Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.  (gelezen 15207 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #60 Gepost op: 07 November 2016, 19:40:05 »
..... kwartet .......

 ;D

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #61 Gepost op: 07 November 2016, 20:38:14 »
Heb een hopelijk duidelijk plaatje gemaakt van het nieuwe ontwerp.

Dit is een hondenbot versie met in het midden bv een station met wissels.
De rails is hier rood en blauw gemaakt (heeft niets te maken met de + en - van gelijkspanning).

Deze versie kan alleen gebruikt worden als alle treinen rechts rijden en tegen de klok in.
Het kan natuurlijk ook als dubbelsporig worden uitgevoerd, heb je alleen 4 ipv 2 printjes nodig.
Het schemaatje is weer oersimpel en werkt prima. Heb een proefje gedaan met een recht stuk rails van 1 mtr.
Lok links neergezet en naar rechts laten rijden, aan het eind oppakken en weer links neer zetten enz.
Tijdens het ompolen rijdt ie gewoon door, je ziet zelfs de verlichting niet knipperen.

In lus B is de situatie in rust zoals aangegeven bij 1 (geel is spanningsloos)
Als een lok de lus in rijdt wordt het als bij 2 en springt weer terug naar 1 bij het uitrijden.


Er mag weer op geschoten worden ;D.

André
« Laatst bewerkt op: 08 November 2016, 09:22:57 door Andre64 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #62 Gepost op: 07 November 2016, 21:02:42 »
Om met een bekende komiek te spreken: simpel en toch eenvoudig.

Ik zou nog wel diodes antiparallel aan spoel/elco combinaties zetten. Een spoel die afgeschakeld wordt heeft de neiging om zijn stroom in stand te houden. In dit geval zullen de spoelen in eerste instantie de elco leegtrekken, en in tweede instantie de elco negatief laden. Een diode voorkomt dat.

En verder blijft nog de eerdere opmerking dat het eleganter is om een vierpolig relais te gebruiken. Maar ik heb ook gezien dat die zeer schaars zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 21:04:34 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #63 Gepost op: 07 November 2016, 21:19:16 »
Ik zie daar één probleem. Eigenlijk een probleem wat ik ook in de eerste zag en dat is dat je de spoel niet blust. In de eerste deed je dat nog wel door het relais kort te sluiten (maag geeft dus extra stres op de contacten van het relais) maar hier helemaal niet.

Verder is dit het schema wat ik al melde maar iets anders getekend en nu opeens beide secties (grijs en paars) voorzien van een eigen relais contact. Eerste schema aangepast (incl blusdiode).


Het idee om de onderbreking naar de andere kant te leggen en dan het originele schema te houden werkt niet omdat een schakelrail dan de verkeerde polariteit krijgt. Zou je dan wel weer op kunnen lossen door her 4e schakelcontact.

Het probleem van het vierpolige relais zou je op kunnen lossen met een extra monostabiel relais maar dan is het verbruik in rust geen 0 meer. Maar de stroom hiervoor hoeft dan niet door de wielen geschakeld te worden dus die hoeven dan maar één in plaats van twee spoelen van stroom te voorzien.


Timo


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #64 Gepost op: 13 November 2016, 14:08:34 »
Afgelopen week ben ik nog een beetje aan het puzzelen geweest.
Dit is een variant om in beide richtingen door de keerlus te rijden.
Ik denk dat deze versie het beste is omdat ie voor alle situaties bruikbaar is.

Ben wel weer wat wijzer geworden.
Heb nu een 24v relais gebruikt ipv 12v. De 24v uitvoering schakelt nog net zo vrolijk op mijn lagere baanspanning (is nu ongeveer 14v).
En als condensator is er nu een 4,7 μF gebruikt ipv 10 μF. Heb ook nog een 1 μF geprobeerd maar toen was er nog een heel klein zoemend geluid uit het relais waarneembaar.

Er blijft nu wel altijd 1 spoel onder spanning staan maar daar zijn ze voor gemaakt.
In rust verbruikt dit ontwerpje nu 3,5mA, zal weinig indruk maken op de DCC centrale :).

De blusdiodes parallel aan de spoelen zijn hier nog niet ingetekend (om verwarring te voorkomen ;))
Deze diodes heb ik als laatste na het testen alsnog aan de achterzijde van het printje parallel aan de spoelen gesoldeerd.



Het schema.


De situatie is bv als A.
Als een lok van links of rechts de grijze sectie oprijdt zal spoel B van Relais 1 worden bekrachtigd, beide contacten van Relais 1 zullen nu omschakelen.
Groen en zwart wisselen van polariteit, groen zal nu tevens spoel B van Relais 2 aansturen waardoor de contacten van R2 omschakelen en grijs verbonden wordt met blauw (zie situatie B).
De contacten van R2 kunnen pas schakelen nadat groen is omgepoold, er kan dus geen kortsluiting onstaan tussen groen en paars/grijs.
De situatie is nu als B en als er nu weer een lok van links of rechts de paarse sectie oprijdt zullen de relais weer omschakelen.

De groene sectie moet natuurlijk wel langer zijn als de langste trein die er ooit doorheen zal rijden.
En de onderbreking tussen zwart en blauw bij moet voorkeur in het midden van de paarse sectie, die tussen zwart en rood in het midden van grijs.

Er staat ook weer een nieuw filmpje op Vimeo.
De gele pushpins geven aan waar de rails onderbroken zijn.
Aan de uiteinden is te zien dat de rode en blauwe bedrading verwisseld zijn, dit is dus ook een soort keerlus.
De loks worden uiteraard handmatig bestuurd, het ompolen gaat geheel automatisch.
Alle secties zijn wel een beetje aan de korte kant maar dat maakt voor deze testopstelling niets uit (de langste lok is hier maar 13 cm :laugh:).


André


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #65 Gepost op: 21 November 2016, 14:48:30 »
Er is afgelopen week nog wat gesleuteld aan de Simpele Keerlus Module.
De 24v relais hebben weer plaats gemaakt voor de 12v uitvoering, tevens zijn er twee weerstandjes toegevoegd om de spanning wat te verlagen op de relais.
Als er een DCC spanning van 18v wordt gebruikt zorgen de weerstandjes van 150 Ω dat er ongeveer 12v overblijft tbv de relaisspoeltjes.
De N-spoorders die een lagere DCC spanning hebben ingesteld (zoals ik ;D) kunnen eventueel kleinere weerstandjes gebruiken of zelfs laten vervallen en een draadbruggetje gebruiken.
Deze bistabiel relais zijn behoorlijk vergevingsgezind wat betreft een hogere of lagere spanning dus het hoeft ook niet zo exact.
In dit schema zijn nu ook de blusdiodes parallel aan de relaisspoeltjes ingetekend.



Gistermiddag de schakeling weer vele malen getest en het werkt nog steeds foutloos.

André

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #66 Gepost op: 21 November 2016, 18:32:05 »
Gistermiddag de schakeling weer vele malen getest en het werkt nog steeds foutloos.

Vraagje:  heb je ook al eens een kortsluiting op de railstukken gezet, die door de relais van spanning voorzien worden ?
Ik denk dat je met deze zwakke relais het risico loopt, dat de contacten van het relais dan blijven plakken, oftewel vastgebrand zitten.

Bron:  ervaring met een wat anders ingerichte keerlus, met soortgelijke relais.

Oplossing:  relais gebruikt die minimaal 5 A  aankunnen.

Maarten.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #67 Gepost op: 22 November 2016, 08:14:20 »
Maarten,

(bukmodus aan)
Deze schakeling is juist bedoeld om een kortsluiting te voorkomen in de keerlus :P.
(bukmodus uit).

Maar je hebt helemaal gelijk, heb daar zelf nog helemaal niet bij stil gestaan.
Mijn Roco z21 centrale kan volgens de specs max 3,2A leveren en deze heeft tot nu toe nog geen relaiscontacten vastgebakken na een kortsluiting.
Ik gebruik deze kleine relais al jaren tbv een keerlus en heb er nog geen last van gehad.

Het is waarschijnlijk wel verstandig jouw suggestie op te volgen bij zwaardere centrales/boosters (of een glaszekering in serie met de schakeling zetten).
Heb net gezien dat Tyco Electronics bistabiele relais in het programma heeft die 5 en zelfs 8 Amp kunnen schakelen.

André

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #68 Gepost op: 25 November 2016, 19:09:20 »
Er is afgelopen week nog wat gesleuteld aan de Simpele Keerlus Module.
De 24v relais hebben weer plaats gemaakt voor de 12v uitvoering, tevens zijn er twee weerstandjes toegevoegd om de spanning wat te verlagen op de relais.

Even kijken of ik het nog goed lees:

weerstand 150 Ω (1 per relais),
relais 12vDC (HFD2), 
elco's 4,7 μF (1 per relaisspoel)
2x4 diodes (...)

in dit schema:
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #69 Gepost op: 26 November 2016, 12:07:17 »
Hoi Jan Willem,

Je leest het inderdaad goed ;D.
Op het schema staan 8 diodes getekend.
De 4 horizontale zijn goed te zien op het printplaatje, die andere 4 staan verticaal naast de elco's.
Is een beetje lastig te zien maar kwam beter uit zo ;D.

André

guest7823

  • Gast
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #70 Gepost op: 27 November 2016, 14:47:08 »

Ik kan het natuurlijk allemaal zelf gaan zitten uitvogelen, echter ....... in het kader van "stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kan laten doen":

Zou jij in deze foto ook even kunnen aangeven hoe je verbindingen / onderbrekingen aan de onderkant zitten. Als je het helemaal mooi wilt doen:
- een aangepaste foto met de banen en/ of  onderbrekingen aangegeven in dit aanzicht
- een foto van de onderkant (maar die is dan gespiegeld t.o.v. deze foto en vandaar graag beide)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #71 Gepost op: 27 November 2016, 15:55:49 »
At your service ;D

Had deze plaatjes al eerder gemaakt, die hadden jullie nog tegoed.
Het printje is zo ontworpen dat alleen tussen de relaispootjes de printbanen onderbroken moeten worden dmv een boortje/mesje/dremel.
Daarna even controleren of er geen sluiting is tussen de printbaantjes (ik heb hier tegenwoordig een loupe voor nodig, 50 plusser :-[)
Is wel zo makkelijk om dit te doen voor het solderen.

Het vooraanzicht


En de achterzijde


André

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Een wel heel eenvoudige DCC keerlusschakeling.
« Reactie #72 Gepost op: 01 February 2018, 19:05:11 »
Inmiddels een handvol van deze dingen gebouwd. Om makkelijker te kunnen zien of het apparaat schakelt, heb ik twee LEDjes toegevoegd, elk met een 2k2 weerstand. Bijgaand hoe dat eruit ziet op de print. De LEDs staan parallel aan de spoelen van Relais 2.