Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 259874 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #195 Gepost op: 17 September 2017, 15:28:36 »
Na al het bedradingswerk is het tijd om weer eens met de landschapsmodules verder te gaan. Hier was ik gebleven:



Het water moet eerst afgemaakt worden om de brug te kunnen plaatsen, en pas dan kan alle rails er op. Het water bestaat nu alleen uit groene verf, ik ga nog verder met blanke lak, eventueel ook nog met wat kleurtjes, en met riet. Voordat ik ergens iets verknal ga ik alles eerst uitproberen op een testplankje, waarop ik steeds één stap vooruit werk. Eerst maar even in de grondlak, dan komt de rest de komende dagen wel.



Terwijl het plankje ligt te drogen, ga ik verder met iets anders. Tijd om het reliëf op de tweede module af te maken. Als het boetseerwerk  daar gedaan is, kan de rails worden doorgetrokken van module 1 naar module 2.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #196 Gepost op: 17 September 2017, 20:45:53 »
Aan module 2 is nog het een en ander geboetseerd met gipsplaatvuller. Dit moet nu drogen, daarom eerst maar even verder met de derde module. Ik wil de dijkcoupure neerzetten, maar dan moet eigenlijk eerst de rails er liggen. Dat betekent ook dat de moduleovergang meteen in orde gemaakt moet worden, want die ligt pal achter de coupure. Weer sjouwen met modules dus.



In het schaduwstation ligt rails code 100, terwijl in het zichtgedeelte code 75 ligt. Er komt op deze plek een overgang tussen beide spoorstaafhoogtes. Een dun plaatje styreen onder de code 75-rails vult het hoogteverschil op en ook worden er speciale overgangslassen toegepast. Code 100 van Roco, code 75 van Weinert, de lassen zijn van Peco.

Reinier

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #197 Gepost op: 18 September 2017, 02:53:11 »
Ben je niet bang dat je water gaat beschadigen (krassen) als je daarna gaat ballasten?

Heb je al een idee hoe je het riet wil gaan doen? Ik heb een water test gedaan met epoxy hars en riet. Maar de Epoxy klom hierin tot meer dan een half centimeter. Reden voor mij om toch voor het vallejo spul te gaan.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #198 Gepost op: 18 September 2017, 12:38:03 »
Dat krassen zal wel meevallen hoor. Desnoods dek ik het water af als er dergelijke klusjes moeten gebeuren.

Ik gebruik geen hars, maar blanke lak. het idee is voorlopig om eerst een laag blanke lak aan te brengen, dan het riet op z'n plek te lijmen en daarna nog meerdere lagen lak aan te brengen. Of de lak omhoog kruipt in het riet weet ik niet, maar voor zulke zaken heb ik dat proefplankje dus gemaakt.
Reinier

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #199 Gepost op: 18 September 2017, 16:17:51 »
Klopt, dat is ook de bedoeling, hoewel ik bij het aanbrengen van de blanke lak wel ga proberen om de golfjes nog iets duidelijker te maken. Maar het is vooral de bedoeling dat het wateroppervlak spiegelt en de begroeiing en de lucht weerkaatst.

Hoi Reinier,

Je maakt er iets mooi van!
Op welke wijze heb je de golfjes in het water aangebracht/gemaakt?

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #200 Gepost op: 18 September 2017, 19:44:18 »
Door met een kwast in de nog natte verf te tamponneren (overigens zonder extra verf aan te brengen). Niet meteen, maar na een minuut of 10-15, dacht ik.
Reinier

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #201 Gepost op: 19 September 2017, 12:38:49 »
Hi All,

Een beproefde manier om wat 'beweging' in het water te krijgen, is te werken met goedkoop wat ruw behang als ondergrond voor de waterwegen en deze wat slordig te plakken. Dan verven met verschillende tinten groen en afwerken met blanke lak. Bij Miniworld gebruiken ze deze methode met een behoorlijk levensecht resultaat.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #202 Gepost op: 19 September 2017, 13:18:25 »
Er zijn allerlei technieken voor het maken van golven, maar een lichte rimpeling zoals nu bereikt met het tamponneren, is voor mij genoeg. Het is een watergang op een mooie dag, geen rivier bij windkracht 8. Hij moet vooral spiegelen.
Reinier

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
    • Laag-Baarlo
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #203 Gepost op: 19 September 2017, 15:04:15 »
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Zeker als je het resultaat van het oppervlaktewater bekijkt op de foto in Reactie #155 Gepost op: 26 maart 2017, 18:35:08.

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #204 Gepost op: 19 September 2017, 21:54:37 »
Inmiddels vond ik het tijd worden om de coupure maar eens op z'n plaats te zetten.

Reinier

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #205 Gepost op: 20 September 2017, 07:55:57 »
Alle schaduwstationmodules zijn bedraad, dus er kan eindelijk worden gereden. Tijd voor proefritten!



Van welk merk/artikel nummer is die stoomlocomotief naast de de1?  :)
Gr Marc

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #206 Gepost op: 20 September 2017, 09:33:47 »
Dat is een Roco BR 23. Het gaat om een ouder model, het artikelnummer zou ik vanavond even moeten nakijken.
Reinier

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #207 Gepost op: 20 September 2017, 12:59:56 »
Br23 kom ik al en stuk verder mee ;D
zoek nog een mooie museumlocomotief namenlijk ;)
Kan niet wachten tot je verder gaat met je baan, ben benieuwd word  heel mooi geloof ik :)
Gr marc

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #208 Gepost op: 20 September 2017, 17:35:28 »
Kijk via Google even op SSN , SGB , STAR.

Keuze genoeg voor een stoom museum loc.  :)
Er zijn zat goed verkrijgbare Db stoom locomotieven die hier als museum loc rondrijden  :)

Mijn persoonlijke voorkeur? De bubikopf ofwel de br64

http://home.floodland.nl/dumpzone/Lenz-BR-64-hinten.jpg
« Laatst bewerkt op: 20 September 2017, 17:39:29 door barry1972 »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #209 Gepost op: 20 September 2017, 18:32:12 »
Ik ben zelf niet zo'n heel grote fan van de Duitse machines, maar er zijn uitzonderingen waaronder de BR23. Aangezien het best een plausibel verhaal  is dat de VSM een keer te gast is in 's-Heer Heinkenspolder, heb ik deze loc hiervoor bewaard.

@Marc: Het artikelnummer is 43249. Maar ongetwijfeld zijn er veel meer varianten geweest.

Kan niet wachten tot je verder gaat met je baan, ben benieuwd word  heel mooi geloof ik :)

Laten we 't hopen  ;) Ik geef geen garanties, want per saldo heb ik in mijn leven weinig modelbanen gebouwd die t/m de groenvoorziening helemaal af waren. Daar zit de grootste uitdaging.
Reinier