Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363346 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #390 Gepost op: 10 februari 2018, 23:45:23 »
Afgelopen week in de avond uren de eerste bekabeling voor de eerste 8 wissels en 12 seinen aangebracht.



Nog een paar kilometer te gaan  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #391 Gepost op: 11 februari 2018, 06:11:15 »
Waar er heel veel mensen zich bezig houden met: wie was er het eerste, de kip of het ei?

Heb ik dat altijd met: wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal".

Toen ik tot 2004 nog in NL woonde was ik altijd in het bezit van een bankschroef, altijd handig!
Goed verankert aan de werkbank in de garage, en die werkbank weer goed vast gemaakt aan de gemetselde muur!

Zo'n ding komt nu ook weer erg van pas als je aan het knutselen bent met je modelbaan: draadstaal zagen voor de helix, voetjes zagen voor je seinen, zagen van draadstaal voor het vastzetten van de bankschroef etc.
Dus vanochtend bij Amazon er 1 besteld, en vanavond in huis!!

Maar ja, om hem vast te zetten heb je wel draadstaal nodig op de juiste lengte....en zonder bankschroef is dat toch lastig zagen  ;D



Goed gereedschap is het halve werk !!

En tja, die werkbank hier verankeren heeft weinig zin, het huis is gemaakt van een houten skelet, dus als ik het aan de muur zou vastmaken, dan beweegt ongeveer alles alhier  ???

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 06:12:54 door AndrevdG »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #392 Gepost op: 11 februari 2018, 08:57:42 »
.... wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal"....

Een standaard bout en moer van de gewenste lengte zou toch ook kunnen?  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #393 Gepost op: 11 februari 2018, 09:27:26 »
Als die bankschroef groot genoeeg is is het gewicht vaak al voldoende om er wat aan te hebben, zo werkt het bij mij in elk geval wel. Je kan hem ook vastlijmen natuurlijk, maar ook dan beweegt de bankschroef met je huis mee (of het is anderom, maar dat is meer voor mensen die geloven dat de kip er eerst was..).

Groet, Sicco Jan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #394 Gepost op: 12 februari 2018, 06:28:14 »
Vandaag m'n eerste wissel van het hoofdstation aangesloten.

Het idee is dat ik ze in het 'piepschuim' leg, zodat het geluid wat gedempt wordt.
Gaatjes geboord in de wissel-omzetters, waardoor het draadstaal van de servo gaat.

Vervolgens komt er nog een laag kurk tussen het piepschuim en de rails.

Zie hier de eerste resultaten.





Ik moet zeggen dat als die Fleischmann wissel aandrijvingen het gewoon 100% betrouwbaar zouden doen over een langere periode, dat toch veel minder gepruts is dan die servos.

Nu nog wat gaan verzinnen om die gaten te 'dichten'. Ja, bij de volgende wat kleiner maken, dat is 1. Maar er zal toch iets van een kapje of zo op moeten.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #395 Gepost op: 12 februari 2018, 18:02:31 »
Dat met die servo's (eigenlijk switchmotors) versus de Fleischmann wissel aandrijvingen blijft me toch een beetje bezig houden.

Sommige vertellen me dat met de juiste spanning, 18V AC, die wisselaandrijvingen het gewoon goed moeten doen. Anderen zie ik de dan weer de afschakeling kortsluiten, zodat er geen vuile contacten kunnen ontstaan.

Vorige week heb ik ook de scoop aan de DR4018 gehangen, en zag tot 'mijn' verbazing dat er dus eigenlijk een DC signaal op die wissels terecht komt ipv het 18V AC signaal.

Mijn ervaring uit het verleden is dat die wissels het vele malen beter doen met een AC signaal.
Omdat we toch met BIDIB bezig zijn, zojuist maar eens een BIDIB wissel aansturing (eigenlijk gewoon een I/O module) besteld, eens kijken of dat daar wel AC uitkomt, en dan nog maar eens gaan experimenteren met de Fleischmann wisselspoelen die ik heb samen met 18V AC.
Ja, die switchmoters zijn leuk, maar niet erg handig in te bouwen, en ze maken best wel wat geluid.


HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #396 Gepost op: 14 februari 2018, 06:42:37 »
... Heb ik dat altijd met: wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal". ...
Waren er geen lijmklemmen? :angel: Om de bankschroef tijdelijk op zijn plaats te houden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #397 Gepost op: 14 februari 2018, 09:52:27 »
Mm, vreemd. Enige reden dat ik kan bedenken dat een wissel het beter doet op 18VAC dan op 18VDC is dat de pieken in AC hoger zijn. Maar dat is niet de vergelijking hier, dat is 18VAC tegen +-24VDC. Dan zou ik zeggen dat ze het op DC zelfs beter moeten doen doordat het magnetisch veld constant is.

