Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:22
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Probleem Profiwissels en rails suist  (gelezen 4343 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Probleem Profiwissels en rails suist
« Gepost op: 17 November 2016, 17:25:09 »
Beste Lezers,

Ik heb een probleem met 3 fleischmann profi wissels en wel met de aandrijving. Ze haperen vaak. Ik werk met koploper en dit gaat een tijd goed maar regelmatig weigert er een wissel. Even handmatig geprobeerd te bedienen met de Multimaus van Roco en dan naar 1 kant doet hij het prima en naar de andere kant hoor je hem geluid maken en blijft hij hangen. Als ik de knop van de MM wat langer inhoud wil die soms alsnog omspringen. Ook met de hand merk ik dat die wissels redelijk stroef gaan. Probleem van de spoel of van de wissel?

Verder hoor ik de rails regelmatig suizen, als ik dit zo goed zeg  ;). Als ik dan op de rails druk dan verplaats dit geluid naar een andere kant. Snapt iemand wat ik bedoel en wat dit eventueel kan zijn?

Alvast bedankt en groeten Hans Zuyderduyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2016, 17:35:49 »
Welke decoders heb je en is er een aparte voeding voor de wissels?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2016, 17:46:00 »
Ik gebruik de Rosoft en lifftfinski decoders en er is aparte voeding vanuit een 14 16 trafo.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2016, 18:15:51 »
Je kunt de tijden dat de spoel geactiveerd wordt, aanpassen. Maar dat ligt ook aan de mogelijkheden die de decoder geeft.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2016, 18:17:34 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2016, 18:28:58 »
Zelfde probleem hier gehad. Van 15 naar 17,5 Volt gegaan en probleem was opgelost.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2016, 19:52:21 »
Verder hoor ik de rails regelmatig suizen, als ik dit zo goed zeg  ;). Als ik dan op de rails druk dan verplaats dit geluid naar een andere kant. Snapt iemand wat ik bedoel en wat dit eventueel kan zijn?

Suizende rails  ::) ??? ???
Dit moet je eens even uitleggen.
Nog nooit van gehoord. Rails is niet meer dan een stuk metaal, geen idee hoe je dat kan luiten "suizen"

En bij de aandrijvingen kan je ook last hebben van niet goed werkende eindafschakelingen.
Open maken en doorverbinden.
Is hier al zo vaak voorbij gekomen dat je met wat zoeken genoeg info kan vinden.

Voor mij was het in ieder geval een reden om over te stappen op servoaandrijvingen.
Kreeg ook te vaak last van haperende wissels.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2016, 19:54:48 door Remunj »
Gr.
Eric

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2016, 21:21:13 »
Mogelijk toch een mechanisch probleem, probeer eens een goed werkende aandrijving om te wisselen en kijk wat er gebeurd, zo weet je meteen of het aan de wissel of de aandrijving ligt. Voor de hand liggend echter lijkt mij de wissel, met al die kleine sleufjes tussen bodemplaat en wisselbasis kan gemakkelijk vuil indringen, wat de functie beinvloedt.

Als ik het goed begrijp suist de rail als er ergens een trein rijdt? De rails liggen niet vlak/ niet goed aan lijkt me.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2016, 21:32:12 »
Ook het "suizen" is een bekend fenomeen bij profirails. Waarschijnlijk gebeurd dit niet overal op je baan, maar wel consequent op het zelfde stuk. Ga daar maar eens met je nagel over de rails heen en voel of de rails daar ribbeltjes heeft. Zo ja, dan heb je het probleem gevonden. De oorzaak is dan dus een beschadiging aan de rail over enkele centimeters. Voorzichtig er uit polijsten !!!

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2016, 21:38:45 »
Citaat
Suizende rails

Dan heb je ergens een rail verbinder die niet helemaal lekker zit vermoed ik.
Ooit ook eens zo'n hoge fluitend suisend geluid gehad. Soms wel, soms niet.... Wat duwen links en rechts geluid weg.....

Na wat gezoek kwam er een slechte railverbinder boven water, lees half afgebroken / slecht kontakt maken met volgende rail...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2016, 21:53:14 »
Bedankt mensen! Ik ga maar eens even het één en ander uitvogelen.

Kan een decoder nog verschil maken?

Verder heb ik dus gelezen dat extra vermogen op een decoder kan helpen, 17V ipv 14-16V. Op de decoder staat 14-16V. Als je hier dan 17 of hoger op aan gaat sluiten, kan dit dan geen kwaad?

Kent profi ook servo aandrijvingen?

De reacties over het suizen klinken me bekend, ik denk dat ik idd de rails goed moet gaan nalopen.

Bedankt en gr Hans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26679
    • Pagina van klaas
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2016, 23:04:29 »
Het suizen is misschien het digitale signaal wat je hoort. Zou zo maar kunnen als je ergens een gammele verbinding hebt. Sluit maar eens een koptelefoon aan op het spoor, dan hoor je waarschijnlijk hetzelfde geluid. Wel een weerstand van een paar kohm in serie, anders blaast die koptelefoon van je kop af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2016, 23:14:46 »
Misschien handig te vermelden welke decoder je gebruikt  :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2016, 08:07:43 »
Op mijn baan gebruik ik een Powermodul van Viessmann...

http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p509_Powermodul-.html

Deze geeft nét even dat beetje extra power, voor de wissels die anders misschien niet helemaal lekker 'omgaan'. Ik heb ook een aantal wissels die gelijk (moeten) schakelen, en deze powermodul gaf mooi wat hulp.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2016, 09:04:36 »
Bedankt mensen! Ik ga maar eens even het één en ander uitvogelen.

Kan een decoder nog verschil maken?

Verder heb ik dus gelezen dat extra vermogen op een decoder kan helpen, 17V ipv 14-16V. Op de decoder staat 14-16V. Als je hier dan 17 of hoger op aan gaat sluiten, kan dit dan geen kwaad?

Kan verschil maken, maar Rosoft en LDT zouden afdoende moeten zijn.
LDT noemt zelf tot 18 volt. Je kan even aan Wim vragen of de Rosoftdecoder ertegen kan.

Servo-aandrijvingen zijn niet merkgebonden.

Met zo'n Powermodule ben je denk ik ook van het gezeur af.
In de kern is het probleem echt wel dat sommige wisselmechanieken niet meer zo soepel werken. Maar dat is niet altijd gemakkelijk en zeker op te lossen. BAM is een stuk eenvoudiger.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: Probleem Profiwissels en rails suist
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2016, 09:07:00 »
Dat fluiten/suizen had ik ook...ff drukken en het was weg. Heb toen besloten de verbindingen aan elkaar te solderen en vanaf dat moment was het probleem compleet verholpen....nooit meer last van gehad. Ik had toen een vaste baan, vandaar dat me dat met solderen ook niets uitmaakte. Bij het afbreken van de baan kon ik toen heel makkelijk de verbindingen ook weer lossolderen....

Groeten

Bas