Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:30:37
booster vraag door meino
Vandaag om 22:28:59
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 22:26:36
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:23:55
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
Tams app door reinderlf
Vandaag om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03

Auteur Topic: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield  (gelezen 58279 keer)

Silvolde

• Offline Offline
Re: Beginnen in Eagle, Arduino DCC 8x servo shield
« Reactie #315 Gepost op: 20 August 2016, 19:06:04 »
Jowi, mijn SG-92 werkenprobleemloos op de traditionele 555 schakeling waar de SG-90 wel de genoemde problemen gaf. Wellicht een omgekatte servo?

Rob

jowi

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 20 August 2016, 19:10:10 »
Ja zou best wel weer kunnen hoor... ik heb deze nu bij https://www.123-3d.nl/ vandaan... tja die kunnen ze ook wel weer goedkoop uit china gehaald hebben natuurlijk.
Als iemand een adres weer waar je gegarandeerd de echte, goede servo's kunt kopen...?

Silvolde, ik pm je even...

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #317 Gepost op: 20 August 2016, 19:15:19 »
100% kans dat dit uit China komt, de meeste webshops zijn gewoon een lokale verkoper voor chinees spul.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

jowi

• Offline Offline
« Reactie #318 Gepost op: 20 August 2016, 20:29:19 »
Ik heb als het goed is, nu een paar sg92r en sg90 (beide digitaal) besteld bij towerpro zelf in taiwan... eens kijken wat ik dan krijg.

Maar er is nog iets; ik heb 2 (meanwell) voedingen, 5v en 12v, en die schakel ik tegelijk aan en uit via een goedkope gamma stekkerdoos-met-schakelaar. Nu merk ik dat als ik die slof heel snel in of uit schakel, er bijna geen beweging van de servo's is, en doe ik het 'normaal' dan zwiepen ze alle kanten op, ook als ik de spanning er AF haal...

jowi

• Offline Offline
« Reactie #319 Gepost op: 21 August 2016, 10:26:23 »
Ik krijg meer en meer het idee dat de door mij gebruikte (meanwell, conrad) voedingen, én de manier en volgorde van inschakelen, een grote invloed heeft op de servo's.

Als ik de 12V voeding aanzet en de arduino laat starten, en dan vlak voor de arduino geboot is, met het handje de 5V voeding aansluit op de print, is er nauwlijks tot geen beweging. Dat zou betekenen dat er mogelijk een delay moet zijn van 0.5 tot 1 seconde tussen het inschakelen van de 12V en de 5V...

Het uitschakelen van beide voedingen via de schakelaar op het stekkerblok geeft soms ook rare problemen met de 5V voeding. Deze laatste blijft nog 10-20 secondenspanning afgeven... en geeft blijkbaar soms bij uitschakelen een zodanige dendering of iets dergelijks dat de servo's compleet op hol slaan...

Ik ga in ieder geval op zoek naar een betere 5V voeding, en in de tussentijd eens kijken of ik met een extra arduino met eigen voeidng, even snel iets kan maken met een relais, wat een delay geeft tussen het inschakelen van de 'main' 12V en 5V. Daarmee kan ik hopelijk ook de uitschakelproblemen van de huidige 5V voeding tackelen.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2016, 10:29:29 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 21 August 2016, 17:38:28 »
Aah lekker hobbyen op de zondagmiddag :) ik heb een originele Arduino met breadboard omgebouwd zodat ie, nadat ie zelf is opgestart, de 12V schakelt (en daarmee dus de chinese Arduino kloon aanzet!) en iets meer dan 1100 ms daarna, de 5V op het servoshield. Met deze truuk heb ik zoals het er nu uit ziet, geen last meer van verspringende servo's bij in- en uitschakelen van de spanning... ik ga hier wat verder mee experimenteren, ook met analoge servo's, kijken wat die doen. So far so good.

De print werkt verder ook prima, ik heb inmiddels ook de optocoupler er op gezet en de DCC aangesloten.

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #321 Gepost op: 21 August 2016, 19:17:31 »
Hoi,

Waarom de 12 V ook schakelen? Je kunt toch na het inschakelen van de cloon deze een commando laten geven om de 5 V in te schakelen? Bij het uitschakelen is het eellicht iets lastiger. Vooral als de stroom uitvalt.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #322 Gepost op: 21 August 2016, 19:24:29 »
De 'schakel-arduino' moet de absolute controle over de timing van de kloon hebben. Daarom schakelt deze ook de 12V, immers de arduino kloon wordt gevoed met 12V... en het is er nu nog 1, maar dat worden er uiteraard meer... de schakel-arduino heeft zijn eigen, aparte kleine 12v voeding dus wordt niet gevoed door de 'grote' 12v voeding.