En mijn ervaring met wisselspoelen is dat ze prima hun werk doen (zowel DC als AC) mits de eindafschakeling blijft werken. En deze kan je digitaal prima overbruggen daar de decoder (hetzij super raar en onduidelijk ::)) de puls zal beperken.

Daarnaast verwacht ik niet dat de BIDIB I/O modules het met AC zullen doen. DC schakelen is nu eenmaal vele malen makkelijker :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #398 Gepost op: 14 februari 2018, 10:26:34 »


Als je 2 kunststof hoeklijntjes in de bek van de bankschroef legt, kan je draadeind zonder beschadiging van de draad klemmen  ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #399 Gepost op: 14 februari 2018, 11:16:29 »
Dan zou ik toch gaan voor een setje spanbekken (beschermbekken) met horizontale en verticale V-groeven. Ga je de rest van je leven gemak van hebben.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #400 Gepost op: 14 februari 2018, 23:32:08 »
@Timo, een AC gaat van -18 naar +18, en eigenlijk nog wat meer. M'n ervaring is dat die spoelen het vele malen beter doen op AC dan DC. Inclusief de eindafschakeling, die wordt minder 'vuil' van AC dan van DC. Althans, dat is m'n ervaring.

Heb de schemas van de Bidib module bekeken, en het ziet er inderdaad uit dat ook daar afvlakking plaats vindt, maar eens meten als ze er zijn.

@Huub, ja, lijmklemmen zijn er ook nog, maar het ging net door het gewicht van de bankschroef. Soms een beetje 'lui'  ;)

@Eric, als je het hard aandraait, ja, dan beschadig je de draad, netje klemmen en geen probleem. Verder waren er ook spanbekken besteld, maar die kwamen wat later. Immiddels zitten die er ook op.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #401 Gepost op: 15 februari 2018, 10:47:54 »
Dat de spanning van +18V* naar -18V* gaat maakt niet uit, de spoel ziet nooit meer dan 18V. En de spoel zal juist de stroom tegenwerken en dus het magnetisch veld beperken.

Tweede deel ben ik wel met je een, AC is veel makkelijker te breken dan DC. Bij AC is de stroom immers al 100x (bij jou 120x) per seconde 0A waardoor een vonk al geblust wordt.


Timo


*Inderdaad meer daar de piek op 18V x wortel(2) = 25V ligt.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #402 Gepost op: 20 februari 2018, 08:12:34 »
@Timo, ja, dat tweede deel zit al 30+ jaren in m'n gedachten, maar ja, we zijn nu aan het inzetten op Switchmotors.

En in het ergste geval breken we het station weer af, en gaan we het met servo's proberen ;-)

Ondertussen aardig wat bedrading gelegd het afgelopen weekend:



Ik dacht deze keer slim te zijn geweest door te beginnen bij de decoders, en vanuit daar eerst de 'kabel bomen' aan te leggen naar de layout. Denk dat ik de andere kant toch weer gewoon bij de wissels/seinen/rails begin, en dan naar de decoders toe werk. Aldoende leert men.

Verder hadden we een Fleischmann 6107 in het programma opgenomen, maar ja, 1 kant moest geisoleerd worden, en dat gaat niet echt handig met dat spul.
Dus maar eens een stukje rails zelf gemaakt: verlenging van de rails.

Voor sommigen of velen iets dat ze zeker vaker gedaan hebben, voor mij de eerste keer dat ik zoiets probeer. Ik moet zeggen: eigenlijk best wel interessant om niet met standaard rails te werken, maar aan de slag te gaan met wat hakken/zagen/solderen om het op maat te krijgen. Ook hier: aldoende leert men. En dat is toch wel het mooie van de hobby, dat er zoveel aspecten inzetten. En soms even lekker de comfort zone verlaten.

Ik zie hier op het forum mensen met 'koper/messing' hele wagons en locs bouwen, daar neem ik dan ook m'n petje voor af.




gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #403 Gepost op: 20 februari 2018, 10:48:34 »
Zet je soldeerbout niet zo heet. Je rails zijn verkleurd door de hitte.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #404 Gepost op: 20 februari 2018, 16:24:01 »
Wat een draden wir war.......... Hou houd je het allemaal uit elkaar??
Knap werk Andre  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim