Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 210722 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #180 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:14:05 »
Dat ziet er goed uit Steef! Ik heb nu transparante expoxy hars liggen. Maar dit lijkt me handiger.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #181 Gepost op: 18 augustus 2017, 23:32:06 »
Over diepte maak ik me niet zo druk. Het wordt geen helder bergbeekje, maar een troebele watergang, waarbij het alleen belangrijk is dat het oppervlak goed glimt en de lucht weerspiegelt.

Maar voorlopig ben ik eerst even bezig met draadjes leggen onder het schaduwstation. Niet mijn favoriete bezigheid, maar het zal toch een keer moeten.



Ik hou het ook lekker simplistisch. Elke railsegment krijgt een eigen draadje naar de ringleiding. De bundel draad onderaan moet naar een nog te monteren bezetmeldmodule.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #182 Gepost op: 21 augustus 2017, 23:28:13 »
Inmiddels zit er nog meer draad onder, evenals de wisseldecoder. Wissels zijn gepolariseerd. Tijd voor een proefritje.



Uiteraard tevredenheid toen alles in 1x bleek te werken  :D

De elektrische scheidingen moeten nog aangebracht worden in de spoorstaven en de detectors/terugmelder moet nog worden aangebracht, maar dat is van later zorg. De bedrading ligt er al, dus dat is t.z.t. weinig werk.

Nu moet de andere schaduwstationmodule nog worden gedaan, die praktisch hetzelfde is als deze, maar dan spiegelbeeldig. Even doorbijten dus, want het is niet echt boeiend om deze klus nog een keer te moeten doen.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #183 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:34:51 »
Met frisse tegenzin ben ik aan de tweede schaduwstationbak begonnen. Eén van de wissels heeft de aandrijving ondergronds zitten, die heb ik eerst maar eens gemonteerd. Door de opstaande randen aan de module kan deze ondersteboven liggen zonder dat het spoor beschadigd raakt.



Aan de bovenzijde kom ik een foutje tegen: Bij het leggen van het spoor is een raillas onder de spoorstaaf terecht gekomen  >:( Inmiddels is het gefikst, zonder het wissel uit te hoeven bouwen.



Rechts is de aandrijfstang van het ondergronds aangedreven wissel te zien. Die moet je pas afknippen als de aandrijving er echt niet meer af hoeft. In mijn geval moest de boel nog los om de draden voor de puntstukpolarisatie aan de aandrijving te solderen. Als het stangetje is afgeknipt, is het erg lastig om het weer in het gaatje in de stelbiels te mikken, bij de hermontage van de aandrijving. 1x raden hoe ik dat weet...
Reinier

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #184 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:41:49 »
En zo te zien zit die ene rail ook niet in het raillasje.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #185 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:44:18 »
Ehm ja.... dat zeg ik toch, of bedoel je iets anders?
Reinier

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #186 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:48:19 »
Oh, nee. Overheen gelezen.


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #187 Gepost op: 30 augustus 2017, 22:37:19 »
Inmiddels is de tweede schaduwstationmodule ook bedraad. Ik heb iets meer aandacht besteed aan het nette dradenverloop, want daar was ik bij de eerste niet zo tevreden over. Niet dat het die elektronen veel kan schelen, maar toch...

De bundel losse blauwe draden leidt naar een nog te plaatsen terugmelder, maar die heb ik pas nodig als ik de boel t.z.t. automatiseer. Dat heeft nog geen haast. Rechts op de module (buiten beeld) moet nog een wisseldecoder worden geplaatst, als het goed is is die onderweg naar me.



Intussen is de vraag aan de orde hoe ik de modules onderling elektrisch ga koppelen. Na een zoektocht in de voorraad denk ik dat de ouderwetse telefoonstekker een goede kans maakt. Ik heb er genoeg, de exemplaren linksonder zijn zelfs al van dikke bekabeling voorzien. Deze hebben ooit in een ander moduleproject ook als voedingkabel dienst gedaan. Aangezien er maar twee voedingsdraden over hoeven te steken naar de volgende module, terwijl de stekkers 4 pennen hebben, kan elke draad dus over twee pennen lopen.

Reinier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #188 Gepost op: 30 augustus 2017, 23:29:21 »
Hoi,

Al is de onderkant van een module niet mooi om naar te kijken ::); ik vindt het er netjes uitzien.

Ben toevallig zelf ook met dit bezig maar dan analoog.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #189 Gepost op: 01 september 2017, 17:24:10 »
Niks mis mee om een telefoonstekker te gebruiken, is beproefde technologie  :)
Al zou ik die linksboven niet gebruiken, daar zit een utp kabel aan met dus iets meer dan 4 draadjes.

Alhoewel die uiteindelijk ook weer op 4 punten uitkomen  ;D

Heb je ook de dozen om ze in te pluggen (de vrouwtjes)?
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #190 Gepost op: 01 september 2017, 17:32:03 »
UTP wordt overal voor misbruikt gebruikt, net als modular jacks RJ10/11/12/45  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #191 Gepost op: 01 september 2017, 17:38:10 »
De dozen zijn er sinds gisteren ook, maar die moest ik wel gewoon kopen. Zijn niet erg duur gelukkig. Moest wel naar twee bouwmarkten toe, want erg veel voorraad hebben ze niet. Ik kom er nog steeds eentje tekort, maar de landschapsmodules komen later pas aan de beurt dus dat geeft nog niet.

En UTP? Dat hebben de dozen ook, maar dat kan er ook uit hoor.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #192 Gepost op: 01 september 2017, 21:42:59 »
Het UTP-verhaal is gewoon een los onderdeeltje, dat er zo uit ligt. Draadjes losschroeven en klaar.. Overigens is dit een rotexemplaar; toen ik het kapje wilde losschroeven, brak de schroef.... topkwaliteitje.



En zo moet het worden. De 'tussenstekker' ga ik gebruiken om de voeding aan te sluiten. Die kan dan op elke willekeurige moduleovergang aangekoppeld worden. Makkelijk om een module te testen zonder de hele baan op te bouwen.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #193 Gepost op: 02 september 2017, 22:33:32 »
Beide schaduwstationmodules krijgen elk hun eigen wisseldecoder, hoewel 1 achtvoudige decoder ook beide modules samen zou kunnen bedienen. Maar ik heb geen zin in allemaal draden die van de ene naar de andere module oversteken en bovendien moet elke module zelfstandig kunnen werken zodat ik kan testen zonder steeds de hele baan op te bouwen. Vandaar dus elke module een eigen decoder.

Vandaag kwamen er wat decoders binnen die ik voor een bescheiden bedrag kon overnemen van een forumgenoot. Normaal zijn Roco-decoders nogal prijzig. De rechtse decoder is trouwens een seindecoder waar ik bij deze baan niets aan heb, maar die zat nu eenmaal in de overgenomen partij.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #194 Gepost op: 09 september 2017, 16:07:43 »
Alle schaduwstationmodules zijn bedraad, dus er kan eindelijk worden gereden. Tijd voor proefritten!





Alles werkt naar behoren, het materieel gaat zowel kruipend als op volle snelheid probleemloos door de wissels. Alleen de Blauwe Engel blijft bij heel lage snelheid wel eens in de wisselstraat hangen, maar wellicht heeft het ding zelf vieze voetjes.

Al met al ben ik erg tevreden. Nu kan ik eindelijk weer eens verder aan de landschapsmodules.

Reinier