Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 209949 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #75 Gepost op: 14 december 2016, 18:07:08 »
Het is ook een lekker overzichtelijk projectje.

Heel erg belangrijk voor projecten die af willen komen, ik spreek uit ervaring  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #76 Gepost op: 14 december 2016, 18:10:22 »
Die de-1 moet nog wel even om gewisseld worden voor een zilveren rail bus  ;D ;D

Niks d'r van.  ;) Bloed, zweet en heel veel kleurrijk taalgebruik heeft het gekost om dat k***e ding open te maken om een decoder in te kunnen bouwen. Die gaat dus niet meer weg. Misschien komt er nog wel eens een zilveren railbus bij, maar tegen de tijd dat ik zover ben heeft de SGB 'm waarschijnlijk niet meer.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #77 Gepost op: 16 december 2016, 19:12:07 »
Er stonden hier nog twee min of meer halve platen multiplex, dus ik ben maar eens begonnen om die te verzagen voor het schaduwstation. Het kwam het handigste uit om dit uit te voeren in twee bakken van elk 180 cm lang. Nummer 1 is in aanbouw:



De sporen komen verzonken tussen de zijwanden te liggen, zodat een ontsporing niet meteen tot een ramp leidt.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #78 Gepost op: 18 december 2016, 19:41:41 »
De stand van zaken, beide schaduwstationmodules naast elkaar:



Er is ruimte voor 4 sporen, met een hart-op-hart afstand van zo'n 7 centimeter.

Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #79 Gepost op: 19 december 2016, 17:38:35 »
Fraai Reinier , hoe ga je het schaduwstation benaderen, komt het er achter of er onder?

En een vraagje de usa loc is dat de loc zoals deze bij de sgb rijd?want ik zie dat er meerdere modellen zijn uitgebracht dit jaar door de fabrikant  :P

En wat is dan het artikel nummer??

En de volgende moet er straks dan ook komen

ACME60257

http://www.tee-usa.com/store/media/acme60257.jpg

 ;D ;D

hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #80 Gepost op: 19 december 2016, 18:41:04 »
hoe ga je het schaduwstation benaderen?

Heel behoedzaam, want ik weet nog niet of hij bijt  :angel:

Het schaduwstation komt achter de landschapsmodules te liggen. Zie het startbericht van dit draadje.

De loc is nagenoeg gelijk aan de SGB-loc, op een paar details na. Het nummer klopt ook niet, maar daarvoor heb ik inmiddels een omnummersetje van MK. Dit is de loc: http://www.hornbyinternational.com/en/rivarossi/2823-usatc-steam-locomotive-road-number-1948-model-prepared-for-the-use-of-a-sound-decoder-hr2477.html

En dat dieselgeval is toch een ander model dan een NS 2000. Voorlopig zal er trouwens weinig bijkomen, eerst even een baan bouwen...
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #81 Gepost op: 19 december 2016, 22:33:10 »
Veel heb ik niet bewaard van het vorige project, maar 8 pootstellen hebben het wel overleefd. 6 stuks hebben een plekje gevonden onder de nieuwe landschapsmodules, zodat er nog 2 stuks over zijn. Ze zijn 60 cm breed en de schaduwstationmodules zijn, niet helemaal toevallig, inwendig 30 cm breed. Ik ga deze pootstellen dus doormidden zagen zodat er 4 smalle exemplaren overblijven voor het schaduwstation. Uiteraard moeten er dan ook 4 nieuwe poten worden toegevoegd.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #82 Gepost op: 22 december 2016, 21:11:43 »
De laatste loodjes van de pootjes: het monteren van de stelvoetjes in de nieuw toegevoegde poten. De boormachine-aan-een-snoer maar eens afgestoft, want dat is de enige die in de houder past:



Voila, een inslagmoer en een stelvoetje:



En hup, het schaduwstation voor het eerst overeind:



Het licht is hier een beetje beroerd voor een foto, maar het gaat om 't idee.

Volgens mij ben ik nu ongeveer in de fase gekomen waar mijn vorige project strandde, dus het wordt spannend  8)

Reinier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #83 Gepost op: 22 december 2016, 22:18:38 »
Hoi,

Zeker spannend gezien de vorige ervaring :P.

Moet ik ook nog maken, poten.

