Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:38:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 55014 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #195 Gepost op: 23 februari 2023, 22:33:52 »
Dat is een hardnekkig misverstand dat steeds weer opduikt. Er is geen principieel verschil tussen RP-25 en de NEM norm voor wielen. Het enige verschil is de flenshoogte. Bij RP-25 is die 0,635 mm, bij NEM kan die variëren tussen 0,6 en 1,2 mm.
Dus waarom dan RP-25 in het gat valt en NEM niet, dat is mij een raadsel.
De Roco wissels zijn (helaas) zo gemaakt dat NEM wielen op hun flensen over de bodem (d.w.z. de gleuf tussen de rails) van het puntsstuk rijden, de afstand tussen de koppen van de rails aan beide kanten van het puntstuk is te groot om het loopvlak van het wiel over die afstand te kunnen dragen, de spitse punt van het puntstuk is te kort, de afstand tussen de spoorstaven te groot, etc.

Omdat de flens van een RP-25 wiel lager is, valt zo'n wiel op de plek, waar de bodem van het puntstuk het moet dragen, in een gat. Dat zou met een NEM wiele ook gebeuren als de gleuf dieper zou zijn!

Dat is geen misverstand maar een feit.

De door VvKan genoemde opvul plaatjes lossen het probleem niet werkelijk op.

Alleen korrekt gedimensioneerde puntstukken, zoals b.v. Tillig en Weinert die gebruiken, lossen het probleem op, het wiel (volgens NEM, RP-25 en zelfs RP-25 88) wordt dan wel overal door de kop van de rails gedragen.

Zo'n puntstuk heb ik dus voor een Roco 15 graden wissel gemaakt.


Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #196 Gepost op: 23 februari 2023, 23:05:26 »
Ik denk dat jij dezelfde redenatiefout maakt als Veroniek.
Ik geloof, bij alle respect, niet dat ik een redenatie fout maak.

Citaat van: laurent
De bocht is 1 voor zover mogelijk vloeiende bocht.
Is z'n geheel gezien, dat wil zeggen vanaf het begin tot het einde van de wissel, zal dat met de beperking  "zover mogelijk" (wegens de constructie van jouw wissel) wel kloppen.
Maar daar gaat het me niet om, en dat heb ik ook niet geschreven.

Citaat van: laurent
Er zit absoluut geen tegenbocht in de route die de trein volgt.

Ik zie inderdaad geen tegenbocht in de route die wielen volgen en dat heb ik dan ook niet geschreven.


Ik heb geschreven "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar recht is, een bocht naar links (!) vormt" (daar moet rechts, niet recht staan).

Misschien zijn de volgende zinnen duidelijker: "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar rechts is, geen(!) bocht naar rechts vormt. Als je heel vlak over de foto van jouw wissel kijkt kun je zien dat deze spoorstaaf over de hele lengte naar links buigt. In het midden over een lengte van ca. 8 bielsen is de spoorstaaf bijna recht (maar dat zou naar rechts gebogen moeten zijn)."

Die geknikte stukken (over een lengte van ca. 4 tot 5 bielsen) zijn ook (erg) lang vergeleken met het middelste stuk. Bekijk de verhoudingen in een echte Baeseler wissel maar eens.

Jouw wissel ziet er daarom vreemd en duidelijk anders als een echte Baeseler wissel uit.

Citaat van: laurent
Inderdaad, de spoorstaaf buigt uiteindelijk wel af, maar daar liggen ze naast het puntstuk als strijkregels voor het puntstuk. Omdat het wissel naar modelspoormaatstaven zo slank is, zie je hier geen harde knik zoals bij de kortere wisseltjes, maar een hele flauwe hoek.
Dat heb ik wel gezien.

Citaat van: laurent
In een Baeseler EKW gebeurt dat overigens weldegelijk. Zie hier bij WeichenWalter.
Daar kun je, integendeel, heel duidelijk zien dat deze spoor staaf (natuurlijk) de kromming van de buitenste spoorstaaf perfekt volgt, en dat de "afgeknikte" einden (in/naast het puntstuk) in verhouding veel korter zijn.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #197 Gepost op: 23 februari 2023, 23:20:53 »
De Roco wissels zijn (helaas) zo gemaakt dat NEM wielen op hun flensen over de bodem (d.w.z. de gleuf tussen de rails) van het puntsstuk rijden, de afstand tussen de koppen van de rails aan beide kanten van het puntstuk is te groot om het loopvlak van het wiel over die afstand te kunnen dragen, de spitse punt van het puntstuk is te kort, de afstand tussen de spoorstaven te groot, etc.
Over welke Roco wissels gaat het dan? Ik heb zelf een aantal Roco wissels waar ik op het moment niet bij kan. Ze zitten in de aanhanger waar ik morgen mee naar Goes fiets.
Maar zodra ik in de gelegenheid ben zal ik er eens kritisch naar kijken. Mijn flenzen zijn allemaal afgedraaid naar 0,6 of 0,8 mm. Nooit gemerkt dat ze in het puntstuk vallen.

Citaat
De door VvKan genoemde opvul plaatjes lossen het probleem niet werkelijk op.
Opvulplaatjes zijn inderdaad een lapmiddel. Een spoorwiel hoort niet op de flens te rijden. Niet in het grootbedrijf en ook niet in model.

Citaat
Alleen korrekt gedimensioneerde puntstukken, zoals b.v. Tillig en Weinert die gebruiken, lossen het probleem op, het wiel (volgens NEM, RP-25 en zelfs RP-25 88) wordt dan wel overal door de kop van de rails gedragen.
Hier ben ik het bijna met je eens. Maar als een puntstuk voldoet een de daarvoor geldende NEM norm, dan valt een wiel code 88 ook in het gat. Ik heb dat lang geleden bij de NMRA nagevraagd, en daar vertelde men heel stellig dat je bij H0 wielen code 110 moet hebben omdat 88 te smal is.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #198 Gepost op: 23 februari 2023, 23:49:12 »
Over welke Roco wissels gaat het dan?
Alle Roco-Line wissels (15 graden en 10 graden). Het puntstuk dat ik gemaakt heb is voor een 15 graden wissel.
(Dat puntstuk is echt niets bijzonders!)

Citaat van: Klaas Zondervan
Nooit gemerkt dat ze in het puntstuk vallen.
Nou kijk nog maar eens goed na dan ;)

Citaat van: Klaas Zondervan
Maar als een puntstuk voldoet een de daarvoor geldende NEM norm, dan valt een wiel code 88 ook in het gat. Ik heb dat lang geleden bij de NMRA nagevraagd, en daar vertelde men heel stellig dat je bij H0 wielen code 110 moet hebben omdat 88 te smal is.
Weinert wissels funktionieren voor NEM, RP25 code 110 en 88 zonder dat er wielen in een gat vallen. Zie de Weinert Mein Gleis flyer.
(Tillig wissels niet, sorry dat had ik niet correct geschreven).

Bij Weinerts lange DKW werkt dat echter alleen dankzij een truuk met een extra bewegend onderdeel.

Dat wat de NMRA zegt zal best wel kloppen voor standard NMRA wissels. Die NMRA standaards zijn ook al weer vele jaren oud. Die (smallere) code 88 wielen bestonden toen waarschinlijk nog niet, daarvoor is het niet bedacht denk ik.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #199 Gepost op: 24 februari 2023, 08:41:53 »
Nou kijk nog maar eens goed na dan ;)
Ga ik doen. Dit weekend sta ik met dat baantje op de modelbouwshow in Goes. Daar rijdt ongeveer elke minuut een trein over die wissels, dus genoeg gelegenheid om te kijken.

Citaat
Dat wat de NMRA zegt zal best wel kloppen voor standard NMRA wissels. Die NMRA standaards zijn ook al weer vele jaren oud. Die (smallere) code 88 wielen bestonden toen waarschijnlijk nog niet, daarvoor is het niet bedacht denk ik.
De NMRA standards zijn inderdaad veel ouder dan de NEM normen. Maar de NEM is daar gewoon van gekopieerd. Bij de NMRA staat alles in inches, maar als je dat omrekent naar millimeters, dan zie je dat de verschillen verwaarloosbaar zijn. Die normen zijn volledig compatibel.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #200 Gepost op: 24 februari 2023, 13:41:27 »
Ze zitten in de aanhanger waar ik morgen mee naar Goes fiets.
Een modelbaan in een fietsaanhanger? Begrijp ik das goed? Fietsaanhangers, tenminste die die ik gezien heb veren niet of nauwelijks, gaat daar niks kapot? Middelburg - Goes is toch nog zo"n 25 km zie ik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #201 Gepost op: 24 februari 2023, 17:38:42 »
Ik geloof, bij alle respect, niet dat ik een redenatie fout maak.

