Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54623 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #60 Gepost op: 24 oktober 2016, 00:58:04 »
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met spoor 0) en daar heb ik ook wisselaandrijvingen voor aangeschaft.
Dat zijn (wissel)motoren van Cobalt.
Zijn digitaal en je kunt ze makkelijk aansluiten
Er zitten allerlei kontakten op om een en ander te schakelen
Ze kosten ongeveer 25 euro per stuk.
je kunt er ook seinen, overwegen en andere zaken mee bewegen.
Ik heb ze van een bekende winkel uit Apeldoorn.
Ze(cobalt) hebben een goede site.

succes jandcargo

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #61 Gepost op: 24 oktober 2016, 06:09:49 »
Ha Laurent,

Ronald: Hoe bedoel je elektrisch gescheiden? Op dit moment niet geschikt voor 2rail, maar dat komt omdat er nog enkele zaagsnedes gemaakt moeten worden. Hiervoor wil ik echter dunnere slijpschijfjes voor de dremel hebben, zodat ze echt mooi dun zijn.

Dat bedoelde ik inderdaad.  :) Goed, ik was even vergeten dat je bij 3rail daar minder rekening mee hoeft te houden. Je hebt inderdaad alleen een eventueel probleem met de sleper die er over moet.

Daarna is het kijken hoe ik e.e.a. aansluit, of liever gezegd, gelijktijdig. De dwarsliggers zijn allemaal dubbel geisoleerd, of het qua breedte lukt, weet ik niet, maar in theorie zou een loc met een dunne sleper prima eroverheen kunnen rijden. Is niet de bedoeling, gaat niet gebeuren.

Dan is het toch zaak dat je iets elektrisch gescheiden maakt. Of de sleper moet zover opgetild worden dat deze de kruisende spoorstaven niet raakt. Interessant.  :)

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #62 Gepost op: 24 oktober 2016, 09:31:14 »
Immers, haal je een servo van de stroom, dan duw je hem zo alle kanten op.
Bij de servo's die ik gebruik valt dat wel mee. Je moet er behoorlijk kracht op zetten om ze met de hand te verdraaien. Sommige servodecoders schakelen de stuurpuls uit na een paar seconden. Dat doen ze om het jitteren te voorkomen. Praktisch gezien heeft dat hetzelfde effect als de spanning er helemaal af halen.

guest7823

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #63 Gepost op: 24 oktober 2016, 10:23:00 »
Paul: Hoe dun is een figuurzaagsnede dan? Ik weet dat Dremel zaagblaadjes voor metaal heeft van 0,75mm. Het blad in mijn Dremel zaagtafeltje is dikker, maar een ander blaadje is natuurlijk zo gehaald.

Ik heb (veel) zaagblaadjes van 0,15 mm

http://www.bijoumoderne.nl/

En de, eventueel, bijbehorende zaagbeugel

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #64 Gepost op: 24 oktober 2016, 10:39:52 »
Citaat
...haal je een servo van de stroom, dan duw je hem zo alle kanten op.
Dat valt nog wel tegen, je moet een redelijke kracht op de arm zetten om de tandwielen en motor te verdraaien, maar misschien is de veerkracht van de tongen groot genoeg om een servo te verdraaien.
Ik had gedacht  dat de rails te stijf waren om te verbuigen, daarom dacht ik aan een scharnierpunt.

Ik ben nooit verder gekomen dan een zelfbouw kruising omdat de hoek die ik nodig had niet te krijgen was. Niet perfect geworden, er ontspoort nog te veel dus ik ga het nog eens opnieuw doen met de printplaatmethode.

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #65 Gepost op: 24 oktober 2016, 10:46:29 »
De ontsporingen ontstaan waarschijnlijk doordat je te weinig strijkregels hebt. Binnen de ruit van de kruising moet nog een ruit van strijkregels komen. Zoek op google maar eens naar afbeeldingen van kruising blauwkapel, dan zie je wat ik bedoel.
Een complicatie bij 2-rail is dat die ruit van strijkregels uit 4 geïsoleerde stukken moet bestaan, anders krijg je kortsluiting. Of je maakt ze van plastic.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #66 Gepost op: 24 oktober 2016, 16:22:01 »
Op de foto niet goed te zien, maar binnen de ruit ligt het vol met bielzen als strijkregel. Ook de puntstukken zijn uit bielzen geknipt en gevijld. Mijn probleem is dat de rails niet goed op elkaar aansluiten, te slordig gewerkt...  :o
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #67 Gepost op: 24 oktober 2016, 21:57:57 »
Dank voor de tip jandcargo. Ik zal er eens naar kijken.

Ronald: Zoals je ziet op de foto's, zitten er 2 sleuven in iedere dwarsligger. Vandaar mijn opmerking: In theorie zou het kunnen. Moet je alleen overal nog stroom op zetten. Idee is een gaatje boren, bolkop vermessingd spijkertje erin en die onderop vastsolderen. Daarom dubbelzijdig printplaat. En dan bij de spoorstaven iets hoger zodat je een mooie lift krijgt. Ik heb nu spijkertjes van 1,2mm, kwam later lokaal nog 1,0 tegen, maarja, deze was al open gemaakt door mijzelf. Volgende ronde wellicht.