Vind je houtwerk er netjes uitzien tot nu toe.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #84 Gepost op: 22 december 2016, 22:50:34 »
Dank je. Het houtwerk van het schaduwstation kostte hoofdbrekens. Ik heb een plaat die ik nog had staan zelf verzaagd met de cirkelzaag, maar dat liep niet helemaal goed af. Ondanks het gebruik van een geleidelat werden de zaaglijnen krom en hobbelig. Nog nooit eerder meegemaakt. Op een gegeven moment ben ik maar met de hand gaan zagen, dat ging beter. Uiteindelijk is het wel goedgekomen. De langsdragers hebben een lichte kattenrug (te zien als je er langs kijkt), maar de bodemplaat ligt er wel vlak tussen.

Aangezien ik nog meer moet gaan zagen, heb ik maar eens een ander cirkelzaagblad gehaald dat beter geschikt lijkt voor dit hout. Eens zien of dat inderdaad de oplossing is.

Eigenlijk moet ik gewoon zo'n platenzaag hebben zoals in de bouwmarkt  ;D
Reinier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #85 Gepost op: 22 december 2016, 22:55:52 »
Hoi

Als chauffeur menig zaagtafel geleverd van het bekende merk met de M. Mooie machines.

Tja, als je het leuk vind alles zelf te doen dan is het de investering waard toch?
Je hebt nu overal aanbiedingen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #86 Gepost op: 22 december 2016, 23:05:06 »
Ik bedoelde eigenlijk zo'n min of meer verticaal geval waar ze in de bouwmarkt mee zagen. Maar die gaat niet echt in huis passen denk ik  ;)

Een zaagtafel zou kunnen, maar zoveel zaag ik nou ook weer niet dat dat de investering in een goed exemplaar zou rechtvaardigen. En een goedkoop kreng heb ik al, daar zaag ik alleen dingen mee waarvan de exacte maat niet zo belangrijk is.

Ik hou 't dus maar bij de handcirkelzaag. Morgen eens testen of het nieuwe blad de oplossing brengt. En anders zaag ik wel weer met de hand.
Reinier

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #87 Gepost op: 23 december 2016, 14:19:52 »
Als chauffeur menig zaagtafel geleverd van het bekende merk met de M. Mooie machines.
Marklin ?  :o  ;D
Als t blad van je machine scheef zaagt en je geleiderail ligt racht en goed vast,dan kan het i.d.d. zijn dat of blad krom is,of de tanden van dat blad,een andere mogelijkheid zie ik verder eigenlijk niet.
Ben benieuwd naar het vervolg,al nagedacht over hoe je van schaduwstation naar boven komt,of word alles op 1 niveau gemaakt ?
(sorry niet het hele draadje terug gelezen  :-[ )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #88 Gepost op: 23 december 2016, 17:18:40 »
Je hoefde maar 8 berichten terug te lezen, want daar vroeg Barry het ook al  ;D

Het schaduwstation ligt achter het landschap. Zie startbericht.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #89 Gepost op: 24 december 2016, 17:49:23 »
De cirkelzaag en ik zijn weer on speaking terms. Dat is niet te danken aan het nieuwe zaagblad, want dat paste helaas niet (verkeerde asdiameter), maar wel aan een betere geleiding. Ik ontdekte namelijk dat de zaag keurige zaagsnedes maakte als hij niet werd geleid, dus kennelijk deed ik iets fout bij het geleiden. Ik zorg nu dat de zaag bij de in- en uitloop ook goed wordt geleid door een geleidelat te gebruiken die langer is dan het werkstuk zelf, en ik let er op dat ik alleen tegen de zool druk om de machine tegen de lat te houden en niet tegen de machine zelf, want dan gaat hij wringen. Probleem opgelost, hij zaagt weer snaarstrak. Het kan soms zo simpel zijn.

Ik heb de machine goed aan het werk gezet om het hout te zagen voor de laatste twee modules, namelijk de exemplaren die links en rechts dwars komen te staan om de voorste (landschaps)modules te verbinden met de achterste (schaduwstations)modules.

Hier het linkse exemplaar, even los in elkaar gezet met klemmetjes:



Links aan deze module wordt het landschap gekoppeld, rechts het schaduwstation. Alle platen die boven het 'maaiveld' uitsteken worden inklapbaar gemaakt, want zo is het natuurlijk een beetje een onhandelbaar ding om te vervoeren.

Het rechtse exemplaar is ook grotendeels gezaagd, alleen zaagde ik op een gegeven moment de verkeerde plaat op lengte, dus ik zal na Kerst eerst even een nieuw kwartplaatje triplex moeten halen  ::)
Reinier