Wim K

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #49 Gepost op: 18 juni 2017, 17:30:11 »
Is het nog een beetje uit te houden in je treinenruimte?

Groet,
Gerard

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #50 Gepost op: 18 juni 2017, 17:42:48 »
Off topic,

Bij mij is het 30,2°C op zolder, dankzij de omgekeerde Meeuwen mepper   ;D is het nog dragelijk.

On topic

Groetjes

Arthur

A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #51 Gepost op: 18 juni 2017, 17:55:55 »
Gewoon accepteren, dat de KLM (Kamertje Langdorf Meteodienst) deze hittegolf in de weersvoorspelling heeft opgegeven.
En verder 's avonds ramen wijd open, overdag rolluiken en ramen potdicht. Zo blijft het redelijk op temperatuur.

Groeten,
Wim

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #52 Gepost op: 18 juni 2017, 20:23:07 »
Wim, goed bezig! mooi bouwproject met lekker veel foto's.

Succes Frits
Groet Frits

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #53 Gepost op: 21 juni 2017, 21:22:10 »
En hier nog twee foto's van de afwerking van het gedeelte bij het tunnelportaal.
Het moet nog wat worden aangevuld met wat bomen en ander groen, maar alles op z'n tijd.





Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #54 Gepost op: 22 juli 2017, 12:12:38 »
Terug van vakantie, even geen posts gedaan. Maar nu weer met goede moed verder.
Het spoor dat vanaf het schaduwstation naar boven komt, ligt over ongeveer anderhalve meter aan de voorkant in het zicht. Het komt onder een scherpe hoek vanuit de tunnel, reden dat een gekocht tunnelportaal daar niet past. Ik maak dat dus zelf. Met DAS-klei vorm gegeven, met een schroevendraaier steentjesmotief erin. Later zal ik dat met verf op kleur brengen.

Hieronder enkele foto's van het proces van het maken van het tunnelportaal.


Een overzicht van de locatie. Met een restje hout een framework gemaakt. Eerst met afgedrukt steentjesmotief de binnenwand van de tunnel alvast gereedgemaakt. Daarna de houten stukjes aangebracht.


Het basismateriaal waarvan het tunnenportaal wordt gemaakt.


Een stukje klei. Met een schroevendraaier daarin steentjesmotief aangebracht. Twee plankjes dienen als steun om het uitzakken van de nog natte klei te voorkomen.


En hier zien we dan het voorlopige resultaat. De stukken klei aangebracht met houtlijm, mijn ervaring is, dat dat goed blijft zitten. Nu even laten drogen.

Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2017, 19:45:03 »
Op mijn modelbaan ligt ook een trambaantje, een pendelspoor van ca. 2,5 meter. Een deel ga ik ballasten, maar bij een deel (een stukje stad, waar veel huizen komen te staan) is het de bedoeling dat er straatspoor komt. De baan zelf heb ik met flexrail gevormd, boogstraal ca. 22 cm. Met karton ga ik nu het straatspoor maken.

Dit weekend lekker bezig geweest. Vooral veel knippen, een randje weg, nog een randje, ai, net een mm teveel weggeknipt, dan maar weer opnieuw. Vooral in de bochten is het lastig, en precies knippen.

Mijn dochter zit op een studentenkamer, en op mijn opmerking dat ik wat pizza-dozen kon gebruiken gaf ze aan, dat ze er op hun studentenverdieping nog wel een stuk of tien, twintig beschikbaar hadden. Het is maar goed dat je als vader het eetpatroon van de studenten niet iedere dag volgt.

Hieronder enkele foto's van het bouwproces.


Eerst een proefstukje. Eerst een smal stuk pizzadoos van 12 mm tussen de railklemmen. Daar bovenop een wat breder stuk van 14 mm. Dan blijft er net genoeg over voor de flenzen van de tram.


Hier zien we de constructie. Twee lagen pizza-doos. De stukjes karton liggen hier nog los, niet helemaal recht. Bovendien kan de bovenste laag nog net een mm breder zijn, dat staat nog mooier. Maar het geeft een beeld hoe de constructie in elkaar zit.


Tussen de rails dus twee lagen pizza-doos, hier beide al aangebracht. Naast de rails komt eerst een ondergrond van schoenendoos-karton. Dan kom je op dezelfde hoogte als de dwarsliggers. Daar bovenop komt dan weer e-e-n laag pizza-doos. Op deze foto alleen het schoenendoos-karton als onderlaag.


En hier dan zoals het gaat worden. Links is het gereed. Rechts gaan we nog vrolijk verder.

Wordt vervolgd.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #56 Gepost op: 24 juli 2017, 17:35:42 »
Nog wat meer foto's van het straatspoor voor de tramlijn.


Bij het eindpunt van de tram komt een laag halte-perronnetje (het bruine stukje karton). Deze komt in het groen te liggen, met een stukje trottoir ernaast. Het spoor komt daar in de ballast te liggen. De weg buigt wat eerder af, en gaat over het andere deel van de tramlijn heen naar een T-kruising. De straat op de voorgrond is inmiddels al grijs geschilderd.


Hier een doorkijkje van de straat. Het wegdek moet nog grijs worden geschilderd. De huizen staan nu nog los, even proberen hoe het eruit gaat zien.
Die grote huizenwand op de achtergrond is mijn achtergrond, opgeplakt op hardboard. De huisjes op de voorgrond zijn alle zelfbouw (van mijn vorige baan overgekomen).


En nog een andere foto van het straatje.

Wim K



wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #57 Gepost op: 30 juli 2017, 18:22:17 »
Vanmiddag weer wat zitten knutselen. De straat met huizen, waar de tram door rijdt is nu afgemaakt.
Op papier straat en stoep afgedrukt. Deze uitgeknipt, eventueel nog wat karton voor het hoogteverschil en plakken maar. Hieronder wat foto's van vanmiddag.









Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #58 Gepost op: 30 augustus 2017, 14:02:47 »
Het is alweer even geleden dat er in dit draadje gepost werd, maar ik ga toch weer verder met bouwen.

De achterwand is nog dezelfde als van mijn vorige baan.  Mijn nieuwe baan bestaat uit diverse hoogtes. Bij de eerste opzet had ik uitgerekend dat ik met het bovenste niveau op een bepaalde hoogte zou uitkomen. Maar gaandeweg de bouw heb ik wat veranderd, hier een paar cm eraf, daar wat lager, zodat het bovenste niveau uiteindelijk ongeveer 10 cm lager uitkwam dan oorspronkelijk gepland. Eerst twee foto's zoals het er uitzag toen het bovenste niveau op hoogte was gekomen:





Zoals je ziet niet erg fraai.
De optie om de achterwand te verlagen zou mogelijk zijn geweest, maar dan had ik toch wel veel beschadigd. Ik vermoed dat ik die niet meer heelhuids van de wand afkrijg. Het is een hardboard plaat met opgeplakt papier met afdruk van huizen en bergen. Verwijderen zou scheuren en breuk opleveren.

Daarom voor een andere oplossing gekozen. Op karton nog wat extra afdrukken geplakt. Die heb ik ervoor gezet. Dat geeft gelijk wat diepte. Hieronder een foto zoals het is geworden.



Deze oplossing gaf me gelijk een mogelijkheid om in die los ervoor staande stukken karton ook verlichting aan te brengen. Hieronder twee foto's hoe dat in zijn werk is gegaan. Vier ledjes (en weerstand) met tape op de achterkant van het karton geplakt. Vervolgens het geheel lichtdicht gemaakt, ook weer met tape en karton. Zie de volgende foto's





En dan een laatste foto die een indruk geeft hoe het uiteindelijk is geworden. De verlichting brandt in het dorp.



Tot de volgende keer,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #59 Gepost op: 09 september 2017, 15:50:59 »
De omgeving van het kerkje is nu aangepakt. Het kerkje is afkomstig van mijn vorige baan, nog in karton gemaakt.  Met strooisel is een ondergrond gemaakt. Op een A4-tje wat tekst afgedrukt, uitgeknipt en opgeplakt op kartonnetjes van 1x2 cm. Die neergelegd. Zo is de begraafplaats in een uurtje helemaal gevuld. Een heggetje er omheen (van schuurspons), en de eerst boompjes op de baan zijn ook al verschenen.





Wim K