Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door NS 1607
Vandaag om 02:12:41
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
  

Auteur Topic: Langdorf (h0 : 340 x 100)  (gelezen 10147 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2017, 17:59:47 »
Dankzij een zaterdag met mooi weer kon ik buiten zagen en binnen bouwen.
Hieronder de vorderingen voor de laatste lus, die bovenaan de baan is gelegen. Het grootste deel daarvan komt in een tunnel te liggen, dus scherpe bogen zijn niet zo erg.

Hier een overzichtsfoto:



Bij het bouwen moet je je hersens er goed bijhouden. Hoogte van een trein (zonder bovenleiding) is volgens NEM102 59 mm. Tel daarbij 5 mm voor de spoordikte, 3 mm voor de blauwe plaat en 12 mm voor de multiplexplaat, dan kom je op 79 mm minimale hoogte. Dus een steuntje gemaakt op 8 cm boven het vorige niveau. Als je geen rekening houdt met het feit dat het beugeltje en hulp-plankje zelf samen ook 15 mm hoogte innemen, dan krijg je dit resultaat:



Toch wat slordig als je daar pas laat achter komt. Maar ik had toch maar even de hoogte gecontroleerd met dat wagentje (het hoogste in mijn verzameling). En dan zie je het resultaat op de hierboven getoonde foto. Gelukkig was het snel te herstellen, ik heb nog wel wat speling, en het plankje kon best 15 mm hoger bevestigd worden, met het volgende resultaat:



Dat past beter.
Inmiddels is het houtwerk voor de baan helemaal gereed, de laatste lus is dichtgemaakt.

Wordt vervolgd.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2017, 20:08:04 »
Nog wat foto's van de bouw-werkzaamheden.

Een overzicht van de keerlus op het hoogste niveau. Daaronder het kanaal met middenin het bruggetje. Helemaal links zien we een hooggelegen tracee over het kanaal. Dat moet een hooggelegen viaduct worden, de afwerking komt later wel.



Hieronder een foto van de stations-omgeving. Het stationsgebouw is afkomstig van mijn vorige baan (de naam Neustad moet nog worden vervangen door Langdorf). Ik ben begonnen aan d perrons. Eem plankje multiplex 12 mm, met daarop papier met een afdruk van tegels of steentjes.



En nog een foto van het station vanuit een andere hoek.



Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #32 Gepost op: 22 april 2017, 18:21:55 »
Er zijn weer wat vorderingen bij de baanbouw van Langdorf.

Ik wil  (behalve het kanaal dat je op de eerste foto nog net rechts bovenaan kunt zien) ook een beekje op mijn baan. Dat stroomt altijd wat lager dan het omliggende land. Nu is het best lastig om op een vlakke plaat een waterpartij in de diepte te maken. Als je niet de diepte in kunt gaan, daarom de beide oevers van het beekje maar wat verhoogd. Aan beide kanten op de grondplaat wat restjes multiplex gelijmd. Dan ben je 12 mm hoger. De glooiingen naar de beek, en aan de voorkant naar de rest van de grondplaat heb ik met gips opgevuld/afgestreken.

Hieronder ekele foto's van de aanleg van het beekje.







Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #33 Gepost op: 23 april 2017, 13:51:36 »
En hier een stap verder met het beekje.
Het water is blauw geschilderd. De weg grijs. Je begint nu een beetje te zien hoe het gaat worden.
Het beekje mondt uit in het kanaal, dat op de tweede foto goed is te zien.
Gras komt in de volgende stap.





Wordt vervolgd,
Wim K

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2017, 13:06:50 »
Lekker bezig! (y)

Ben alleen bang dat blauw wel een beetje optimistisch is ;D Meeste sloten en kanalen in Nederland en Duitsland zijn toch eerder grijs bruin...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2017, 15:15:52 »
Bij de meeste wateren is het oppervlak niet helder genoeg om door het oppervlak heen te kijken en het leven in het water zelf te kunnen zien.
Door dat het wateroppervlak voor het zicht 'dicht' is, reflecteert het zicht op het wateroppervlak als op een spiegel. Naargelang van de helderheid van het oppervlak is de spiegeling meer of minder volledig (vaker niet dan wel). Als gevolg ziet men in het oppervlak van het water de lucht of de omgeving.

 :angel:Bij troebel water kun je een brug erover heen zetten en een lied erover schrijven :angel:.

Bij bewolkt en grijs weer: zal het oppervlak van het water grijs overkomen.
Bij helder weer: Zal het oppervlak veel meer blauw weerspiegelen (lucht-blauw)
Het komt zeer weinig voor: Maar de wateroppervlakten waar je het leven onderwater ziet, is vreemd genoeg water waar een zuurstof tekort heerst.
(bron: https://www.vitens.com/pers-en-nieuws/blogoverzicht/waarom-is-de-zee-blauw-terwijl-water-geen-kleur-heeft)

Hopelijk helpt dit bij het kleuren van uwen modeltafereel.

Met vriendelijke groet,

Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2017, 15:22:04 »
Citaat
sloten en kanalen in Nederland en Duitsland

Tja, deze modelbaan is geen Nederland en het is geen Duitsland. Het is Langdorf  ;D

Maar om wat serieuser op jullie opmerkingen in te gaan, het blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Het is niet zo fel blauw als het op de foto lijkt te zijn. Als er straks nog gras en ander onkruid op de oever komt, dan valt dat streepje blauw in de beek niet zo op (hoop ik). De toekomst zal het leren.

Hartelijke groeten
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #37 Gepost op: 26 april 2017, 11:14:42 »
De gras-leverancier is langsgeweest. Met houtlijm de boel ingesmeerd, ruim gras gestrooid over alles heen, beetje aangedrukt en de lijm laten drogen. Hieronder wat foto's van deze actie.







Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #38 Gepost op: 01 mei 2017, 15:28:51 »
Het gras was in grote hoeveelhedenopgebracht. Nadat de lijm was opgedroogd kon het overtollige gras met de stofzuiger (panyt over de zuigmond) worden weggezogen. Hieronder enkele foto's van het resultaat.







jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #39 Gepost op: 01 mei 2017, 22:10:25 »
Hallo Wim,

Goed bezig!
OM het gras en groen beter dekkend te krijgen kun je eerst het groen droog op de plek aanbrengen
en dan ruimschoots indruppelen met verdunde houtlijm.
Een drup afwasmiddel erbij om de oppervlaktespanning te breken.
je kunt gewoon kletsnat indruppelen met bv een pipet.
je kunt dan evt nog wat strooisel bij strooien
na droging zit het allemaal vast

Tja en die kleur van die sloot.....
Ik zou er een keer een kleine excursie aan wagen om die kleur in de echhie nog eens te bestuderen.

succes jandcargo

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #40 Gepost op: 08 mei 2017, 19:32:39 »
Volgende fase. Het ballasten. Eerst maar eens de sporen in het station van Langdorf bewerkt, eens kijken hoe het gaat. In het verleden heb ik wel geballast met aquariumgrind, maar daar was ik niet zo tevreden over, de korrels zijn toch net te groot, te grof. Op OnTraxs een (klein) zakje ballast gekocht. Nog niet genoeg voor mijn hele baan, maar eerst maar eens wat proberen en het resultaat ervan bekijken.

In een eerdere fase heb ik de ondergrond bruin geschilderd, zodat je bij kleine oneffenheden niet direct de blauwe onderplaat te zien krijgt. In de middenberm (tussen de sporen) had ik met een fijn korrelmateriaal ook al een bodempje gelegd in grijze kleur.

Hieronder enkele foto's van het ballast-proces.
  • Foto 1: Eerst met een lepeltje de ballast voorzichtig naast en tussen de rails deponeren. Met een kwastje eventueel nog wat bijwerken. Vervolgens met verdunde houtlijm overgieten. Lekker laten drogen.
  • Foto 2: De volgende dag de verkeerd terecht gekomen korrels met een schroevendraaier voorzichtig weghakken. De overtollige ballast met stofzuiger en panty opzuigen.
  • Foto 3: Het (bijna) resultaat is te zien in de laatste foto. Er moet hier en daar nog een kale plek worden bijgewerkt. En er moet nog hier en daar een plukje gras tussen de ballast komen.








Wordt vervolgd,
Wim K

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2017, 22:08:23 »
Netjes gedaan! Hop volgende deel.....
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #42 Gepost op: 12 mei 2017, 15:55:24 »
Je gaat hard zeg, wel een veel beter resultaat zo met de fijnere ballast. (y)

Grtz
Arnold

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2017, 16:31:51 »
Het is al weer even geleden, dat er wat nieuws te melden viel over Langdorf. Maar nu is het toch weer zo ver.
Ik ben begonnen met de tunnelportalen. Er komen er vijf, en misschien later nog twee. De eerste wordt nu aan gewerkt. Hieronder een beeldverhaal van het maken van de tunnelportalen.

Eerst een overzichtsfoto van de locatie:



Het tunnelportaal aan de achterkant met bisonkit vastgelijmd op twee blokjes hout. Houtlijm zou niet houden op het plastic van de portalen.



Op papier heb ik steentjesmotief afgedrukt. Dit met hou lijm op een blokje hout geplakt.



Vervolgens alles op de bodem vastgelijmd. Links en rechts dus een blokje met steentjespapier erop, vooraan het tunnelportaal. Op de volgende foto is het nog niet gereed, het tunnelportaal moet nog wat naar achteren worden geschoven, dan sluit het later prima op elkaar aan.



Vervolgens met karton de bovenkant en aan de linkerkant naast het gordijn afgeplakt. De gleuf links wordt later nog met gips bijgesmeerd, en er komt bovenop het horizontaal liggende karton nog wat groen of zoiets.



Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #44 Gepost op: 11 juni 2017, 14:54:42 »
Nog een laatste plaatje van de eerste gereedgemaakte tunnelingang. De open ruimte rechts achter de locomotief moet nog worden dichtgemaakt met een glooiing (doe ik met karton en gips).



Vervolgens een paar foto's van de tweede tunnelingang. De bedoeling is, dat de bovenste rail open blijft. De middelste rail gaat na de overweg in een tunnel (waar het tunnelportaal staat). De rails rechtsonder zijn open tot zover de bruingeschilderde bedding; ook daar zal later een tunnelingang omen.

Eerst een foto van de kale situatie (tunnelportaal even losjes neergezet).



Vervolgens een foto van het tunnelportaal, met daarachter aan beide zijden een houten plankje. Aan dat plankje is papier met steentjesmotief vastgeplakt.



Tenslotte nog een overzichtsfoto. De loc met goederentrein kot uit de tunnel. Voor de loc komt een overweg (het huisje staat nu nog los en verkeerd op de weg). De ruimte net achter het tunnelportaal, de bovenkant van de tunnel, laat ik maar open. Dat komt straks toch midden in de berg te liggen. Eventuele lichtdoorschijning zal niet optreden, en je ziet die bovenkant toch niet. Dichtmaken is dus niet nodig.



Wordt vervolgd,
Wim K