Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 14410 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #60 Gepost op: 19 November 2016, 21:55:59 »
Wel of niet 28 km per seconde aan komen zwaaien, dat maakt in z'n geheel niet uit!
Nou nou, Arriva is wel snel, maar een baan om de aarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #61 Gepost op: 19 November 2016, 22:01:16 »
.....dient de machinist z'n snelheid te temperen; ..
Vreemde opmerking. De machinist kon die melkwagen waarschijnlijk al van verre zien. Maar hij mag ook verwachten dat die wagen even wacht met oversteken tot de trein voorbij is. En als die wagen toch oversteekt, dan kan de machinist wel al zijn ankers uitgooien, maar op tijd stoppen gaat hem niet meer lukken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9004
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #62 Gepost op: 19 November 2016, 22:06:13 »
Los van wat er nu gebeurd is herinner ik me een aflevering van de "gevaarlijkste wegen SBS6" zat Winsum daar toen bij volgens mij omdat er al een keer een dodelijk ongeluk gebeurd was.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #63 Gepost op: 19 November 2016, 22:07:48 »
Vreemde opmerking. De machinist kon die melkwagen waarschijnlijk al van verre zien. Maar hij mag ook verwachten dat die wagen even wacht met oversteken tot de trein voorbij is. En als die wagen toch oversteekt, dan kan de machinist wel al zijn ankers uitgooien, maar op tijd stoppen gaat hem niet meer lukken.


Mijn idee, Klaas. Maar daar wordt elders anders over gedacht.
De machinist is namelijk verhoord als verdachte!  :o

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/ook-machinist-52-van-treinongeluk-winsum-verhoord-als-verdachte


Steyn

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #64 Gepost op: 19 November 2016, 22:22:33 »
En wat is daar zo gek aan?
Nou als de man zou kunnen uitwijken of op tijd het stel tot stilstand zou moeten kunnen krijgen.
Dan zou het niet zo gek zijn, maar als machinist ben je veelal alleen maar toeschouwer hoor.
Zeker als er iemand is die zonder opletten een overweg passeert.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #65 Gepost op: 19 November 2016, 23:44:57 »
De machinist is namelijk verhoord als verdachte!  :o
Dat kan juridisch in zijn voordeel werken. Een getuige moet meestal getuigen onder ede. Blijkt later dat hij niet de waarheid heeft verteld, dan kan hij vervolgd worden voor meineed.
Een verdachte mag alles bij elkaar liegen, hij kan later niet gestraft worden voor het feit dat hij gelogen heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #66 Gepost op: 19 November 2016, 23:51:38 »
Ik weet niet of een JRU/DRU data-recorder standaard uitrusting is bij Arriva stellen, anders is daar ook het een en ander uit te halen wat in het voordeel van een der partijen kan zijn.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #67 Gepost op: 20 November 2016, 10:00:58 »
Ik heb zelf enige jaren geleden een aanrijding gehad met een vrachtwagen op een overweg en ik werd toen NIET verhoord als verdachte.
Wel dient de machinist (bij NSR) meerdere verklaringen af te leggen. De eerste ter plaatse aan de politiefunctionaris (getuigenis) en later ten kantore van je manager.
Als je als verdachte gehoord wordt dient men dit nadrukkelijk te vermelden en is er mogelijk iets anders aan de hand.
Tenzij uiteraard zaken veranderd zijn en dit tegenwoordig standaard is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #68 Gepost op: 20 November 2016, 10:36:21 »
Staat onder kopje  5.2.5 Onderzoek politie/justitie van het handboek mcn WilcoV. Je kan dus altijd verhoord worden als "verdachte" En blazen is tegenwoordig een standaard onderdeel van onderzoek. Zelfs bij een aanrijding met persoon kan je dus als verdachte aangemerkt worden, en moet je blazen! Ten Kantoren van je teammanager is maar voor 1 ding! MBO opmaken, welke in je dossier komt. Kan nuttig zijn mocht je na diverse incidenten even de emmer vol hebt.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #69 Gepost op: 20 November 2016, 11:17:59 »
Een verdachte heeft meer rechten dan een getuigen, een verdachte kan zich bijvoorbeeld op zwijgrecht beroepen. Maar goed in deze zaak is het wat overdreven, zoals wel meer van dit soort zaken overdreven worden.

Groet Hans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #70 Gepost op: 20 November 2016, 12:14:32 »
Staat onder kopje  5.2.5 Onderzoek politie/justitie van het handboek mcn WilcoV. Je kan dus altijd verhoord worden als "verdachte" En blazen is tegenwoordig een standaard onderdeel van onderzoek. Zelfs bij een aanrijding met persoon kan je dus als verdachte aangemerkt worden, en moet je blazen! Ten Kantoren van je teammanager is maar voor 1 ding! MBO opmaken, welke in je dossier komt. Kan nuttig zijn mocht je na diverse incidenten even de emmer vol hebt.  ;)

Klopt Joop en het staat er goed en stond er altijd al, je KAN aangemerkt worden als verdachte. Het is een belangrijk juridisch verschil of je gehoord wordt als getuige of aangemerkt wordt als verdachte. Alcoholtest is standaard, maar ook daarbij geldt dat dit NIET gebeurd als verdachte. Je wordt pas aangehouden als je weigert een blaastest te ondergaan of als de blaastest positief blijkt te zijn. Belangrijk voor een Mcn is te weten of het eerste 'verhoor' door politie/justitie als getuige of als verdachte is. Indien je namelijk als verdachte bent aangemerkt kan je direct weigeren om iedere verklaring af te leggen tot juridische bijstand van NSR is ingeschakeld. Je wordt als verdachte aangemerkt indien je 'verdacht' wordt van een mogelijk feit dat strafbaarstelling tot gevolg kan hebben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #71 Gepost op: 23 November 2016, 18:17:19 »
Van Nos.nl

"Burgemeester Michels van Winsum heeft zijn excuses aangeboden aan boer Stavenga. Zijn land moet worden gebruikt voor de aanleg van een noodweg, die nodig is om de onbewaakte spoorwegovergang te omzeilen. Daar raakten vrijdag achttien mensen gewond bij een botsing tussen een melkwagen en een trein.

Volgens de burgemeester is tijdens een persconferentie onterecht de suggestie gewekt dat de familie niet zou willen meewerken aan een oplossing, of dat ze het proces hebben vertraagd. Tijdens een "zeer indringend gesprek” bleek dat de familie diep geraakt was door de wijze waarop Michels reageerde op vragen over mogelijk te nemen stappen.

"Dat als gevolg van mijn uitspraken de familie in een kwaad daglicht wordt geplaatst is onterecht. Ik bied daarvoor de familie mijn excuses aan", zei Michels. Hij hoopt dat de partijen er in goed overleg zo snel mogelijk uit komen, zodat de noodweg snel kan worden aangelegd."

Hier het verhaal van de boer over de afgelopen twee jaar.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/grondeigenaar-spoorwegovergang-winsum-ik-wacht-al-maanden-op-prorail~a4420203/
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 18:22:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #72 Gepost op: 23 November 2016, 18:26:04 »
Zou RTL ook excuses aan de machinist gaan aanbieden als blijkt dat het journaille zijn werk niet goed heeft gedaan en de beste man niet als verdachte, doch als getuige is gehoord?

Zou ik in dat geval wel chic vinden.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #73 Gepost op: 23 November 2016, 18:32:29 »
Ik verwacht niet dat dat nodig is Hendrik Jan, zover ik weet is het gewoon standaard procedure bij ieder ongeval met gewonden dat alle betrokken bestuurders worden gehoord als verdachte. Onder andere vanwege de al eerder genoemde rechten en bescherming die een verdachte geniet t.o.v. een getuige.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #74 Gepost op: 23 November 2016, 19:07:16 »
Als dat de enige standaardprocedure is verdient RTL mijn excuses.
Ik vind de procedure wel heel eh.... apart :-X
Ik ben bij diverse ongelukken betrokken geweest (als hulpverlener) maar het is me nooit opgevallen dat de veldwachter alle bestuurders meteen als verdachte te boek stelde. (was ook telkens te druk met hulp verlenen aan enkele verdachte bestuurders, waarvan één buiten kennis) Ik zal er de volgende keer eens op letten.

Inmiddels op goegel meps gezien dat er geen alternatieve route is voor deze overweg. In 2014 waren er doden te betreuren waarbij de mist een rol speelde.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly