Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:03:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 366988 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #420 Gepost op: 26 februari 2018, 09:24:40 »
Inderdaad, gaat in een lekker tempo zeg André! Ik ben benieuwd of je BiDiB-problemen nu opgelost zijn met de gesoldeerde SMD-componenten.

Met vriendelijke groet,
Dennis

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #421 Gepost op: 27 februari 2018, 07:16:58 »
Hoi Dennis,

Mbt het BIDIB verhaal, daar zal ik achterkomen als ik ga rijden, en de locs van de ene booster/node naar de andere rijden. Tot die tijd weet je eigenlijk niet of het goed gaat.

Het Railcom verhaal doet het tot nu toe voor alle aangesloten blokken en wissel melders, dat is al een goed begin!

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #422 Gepost op: 01 maart 2018, 02:09:09 »
Iets meer dan 2 maanden op het 'vinkentouw' gezeten in afwachting van het afleveren van wat 'bomen'.

DHL heeft er iets langer overgedaan dan normaal, maar goed, wat zijn ze mooi!

Wim, bedankt voor de suggestie!



Nu maar eens gaan kijken wat waar komt, en welke het beste gaan passen, en dan er nog een paar bij bestellen.

Volgens mij wordt dit wel wat.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #423 Gepost op: 01 maart 2018, 09:28:57 »
Graag gedaan Andre !!

Kun je me vertellen wat voor boom de tweede van links is. Die achter de loc met het blauwe dak? Ziet er zeer fraai uit  (y)  Deze heb ik nog niet in het echt gezien, vandaar.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #424 Gepost op: 01 maart 2018, 16:41:36 »
@Wim,

Dat is een (Italiaanse) peppel of polulier.

Als je met het veerpondje met de fiets van Tiel naar Wamel gaat, kom je in het land van Maas en Waal in 't veld vele van deze bomen tegen (niet zeker of het 'Italiaanse zijn, maar doet boeit me niet zo veel). Altijd mooi om te zien die lange rijen met deze bomen, en omdat het snel groeit, is het vroeger aldaar veel gebruikt voor het maken van klompen. Zelf in de natte klei doen die dingen het goed.

Toen ik hem dus zag in de lijst van bomen zag staan: eens eentje bestellen om te zien of het wat is, en dat is het zeker!

Iets dat dus prima past met het idee van 'Hollands Landschap', dus op een klein stukje van m'n baan ben ik dan ook van plan om daar een klein rijtje van die bomen langs het spoor te zetten. Ook als aandenken aan Maas & Waal waar ik veel gefietst heb.

André

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #425 Gepost op: 01 maart 2018, 16:58:01 »
Bedankt Andre  (y) (y)

Ja fraaie boom. En je bent goed bekend hier in de regio. Ja Tiel en omgeving is ongekend mooi  ;D

Nou hier zeggen we altijd: "Tiel is nie viel"

Ik houd je baan in de gaten hoor!

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #426 Gepost op: 03 maart 2018, 20:43:54 »
Afgelopen week via de post weer wat BIDIB modulen ontvangen, in dit geval zat er ook een OneControl bij om wissels, servos en andere zaken aan te sturen.

Het solderen woensdag avond wilde nog wel lukken, en na de spanning erop gezet te hebben gingen er ook nog wat LEDjes aan.
Uiteraard van te voren niet de gehele handleiding doorgelezen, dus het aan de gang krijgen wilde niet 123 lukken.



Uiteindelijk gevonden dat deze module alleen met een zogenaamde bootloader komt, en dat je afhankelijk van de applicatie de firmware moet downloaden...zucht is dat dan in eerste instantie. Heel logisch als je het leest en vervolgens begrijpt, maar toch wat ongemakkelijk als je gewend bent aan modules die werkend uit de verpakking komen  ;D

Dus donderdag maar eens aan de slag gegaan met de firmware. Ook daar uiteraard in eerste instantie alleen gedeelten van de handleiding gelezen, en niet alles of te snel, maar na een uurtje of ander half had ik het ding toch aan de gang, en kon in in de Wizard en Monitor tool m'n nieuwe module zien!  (y)

Volgende  uitdating: configueren van de CVs en macros zodat hij ook nog wat doet. Daar eerst maar eens uitgebreid de handleiding gelezen, maar nu zie ik dat deze niet geheel 100% overeenkomt met wat ik op het scherm zie. Wordt dus nog een uitdaging, want tot nu toe lukt het me niet om een paar wisselaandrijvingen aan de gang te krijgen. Nog maar eens gaan zoeken naar wat hulp de komende dagen.

