Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46930 keer)

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #150 Gepost op: 21 mei 2018, 21:12:24 »
ik heb nog wel een rolletje voor je (y)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #151 Gepost op: 27 mei 2018, 11:55:35 »
ik heb nog wel een rolletje voor je (y)

Thx!

Vandaag even een proef gedaan met aluminium tape:



Er komt geen licht meer doorheen, zolang ik een normale lichtbron gebruik. Perfect dus!
@Remco, nog bedankt voor de tip!

Ik hoop alleen dat de tape in de loop der jaren niet los gaat zitten, maar de tijd zal het leren.
Ik heb meteen gekeken of ik de tape kan spuiten. Ik was bang dat de verf niet goed zou hechten:



Het antwoord is nee  (y)  :D. Het heeft zelfs een mooie structuur!

Daarmee ga ik toch eerst de "gaten" vullen tussen de ramen. Dan de tape er overheen en sluiten maar...
Beetje voor het idee:


Uiteraard moet er ook een plafon komen. Ik moet nog even kijken naar de volgorde. Het lastige van dit bouwpakket is dat het in elkaar geschoven wordt. Ik kan dus niet eerst het binnenwerk doen en dan de gevel er voor plaatsen   :-\




Tot zover voor vandaag...
Misschien dat ik vanavond nog even verder ga puzzelen en dan morgen een kleine update.

Groetjes,
Wouter



Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #152 Gepost op: 30 mei 2018, 13:44:51 »
Hoi Allemaal,

Hallo Wouter,
Wat betreft het dak: het lijkt op je foto dat het dak aan de voorkant te lang is.
Het dak komt niet veel verder dan de steunbalken eronder.


Wel een ander station, maar het principe is het zelfde.

Wat betreft de binneninrichting: ik heb ergens gelezen dat ze aluminiumfolie (uit de keuken) gebruikten om
lichtlekkage te voorkomen. Je zou dat achter wit tekenpapier kunnen plakken. Zal goedkoper zijn dan styreen.

Succes met je verdere plannen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



‘DE MUSSEN VALLEN DOOD VAN HET DAK’ ... en dus heb ik gisterenavond het dak even ingekort. Hoe minder mussen er op kunnen zitten, hoe minder mussen er af kunnen vallen  ;D :angel:

Het dak zit een beetje scheef op de foto (en komt nog iets naar achter te liggen), maar dit ziet er al beter uit:



Van de week zal ik even een betere foto maken.
Hopelijk heb ik van de week ook wat tijd voor de binnenkant/inrichting... maar dan moet het eerst iets minder warm worden om binnen te werken  ;D

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #153 Gepost op: 03 juni 2018, 11:59:56 »
Hoi Allemaal,

Van de week heb ik een ontwerp gemaakt voor het schaduwstation. Ik maak deze uit twee lange smalle modules. Zo heb ik minder overgangen. Natuurlijk is het minder goed hanteerbaar, maar het is alleen rails en het gewicht is dus te doen.
De modules worden 2400 x 250 mm (lang dus  :)).

Ik ga dus rondjes rijden en ben heb niet gekozen voor keerlussen. Ik wil achter minimaal 4 opstelsporen en door de lengte kan ik daar vaak 2 treinen kwijt per spoor, genoeg ruimte dus.

Ik wil ook een extra spoor hebben voor mijn ESU-LocProgrammer. Dat is gewoon handig om die vast te hebben op een module. Door de lengte heb ik meteen wat ruimte om te testen.

Mijn centrale (dr5000) wil ik ook vast maken aan de module en meteen een programmeer spoor aanleggen. Ik zou deze niet nodig moeten hebben met de ESU unit, maar ja... je weet maar nooit en ik heb ruimte hiervoor...



Aangezien ik niet alleen digitaal, maar ook geautomatiseerd ga rijden. Heb ik ook een ijkspoor nodig. Zo kan ik de stop posities van de trein goed bepalen en op schaalsnelheid rijden.

De afstanden tussen de sporen is krap:


Ik hou de Bemo standaard aan voor doorgaande sporen (40mm hardafstand). Dit kan omdat er geen bochten zitten in deze module. Bij de wissels moet ik dus opletten en hier moet ik dus goed afstand houden!

Ook meteen even een plaatje van de (schaduw)module:




Voor zo ver deel 1 van het verhaal  :)
Vanmiddag ga ik deel 2 even posten.

Groetjes,
Wouter




Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #154 Gepost op: 03 juni 2018, 14:39:50 »
....

Voor zo ver deel 1 van het verhaal  :)
Vanmiddag ga ik deel 2 even posten.

Hoi Alle,

In deel I heb ik al een ontwerp gedeeld. Gisteren zat ik alleen te kijken of ik mijn DR5000 bovenop de module kon krijgen. Het voordeel is dat ik status lampjes dan kan zien en de groene/rode start/stop knop beschikbaar heb.

Daarnaast zag ik dat ik de verkeerde wissels in bestelling heb  ::)  oeps...
Ik heb nu één linker wissel, 2x een rechter wissel en 2 rechter wissels zijn onderweg vanuit Duitsland  :)
Die laatste zijn opzich prima, alleen is een deel van mijn order niet goed meegekomen in de webshop en mis ik 2 linker wissels. 

Daarom even een nieuw ontwerp:



De wagons zitten wel erg strak op de de rand bij dit ontwerp:




Nog een foto van de wisselstraat (overzicht):



Mijn gevoel zegt me, dat ik spijt krijg als ik de sporen zo dicht op de rand ga doen. Bij het op de rails zetten van wagons e.d. maak ik het mezelf dan wel moeilijk. Daarnaast weet ik niet of b.v. stoomlocomotieven breder zijn dan andere locomotieven. Op dit moment heb ik geen stoomlocomotief, maar je weet maar nooit.

Daarom heb ik ook gekeken naar een ontwerp met 4 sporen (i.p.v. 5 sporen) + een ESU spoor. Ook overweeg ik de DR5000 toch onder de module te doen  :-\



Op deze manier blijf ik ver weg van de module rand:


Ik moet dus nog goed nadenken voor welk ontwerp ik ga. Ik denk nu, dat ik ga voor ontwerp 3 (laatste). Misschien dat ik alleen nog ga puzzelen of ik de DR5000 bovenop kan krijgen. Of misschien kan ik de knopjes en ledjes van de DR5000 verplaatsen, geen idee of dat mogelijk is....   

Groetjes,
Wouter

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #155 Gepost op: 03 juni 2018, 15:38:03 »
Dag Wouter,

Ziet er goed uit, en handig om eerst enkele proefopstellingen uit te proberen.
ik ben het wel eens met je overwegingen om de sporen niet te strak tegen de randen aan te leggen, als het vol staat kun je niet meer manueel ingrijpen zonder iets om te stoten.
Waarom betrek je dat Esu spoor niet bij het geheel: je kunt die Programmer-functionaliteit toch gewoon omschakelbaar maken: meestal heb je het niet nodig en dat scheelt toch een extra opstelspoor. als je dan de programmer gebruikt, rij je een eventueel erop staande lok even een eindje weg, omschakelen en je kunt programmeren.

Benieuwd hoe het verder gaat: een mooi en netjes opgebouwd projekt!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #156 Gepost op: 03 juni 2018, 16:21:29 »
Hoi Michiel (en alle lezers),

ik ben het wel eens met je overwegingen om de sporen niet te strak tegen de randen aan te leggen, als het vol staat kun je niet meer manueel ingrijpen zonder iets om te stoten.
Inderdaad dat is ook nog eens een nadeel!

Waarom betrek je dat Esu spoor niet bij het geheel: je kunt die Programmer-functionaliteit toch gewoon omschakelbaar maken: meestal heb je het niet nodig en dat scheelt toch een extra opstelspoor. als je dan de programmer gebruikt, rij je een eventueel erop staande lok even een eindje weg, omschakelen en je kunt programmeren.
Ok, dat is eigenlijk best wel een goed idee  ;D
Aangezien ik automatisch ga rijden ga ik toch niet op de beurs nog programmeren. Mocht ik dat toch nodig zijn, dan kan het zoals je zegt altijd nog even. Ik moet alleen even goed kijken naar de aansluiting. ESU waarschuwt dat je de programmeer unit opblaast als deze kort word gesloten met een booster (als bv de loc doorrijd naar een booster sectie).

Bedankt voor de tips,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #157 Gepost op: 03 juni 2018, 22:20:25 »
Hoi Alle,

Hierbij nog een ontwerp:


In dit ontwerp heb ik de sporen verder uit elkaar gedaan. Ze liggen nu op 50mm van elkaar i.p.v. 40mm. Hierdoor heb ik wat extra ruimte tussen de sporen/wagons. Er is een opstelspoor voor tijdens de beurs en het ESU spoor staat op zichzelf (geen kortsluitingsgevaar). Echter kan het ESU spoor alleen gebruikt worden als spoor 4 niet gebruikt wordt. Het zit namelijk letterlijk verschoven in de andere rail:



Op het idee gekomen door de tip van Michiel. Op de beurs (rijdagen) ga ik toch het esu-spoor niet gebruiken.
Hiermee is ook meteen ruimte voor de DR5000 en de ESU-Programmer:



Waarschijnlijk leg ik alleen het ESU spoor helemaal aan de andere kant. Wel in elkaar verschoven, maar dan met spoor 1 (zie bovenste plaatje). Ik kan dan het hoofdspoor, incl. spoor 4, 3 en 2 blijven gebruiken. Stel je moet toch even wat checken op de beurs, dan kan het zonder de hele baan stil te leggen  ;D

Ik ga nog even verder puzzelen. Alle tips zijn welkom!
Groetjes,
Wouter

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #158 Gepost op: 03 juni 2018, 22:37:53 »
Dag Wouter,

Nou, dàt zou ik nou niet doen, zonde van de ruimte en mijns inziens een combinatie van de nadelen van beide opties.
Want nou moet je dus altijd een spoor ruimen voordat je iets op je Esu spoor kan doen. Daarnaast heb je dus een spoor minder. die 45mm spoorafstand kan best, en als je het Esu spoor als extra opstelspoor maakt kun je het bv. zo schakelen dat dan altijd de toevoerwissels in de afbuigende stand geblokkeerd worden voordat je de programmer er aan zet. Zonodig schakel je de hele baanstroom uit, kan er nooit wat gebeuren.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #159 Gepost op: 04 juni 2018, 00:40:32 »
Je hebt wel een punt  :) Dus toch weer schuiven  ;D

Spoor 1 heb ik meer afstand gegeven van spoor 2, want hier ga ik treinen neerzetten en/of weghalen. Spoor 5 wordt schakelbaar met de ESU-Programmer. Hoe precies... dat ga ik morgen uitvogelen



Bij het bovenstaande plan is er geen ruimte voor de DR5000. Ik heb nog eens goed gekeken naar de unit en eigenlijk is er maar 2cm interessant  :angel:
Dus ik ga kijken of ik een gat kan maken in de module en de lampjes op deze manier toch kan zien. Tevens kan ik dan ook (makkelijk) bij de aan/uit knop komen. Onderstaande plaatje met paint gemaakt voor een idee  :) :


Groetjes,
Wouter

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #160 Gepost op: 04 juni 2018, 08:33:58 »
Dat is het! Lijkt me veel beter zo, en meteen ook n oplossing voor je ledjes!

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #161 Gepost op: 04 juni 2018, 08:45:13 »

Denk het ook  ;D  (y)
Bedankt voor het meedenken en puzzelen!

Wouter
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 11:50:27 door Bert van Gelder »

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #162 Gepost op: 04 juni 2018, 12:38:09 »
Hoi Alle,

Ik kreeg nog een PM met daarin de opmerking, dat ik 2x 2400mm lengte heb en waarom ik het opstelspoor niet verder naar achteren zou leggen, zodat de DR5000 bovenop de module kan.

Geen slecht idee eigenlijk, want zoveel opstelsporen heb ik ook weer niet nodig en door de tip van Michiel (schakelen van het ESU-spoor) heb ik eigenlijk een spoor meer dan ik van te voren wilde.

Dus....
Hopelijk het laatste ontwerp  ;D:



Ik heb meteen even goed gekeken naar de spoor afstanden. Ik denk dat ik hiermee overal goed bij kom:



De wisselstraat ziet er dan zo uit:



Er is dus genoeg ruimte voor de DR5000 en de ESU-programmer (en kabels):



Eigenlijk dus het zelfde ontwerp als voorgaande bericht, alleen loopt het opstelspoor niet helemaal door tot de rand.

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #163 Gepost op: 28 januari 2020, 14:31:43 »
Vorige week kreeg ik een bericht dat alle smallspoor, thb, mgb, fo, ect draatjes verhuiswaren naar een eigen map. Wat een superleuk idee! Ik vind het leuk om foto’s te zien van allerlei banen, maar heb toch altijd wat extra interesse in module banen naar Zwitsersvoorbeeld.  (y)

Na het lezen van het bericht zag ik dat mijn hobby al ruim anderhalf jaar stillag…. :o Is er dan niks gebeurd in die tijd? …. nee…. helaas   :-[. Gezinsuitbreiding, werk, andere hobby’s enz. als excuus haha.
Echter wil dat niet zeggen dat er niks meer gaat gebeuren! In tegendeel, ik ben deze week weer begonnen met de hobby en hierbij een update:

Gisteren heb ik alle modules een klaar gemaakt voor het balasten. Daarvoor heb ik de ondergrond grijs gemaakt en daarna heb ik de last de sporen grijs ballast gelijmd.
En nog veel leuker, ik heb het perron (spoor 1) erbij gemaakt en opgevuld. Uiteraard moet dit nu goed drogen en dan pas kan ik schuren en de overige lagen aanbrengen. Als laatste zal ik alles wetteren zodat het een natuurlijk uiterlijk krijgt.

Overzicht van de module (helaas met slechte belichting!):


Detail foto van het perron. Het perron achter ligt hoger dan het midden perron. Het midden perron ligt gelijk met de rails:



Misschien is het je opgevallen dat er een zwarte draad loopt en spelden geplaatst zijn. Hier moeten uiteindelijk de masten komen (bovenleiding) en hiermee kon ik kijken of de plaats die ik in gedachte heb correct is.

Tot zo ver de update.

Tot snel,
Wouter

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #164 Gepost op: 28 januari 2020, 16:21:47 »
Ik dacht al, waar ken ik die perrons van?

Wouter, leuk dat je weer aan het bouwen bent, we volgen je weer.
En ja hoor, het Zwitserse smalspoor in één map geeft nu al een opleving!

Groeten, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.