Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 210576 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
's-Heer Heinkenspolder
« Gepost op: 18 november 2016, 21:25:59 »
Na mijn project 'Adorp Grens', dat geheel volgens traditie  ;D pal na de houtbouwfase is gestrand, wordt het zo langzamerhand weer eens tijd voor een nieuw projectje. Ik gaf in het draadje over Adorp al aan dat het me ook wel eens leuk leek om iets Zeeuws te gaan bouwen. Ik ben bovendien betrokken bij de SGB en ik speelde al een tijdje met de gedachte om eens een SGB-stationnetje te bouwen ter opleuking van de promotiestand die de SGB wel eens op beurzen heeft staan.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken: Ik heb een plannetje gemaakt dat vergeleken met mijn vorige projecten zeer bescheiden genoemd mag worden. Het omvat een zichtbaar deel waarin slechts vier wissels voorkomen, met een passeerspoor en een spoor langs een losweg. Een stationsgebouwtje met goederenopslag, een ploegkeet, een weeghuisje en een verhoogde zijlading zullen samen een levendig plattelandsstationnetje vormen dat luistert naar de naam 's-Heer Heinkenspolder. Het onzichtbare deel (bovenaan de tekening) omvat een eenvoudig schaduwstation.



's-Heer Heinkenspolder bestaat niet echt, maar de naam is samengesteld uit andere namen die in de regio (Zuid-Beveland) voorkomen. Ook voor de layout is op meerdere plaatsen geshopt. Van wissel tot wissel is het een tamelijk nauwkeurige weergave van station 's-Gravenpolder='s-Heer Abtskerke uit het bouwbestek anno jaren '20. Om wat meer leuke elementen toe te voegen komt er echter ook een dijkcoupure zoals die bij station Kwadendamme te vinden is en een bruggetje zoals dat op meerdere plaatsen in het Zuid-Bevelandse lijnennet voorkwam.

De huidige SGB-spoorlijn is het laatste restant van een drietal spoorlijnen (formeel eigenlijk tramlijnen) die in 1927 op Zuid-Beveland werden geopend. Aanvankelijk vond er naast goederenvervoer ook personenvervoer plaats (in eerste instantie met motorwagens serie omC 901-908), maar dat personenvervoer was niet erg rendabel en heeft het slechts kort uitgehouden. Daarna restte alleen goederenvervoer (met name landbouwproducten) tot 1971, waarna de SGB treindiensten ging uitvoeren.

Voor het modelbaantje ga ik uit van de layout en aankleding anno 1927. Qua exploitatie neem ik de vrijheid om ook een 2400 met een bietentrein te laten rijden, of natuurlijk SGB-treinen. Kortom, gewoon wat ik leuk vind, waarbij de kleinschaligheid natuurlijk een pré is, ook uit budgettair ookpunt.

Inmiddels het ik het sporenplan op ware H0-grootte laten uitprinten. Alleen het spoor staat nog op tekening, de rest ga ik er met de hand bij tekenen aan de hand van de bestektekeningen van destijds.







In de tekening is uitgegaan van Roco Geoline voor het onzichtbare deel. Niet dat Geoline nou zo fraai is, maar dat zie je toch niet. Het is makkelijk verkrijgbaar en is vaak wel voordelig op de kop te tikken. Sterker nog, ik heb het al, als ik mijn testbaantje op zou willen offeren. Maar goed, het staat nog niet vast en andere rails voor het onzichtbare deel is ook denkbaar.

Voor het zichtbare deel kies is voor Rocoline, met uitsluitend de slanke 10 graden wissels. Dat lijkt wat overdreven voor zo'n onbeduidend lijntje, waar volgens het bestek destijds voor relatief krappe 1:7 wissels werd gekozen. Het blijkt echter dat de 'slanke' Rocolinewissels qua maatvoering tamelijk precies overeenkomen met zo'n 1:7 wissel, dus dat komt mooi uit. Van de dwarsliggers gaan we weinig terugzien, want de lijn werd destijds ingebed in zand, dat de dwarsliggers grotendeels bedekte.