Is z'n geheel gezien, dat wil zeggen vanaf het begin tot het einde van de wissel, zal dat met de beperking  "zover mogelijk" (wegens de constructie van jouw wissel) wel kloppen.
Maar daar gaat het me niet om, en dat heb ik ook niet geschreven.
 
Ik zie inderdaad geen tegenbocht in de route die wielen volgen en dat heb ik dan ook niet geschreven.


Ik heb geschreven "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar recht is, een bocht naar links (!) vormt" (daar moet rechts, niet recht staan).

Misschien zijn de volgende zinnen duidelijker: "... dat de spoorstaaf, die in het midden van de wissel een onderdeel van het afbuigende spoor naar rechts is, geen(!) bocht naar rechts vormt. Als je heel vlak over de foto van jouw wissel kijkt kun je zien dat deze spoorstaaf over de hele lengte naar links buigt. In het midden over een lengte van ca. 8 bielsen is de spoorstaaf bijna recht (maar dat zou naar rechts gebogen moeten zijn)."

Die geknikte stukken (over een lengte van ca. 4 tot 5 bielsen) zijn ook (erg) lang vergeleken met het middelste stuk. Bekijk de verhoudingen in een echte Baeseler wissel maar eens.

Jouw wissel ziet er daarom vreemd en duidelijk anders als een echte Baeseler wissel uit.
Dat heb ik wel gezien.
Daar kun je, integendeel, heel duidelijk zien dat deze spoor staaf (natuurlijk) de kromming van de buitenste spoorstaaf perfekt volgt, en dat de "afgeknikte" einden (in/naast het puntstuk) in verhouding veel korter zijn.
Het bouwtype blijft Baeseler. Er zijn meerdere uitvoeringen. Ik heb redelijk onderzoek gedaan via google, maar het is lastig goede informatie te krijgen omdat het meestal wissels zijn die slecht bereikbaar zijn, omdat ze in snellere stukken spoorbaan liggen. Uitgezonderd die in Stuttgart Hbf natuurlijk.

Houdt er rekening mee dat dit wissel 10 graden is. Dat betekent dat je een boogstraal van om en nabij 2 meter hebt. Daar neem je vervolgens minder dan 3% (1/36e) van en dat ga je in een wissel verwerken, waarbij je vervolgens wel alle normen van de normale NEM aan moet houden qua openingen en passagemogelijkheden, dus . Daar moeten concessies gedaan worden. Consequentie bij mij, zeker in zelfbouw, was dat het spoor iets verder naar buiten kwam te liggen. Krom is ie overal, al is het niet zo veel (maar dat heb je überhaupt niet overal).

Wellicht doet dit wat meer eer aan de dimensies die er spelen:


Dat het er iets anders uit ziet, maakt niet dat het direct anders is. Het is en blijft een Baeseler.

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #202 Gepost op: 24 februari 2023, 19:28:31 »
Knap gebouwd! Natuurlijk is dit een ( enkelvoudige ) Baeseler: buitenliggende tongen.........

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #203 Gepost op: 24 februari 2023, 22:03:55 »
Een modelbaan in een fietsaanhanger? Begrijp ik das goed? Fietsaanhangers, tenminste die die ik gezien heb veren niet of nauwelijks, gaat daar niks kapot? Middelburg - Goes is toch nog zo"n 25 km zie ik.
De eerste keer dat ik dat deed is alweer 6 jaar geleden. Om een idee te geven hoe dat er uit ziet:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.195
Enkele berichten naar beneden scrollen.

Met kapot gaan valt het wel mee. Ik denk dat een aanhanger achter een auto minstens zulke harde klappen te verduren krijgt. Het verschil zit in de snelheid. Mijn rijsnelheid met die bak er achter is ongeveer 10 km/u. Inclusief 3 keer 20 minuten pauzeren heb ik er 3,5 uur over gedaan.


Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #204 Gepost op: 25 februari 2023, 00:56:56 »
Wel indrukwekkend, en heel Nederlands, om modelbaan modules per fiets met aanhanger naar een tentoonstelling te brengen! (y)

VvKan

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #205 Gepost op: 25 februari 2023, 10:26:53 »
Toch nog een vraagje over de zelfbouw.
In de foto heb ik aangegeven waar een deel door een wiel wordt bereden, wat overgaat in een strijkregel.
Maar in het vierkante blokje kun je zien dat er 2 elkaar tegenwerkende strijkregels zijn.  De ene duw de as , in theorie, naar rechts, de andere naar links.  Dat zal in de praktijk niet kunnen gebeuren.
De rechtse, dus tegen de gebogen railstaaf, dient om het wiel bij het puntstuk naar rechts te trekken, de andere heeft op die plaats geen functie.

Nou weet ik niet of dit in model juist dient voor een betere loop, maar omdat er op die laatste stukjes geen wiel rijdt en er ook niet naar een andere kant geduwd hoeft te worden, zou je ze in kunnen korten of eerder ombuigen.



PS  Ik heb even in een uitvergroting wat metingen gedaan. Daarmee kan ik bevestigen, dat de gebogen rail, die middendoor loopt, exact op dezelfde afstand ligt als bij de puntstukken.   Dus hiermee bevestig ik ook het "optische bedrog",  dat tot mijn (en een andersmans) eerdere foute opmerkingen heeft geleid.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2023, 10:40:49 door VvKan. Reden: toevoeging »

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #206 Gepost op: 25 februari 2023, 13:31:14 »
Ik heb even in een uitvergroting wat metingen gedaan. Daarmee kan ik bevestigen, dat de gebogen rail, die middendoor loopt, exact op dezelfde afstand ligt als bij de puntstukken.   Dus hiermee bevestig ik ook het "optische bedrog",  dat tot mijn (en een andersmans) eerdere foute opmerkingen heeft geleid.
Dat is geen optisch bedrog, zie de volgende foto:



Het is duidelijk zichtbaar dat de rechter spoorstaaf van het afbuigende spoor naar rechts gekromd is (groene pijl), maar de de linker spoorstaaf, in het midden van de wissel, niet (rode pijl)
Ik bedoel NIET die twee afgeknikte einden van deze spoorstaaf.

VvKan

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #207 Gepost op: 25 februari 2023, 15:34:03 »
Tja, dat is natuurlijk wel makkelijk als je blijkbaar nieuwe foto's kunt maken.  Was dat maar in het begin gebeurd.  Mijn "optische bedrog" komt van de eerste plaatjes, wat blijkbaar ook door iemand anders zo opgevat werd.  Of dit stuk rail nou wel of niet meegebogen is met de groene rail, zal hooguit een enkele tiende mm. schelen.  Dat is verwaarloosbaar ten opzichte van andere maten, waar ruimte geschapen wordt voor de modeltrein flensen.

Kortom:  doet er helemaal niet meer toe.  Prachtig gebouwde wissel die blijkbaar goed functioneert, dat hoop ik althans,  met een paar kanttekeningen er bij.

PS  Hoe kom je aan deze nieuwe foto ?

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #208 Gepost op: 25 februari 2023, 15:55:42 »
Hoe kom je aan deze nieuwe foto ?
Ik heb de foto die je verder hierboven in het forum ziet uitgeprint en in een hele vlakke hoek opnieuw gefotografeerd. Je kunt de originele foto ook op een tablet of smartphone bekijken en het beeldscherm daarbij in een hele vlakke hoek voor je ogen houden. Dan zie je precies hetzelfde.


VvKan

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #209 Gepost op: 26 februari 2023, 12:55:04 »
@ Jint Nijman
Op grond van de eerdere foto's, dus onnauwkeurig, want ook nog eens in perspectief,  nogmaals een meting gedaan en ik kan je gelijk bevestigen.
De meting toont, dat in het midden de betreffende spoorstaaf op een kortere afstand van de rechter boog ligt dan aan het begin en eind, dus de verkeerde kant op buigt.
Bij een berekening zou dit (nogmaals: onnauwkeurige meting) een verschil opleveren ergens tussen de 095 en de 1,05 mm.

Of dit wel/niet volgens normen is maakt nog niet dat het niet zou werken in de praktijk.  Immers, er moeten overal voldoende spelingen ingebouwd worden om diverse soorten wielen er overheen te kunnen laten gaan.  Misschien dat wielen met hele smalle wielbanden ( code/naam ??)  er wel moeite mee zouden kunnen hebben.

Kortom:  op de een of andere manier ziet het er wat vreemd uit, maar blijkbaar is het voor de gebruiker in orde.  Volgende keer net iets nauwkeuriger werken (@laurent)  :)  of juist niet  ???