Het mooie van deze modules is wel, dat je ze (als het gaat lukken) je eenvoudig kunt configureren, omdat dit via BIDIB verloopt, en niet het DCC protocol met hier en daar toch wat beperkingen: lezen en schrijven kan alleen via Programmeer Spoor, dus moet je een module isoleren. Bij BIDIB hoeft dat niet.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #427 Gepost op: 04 maart 2018, 09:56:01 »
Wat een electronica Andre! Respect hoor  (y)

Het leuke van onze hobby is dat een ieder zo zijn eigen interesse gebied heeft met zijn baan. De een in hoofdzaak de treintjes, een ander module bouw, of electronica, scenery, enz., enz.
Dat vind ik er juist zo leuk aan. Ieder wat anders en zo blijft het lekker fris en zo moeten we het vooral houden  (y) (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #428 Gepost op: 04 maart 2018, 10:01:05 »
André,

Vraagje. Wat is de reden dat jij voor de OneControl bent gegaan en niet voor de LightControl?
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #429 Gepost op: 04 maart 2018, 19:04:26 »
Ik ben voor de OneControl gegaan omdat ik naar iets op zoek was om eenvoudig dingen mee te schakelen, zoals wissels. Op de BIDIB site zag ik voorbeelden bij OneControl die me wel wat leken.
Ik had daar ook gelezen dat er ook automatische terugmelders bij zitten voor de stand van de wissels, en dat lijkt me ook wel wat.

Als ik LightControl zie, dan denk ik aan verlichting. Om heel eerlijk te zijn heb ik dat ding niet eens bekeken. Misschien toch maar eens doen, want je maakt me wel nieuwsgierig.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #430 Gepost op: 04 maart 2018, 19:25:12 »
André,

Die naam LightControl is een beetje misleidend. Hij kan zonder meer schakelopdrachten uitvoeren. Daarbij is hij ook nog eens voordeliger. Een voordeel heeft de OneControl wel, je kan er, ten koste van 4 servo's, een bezetmelder op aansluiten. Dit kan bij de LightControl niet. Verder gewoon even vergelijken.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #431 Gepost op: 04 maart 2018, 19:27:01 »
Ja Wim,

Een ieder heeft z'n eigen interesses en kundes.

Mbt electronica ben ik niet een totale leek, maar heb zelf toch ook het liefst dat het standaard out-of-the-box werkt. Ik gebruik het met name om een 'levende' baan te bouwen waar veel dingen rond gaan rijden op en er variatie is in dit rijden. De electronica helpt hier goed bij, als het allemaal werkt.
Maar dat laatste is toch nog wel een uitdaging als ik het zo bekijk, maar we geven het niet op ;-)

Scenerie is iets dat ik vroeger wel gedaan heb, maar was niet m'n sterkste kant. Ik hoop dat dit ook nog goed gaat komen. Het mooie vandaag de dag is wel dat je veel kunt lenen bij de buren, zoals op een forum zoals dit. Dat was vroeger een stuk lastiger.

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #432 Gepost op: 06 maart 2018, 22:48:12 »
Het afgelopen weekend de eerste ovalen aan de gang gekregen die vanaf het hoofdstation naar het kleine schaduw station lopen op het zelfde nivo voor het wat kleinere materieel dat zo nu en dan de baan zal aandoen.

De eerste twee locs deden het prima, maar de derde stopte iedere keer heel even net na de 3 weg wissel op de overgang naar het volgende blok. (3-weg wissel heeft ook BIDIB bezet melders, zodat we weten wat zich daar bevindt).

Het plaatje: de groene pijl geeft de rijrichting aan en bij welke 3-weg wissel het probleem optreed. De blauwe lijnen geven de blok/bezetmelder overgangen weer die van belang zijn.



(Dit ontwerp is een schets, in het echt zijn enkele open stukken gesloten, en ligt de rails vloeiend op de tafel)

Na lang zoeken kwam ik er achter dat twee BIDIB modules heel even een kortsluiting maakten, en dat toen deze weg was de trein weer door reed. Het vreemde is dat 1 van deze modules totaal niets heeft te maken met waar de trein zich bevond op de baan. Alle blokken waar gebruik van werden gemaakt zitten op die andere BIDIB module. Alhoewel ze wel naast elkaar zijn gemonteerd.

Naast de standaard GBMBoost maken we wel gebruik van een GBM16TS die aan dezelfde boost hangt die we dus al aangesloten hebben en laten rijden.

Dan is het toch even puzzelen wat er mis kan gaan. Uiteindelijk gevonden waarom ze beiden op 'overbelast' gingen: ik had gebruik gemaakt van dezelfde 5 volt spanning voor beide GBMBoosts, en dat mag uiteindelijk niet als je alles goed doorleest. Dus 5 Volt weg gehaald, en nu ging slechts 1 GBMBoost nog op 'overbelast' als die ene trein over de 3-weg wissel naar het volgende blok ging, en dan net met de voorwielen in dat volgende blok staat.....zucht en zoeken.

Uiteindelijk nog wat meer raillassen aangebracht tussen de blokken, dus ook de 'common' geisoleerd, en dat hielp. Maar was wel een gepruts om die 3-weg wissel los te maken, isoleerlassen aan te brengen en weer terug op z'n plek te leggen, maar zowaar, het hielp: ook die laatste lok deed het nu prima! Alhoewel je je afvraagt hoe dat kan, want volgens de handleiding hoef ik op die plekken geen isoleerlassen aan te brengen.

Dat was Zondag. Gisteren, Maandag, kreeg ik 1 van m'n eerste pakjes uit Europa die ik deze week verwacht, en daar zat een hele mooie E194 is. Niet 1 die ik later op de ovaaltjes wil laten rijden, maar omdat dit het enige is dat ik beschikbaar had, toch maar even laten rijden. Hij ziet er enorm gaaf uit:



En zowaar, de kortsluiting is terug! Dus nog meer isoleer lassen aangelegd, rails die er naast ligt ontkoppeld, draden bekeken, voedingen uitgewisseld, etc. etc. Maar het blijf terug komen.

Toen eens heel voorzichtig de lok vast gepakt voor de 3-weg wissel, en handmatig 'tegengehouden' zodat hij heel langzaam over het stuk rails reed. En verhipt, de verstoring treed midden op de 3-weg wissel op, niet op de blokken overgang, 3 centimeter verder op waar hij normaal stopte. De kortsluiting treedt dus eerder op, maar de lok rijd dan nog een paar centimeter door.

Uiteindelijk er achter gekomen dat de kortsluiting komt doordat er een bocht voor de 3 weg wissel ligt. Ik had al wel gehad met enkele loks dat ze ontspoorden, maar nog niet dat ze een kortsluiting gaven. Door de bocht komt de lok dus niet helemaal recht over de wissel heen, maar de voorste wielen tikken net even de andere rails aan. Deze even geisoleerd met tape, en probleem opgelost/geisoleerd  ;D

Dat die andere lok het uiteindelijk wel deed op Zondag zal er mee te maken hebben gehad dat de wissel net een paar milimeter anders lag, en de wielen geen kortsluiting gaven.



Dat was dus even nieuw voor me. Waarschijnlijk had ik er bij m'n vorige layout ook last van, maar stond daar het aantal milliseconden dat er kortsluiting op mag treden wat hoger, en zag je het dus niet. De bocht voor de 3-weg wissel is er eentje van R2, omdat ik er toch alleen kleine loks wil laten rijden. Toch maar eens kijken of we dit nog even gaan aanpassen, door de 3-weg wissel weg te halen, en er een gewone wissel neer te leggen, en verderop de aftakking, na de kruising. En eens kijken of dat aan de andere kant met de R3 bocht zich hetzelfde probleem voordoet. Bij de andere 3 weg wissels ligt er voor de wissel een mooi recht stuk, dus zou dat goed moeten gaan. Maar gaan we zeker nog even testen. Of wellicht dat stukje rails proberen te isoleren, maar ja, weet niet of dat echt wat is.

Van de week dus nog maar wat meer rijden en testen.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #433 Gepost op: 06 maart 2018, 23:34:23 »
Deze module is er trouwens ook nog: een compacte (goedkopere) versie van de One + ServoTurn en nog met relais erop: https://shop.fichtelbahn.de/SMD-Bausatz-ST4. Dit zijn dus ook de modules die ik wil gaan gebruiken :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #434 Gepost op: 07 maart 2018, 00:20:35 »
@Dennis,

Bedankt voor de tip. Zal de komende weken eens gaan kijken wat er nog meer beschikbaar is. Initieel wil ik BIDIB hoofdzakelijk gebruiken voor het aansturen van loks, inclusief het gebruik van Railcom. Dat heeft m'n focus, en ben daarvoor m'n baan aan het opbouwen.

Voor het aansturen van de wissels wil ik nog wat experiementeren. Dit heb ik redelijk onder controle met m'n huidige modules, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat BIDIB daar biedt, eventueel voor later. Voor de seinen zie ik geen noodzaak om iets anders te nemen dan m'n DR4018. Die doen het prima. Het is alleen zo dat met m'n huidige 500 adressen voor seinen/wissels/draaischijf het initializeren best lang begint te duren, en dat ik status melders voor m'n wissels wil hebben die ik nog niet betrouwbaar aan de gang heb gekregem met Loconet. Bij de 80 wissels die er nu ongeveer in m'n ontwerp zitten worden dat al gauw 160 status melders, en m'n ervaring is dat Loconet daar toch niet echt lekker mee om kan gaan. Vandaar dat ik dus benieuwd was naar de OneControl module waar de schakeling en status melder in 1 module zijn geintegreerd.

Eerst maar eens kijken of ik de huidige OneControl aan de gang krijg, tot nu toe niet gelukt, en dan zien wat er nog meer is.

André