Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 13110 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #75 Gepost op: 24 november 2016, 08:43:24 »
Iedere burger, ook een machinist, wordt bij elk ongeval waar politie bij betrokken wordt, gewonden of niet, aanvankelijk gehoord als getuige. Je bent in Nederland namelijk volgens de hier geldende wetten onschuldig tot schuld bewezen is. Pas als er verdenking of constatering plaatsvindt van een mogelijk strafbaar feit kan aanhouding plaatsvinden. Pas na die aanhouding kan je gehoord worden als verdachte. Machinisten bij NSR worden nadrukkelijk geïnstrueerd bij horen door een politiefunctionaris nadrukkelijk te vragen of ze gehoord worden als getuige of verdachte. Dit moet nl nadrukkelijk verteld worden. Bij horen als verdachte wordt de NSR machinist geadviseerd pas een verklaring af te leggen nadat juristen van NS zijn ingeschakeld.
Het is per definitie NIET zo dat je standaard als verdachte gehoord wordt, hier is een specifieke procedure voor nodig.
Dit zou ook niet anders kunnen omdat indien je als verdachte wordt aangemerkt er eerst een aanhouding dient plaats te vinden volgens het Nederlands strafrecht.

Het Wetboek van Strafvordering (SV) formuleert dit als volgt:
Artikel 27
Lid 1: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit. Lid 2: Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wie de vervolging is gericht.
Elke verdachte heeft bepaalde rechten. Dit is geregeld in het Wetboek van Strafvordering (Eerste Boek, titel II).
Deze rechten zijn onder andere:
Het recht op een zelfgekozen raadsman (zie artikel 28, lid 1 SV)
Het recht op contact met zijn raadsman (zie artikel 28, lid 2 SV)
Het recht om te zwijgen (zie artikel 29, lid 1 SV)
Het recht om kennis te nemen van de processtukken (toegang tot sommige stukken kan echter geweigerd worden indien het belang van het onderzoek dat vordert)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #76 Gepost op: 24 november 2016, 09:18:23 »
Duidelijke uiteenzetting Wilco...

Toch valt er in berichtgeving in de media met grote regelmaat te lezen "beide bestuurders zijn aangehouden voor verhoor" naar mijn bescheiden mening wordt je bij aanhouding toch echt aangemerkt als verdachte.
Komt dit dan doordat men hier staande houding en aanhouding verward, of liggen de zaken bij een mogelijk begaan van een strafbaar feit volgens art. 6 WVW toch iets anders dan zoals bepaalt in het de jou aangehaalde artikel uit het Sv?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #77 Gepost op: 24 november 2016, 09:21:13 »
Ik heb even op Google Maps gekeken, en zie een aantal zaken:
- De spoorlijn ligt in een (flauwe) bocht)
- Ten noorden van de overweg staan op ca.200 meter een aantal struiken/bomen
- Nader je de overweg vanuit het westen, dan heb je amper die 200 meter zicht op de spoorlijn.

Volgens wat ik eerder las, kwam de trein uit noordelijke richting. Als die melkauto richtig oosten reed, dan heeft de chauffeur bij die 200 meter dus ongeveer 5 tot 6 seconden om de trein te kunnen zien aankomen.
Zo'n grote melkauto rijdt op zo'n klein smal weggetje met betonplaten natuurlijk niet zo hard.

Is mijn conclusie nu zo vreemd, dat het toch wel een erg gevaarlijke situatie is?

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2016, 09:45:16 »
Wimk,

die conclusie had ik ook.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #79 Gepost op: 24 november 2016, 09:51:53 »
Het zijn zeker gevaarlijke situaties.
Alleen in dit geval heeft de auto de trein in de flank geraakt als ik het goed heb begrepen. Dan moet de trein al dichtbij zijn geweest.

Het zijn ook gevaarlijke situaties omdat mensen nu eenmaal feilbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 09:55:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #80 Gepost op: 24 november 2016, 11:21:39 »
Als de trein uit het noorden kwam en hij is geraakt in de linkerflank, dan kwam de vrachtwagen uit het westen oosten en had ie meer zicht dan andersom.

En wat Henk zegt. Het is niet zo dat de trein de vrachtwagen vol geramd heeft. Zegt iets over het moment.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 12:21:54 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #81 Gepost op: 24 november 2016, 12:19:29 »
Je redenering klopt niet. De vrachtwagen kwam dan uit het oosten.
En als je op Google Maps kijkt, zie je dan ook dat de boerderijen aan
de Voslaan ten oosten van de spoorbaan liggen.


Steyn

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #82 Gepost op: 24 november 2016, 12:21:24 »
Sorry, ik bedoelde oost. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #83 Gepost op: 24 november 2016, 12:22:39 »
Daar komen de wijzen vandaan, dus het zij je vergeven.   ;)


Steyn