Doordat ik nu exact het moment weet wanneer de kloon-arduino's starten, kan ik ook exact de delay voor de 5V bepalen.

De kloon kan dit zelf alleen als ik daar nog een extra relais op bouw...

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 23 August 2016, 11:20:39 »
Dat het probleem in je voeding zit is nu wel duidelijk. Je hebt niet toevallig de beschikking over een scope? Enige wat ik me kan bedenken is dat de voeding echt heeeeeeeeel lelijk schakelt bij het in en uitschakelen. Heb het net even op mijn tot bench power supply omgebouwde ATX (PC) voeding getest. Dit is dus ook een schakelende voeding en ook niet erg netjes. Maar de SG92 krijg ik ook daarmee niet in beweging. De SG90 maakt wel een zwiepje. Maar dit is weg met de pull up. :-X Die voeding moet dus wel echt heeeeeeel raar doen. Heb je niet toevallig een DC-DC buck converter liggen?

Overigens snap ik niet waarom je de 12V schakelt. Een simpele vertraging op de 5V is toch alles wat je nodig hebt? Gewoon even wachten tot de voeding stabiel is en dan pas inschakelen. Okay, uitschakelen is weer een ander verhaal... Aangezien de voeding nog even werkt na het uitschakelen van de 230V zou je eventueel dat kunnen monitoren met een opto of een simpel 230V relais.

Maar alles wordt dan wel een beetje houtje touwtje  ::) De eerste de beste andere voeding lijkt me makkelijker. Voor testen (aka, niet alle 10 de servo's laten zwiepen) zou je zelfs gewoon een USB lader kunnen pakken.

Wist niet dat die SG90 er ook digitaal was. Die zie je nooit voorbij komen. Ook best wel raar/dom van TowerPro om twee servo's die anders zijn hetzelfde nummer te geven ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 23 August 2016, 11:50:37 »
Ja die voeding is inderdaad echt niet fris... Maar ook het los laten hangen van een USB kabel aan de arduino is genoeg om bij in- en uitschakelen de servo's te laten bewegen. Het is allemaal erg gevoelig heb ik het idee.

Nog aanbevelingen voor een goede 5V voeding, om laten we zeggen, een stuk of 30-40 servo's en relais te voorzien?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #325 Gepost op: 23 August 2016, 12:29:00 »
Echt ervaring met een specifieke voeding heb ik niet. Maar niet toevallig nog een oude ATX/PC voeding liggen? Heb je 5V en krijg je de 12V er gratis en voor niets bij  ;D De voeding die ik heb omgebouwd tot bench power supply heeft een 35A 5V rail. Nu is dat wel een beetje heftig dus zou het wel wat lager afzekeren. Zie mijn ombouw. Zou de GND naar PW (randaarde) dan wel lekker laten zitten.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 23 August 2016, 17:51:37 »
Nee ik heb geen pc voeding liggen hier... ik heb nog wel een el cheapo bouwmarkt universele adapter liggen, instelbaar van 0-12v, als ik die op 5v zet... exact hetzelfde gelazer. Servo's vliegen alle kanten op bij aanzetten...

Ik heb dan nog maar zo een 5v meanwell voeding besteld, een grotere deze keer, 100w/20A, net als de 12V versie, die het wel gewoon goed lijkt te doen, maar weer afwachten.

Anders ga ik toch echt mijn schakel-arduino plan inzetten... dan maar houtje-touwtje. Ben er een beetje klaar mee.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #327 Gepost op: 24 August 2016, 07:23:57 »
IK stuur wel geen 10 servo's aan, maar 4 stuks. Ik gebruik gewoon een 7805 voor voeding Arduino en een 7805 voor voeding servo's en een 7812 voor voeding relais en beide 7805. (Voor stabilisatie om de hoge ruwe gelijkspanning wat terug te brengen. S90 en S92 werken zonder inschakel trilling.
Alle drie de 78XX IC's zitten aan dezelfde gnd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 24 August 2016, 08:06:38 »
En waar worden die 78xx dan weer mee gevoed? ;)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #329 Gepost op: 24 August 2016, 11:11:44 »
Citaat van: gvandersel
... Ik gebruik gewoon een 7805 voor voeding Arduino en een 7805 voor voeding servo's en een 7812 voor voeding relais en beide 7805. ...
Maar de aanbevolen voeding voor een Arduino is 7-12 V, hij maakt er zelf wel 5 V van. Ik denk dat dat beter is omdat je dan ook de pieken van de servo's ontwijkt.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH