Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 02:54:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
05 juni 2020, 16:35:57
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 11519 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #30 Gepost op: 08 september 2018, 22:19:49 »
820820 135-06a Ermelo by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 1202 met trein Groningen- Den Haag bestaande uit Corail rijtuigen van SNCF. Deze trein reed met extra 1e klas rijtuigen in de ochtend naar Groningen en laat in de middag terug naar Den Haag.
Ermelo,
20 augustus 1982

820818 134-36a Ermelo by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 1308 met SNCF Corail rijtuigen in trein van Groningen naar Den Haag.
Ermelo 18 augustus 1982.

820823 135-16a Harderwijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NS 1302 met corail in boog Harderwijk,
23 augustus 1982.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
142*hier
108* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #31 Gepost op: 09 september 2018, 00:11:49 »
Momentje ...


Edit: deze kwam in de Intercity Plus voor:

https://flic.kr/p/Loyj44

Uit deze tijd stammen de gevleugelde woorden van de toenmalig minister van V&W: "krantje en croissantje", althans dat dacht ik mij te herinneren.
Volgens artikelen op internet speelde het zich ruim tien jaar later af in NS restauratierijtuig "Andante".
« Laatst bewerkt op: 09 september 2018, 00:18:58 door mDDM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2018, 00:23:49 »
De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian

Dat had dacht ik ook te maken met de gedwongen verhuizing van het PPT hoofdkantoor van Den Haag naar Groningen, waardoor er door het personeel veel heen en weer gereisd werd. Maar ik kan me vergissen.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2018, 11:15:49 »
Al ver voor de verhuizing van de PTT naar Groningen (ik dacht al voor spoorslag '70) reed er al een slag (getrokken) vanuit het Groningse naar Den Haag, 's morgens heen en 's avonds terug. In eerste instantie hoofdzakelijk met plan D. In de latere diensten met Corail vanuit het Groningse kan ik mij eigenlijk geen CIWL WR's herinneren. In mijn beleving zaten deze alleen in de Limburgse PLUS diensten en niet in de Groningse dienst die ook niet als PLUS dienst gereden werd.
Jeanne Kok

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #34 Gepost op: 09 september 2018, 11:39:53 »
Intercity Plus reed alleen op Heerlen en alleen daarin zat het CIWL rijtuig.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
142*hier
108* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1580
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #35 Gepost op: 09 september 2018, 11:57:20 »
IC+ : Heerlen-Den Haag en Maastricht -Amsterdam CS . Heen 's ochtends vanuit Limburg 's middags terug . CIWL in het midden .


F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #36 Gepost op: 09 september 2018, 15:18:14 »
Heeft iemand de ls models artikel nummers bij de hand. kon op de site van ls zelf niet zo snel de leverbare nummers vinden en op de site van me normale leverancier maar twee rijtuigen.

Groetjes frits

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2952
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #37 Gepost op: 09 september 2018, 15:22:25 »
heb in die tijd verschillende keren meegereden vanaf Zwolle naar Utrecht en zelf een keertje naar De Haag, moet daar nog een dia van hebben dat de complete trein die  buiten het station stond, heb deze vanuit een andere trein deze trein  gefotografeerd.


ga binnenkort eens zoeken, na de verhuizing nog lang niet mijn trein spullen op orde.



mvgr Evert 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 09 september 2018, 15:45:39 »
Heeft iemand de ls models artikel nummers bij de hand. kon op de site van ls zelf niet zo snel de leverbare nummers vinden en op de site van me normale leverancier maar twee rijtuigen.

Groetjes frits


Uitgaande van Corail rijtuigen (met "logo encadré", het omkaderde "SNCF" in het midden van de bak) zijn dit een aantal nummers:

LS Models 40176 - Vtu A10tu   50 87 10-77 451-6
LS Models 40354 - VSE A9u     61 87 19-70 998-1   (VSE = Eurofima)
LS Models 40178 - Vtu B10tu   61 87 20-71 288-3
LS Models 40254 - Vtu B11tu   50 87 21-97 546-6
LS Models 40253 - Vtu A10tu   61 87 10-70 126-8
LS Models 40177 - Vtu B11tu   50 87 21-74 163-7

Er zullen er wel meer zijn maar deze weet ik dan even. Ook in vergelijking met het eerste bericht van Meppelspoor (de nummers wijken iets af van het lijstje maar ik weet niet in hoeverre die bindend zijn):

ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146

SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"
....

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #39 Gepost op: 09 september 2018, 16:10:25 »
heel erg bedankt ga proberen een trein bij mekaar te verzamelen.

groetjes Frits

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #40 Gepost op: 09 september 2018, 16:32:09 »
Dat had dacht ik ook te maken met de gedwongen verhuizing van het PPT hoofdkantoor van Den Haag naar Groningen, waardoor er door het personeel veel heen en weer gereisd werd. Maar ik kan me vergissen.

Nee, je vergist je niet. Daar had het zeker mee te maken. Omdat alle ambtenaren vanaf een bepaalde salarisschaal 1e klas mochten reizen, en er veel hoge ambtenaren moesten reizen, bevatte de trein relatief veel 1e klas rijtuigen. 
« Laatst bewerkt op: 09 september 2018, 16:40:35 door VAM65 »

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #41 Gepost op: 09 september 2018, 17:08:17 »

Maar het had niets met de verhuizing van de PTT te maken, omdat de treinen al voor de verhuizing met relatief veel 1e Klas reden. Als dat wel het geval was geweest had er ook wel treinpaar in omgekeerde richting gereden en dat was er niet.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2019, 23:16:53 door Bert van Gelder »
Jeanne Kok

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #42 Gepost op: 09 september 2018, 22:42:03 »
Hallo,


Plaatje uit de oude voorraad met een stukje Corailrijtuig van LS Models:




Idem, maar dan met het in dit draadje besproken "ont-zwenkschorte" model van Roco, á Euro 22,50  ;):


Webster

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #43 Gepost op: 01 maart 2019, 23:04:10 »
De VSE A9u die genoemd wordt in de samenstelling, is dat een versie met diep liggende deuren?
Of is het een met de vlakke "schuifdeuren?

Ik kom er met alle (des)informatie op internet niet meer uit welke versie wanneer is gebouwd en welke met/zonder airco is, en welke versies al dan niet terecht als Eurofima worden aangeduid ipv Corail.

Hulp is welkom  :)

Groet, Jeroen

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #44 Gepost op: 01 maart 2019, 23:13:03 »
De Eurofima is een heel ander type rijtuig dan de Corail.
De deuren zitten hierbij aan het uiteinde en liggen niet verdiept:


(van http://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/voiture_vse-lsmodels.htm)

Dit is LS Models 40354, Roco heeft hem ook geleverd in lengteschaal 1/87 (44667)
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2019, 23:17:19 door Quinzeedied »