Klaas, wat voor servo's gebruik jij? Ik ken de goedkope SG9's uit China en de Digikeijs die daar heel erg op lijken en verder nog 100.000 andere soorten en maten servo's, analoog en digitaal.

Sonett: De rails zijn ook redelijk stijf, maar vergeet niet dat de uitslag maar 1-2 mm is over een lengte van ruim 55 mm. Heb je jouw strijkregels wel strak genoeg tegen de sporen aan? Er zijn helemaal normen over hoeveel ruimte ze mogen hebben en die van jou zien er best ruim uit. Goed, moet mijn wissel ook nog in praktijk testen, maar hij voldoet aan de normen.

Groet,
Laurent

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #68 Gepost op: 24 oktober 2016, 22:13:56 »
Laurent, ik gebruik deze servo's:



Gewoon bij Conrad gekocht.
Daarvoor gebruikte ik een ander type, bijna hetzelfde, maar die hebben ze bij Conrad niet meer.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #69 Gepost op: 24 oktober 2016, 23:38:31 »
Gewoon standaard RC servotjes dus, iets groter dan de SG9 (en die van DK). Ik kijk wel, heb zo'n grote liggen van een ander merk en in het Fablab kan ik wel aan wat SG9's komen. Niet bedoelt om in grote getale mee te nemen, maar 1 of 2 kopen lukt mij wel... Heb zelf ook bijdrages geleverd aan de electronicabox. :)

Vanavond eerste PuKos geboord en geplaatst... En die vallen groter uit dan vooraf verwacht... :-\




Vraagt dus nog om extra bewerking. Wellicht toch het kopje eraf en rond schuren? Dan hou je een pinnetje van 1,2mm rond over, ipv de bijna 3 mm die het kopje is.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #70 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:10:39 »
Uiteindelijk bleek het rondschuren van het kopje ook niet echt te werken. Tijd voor rigoureus werk dus. Kopje eraf geknipt. Van de 200 spijkertjes uit het doosje heb ik er al ruim 60 gebruikt, ik had eerst alles op maat geknipt met het idee het op een slijpsteen te zetten, maar dat ging niet. Jammer, maar helaas, kan ik er 30 weggooien. Doosje van 2,5 euro ofzo, leergeld. Volgende keer wellicht de 1 mm messingnageltjes uit de lokale grijpbak pakken die 6,5 euro per kilogram kosten. Weer iets dunner. Voor nu heb ik de kopjes eraf geknipt, zit een klein verdikt randje onder waarop ze precies blijven hangen, het overgebleven kopje rond gevijld en daarna het puntje eraf, ook die is verdikt, dus paste niet door het gat. Daarna op hoogte gezet, gesoldeerd en getest. Volgende stap is de onderkant weer egaal maken, daar steken nu allemaal spijkertjes uit.

Volgende keer moet ik meer tegen de railstaaf aan isoleren, wellicht met braamschijfjes op de Dremel de isolatiestreepjes maken na het solderen van de rails. Ik merk nu dat ik er toch vrij snel ver vanaf zit, sommige spijkertjes heb ik iets gebogen om voldoende lift in de sleper te krijgen en deze over de kruisende railstaaf heen te tillen. Ook het midden moet nog duidelijker opgezocht worden. Ik heb bewust een wagonnetje met een kritisch K slepertje gepakt, maar die loopt behoorlijk aan de zijkant. Binnen de toleranties, dat wel, maar meer in het centrum is nog mooier. Het lijkt overigens allemaal heel lomp, maar een C rail puko is ook 2 mm lang en 1 mm breed, alleen zit deze dieper weggewerkt.

Afijn, het volk wil beeld:

Totaalbeeld


Detail

En zo klooien en ontdekken we lekker verder. :)

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #71 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:53:01 »
Inmiddels de spijkertjes afgeknipt van onder, vlak geschuurd en 2 koperdraadjes over de onderkant heen gesoldeerd. Daarmee is de middenrail doorverbonden over de gehele lengte van het wissel.

Bovenkant:


Onderkant:


Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #72 Gepost op: 29 oktober 2016, 01:18:06 »
Van de week enkele K rails en Tillig raillassen gekocht. Vanavond een start gemaakt met 2 overgangsrails van K rail naar mijn eigen rails.


Bovenkant


Onderkant

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #73 Gepost op: 30 oktober 2016, 01:31:19 »
En klaar voor het testbedrijf (y) (y):





Detailopnames middenleiderverbinding, gewoon een simpel headerpinnetje:




EDIT:
<a href="http://www.youtube.com/v/9-MkyhkTbww" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/9-MkyhkTbww</a>

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2016, 02:12:37 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #74 Gepost op: 30 oktober 2016, 10:55:38 »
Hoi!

Het loopt mooi rustig.
Ga je er betonnen dwarsliggers van maken?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI