Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 209773 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #270 Gepost op: 31 december 2017, 17:46:01 »
Da's niet echt zinvol denk ik. Het kastje laat zich simpelweg als een koffertje dragen.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #271 Gepost op: 31 december 2017, 20:33:07 »
Nog een paar luikjes tot besluit:

Kastje open



Kastje dicht



Dat was 't wel weer. De rest van het jaar doe ik er niets meer aan....
Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #272 Gepost op: 01 januari 2018, 18:20:13 »
Netjes Reinier  (y)

Ik moet maar weer eens om nieuwe zaagjes voor mijn decoupeerzaag zie ik, want dit is wel heel strak.
Welke gatenzaag zit er trouwens in de makita metabo ? Die ken ik niet?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2018, 18:22:10 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #273 Gepost op: 01 januari 2018, 19:21:13 »
Dat is zo'n ding:



Ik moest het ook even opzoeken, maar zoiets wordt een cilinderboor, scharniergatenboor of Forstnerboor genoemd. Is eigenlijk bedoeld om ondiepe scharniergaten te boren in b.v. keukenkastjes.

Ooit eens gekocht in zo'n setje in de bouwmarkt:



Overigens, decoupeerzaag: Als je recht wil zagen, moet je geen decoupeerzaag gebruiken.... Ik gebruik een cirkelzaag langs een geleidelat om rechte zaagsneden te maken. Een zaagsnede van de zaagtafel in de bouwmarkt is nog strakker, dus als het even kan, zorg ik ervoor dat die zaagsnedes zoveel mogelijk in het zicht zitten. En soms moet je ook gewoon je ontwerp aanpassen: ik had uitgerekend dat de kast 26 cm diep moest zijn, maar toen vond ik in m'n  houtvoorraad stroken multiplex die voor een eerder project al eens door de bouwmarkt op 29,5 cm waren gezaagd, dus nu is de kast dus 29,5 cm diep.... je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken.

De handgreep en de inkepingen voor het snoer heb ik eerst geboord met zo'n cilinderboor en daarna verder uitgezaagd met de decoupeerzaag, maar dat is ook het enige dat de decoupeerzaag mocht doen...
Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #274 Gepost op: 01 januari 2018, 20:01:48 »
Dat is een fraai setje,

Zelf werk ik met de 7 gaten zaag, en die werkt niet echt strak , dus zo een setje gaat er zeker komen.
Bedankt voor de uitleg Reinier  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Gerben Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #275 Gepost op: 01 januari 2018, 20:32:20 »
@Barry1972

Setjes zijn voor 3,99 bij de Lidl te koop, zijn van het merk PARKSIDE.


barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #276 Gepost op: 01 januari 2018, 20:43:24 »
 (y)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #277 Gepost op: 01 januari 2018, 22:02:38 »
Inmiddels is ook een eerder genoemd probleem gefikst: de Tortoise loopt nu braaf om met DCC-voeding. De tip van Klaas deed 't hem. Condensatortje van 1 uF over de motor en een weerstandje van 680 ohm in serie (de eigen weerstand van de motor is 600 ohm).


Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #278 Gepost op: 07 januari 2018, 23:43:09 »
Na de intermezzo's, terug naar waar ik eigenlijk mee bezig was: het leggen van rails op het stationsemplacement. Het gat tussen oost en west is bijna gedicht.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #279 Gepost op: 13 januari 2018, 21:44:18 »
Inmiddels liggen de sporen over beide module-overgangen en wordt het tijd om de modules weer van elkaar te scheiden. Maar eerst werd het landschap op de module-overgang nog gelijk geschuurd.



Met een Roco-zaagje, dat een mooie smalle zaagsnede maakt, worden de spoorstaven doorgezaagd. In dit geval was er een dwarsligger precies op de modulescheiding terecht gekomen, dus ook daar moet de zaag even doorheen. Vooraf zijn aan weerszijden van de naad voor de stevigheid enkele plastic railstoelen vervangen door een aangesoldeerde messing spijker. Van deze spijker is een groot deel van de kop weggevijld, zodat er alleen een soort haakje overblijft dat op de voet van de spoorstaaf rust. Het ziet er zo wat grof uit, maar als alles roestig geschilderd is en geballast, is het nauwelijks meer te zien.



En toe konden de koppelbouten voorlopig los, zodat er weer aan de individuele modules gewerkt kan worden op de werkbank, dat werkt een stuk prettiger.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #280 Gepost op: 14 januari 2018, 19:53:03 »
Nu de spoorbouw stukje bij beetje de voltooiing nadert, wordt het tijd om aan het ballastbed te gaan denken. De beurs in Rijswijk was een mooie gelegenheid om eens wat spullen in te slaan zodat er eens wat geëxperimenteerd kan worden.



Ik heb ook nog ballastmateriaal van Anita Decor liggen. Ik denk dat ik maar eens een proefstukje spoor ga maken om te kijken wat het beste bevalt.
Reinier

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #281 Gepost op: 14 januari 2018, 20:35:22 »
Leuk spul van mininatuur, bij mij is er ook wat aan m'n vingers blijven plakken na het beursbezoek.

Succes met experimenteren  (y)

Gr Dennis

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #282 Gepost op: 21 januari 2018, 22:40:23 »
Er wordt op meerdere fronten gebouwd aan 's-Heer Heinkenspolder. Op de middelste module heeft het hoofdperron twee lagen wit karton gekregen om op de juiste dikte te komen. Binnenkort kan hier de perronwand van bielzen worden gebouwd. Rechts de losweg, waarvoor ik helaas wat materiaal tekort kom momenteel om het brede gedeelte vooraan (de keerplaats) te maken.



Intussen ben ik ook de linkse module aan het bedraden. Ik zat me af te vragen hoe ik de decoder met relais en andere elektronica voor de wisselsturing nou eens fatsoenlijk zou monteren, toen ik tot mijn eigen verrassing een experimenteerprint in de voorraad elektrozooi vond. Daarvan heb ik een aantal stroken gezaagd en de hele mikmak daarop gemonteerd. Het was helaas geen baantjesprint, dus er moesten wat draden aan te pas komen om alles met elkaar te verbinden. Achteraf gezien hadden het relais en de decoder beter van plaats kunnen wisselen, maar dat is een kleinigheid.



De eerste print zit gemonteerd bij z'n Tortoise. Er gaan slechts twee draden naar de Tortoise, alleen de motorvoeding. Het omschakelen van het puntstuk gebeurt niet door de motor maar door het relais, dat had nog een wisselcontact over.



Eindelijk kan er worden proef gereden op een landschapsmodule. Wel op tijd remmen voor de watergang.... Het puntstuk is bij deze wissels langer dan de loc, dus polariseren is absoluut noodzakelijk.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 22:42:12 door Reinier Z. »
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #283 Gepost op: 24 januari 2018, 21:40:28 »
Zo.... eindelijk zitten de stationssporen aan elkaar vast.



Het spoorleggen is nu bijna klaar; alleen op de linkermodule ontbreekt nog een stukje, maar daar zal ik eerst een bruggetje moeten bouwen. Verder heb ik nog imitatie-lasplaten liggen, die moeten er eigenlijk ook nog op, maar ik twijfel nog even of ik dat echt ga doen.

Al met al ben ik wel tevreden over de Weinert-rails. Het is mooi fijn materiaal, niet alleen de staven maar ook het 'klein ijzerwerk', de imitaties van bouten en klemmen dus. Jammer genoeg zijn deze aan de binnenzijde van het spoor afgeplat (anders hebben NEM-flenzen niet genoeg ruimte), maar aan de buitenzijde is het compleet. In de praktijk is het overigens zo klein dat het eigenlijk alleen op de foto's opvalt.

De flexrail is uitstekend. Niet te stug en niet te soepel. Het is makkelijk in vorm te buigen en het blijft dan ook goed liggen; het veert niet al te veel terug.

De wissels zijn erg fraai uitgevoerd en mooi slank. En dan gebruik ik nog de kortste wissels die ze hebben.... Het enige aandachtspuntje bij het leggen is dat de wissels iets flexibel zijn en daardoor niet altijd helemaal recht uit de verpakking komen. Met het monteren moet er dus even op gelet worden dat ze mogelijk iets gecorrigeerd moeten worden.

De railverbinders zijn erg mooi, maar wat een &@$*!-dingen om te verwerken! Eerst moeten ze van de fret afgeknipt worden en moet de knipkant even worden bijgewerkt met een vijltje. De spoorstaven waar ze op moeten, moeten zorgvuldig worden ontdaan van braampjes aan de uiteinden. Ondanks deze maatregelen kost het dan meestal nog veel moeite om de verbinders op de spoorstaven te schuiven. Ik heb bijna elk exemplaar er met een tangetje, enig geweld en kleurrijk taalgebruik op moeten worstelen. Bij een enkel exemplaar ging het dan juist weer veel te makkelijk en die klemmen dan dus juist helemaal niet. Voor het strak uitlijnen van de spoorstaven hoef je niet op de railverbinders te vertrouwen, want daar zijn ze constructief niet ideaal voor, dus daar moet je goed op letten bij het spoorbouwen. Over de kwaliteit van de elektrische verbinding maak ik me ook geen illusies, maar dat geeft niet aangezien ik toch elk stuk spoor een eigen draad heb gegeven.

Zou ik weer Weinert-rails gebruiken in een volgend project? Zeker! Mits er niet teveel wissels in zitten, want ze zijn nogal prijzig. En als ik veel railverbindingen  zou moeten maken, zou ik toch ernstig overwegen om dan maar Peco-verbinders te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2018, 21:44:34 door Reinier Z. »
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #284 Gepost op: 26 januari 2018, 22:41:01 »
En dan knallen we meteen de bedrading maar onder deze module. De voorlaatste module die bedraad moet worden, dus het einde is in zicht. Overigens dacht ik dat de module klaar was toen ik de foto maakte, maar nu realiseer ik me dat er natuurlijk ook nog een wisselmotor onder moet  :P Dat moet de volgende keer dan maar.



Aan één kant heeft het telefoonstopcontact gezelschap gekregen van een extra stekkerverbinding. De enige module-overgang trouwens waar dit nodig is. Op de naastliggende module liggen nog drie detectiesecties, daarom moeten er drie draadjes oversteken. De gebruikte stekker is dus een beetje overkill, maar ach, hij lag hier maar te liggen in een voorraadbak...

Reinier