Voor nu ga ik eerst nog eens wat tekenen, waarbij ik ook meteen de moduleconstructie uitpuzzel. Pas daarna ga ik aan de moduleframes beginnen. In de tekening is uitgegaan van 3 landschapsmodules van 1,35 m lang en 0,6 m breed. Eigenlijk wil ik die lengte nog wat terugdringen, maar daar kwam ik nog niet uit zonder te grote compromissen te doen.
Reinier

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2016, 22:32:10 »
Benieuwd! In het diorama draadje zag het er allemaal netjes uit  (y)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2016, 11:42:11 »
Ga dit ook volgen  (y)
Sint-amstelkerke , of Peelander had ook nog gekund  :P ;D
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2016, 16:49:53 »
Ik moest diep nadenken waar dat 'Amstel' nou ineens vandaan komt, maar het gaat natuurlijk weer over bier  :-X  Maar er staat dus 'Heinkens' en niet 'Heinekens'  :police:

En Peeland, da's Noord-Beveland... waag het niet om de eilanden hier door elkaar te halen  ;D
Reinier

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2016, 16:57:44 »
leuk plan, 3x 135 misschien vervangen door 4x 120 is wel handiger bij transport, uitgaande van twee modules opelkaar bij transport. En ook nog een makkelijke houtmaat
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2016, 17:14:08 »
Modules van 1,20 zijn inderdaad gunstiger qua houtmaat ja. Maar 4x120 is teveel, de kamer is iets meer dan 4,05 lang, dus met 3x135 zouden de landschapsmodules hier mooi achter elkaar kunnen liggen. Inkrimpen tot 3x120 zou een optie zijn, maar dan moet ik ergens wat inleveren op het gebied van spoorlengte, wissellengte of in inrichting en zover ben ik nog niet. Eigenlijk zou het hele plan een meter ingekort moeten worden, dan past alles in de kamer, dus ook de bogen naar het schaduwstation.

Voor het transport hoeft het geen even aantal modules te zijn. Ik geef de modules liever een eigen beschermkap, of ik koppel elke module samen met de achterliggende schaduwstationmodule.
Reinier

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2016, 17:24:15 »
Wat dan ook nog zou kunnen is 3 bakken van 1.20 mtr. en een klein stukje van 45 cm ergens tussen of aan het eind .
Is inderdaad wel voordeliger betreffende de houtmaten .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25257
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2016, 17:25:19 »
3 x 135 = 405
405 / 4 = 101,25

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2016, 17:35:15 »
Mja, maar ik heb liever zo weinig mogelijk modules, of liever gezegd, zo weinig mogelijk overgangen. 1.35 is nu ook weer niet z'n groot probleem. Uit de restanten van de plaat kunnen de kopschotten gezaagd worden.

Maar ik puzzel even door, het heeft ook allemaal geen haast.
Reinier

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2148
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2016, 18:35:48 »
Nou dit lag ook helemaal niet in de lijn der verwachting...   ;) Maar uiteraard een interessant project om weer te gaan volgen. Overigens zou volgens traditie  jouw stations-afkorting dan "Hhp" moeten zijn. (Hh is al vergeven )
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2016, 18:43:18 »
Ha, ik had me al afgevraagd welke verkorting er bij zou passen, maar ik was nog te lui om het uit te zoeken  ;D Hhp dus, prima!
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2016, 20:12:33 »
Er is op bescheiden schaal al wat SGB-materieel binnengerold. De Sik en de USATC-loc moeten nog van het juiste nummer worden voorzien. Het ovale-ramenrijtuig en de Stalen D (bagagewagen) hebben reeds het correcte SGB-nummer.

Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2016, 00:32:33 »
Leuk!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2016, 10:50:23 »
Zeer fraai  (y)
Jammer dat die Amerikaan er (nog) niet in 3 rail is  :-\
Anders had ie hier zeker gekomen  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2016, 12:04:33 »
Inmiddels is het gelukt om het zichtgedeelte in te korten tot 3.60 meter zonder het karakter al teveel geweld aan te doen. De brug en de dijkcoupure heb ik van plaats gewisseld, waardoor het hele plan iets kon opschuiven zodat er geen wissels op modulescheidingen terecht komen. Ik heb in de tekening met tekst aangegeven waar alle objecten zo ongeveer terecht komen.



De dijkcoupure heb ik gedeeltelijk al. Ik ben ooit eens aan een diorama begonnen met een dubbele coupure, maar dat heb ik nooit afgemaakt (Ja, er zit een bepaald patroon in mijn bouwhistorie  ;) ) De achterste wand op de foto kan ik zo gebruiken. De tweede wand van de coupure zal ik nieuw moeten bouwen, of wellicht dat ik de andere wanden uit het diorama kan verbouwen.


Reinier