Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 251967 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2016, 20:30:05 »
Meteen maar actie ondernomen: De coupure heb ik met ingehouden adem uit het diorama gezaagd en gehakt. Het linkse deel kan zo hergebruikt worden, uit het rechtse deel ga ik proberen de nis te redden zodat ik die als basis voor een nieuwe wand kan gebruiken.



Nog wat later is dit het resultaat (voorgrond). Aan de linkerzijde moet nog een schuin stuk muur toegevoegd worden en natuurlijk moet de bovenkant van het metselwerk nog worden afgewerkt.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2016, 20:47:24 »
Intussen viel mijn oog op de andere coupure. Hoewel dit een ander type coupure is, zijn de schuine delen vrijwel hetzelfde, dus ik denk dat ik daar ook maar eens ga zagen.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2016, 22:38:43 »
En na nog het een en ander aan zaagwerk:

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #18 Gepost op: 21 November 2016, 19:26:20 »
En daar is de nieuwe tekening, van het iets ingekorte ontwerp.

Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #19 Gepost op: 21 November 2016, 19:35:21 »
Reinier,

Zier er fraai uit  (y)
Voor mijn gevoel ligt de 1e wissel links naar boven toe wel fraaier (slanker) dan de 1e wissel die rechts naar beneden gaat?

En is er genoeg ruimte tussen de sporen?

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2016, 19:40:55 »
Voorbeeldje,



Dat het lekker soepel loopt zeg maar, voor het oog  :)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2016, 19:41:28 »
Het zijn allemaal identieke wissels, dus als ze anders lijken is dat een kwestie van perspectief, lijkt me.

De spoorafstanden liggen nu op standaard Rocolineafstand. De afstand tussen het middenspoor en het onderste spoor (op de foto) is strikt genomen 2 mm te krap. Daar moet een smal perronnetje tussen komen. De afstand tussen het middenspoor en het bovenste spoor is eigenlijk ca 10 mm teveel. Misschien pas ik het bij de bouw nog aan, daar moet ik nog eens naar kijken.

Reinier

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2016, 19:46:16 »
Ziet er goed uit hoor, misschien anders ergens een stuk flexrail toepassen indien mogelijk?

Blijf het volgen, en heb ook de wijsheid niet in pacht hoor haha,
Zelf knutsel ik ook nog steeds met stugge standaard rail dus   :-[


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2016, 19:56:47 »
Vorige banen bouwde ik eigenlijk altijd met flexrail (afgezien van wat Geoline testbaantjes), dus ik ben wel gewend daarmee te werken. Maar in dit sporenplan zie ik daar eigenlijk niet zoveel noodzaak toe. Het gaat om 4 tegenbogen van wissels da's alles. En die wissels en de standaard tegenbogen hebben een boogstraal van 1,96 meter wat voor modelbouwbegrippen redelijk ruim genoemd mag worden. Maar het is natuurlijk mogelijk om het alsnog in flexrail uit te voeren, hoewel dat voor de ligging verder weinig uitmaakt. Het is alleen goedkoper.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2016, 20:53:22 »
In 1927 hadden ze nog geen langgelast spoor. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2016, 20:57:29 »
Dat klopt. Een overweging is dan ook om juist wel gebruik te maken van segmentrails, maar dan zonder de raillassen, en daarvoor in de plaats imitatie lasplaten te gebruiken. Maar zover is het nog lang niet.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #26 Gepost op: 22 November 2016, 11:39:36 »
Het zijn allemaal identieke wissels, dus als ze anders lijken is dat een kwestie van perspectief, lijkt me.

De spoorafstanden liggen nu op standaard Rocolineafstand. De afstand tussen het middenspoor en het onderste spoor (op de foto) is strikt genomen 2 mm te krap. Daar moet een smal perronnetje tussen komen. De afstand tussen het middenspoor en het bovenste spoor is eigenlijk ca 10 mm teveel. Misschien pas ik het bij de bouw nog aan, daar moet ik nog eens naar kijken.
Stukje van het afbuigend spoor van het wissel afzagen. Het resultaat is echt veel mooier.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #27 Gepost op: 22 November 2016, 13:47:02 »
Klopt. Ook dat is een optie die wordt overwogen  ;D Maar dat zoek ik lopende het werk nog even verder uit.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2016, 20:22:17 »
De afdeling Weg & Werken mocht zich vandaag verheugen in de komst van een Ks-goederenwagen. Altijd handig voor het vervoer van dwarsliggers en dergelijke. Zo'n wagen is normaal natuurlijk veel te duur voor een museumlijntje, maar dankzij een dumpactie kwam hij toch binnen bereik  :angel:



Hij is nog wel ietsje schoner dan de echte:

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2016, 21:03:56 »
Intussen is de coupuremuur in elkaar geknutseld. Deze muur klopt niet helemaal met de werkelijkheid, zo zijn de natuurstenen hoeken te groot, maar dat probleem vind ik niet groot genoeg om een hele nieuwe muur te gaan maken. Uiteindelijk komt deze muur niet eens in het zicht te staan. T.z.t. moeten de nieuwe voegen nog een beetje dichtgemaakt worden met wat verf, maar dat doe ik wel als de coupure op z'n plek staat.

Reinier